PKP Cargo musi poprawić płynność finansową, liczy na nowe kontrakty (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
21 cze 2024, 09:12

PKP Cargo musi poprawić płynność finansową, liczy na nowe kontrakty (wywiad)

PKP Cargo musi poprawić płynność finansową, będzie rozważać różne opcje pozyskania finansowania - poinformował PAP Biznes Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo. Spółka liczy, że w najbliższych tygodniach pozyska nowe zamówienia.

"Wierzę w naszą spółkę. Wierzę, że uda się ją zrestrukturyzować, ale jeszcze dużo zadań przed nami. Dopiero zaczęliśmy działania naprawcze w obszarze handlowym, taborowym, finansowym, pracowniczym" - powiedział PAP Biznes Marcin Wojewódka.

"Dzisiaj za wcześnie mówić o dalszych planowanych krokach, ale jest oczywiste, że musimy poprawić płynność finansową. Są różne opcje pozyskania finansowania: kredytowanie, emisja obligacji, czy emisja nowych akcji. Pracujemy nad różnymi opcjami strategicznymi. W najbliższych tygodniach będziemy informować o różnych zamierzeniach. Dzisiaj musimy gasić pożary, ale jednocześnie przestawić spółkę na właściwe tory" - dodał p.o. prezesa.

Pytany o sprzedaż w drugim kwartale, odpowiedział: "Wyniki za drugi kwartał przedstawimy w sierpniu, ale już teraz można powiedzieć, że to nie jest mocny kwartał, dodatkowo nie ruszyły jeszcze żadne duże projekty z KPO".

Jak poinformował, sytuacja spółki w różnych wymiarach, zarówno w obszarze handlowym, personalnym, taborowym, finansowym, organizacyjnym jest bardzo trudna, stąd zaszła potrzeba m.in. wypowiedzenia Paktu Gwarancji Pracowniczych, skierowania części pracowników na tzw. nieświadczenie pracy, czy zamrożenia podwyżek wynagrodzeń.

"Co miesiąc zbieramy na pensje dla pracowników oraz składki i podatki, niestety nie wszystkim kontrahentom płacimy terminowo" - powiedział Wojewódka.

Jak wskazał p.o. prezesa, trudna sytuacja firmy to m.in. efekt złej gospodarki taborowej, zaciągania niepotrzebnych zobowiązań, nietrafionych decyzji biznesowych.

"Przeprowadzano remonty wagonów na zapas, ale są one niepotrzebne, bo dzisiaj nie mamy dla nich wystarczającej pracy przewozowej" - powiedział Marcin Wojewódka.

"Przewozy na polskim rynku spadły, ale spółka straciła więcej niż inni przewoźnicy, głównie z tego powodu, że nie miała nowych kontraktów. Jeszcze kilka lat temu PKP Cargo miało zauważalnie ponad 50 proc. udziałów w rynku, a teraz ma poniżej 30 proc." - dodał.

Poinformował, że grupa musi oszczędzać w każdym obszarze, a problemem jest między innymi przerost zatrudnienia.

"Stanowiska w centrali i w poszczególnych zakładach się dublują. PKP Cargo zatrudnia prawie 14 tys. pracowników, a wraz ze spółkami zależnymi w grupie zatrudnionych jest około 20 tys. osób. Nie mamy dzisiaj pracy przewozowej, ani remontowej dla takiej liczby pracowników, stąd też powstała konieczność uruchomienia tzw. nieświadczenia pracy, które może potrwać w przypadku jednej osoby maksymalnie dwanaście miesięcy" - powiedział Wojewódka.

Proces kierowania pracowników na tzw. nieświadczenie będzie trwać do grudnia 2025 roku. Na takie rozwiązanie pozwala ustawa o komercjalizacji PKP z 8 września 2000 roku. Pracownik otrzymuje świadczenie socjalne w wysokości 60 proc. swojego wynagrodzenia liczonego jak wynagrodzenie za urlop, zachowuje staż pracy i uprawnienia pracownicze.

"Odpowiadając na słuszne postulaty związków zawodowych, zdecydowaliśmy o zmianie wcześniej przyjętych zasad. Obecnie możliwe jest rotacyjne kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy na okres nie krótszy niż 3 miesiące. Oszczędności dla spółki będą zauważalne, to miliony złotych w skali roku" - powiedział p.o. prezesa PKP Cargo.

"W pierwszej połowie tego roku zwolnień grupowych w PKP Cargo nie będzie, zobaczymy, co się będzie działo w drugiej połowie roku. Decyzje będzie podejmować nowy zarząd" - dodał.

Jak poinformował, samo przeprowadzenie nieświadczenia pracy nie wystarczy do osiągnięcia oszczędności, które by w znaczącym stopniu poprawiły sytuację spółki, choć koszty osobowe są największą pozycją w wydatkach.

Wojewódka poinformował też, że rozpoczynają się rozmowy ze stroną społeczną o zawieszeniu części postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

"Ponadto, wyzbywamy się zbędnych nieruchomości, ale to wymaga czasu. Podejmujemy też działania handlowe, przystępujemy do przetargów i mamy nadzieję, że w najbliższych tygodniach będziemy mogli poinformować o pierwszych sukcesach w postępowaniach przetargowych" - powiedział p.o. prezesa.

W czwartek zarząd PKP Cargo poinformował o złożeniu w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę spółki przez osoby będące członkami zarządu w latach 2022 - 2023. Zawiadomienie dotyczy wykonania - jak podała spółka - bez odpowiedniej podstawy prawnej i należytego zabezpieczenia interesów spółki, decyzji premiera z dnia 25 lipca i 6 października 2022 roku o przewozie węgla, co doprowadziło do wyrządzenia szkody majątkowej w mieniu PKP Cargo, utratę istotnych przychodów i spodziewanych korzyści.

"Niestety PKP Cargo w rezultacie wykonania tej decyzji poniosło więcej strat niż zysków, gdyż węglarki z istniejących kontraktów zostały przekierowane do tych zadań, zerwano dochodowe umowy, płacąc kary umowne, rozpoczęto duże niepotrzebne remonty. Nie zostało to skompensowane w żaden sposób, nie było też zawartej żadnej umowy z Ministerstwem Aktywów Państwowych" - powiedział Marcin Wojewódka.

Poinformował też, że jesienią 2023 roku spółka sprzedała najlepsze lokomotywy i wzięła je w leasing zwrotny.

"Firma płaci raty leasingowe, a środki ze sprzedaży, zamiast trafić na spłatę zadłużenia i poprawę sytuacji finansowej, trafiły na inwestycje w niepotrzebne remonty taboru oraz na podwyżki oczekiwane przez związki zawodowe, praktycznie tuż przed wyborami 2023 roku" - powiedział.

26 kwietnia Marcin Wojewódka, wraz z Moniką Starecką oraz Pawłem Miłkiem, został delegowany do zarządu PKP Cargo na trzy miesiące, do dnia 25 lipca. Obecnie trwa konkurs na członków zarządu PKP Cargo.

"Do końca czerwca rada nadzorcza powinna zakończyć pracę nad oceną kandydatów i wszystko wskazuje na to, że pod koniec lipca będzie w spółce nowy, docelowy zarząd" - powiedział p.o. prezesa spółki.

Anna Pełka

(PAP Biznes), #PKP

pel/ gor/

Zobacz także: PKP Cargo SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości

Pełna treść dostępna jest tylko dla płatnych abonentów StrefaInwestorow.pl.

Zamów abonament Zaloguj się

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów odbywa się w ramach naborów. Ostatni nabór odbył się w styczniu 2024 r. W tej chwili dołączenie do społeczności inwestorów nie jest możliwe.
Jeżeli zależy Ci na dostępie do praktycznej wiedzy o inwestowaniu, zapisz się na listę adresową czytelników darmowego e-booka "Jak analizować wykresy giełdowe". Zostawiając swój adres e-mail umożliwisz mi poinformowanie Cię o możliwości rejestracji, kiedy odbędzie się kolejny nabór do serwisu.

Jak analizować wykresy giełdowe

W razie pytań lub wątpliwości możesz pisać na adres: Pawel@StrefaInwestorow.pl (link sends e-mail).

Oto, co zyskujesz dołączając teraz do Strefy Inwestorów:
  • Blog inwestorski - najlepsza wiedza i doświadczenia z moich 19 lat nieprzerwanego inwestowania na GPW (analiza rynku i przede wszystkim akcji spółek notowanych na GPW), a w tym:
    • Komentarze giełdowe - omówienie sesji giełdowej - indeksy i wybrane spółki
    • Podsumowanie tygodnia - komentarz weekendowy - zobacz przykładowy wpis
  • Edukacyjny portfel inwestycyjny Strefy Inwestorów – praktyczne przykłady inwestowania w akcje, głównie z GPW w oparciu o analizę wykresów.
  • Edukacyjny portfel "Petard" – praktyczne przykłady inwestowania w akcje spółek z GPW w oparciu o analizę fundamentalną.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Ewy Walkowiak "W poszukiwaniu sygnałów" - techniki DiNapoli'ego na GPW.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Tomasza Krynickiego "Impuls i korekta" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Rafała Irzyńskiego "Fundamenty i Spekulacja" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Podcast "21% Rocznie EXTRA | Jak inwestować" - cotygodniowe omówienie sytuacji wybranych spółek z polskiej giełdy w przystępnej formie audio.
  • Pakiet Środy z Siłą Relatywną (SzSR), a w nim:
  • Artykuły edukacyjne - praktyczna wiedza w przystępnej formie, gotowa do zastosowania.
  • Dostęp do bieżących dyskusji w gronie innych inwestorów giełdowych.
Bonusy:
  • BONUS SPECJALNY ①: Miesięczny abonament w Sindicator.net - całkowicie bezpłatny dostęp do skanera rynku giełdowego na 1 miesiąc (dostępny od 30 czerwca 2024 r.).
  • BONUS SPECJALNY ②: WIDEO: Inwestowanie w wartość i inwestowanie we wzrost