PCF Group uważa, że terminy z harmonogramu premier na lata 2025-26 są realne (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
20 gru 2023, 13:16

PCF Group uważa, że terminy z harmonogramu premier na lata 2025-26 są realne (wywiad)

PCF Group ocenia, że zaplanowany harmonogram premier gier jest realny. Spółka zakłada, że zgodnie z planem pipeline ruszy w 2025 roku. Producent zakłada, że po premierze pierwszego z dużych tytułów w 2025 roku, spółka zanotuje wzrost przychodów, co pozytywnie przełoży się na zyski z produkowanych gier - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes Sebastian Wojciechowski.

"Zaplanowany harmonogram premier gier spółki, który wystartuje w 2025 roku nie jest w żadnym stopniu zagrożony w kontekście projektu Bifrost i Victoria. Jeżeli chodzi o projekt Gemini, to kwestia premiery w 2026 roku jest po stronie naszego wydawcy, ale z naszego punktu widzenia wskazywane wcześniej okno premiery jest realne" – powiedział PAP Biznes prezes PCF Group, Sebastian Wojciechowski.

W listopadzie producent gier wideo poinformował o rozpoczęciu z Square Enix rozmów na temat kształtu i warunków współpracy nad projektem Gemini. W przytoczonym komunikacie spółka wskazała, że prawdopodobnie realizacja projektu nie będzie kontynuowana przez PCF na dotychczasowych zasadach komercyjnych.

Wskazał, że w przypadku projektów Bifrost oraz Victoria w tym momencie kluczowe będzie osiągnięcie kamieni milowych produkcji na początku przyszłego roku.

"W 2024 roku zaczniemy komunikację z rynkiem oraz budowę społeczności wokół jednej z tych gier" – wskazał Wojciechowski.

"W projekcie Dagger, postanowiliśmy zmniejszyć zespół, bo chcemy przemyśleć jeszcze raz wizję tej gry. Mam na myśli znalezienie odpowiedniego game loop’a" – dodał.

W końcówce listopada PCF Group poinformowało o czasowym ograniczeniu projektu Dagger. W październiku 2022 roku spółka informowała o formalnym rozwiązaniu z Take-Two Interactive umowy produkcyjno-wydawniczej dotyczącej produkcji. Jak wówczas podano, PCF Group jest zobowiązany po wydaniu gry zwrócić Take-Two kwotę 20 mln USD.

"W tym momencie mniejszy zespół wraz z nowym dyrektorem kreatywnym szukają pętli, która byłaby satysfakcjonująca dla graczy, wykorzystując feedback, jaki uzyskaliśmy w wyniku testów użytkowników i wewnętrznych oraz zewnętrznych ewaluacji. Dopiero gdy to nastąpi, będziemy patrzeć na tę grę z punktu widzenia zasobów, zespołu oraz okna wydawniczego" - powiedział prezes.

W czerwcu PCF Group podpisało umowę produkcyjno-wydawniczą z Microsoft Corporation na wyprodukowanie gry AAA o nazwie kodowej Project Maveric. Łączny budżet Microsoft przeznaczony na produkcję gry przez PCF Group wynosi 30-50 mln dolarów amerykańskich.

Prezes wskazał, że projekt Maveric ma swoje okno wydawnicze, ale ze względu na umowę z Microsoftem, nie może więcej powiedzieć, bowiem komunikacja na temat projektu leży po stronie wydawcy.

"PCF Group pracuje w dwóch modelach biznesowych — work for hire oraz projektach, które sami finansujemy i wydajemy. Zaraz, bo już w 2025 r. ruszymy z zapowiedzianym wcześniej pipeline. Zakładamy, że wraz z pojawieniem się pierwszego dużego tytułu, powinniśmy odnotować skokowy wzrost przychodów, co z kolei powinno przełożyć się na zyski" – powiedział Wojciechowski.

Spółka podtrzymuje plany rozwoju swoich tytułów również w modelu gier serwisów (game-as-a-service). W ocenie Wojciechowskiego taki ruch pozwoli w pewnym stopniu kompensować rosnące koszty produkcji, zauważalne w całej branży.

Wielu konsumentów uważa jednak, że gry serwisy, często stosują metodę pay-to-win (płać za wygraną – przyp. PAP).

"Żadna poważna gra w modelu game-as-a-service nie jest grą, w której płaci się, by wygrywać. Rynek jest aktualnie ciężki, gracze stają się coraz bardziej wybredni – chcą wydawać mniej pieniędzy i w zamian dostać niemal nieskończoną rozgrywkę" – ocenił Wojciechowski.

Dodał, że spółka w ten sposób jest w pewnym stopniu w stanie kompensować rosnące koszty produkcji gier.

"Tworzenie gier jest coraz bardziej skomplikowane i coraz droższe. Zespoły tworzące gry stają się większe. Rynek dopiero oswaja się z ceną 70 dolarów za tytuł, wcześniej było to standardowo 60 dolarów i mówiąc szczerze, wspomniany skok cenowy nie kompensuje nawet wzrostu poziomu cen wywołanych inflacją" - powiedział.

"Produkcja gier (obecnie — przyp. PAP) jest niezwykle kapitałochłonna. Nasze produkty nie rywalizują już tylko z innymi grami, ale również z produktami oferowanymi przez inne gałęzie przemysłu rozrywkowego, jak filmy czy muzyka" – dodał.

Prezes wskazał, że polski rynek kapitałowy przyzwyczaił się na przestrzeni ostatnich 10-15 lat do niskich kosztów i wysokich zysków spółek z sektora gamingowego.

"Niskie koszty pracy, które mieli polscy deweloperzy gier jeszcze 10 lat temu w porównaniu do rynków zachodnich, zostały zniwelowane wraz z rozwojem technologii i ostatnią zamianą modelu pracy na hybrydowy lub całkowicie zdalny. Nagle okazało się, że deweloperzy zaczęli otrzymywać oferty z innych studiów na zachodzie Europy, co doprowadziło do presji na wzrost wynagrodzeń" – powiedział prezes PCF Group.

"Kolejnym problemem na rynku jest fakt, że praca nad jednym projektem i pokazywanie świetnych wyników raz na pięć lat nie powoduje już ekscytacji inwestorów. Stąd w moim przekonaniu, szczególnie w przypadku spółek giełdowych z sektora widać, że chcą one pokazać rynkowi, iż posiadają harmonogram prac nad kolejnymi produkcjami. Właściwie każde większe studio ma te ambicje, teraz będzie liczyła się egzekucja" – dodał.

Prezes wskazał, że PCF Group przyjął taką strategię już 2 lata temu.

"Zakomunikowaliśmy (dwa lata temu – przyp. PAP), że od 2024 roku chcemy wydawać przynajmniej jedną grę rocznie i uda nam się wdrożyć ten plan w życie wraz z premierą Bulletstorm VR oraz planowanymi na lata 2025-2026, premierami Victoria i Bifrost" – powiedział Wojciechowski.

Premiera gry Bulletstorm VR będzie miała miejsce 18 stycznia. Pierwotnie premiera gry była zaplanowana na 14 grudnia, ale jak informowała spółka, decyzja o jej przesunięciu miała na celu zapewnienie graczom wysokiej satysfakcji z rozgrywki oraz zwiększenie potencjału komercyjnego i sprzedażowego gry.

"To był szalony rok pod względem premier. W 2023 r. na rynek weszło wiele opóźnionych m.in. z powodów globalnej pandemii gier. Czekamy na premiery, których produkcja rozpoczęła się bezpośrednio przed lub już w trakcie pandemii. Zobaczymy, jak wydawcy poradzą sobie z kontraktowaniem nowych tytułów do swojego harmonogramu wydawniczego na lata 2025-2026 biorąc pod uwagę zamykane w ostatnim czasie projekty, czy wręcz całe studia. W tym momencie uważamy, że okno wydawnicze 2025-2026 zostawi nam dużo przestrzeni i będzie nam łatwiej wejść na rynek z nowymi projektami" – dodał.

(PAP Biznes), #PCF

mcb/ ana/

Zobacz także: PCF Group SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości

Pełna treść dostępna jest tylko dla płatnych abonentów StrefaInwestorow.pl.

Zamów abonament Zaloguj się

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów odbywa się w ramach naborów. Ostatni nabór odbył się w styczniu 2024 r. W tej chwili dołączenie do społeczności inwestorów nie jest możliwe.
Jeżeli zależy Ci na dostępie do praktycznej wiedzy o inwestowaniu, zapisz się na listę adresową czytelników darmowego e-booka "Jak analizować wykresy giełdowe". Zostawiając swój adres e-mail umożliwisz mi poinformowanie Cię o możliwości rejestracji, kiedy odbędzie się kolejny nabór do serwisu.

Jak analizować wykresy giełdowe

W razie pytań lub wątpliwości możesz pisać na adres: Pawel@StrefaInwestorow.pl (link sends e-mail).

Oto, co zyskujesz dołączając teraz do Strefy Inwestorów:
  • Blog inwestorski - najlepsza wiedza i doświadczenia z moich 19 lat nieprzerwanego inwestowania na GPW (analiza rynku i przede wszystkim akcji spółek notowanych na GPW), a w tym:
    • Komentarze giełdowe - omówienie sesji giełdowej - indeksy i wybrane spółki
    • Podsumowanie tygodnia - komentarz weekendowy - zobacz przykładowy wpis
  • Edukacyjny portfel inwestycyjny Strefy Inwestorów – praktyczne przykłady inwestowania w akcje, głównie z GPW w oparciu o analizę wykresów.
  • Edukacyjny portfel "Petard" – praktyczne przykłady inwestowania w akcje spółek z GPW w oparciu o analizę fundamentalną.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Ewy Walkowiak "W poszukiwaniu sygnałów" - techniki DiNapoli'ego na GPW.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Tomasza Krynickiego "Impuls i korekta" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Rafała Irzyńskiego "Fundamenty i Spekulacja" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Podcast "21% Rocznie EXTRA | Jak inwestować" - cotygodniowe omówienie sytuacji wybranych spółek z polskiej giełdy w przystępnej formie audio.
  • Pakiet Środy z Siłą Relatywną (SzSR), a w nim:
  • Artykuły edukacyjne - praktyczna wiedza w przystępnej formie, gotowa do zastosowania.
  • Dostęp do bieżących dyskusji w gronie innych inwestorów giełdowych.
Bonusy:
  • BONUS SPECJALNY ①: Miesięczny abonament w Sindicator.net - całkowicie bezpłatny dostęp do skanera rynku giełdowego na 1 miesiąc (dostępny od 30 czerwca 2024 r.).
  • BONUS SPECJALNY ②: WIDEO: Inwestowanie w wartość i inwestowanie we wzrost