Play Communications prognozuje, że przychody spółki w 2020 roku wzrosną o 2-3 proc., a skorygowany wynik EBITDA wyniesie 2,5-2,6 mld zł - podała spółka w raporcie rocznym. Skorygowana EBITDA w 2019 roku była zgodna z prognozą Play, natomiast w czwartym kwartale wynik sięgnął 556,2 mln zł i był niższy od konsensusu PAP Biznes.
Wynik EBITDA Play Communications w czwartym kwartale ubiegłego roku wzrósł rok do roku o 2,6 proc. do 556,2 mln zł. Zysk okazał się o 3,1 niższy od konsensusu PAP Biznes. Skorygowany wynik w całym 2019 roku sięgnął 2,436 mld zł i był zgodny z prognozą spółki, mówiącą o przekroczeniu 2,4 mld zł.
Skorygowana EBITDA operatora w 2020 roku ma wzrosnąć - do 2,5-2,6 mld zł - dzięki wyższej marży ze świadczonych usług. Z drugiej strony, spółka spodziewa się też wyższych kosztów operacyjnych (koszty sieci oraz wynagrodzenia).
Przychody Play w okresie październik-grudzień wyniosły 1,799 mld zł i były zgodnie z szacunkami analityków ankietowanych przez PAP Biznes, którzy prognozowali 1,8 mld zł przychodów. Przychody spadły o 0,4 proc. rok do roku. Sprzedaż dla klientów abonamentowych wzrosła o 4,4 proc. rok do roku, do 777,2 mln zł, a do klientów prepaid była wyższa o 1,2 proc. do 166,8 mln zł.
W całym roku przychody wyniosły 7,04 mld zł, po wzroście o 2,9 proc. rok do roku. Spółka prognozowała wzrost o około 2,5 proc.
W 2020 roku wzrost przychodów Play ma wynieść 2-3 proc. i wynikać z większego użycia sieci przez klientów, co ma skompensować mniejszy wzrost sprzedaży telefonów.
Prognoza spółki na ten rok zakłada ponadto wypracowanie ponad 800 mln zł wolnych przepływów pieniężnych. W 2019 roku przepływy wyniosły 928,6 mln zł i były zgodnie z prognozą spółki (ponad 900 mln zł). Spadek przepływów w 2020 roku ma wynikać z wyższych nakładów inwestycyjnych oraz wyższego poziomu opodatkowania.
Przepływy Play w czwartym kwartale ubiegłego roku wyniosły 169,5 mln zł, czyli spadły o 20,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku.
Spółka potwierdza "ambicję" wypłaty na dywidendę równowartości 40-50 proc. przepływów pieniężnych, czyli 371-464 mln zł, co dałoby 1,46-1,83 zł na akcję spółki. Stopa dywidendy, według kursu zamknięcia ze środy, wyniosłaby 4,3-5,4 proc.
Play chce wydać w tym roku na inwestycje 850-900 mln zł: w 2019 roku wyniosły 848,1 mln zł, zgodnie z wcześniejszą prognozą. Wzrost to pochodna przejęcia spółki 3S oraz nakładów na cyfryzację firmy.
Nakłady inwestycyjne Play w ujęciu gotówkowym w czwartym kwartale sięgnęły 213,5 mln zł, o 11,5 proc. mniej niż przed rokiem.
Spółka liczy na to, że zadłużenia netto do skorygowanego zysku EBITDA w 2020 roku zbliży się do średnioterminowego celu na poziomie 2,5 - skala poprawy będzie zależała od wydatków w aukcji częstotliwości 5G. Na koniec ubiegłego roku wskaźnik wyniósł 2,72.
Koszty operacyjne spółki w ostatnim kwartale ubiegłego roku wzrosły o 1,4 proc. rok do roku, do 1,46 mld zł. Niższe o 28,4 mln zł były koszty interkonektu i roamingu - o 33 proc. rdr spadł koszt roamingu krajowego - oraz koszty sprzedanych towarów, które spadły o 42,2 mln zł. O 52,6 mln zł wzrosły natomiast koszty ogólne i administracyjne, a amortyzacja wzrosła o 37 mln zł.
Przejęta w sierpniu spółka 3S zwiększyła w ubiegłym roku przychody grupy o 30,5 mln zł, a kontrybucja na poziomie skorygowanej EBITDA wyniosła 10 mln zł.
Play miał na koniec ubiegłego roku 12,929 mln aktywnych klientów. W porównaniu z końcem września, liczba aktywnych klientów wzrosła o 205 tys. Na koniec grudnia Play miał 9,327 mln aktywnych klientów usług abonamentowych, o 219 tys. więcej niż kwartał wcześniej. Liczba klientów usług przedpłaconych (prepaid) spadła o 15 tys. do 3,602 mln.
Średnie miesięczne przychody na użytkownika (ARPU) usług Play wyniosły w czwartym kwartale 33 zł, o 0,4 zł mniej niż w trzecim kwartale. Miesięczne przychody z usług abonamentowych spadły w ciągu kwartału o 0,5 zł do 37,8 zł, a ARPU w segmencie usług przedpłaconych (prepaid) były niższe o 0,3 zł i wyniosły 20,5 zł.
Spółka podała, że na koniec roku posiadała 32,2 tys. klientów usługi TV Box, o 11,9 tys. więcej niż na koniec września.
Poniżej przedstawiamy wyniki Play Communications w czwartym kwartale i całym 2019 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP i wyników poprzednich okresów.
4Q2019 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2019 | rdr |
Przychody | 1799,9 | 1800,0 | 0,0% | -0,4% | 0,2% | 7040,8 | 2,9% |
EBITDA | 556,2 | 573,9 | -3,1% | 2,6% | -12,6% | 2405,9 | 11,4% |
EBIT | 314,4 | 335,9 | -6,4% | -6,9% | -23,1% | 1499,6 | 9,4% |
zysk netto j.d. | 166,4 | 197,9 | -15,9% | -17,7% | -28,6% | 866,9 | 16,4% |
marża EBITDA | 30,9% | 31,9% | -0,98 | 0,89 | -4,52 | 0,3 | 30,90 |
marża EBIT | 17,5% | 18,7% | -1,26 | -1,21 | -5,30 | 21,30% | 1,26 |
marża netto | 9,2% | 11,0% | -1,75 | -1,94 | -3,73 | 12,31% | 1,43 |
kuc/ asa/