Lotnisko w Baranowie powstanie w 2032 r.; koszt całego projektu to 131 mld zł - rząd (opis2) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
26 cze 2024, 15:46

Lotnisko w Baranowie powstanie w 2032 r.; koszt całego projektu to 131 mld zł - rząd (opis2)

Lotnisko w Baranowie ma powstać w 2032 r., a realna liczba pasażerów to 34 mln - poinformował na konferencji prasowej premier Donald Tusk. Inwestycji mają towarzyszyć m.in. połączenia drogowe i szybką koleją między miastami. Koszt całego projektu CPK to na dziś to 131 mld zł, z tego 42,7 mld zł to część lotniskowa.

"Powstanie lotnisko w Baranowie (...) musi być oparte na realnych założeniach (...) Już nawet nasi poprzednicy doszli do wniosku i taki projekt, w tym fragmencie, odziedziczyliśmy, że w Baranowie realna kwota pasażerów to jest 34 mln. I takie nowoczesne lotnisko na tę skalę zbudujemy. Będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie" - powiedział Tusk.

"Będzie połączone nie tylko z koleją dużych prędkości, koleją która będzie łączyła m.in. Łódź i Warszawę, ale też podjęliśmy decyzję o rozbudowie autostrady, nie tylko między Warszawą a lotniskiem centralnym(...), między Warszawą a Łodzią powstanie trzeci i czwarty pas autostrady. Te decyzje także już podjęliśmy" - dodał.

Premier wskazał, że rząd chce, aby lotnisko na Okęciu pełniło funkcję "komunikacji przyszłości".

"W momencie, kiedy Baranów powinien wypuszczać już pierwsze samoloty, czyli to jest - jak zakładamy - rok 2032, będzie się także rozstrzygała przyszłość Okęcia, lotniska im. Chopina. Przy założeniu, że w Baranowie będziemy mieli 34 mln pasażerów, funkcja lotniska warszawskiego na pewno ulegnie zmianie. W naszym planie - to jest bardzo ambitny zamiar, ale realistyczny, pracujemy nad tym od wielu tygodniu - jest, aby zapewnić Okęciu funkcję komunikacji przyszłości" - powiedział.

"Okęcie będzie nowoczesnym lotniskiem, które będzie działało na zasadach, które w tej chwili powstają. Transport lotniczy, szczególnie ten cywilno-osobowy, czeka prawdziwa rewolucja. Są już pierwsze miejsca na świecie gdzie m. in. bezzałogowe drony obsługują różne trasy i nie ulega wątpliwości, że w perspektywie kilku lat ta rewolucja się dokona także w Europie" - dodał.

Jak wskazał, w związku z tym lotnisko na Okęciu zostanie pilne zmodernizowane.

"Lotnisko na Okęciu jest wymarzonym miejscem do tego, żeby pełnić rolę takiego centrum najnowocześniejszej komunikacji lotniczej, XXI wieku. W związku z tym lotnisko na Okęciu zostanie pilne zmodernizowane" - powiedział Tusk.

"Przerwano prace modernizacyjne kilka lat temu, musimy jak najszybciej doprowadzić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu i temu poświęcimy te najbliższe tygodnie i miesiące" - dodał.

"Trzeci element tego trójskoku to są Polskie Linie Lotnicze (...), żeby LOT stał się jedną z największych linii lotniczych, mniej więcej rzędu Lufthansy" - powiedział też Tusk.

Dodał, że to oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów. "W ambitnym planie do 2032 r. do 135 samolotów, z czego ok. 31. samolotów szerokokadłubowych" - dodał obecny na konferencji wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek.

Pełnomocnik ds. CPK zapowiedział też, że przeniesienie ruchu komercyjnego do Baranowa z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie nastąpi w 2032 r. Do tego czasu gotowy ma być odcinek kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź przez Baranów i zakończona modernizacja autostrady A2, czyli rozbudowa o nowe pasy ruchu.

Lasek zaznaczył, że koszt całego projektu, bez kosztu samych pociągów, na dzisiaj to 131 mld zł, w tym 42,7 mld zł na inwestycje lotniskowe,

"Dzisiaj rozmawiamy o kwocie 131 mld zł do 2032 r., z czego inwestycje lotniskowe mają kosztować 42,7 mld zł, natomiast część kolejowa (...) to sam tzw. Y będzie kosztować ok. 80 mld zł - to jest koszt wybudowania linii kolejowej o długości 480 km z Warszawy przez Łódź do Poznania i do Wrocławia" - wymienił Lasek, zaznaczając, że to mniej niż zakładali poprzednicy, a sama tzw. trasa Y ma być gotowa do połowy lat 30-tych.

Skarbowe papiery wartościowe mają być wyemitowane na 57 mld zł na cały projekt, wraz z ciągiem dróg publicznych, koleją dużych prędkości, ale bez kosztów pociągów.

"W tej chwili ciągle w planie finansowym przewidziano 8 mld zł dla inwestora prywatnego, ja nie przesądzam, jaki to będzie inwestor, rozmowy trwają (...), natomiast reszta środków to są oczywiście kredyty oraz środki unijne" - podsumował finansowanie Lasek.

Pełnomocnik ds. CPK odniósł się też do harmonogramu projektu.

"Oczekujemy, że pozwolenie na budowę będzie wydane na początku 2026 roku i wtedy rozpoczną się prace budowlane nad częścią terminalową, ale wcześniej rozpoczną się też już prace przygotowawcze na terenie lotniska" - powiedział Lasek. Dodał, że w 2031 roku powinno nastąpić zakończenie budowy.

Premier poinformował też podczas konferencji, że rząd chce też wspierać rozwój lotnisk regionalnych.

"Drugi element trójskoku w nowoczesną komunikację to idea 'blisko lotnisko'. Nie sądzę, aby ktoś z Krakowa, Katowic, Wrocławia, Szczecina marzył o tym, aby dojeżdżać do Baranowa, żeby móc gdzieś dolecieć. Naszym wielkim skarbem jest sieć nowoczesnych lotnisk regionalnych" - powiedział Tusk.

"Tak, jak zaczęliśmy już naprawiać sytuację portu lotniczego w Szczecinie, tak będziemy dalej wspierać rozwój lotnisk regionalnych, tam gdzie będzie potrzebne wsparcie ze strony państwa, choć bardzo często jest tak, że te najlepsze lotniska regionalne świetnie sobie radzą. Będziemy w związku z tym nadal dbali o racjonalną sieć lotnisk regionalnych" - dodał.

Tusk poinformował, że rząd chce rozbudować i zmodernizować lotnisko w Modlinie.

"Do tego dochodzi szybka rozbudowa i modernizacja Modlina, to będzie lotnisko dla popularnych, tanich linii lotniczych. Temu będzie towarzyszyło dokończenie inwestycji drogowej i włączenie tego fragmentu S7 tak, aby połączenie między Modlinem i centrum Warszawy jak najbardziej dogodne dla ruchu samochodowego" - powiedział na konferencji premier.

"Ale także będziemy łączyć Dworzec Centralny z lotniskiem w Modlinie linią kolejową" - dodał.

Kolejnym elementem trójskoku komunikacyjnego mają być szybkie koleje i zmiana modelu kolejowego w projekcie CPK.

"W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa po to, żeby się łączyć w Baranowie (...), przygotowujemy wspólnie z ministrami, ale także wojewodami taki model, który naprawi krzywdy i nie będzie z krzywdą dla nikogo, kto będzie wywłaszczony, ale radykalnie zmniejszy się potrzeba wywłaszczeń w związku ze zmianą modelu przede wszystkim kolejowego" - dodał.

"Możliwość połączenia Warszawy i połączeń pomiędzy największymi miastami spowoduje, że będziemy mieli de facto megalopolis, czyli największe ośrodki miejskie w Polsce będą połączone szybkimi liniami kolejowymi, już nie mówiąc o naprawdę niezłej już w skali europejskiej, światowej sieci dróg" - zapowiedział Tusk.

Jak poinformował podczas środowej konferencji minister infrastruktury Dariusz Klimczak przetarg na prace budowlane dotyczące poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią o dodatkowe pasy ruchu może zostać ogłoszony w przyszłym roku.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował z kolei, że w październiku ogłoszony ma być przetarg na zakup pociągów do obsługi nowych tras.

"W tym roku (cel Intercity) to 75 mln pasażerów, a cel na 2032 r. to 100 mln pasażerów, ale patrząc całościowo na sieć kolejową naszym celem jest, żeby w 2030 r. z tej sieci korzystało 500 mln pasażerów. Myślimy także, aby tworzyć oferty kolejowo-autobusowe" - powiedział Malepszak. (PAP Biznes)

jz/ pat/ map/ epo/ ana/

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości

Pełna treść dostępna jest tylko dla płatnych abonentów StrefaInwestorow.pl.

Zamów abonament Zaloguj się

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów odbywa się w ramach naborów. Ostatni nabór odbył się w styczniu 2024 r. W tej chwili dołączenie do społeczności inwestorów nie jest możliwe.
Jeżeli zależy Ci na dostępie do praktycznej wiedzy o inwestowaniu, zapisz się na listę adresową czytelników darmowego e-booka "Jak analizować wykresy giełdowe". Zostawiając swój adres e-mail umożliwisz mi poinformowanie Cię o możliwości rejestracji, kiedy odbędzie się kolejny nabór do serwisu.

Jak analizować wykresy giełdowe

W razie pytań lub wątpliwości możesz pisać na adres: Pawel@StrefaInwestorow.pl (link sends e-mail).

Oto, co zyskujesz dołączając teraz do Strefy Inwestorów:
  • Blog inwestorski - najlepsza wiedza i doświadczenia z moich 19 lat nieprzerwanego inwestowania na GPW (analiza rynku i przede wszystkim akcji spółek notowanych na GPW), a w tym:
    • Komentarze giełdowe - omówienie sesji giełdowej - indeksy i wybrane spółki
    • Podsumowanie tygodnia - komentarz weekendowy - zobacz przykładowy wpis
  • Edukacyjny portfel inwestycyjny Strefy Inwestorów – praktyczne przykłady inwestowania w akcje, głównie z GPW w oparciu o analizę wykresów.
  • Edukacyjny portfel "Petard" – praktyczne przykłady inwestowania w akcje spółek z GPW w oparciu o analizę fundamentalną.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Ewy Walkowiak "W poszukiwaniu sygnałów" - techniki DiNapoli'ego na GPW.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Tomasza Krynickiego "Impuls i korekta" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Rafała Irzyńskiego "Fundamenty i Spekulacja" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Podcast "21% Rocznie EXTRA | Jak inwestować" - cotygodniowe omówienie sytuacji wybranych spółek z polskiej giełdy w przystępnej formie audio.
  • Pakiet Środy z Siłą Relatywną (SzSR), a w nim:
  • Artykuły edukacyjne - praktyczna wiedza w przystępnej formie, gotowa do zastosowania.
  • Dostęp do bieżących dyskusji w gronie innych inwestorów giełdowych.
Bonusy:
  • BONUS SPECJALNY ①: Miesięczny abonament w Sindicator.net - całkowicie bezpłatny dostęp do skanera rynku giełdowego na 1 miesiąc (dostępny od 30 czerwca 2024 r.).
  • BONUS SPECJALNY ②: WIDEO: Inwestowanie w wartość i inwestowanie we wzrost