Oponeo. pl zimą zdecyduje o harmonogramie rozbudowy nowego centrum logistycznego pod Łodzią (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
13 kwi 2023, 14:21

Oponeo. pl zimą zdecyduje o harmonogramie rozbudowy nowego centrum logistycznego pod Łodzią (wywiad)

Oponeo. pl, które w maju 2022 roku uruchomiło nowe centrum logistyczne pod Łodzią mogące pomieścić 1,8 mln opon i 200 tys. sztuk felg, zimą tego roku zdecyduje o harmonogramie jego dalszej rozbudowy, aby zwiększyć możliwości magazynowe do 2,5 mln opon i 350 tys. felg – poinformowali PAP Biznes w wywiadzie przedstawiciele spółki.

"W maju 2022 roku uruchomiliśmy centrum logistyczne w Zelgoszczy koło Łodzi, o powierzchni 72 tys. m kw. i 1.300 m kw. powierzchni biurowej. W tym samym miejscu mamy zabezpieczone grunty pod rozbudowę centrum logistycznego do około 100 tys. m. kw. Obecne centrum może pomieścić 1,8 mln opon i ok. 200 tys. sztuk felg. Magazyn wynajmujemy, ale jest to projekt BTS zrealizowany przez firmę Hillwood. Został przez nas zaprojektowany, cała specyfikacja techniczna tego budynku jest dostosowana do tego, aby optymalizować procesy logistyczne Oponeo (...) Infrastruktura wewnętrzna wraz ze sprzętem, regałami, i wózkami widłowymi, zastała zakupiona przez Oponeo, natomiast pracowników magazynu zapewnia Oponeo zewnętrzny operator" - powiedział menadżer logistyki Oponeo Marcin Demko.

"Obecnie mamy na stanie około 0,9 mln opon. W sezonie zimowym mieliśmy maksymalnie 1,45 mln opon. Kiedy planowaliśmy obecne centrum logistyczne, wszystko wskazywało na to, że w perspektywie 3 lat będziemy je rozbudowywać. Plany te jednak były wykonane przed pandemią i wojną na Ukrainie. Zweryfikujemy je w tym roku w okresie zimowym, kiedy będziemy znać wolumen sprzedaży w najbardziej istotnym okresie dla spółki. Rozbudowa magazynu umożliwiłaby Oponeo pomieszczenie do 2,5 mln opon i ok. 350 tys. felg. Ewentualne zwiększenie zatrudnienia uzależnione będzie od stopnia automatyzacji magazynu i obrotu magazynowego" - dodał.

Oponeo .pl prowadzi internetową sprzedaż opon przede wszystkim na rynek polski.

"Uruchomienie nowego magazynu związane było z jednorazowymi kosztami rzędu 2,8 mln zł, które wiązały się m.in. z transportem opon, równoległym utrzymaniem dwóch magazynów głównych przez 2 m-ce oraz outsourcingiem procesów" - powiedział prezes spółki Dariusz Topolewski.

Firma pracuje obecnie nad automatyzacją jak największej liczby procedur w nowym centralnym magazynie.

"Przy projekcie, dużo uwagi poświęciliśmy na ergonomię pracy oraz automatyzację procesów magazynowych. Zaczęliśmy od procesu wydawania opon, gdyż jest on najprostszy, ale najważniejszy w kontekście obsługi dużego wolumenu zamówień, które są realizowane w szczycie sezonu. Nakłady inwestycyjne na automatyzację magazynu to około 15 mln zł. Automatyzacja ma zmniejszyć liczbę osób potrzebnych do obsługi procesów, ale też pomóc obsłużyć olbrzymie wolumeny zamówień klientów, które w szczycie sezonu do nas wpadają. Podstawowe zatrudnienie w naszym magazynie to 80 etatów, w wysokim sezonie jest dotrudniane drugie tyle, czyli łączeni pracuje wówczas 150-160 osób" - powiedział Demko.

Dodał, że przed uruchomieniem magazynu centralnego pod Łodzią, firma miała 4 hale magazynowe o powierzchni w sumie około 48 tys. m kw. Dwie znajdowały się w Bydgoszczy i były obsługiwane przez Oponeo, dwie znajdowały się koło Wrocławia i były obsługiwane w całości przez operatora logistycznego. Sumarycznie w tych 4 lokalizacjach w szczycie sezonu zatrudnionych było 200 osób. Centralizacja pozwoliła zredukować liczbę potrzebnych osób w okresie wysokiej sprzedaży.

Uruchomienie przez Oponeo .pl magazynu w centralnej Polsce przy głównej sortowni DPD wydłużyło możliwość składania zleceń na dostawy następnego dnia.

"Ta bliskość powoduje, że możemy wysyłać więcej opon i oferować klientom możliwość późniejszej godziny złożenia zamówienia, by otrzymał je już następnego dnia roboczego. Wcześniej klient, żeby otrzymać opony następnego dnia, musiał złożyć zamówienie najpóźniej do godz. 15.00. W tej chwili klient może je złożyć do godz. 18.00. W sezonie zimowym z naszego centrum logistycznego wyjeżdża dziennie 50 naczep pełnych opon, dzięki bliskiemu sąsiedztwu głównej sortowni DPD, tiry pokonują zdecydowanie krótsze trasy niż z wcześniejszych lokalizacji Bydgoszczy i Wrocławia. Ma to istotny wpływ na zmniejszenie emisji CO2" - podkreślił menadżer logistyki.

Demko zapowiedział, że Oponeo .pl w 2024 roku planuje uruchomić usługę doręczenia opon jeszcze tego samego dnia, w takich miastach jak Warszawa, Łódź, czy Poznań.

Prezes Topolewski poinformował, że zimowa aura w marcu nie sprzyjała wymianie opon.

"Z danych rynkowych zaobserwować można spadek sprzedaży opon letnich na polskim rynku w miesiącach styczeń-marzec o 10-20 proc. European Tyre & Rubber Manufacturers Association nie opublikował jeszcze sprzedaży po marcu, jednak po pierwszych dwóch miesiącach tego roku sprzedaż opon na polskim rynku spadła o 25 proc. Należy jednak mieć na uwadze, że ETRMA podaje dane sprzedaży dla rynku sell-in" - powiedział.

Pytany, czy w II kwartale można spodziewać się przyspieszenia dynamiki wzrostu przychodów Oponeo w stosunku do I kw. tego roku odpowiedział: "W zakresie sprzedaży opon letnich na pewno. Warunki pogodowe w marcu nie sprzyjały branży ani sprzedawcom, ani serwisom wymiany opon".

Przychody ze sprzedaży netto Oponeo .pl w marcu 2023 roku spadły o 3 proc. do 113,2 mln zł. Narastająco przychody od początku stycznia do końca marca 2023 roku wzrosły o 2 proc. do 224 mln zł.

"Chcielibyśmy, by mimo niezbyt sprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, udało nam się utrzymać możliwie wysoki poziom sprzedaży i rentowności, jest jednak za wcześnie, by przewidzieć ostateczny wynik za ten rok" - podkreślił Topolewski.

Menadżer logistyki poinformował, że Oponeo .pl stale zwiększa udziały w sprzedaży opon całorocznych.

"Nie ma to znaczącego wpływu na spadek pozostałych kategorii: zimowych, czy też letnich. Nie jest tak, że klienci, którzy kupowali wcześniej opony letnie i zimowe, przerzucają się tylko i wyłącznie na ogumienie całoroczne. Coraz więcej gospodarstw domowych posiada dwa auta – jedno typowo miejskie, do którego kierowcy wybierają opony całoroczne, drugie dedykowane do dalszych tras, w którym dbając o bezpieczeństwo, kierowcy wymieniają opony na zimę i lato" - powiedział.

W 2022 roku przychody Oponeo .pl wzrosły o blisko 12 proc. do 1,695 mld zł. EBIT spadł do 63,3 mln zł z 79,5 mln zł, a zysk netto j.d zmniejszył się do 40,7 mln zł z 60,2 mln zł w 2021 roku.

W 2022 roku grupa sprzedała 4.150,9 tys. opon oraz 167,1 tys. felg w Polsce i za granicą.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #OPN

epo/ osz/

Zobacz także: Oponeo.pl SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości