Czat z zarządem Grupy AMBRA: "Widzimy przestrzeń dla wzrostu dywidendy w najbliższym okresie"
Obrazek użytkownika Czaty
22 lut 2019, 08:08

"Widzimy przestrzeń dla wzrostu dywidendy w najbliższym okresie" - relacja z czatu z Zarządem Grupy AMBRA

AMBRA to wiodący producent, importer i dystrybutor win w Europie Środkowo-Wschodniej. Wyniki spółki za pierwsze półrocze 2018/2019, pokazują, że rośnie ona szybciej niż rynek, na którym działa. O wynikach, strategii rozwoju i wzroście dywidendy rozmawialiśmy na czacie inwestorskim z Zarządem Grupy AMBRA, Robertem Ogórem i Piotrem Kaźmierczakiem. W spotkaniu, które odbyło się w czwartek, 21 lutego, wzięło udział ponad 520 inwestorów, a przedstawiciele spółki odpowiedzieli na 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Zobacz także: Rosnąca konsumpcja wina w Polsce zwiększa potencjał dywidendowy Grupy Ambra

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu spółki, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem, na którym rozmawiać będziemy o wynikach finansowych spółki, sytuacji na rynku alkoholi oraz o planach dalszego rozwoju spółki.

 

Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 21 lutego 2019 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Witamy serdecznie na kolejnym czacie i zapraszamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Gratuluję wzrostu przychodów - widać efekt długoterminowej strategii i konsekwencji. Jak jednak zapatrujecie się Panowie na spadek zysku netto. Czy da się odwrócić tę tendencję, jakie chcecie Panowie podjąć działania w tym zakresie??

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Niższy zysk netto wykazaliśmy z działalności na rynku polskim, gdzie złożyły się dwa czynniki: wzrost wynagrodzeń na tle presji płacowych, wyższe koszty własne sprzedanych produktów i towarow z droższych win ze zbiorów 2017 r. Do tego dodać należy ok. 700 tys. zł dodatkowych kosztów otwarć sklepów Centrum Wina. Stopniowo poprawiać będą się koszty własne produktów z dużych zbiorów wina 2018 r. Wraz z wdrożoną podwyżką marże, a także zyski operacyjne od przyszłego roku obrotowego również w Polsce powinny podążać za dynamika sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Gregore

Zysk jest na poziomie z podobnym do pierwszego półrocza 17/18, a zapowiadacie Państwo wzrost dywidendy. Jak to chcecie osiągnąć?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nasze długoterminowe założenia o stopniowym wzroście dywidendy nie są na dzień dzisiejszy zagrożone. Przepływy operacyjne oraz bezwzględny poziom zysków i brak zadłużenia pozostawia w naszej ocenie nawet w przypadku stabilnego zysku przestrzeń dla wzrostu dywidendy w najbliższym okresie.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Krajczewski

Czy presja kosztowa (wynagrodzenia, usługi obce) i dotychczasowa dynamika wzrostu kosztów z 2018 r. będzie utrzymana w 2019 r ? Jakie działania mogą Państwo podjąć aby ograniczyć wzrost kosztów, ew. jakie ryzyka widać, iż koszty rosłyby szybciej ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na temat wina odpowiedzieliśmy wyżej. W odniesieniu do wynagrodzeń orientujemy się wg ogólnych oczekiwań makroekonomicznych. Dla Polski i Rumunii wskazują one na utrzymanie wzrostu wynagrodzeń w roku 2019 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Damian Z

...to co z tym cydrem? Miało być tak dobrze, a jest jak jest. Jakie plany wobec tego segmentu ma Ambra i jak spadek spożycia/zainteresowania tą kategorią odbije się na wynikach spółki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Rynek cydru przeszedł transformację, w której z jednej strony nie spełnia się scenariusz kategorii masowej. Wysoka cena i charakter produktu spowodowała odejście od kategorii młodzieży i bardziej na popularne produkty nastawionych konsumentów. To przyczyny spadków rynku. Z drugiej strony kategoria się spremiumizowała, tzn. pozostali konsumenci bardziej zamożni, z dużych miast, świadomie poszukujący produktu wysokiej wartości. W tym procesie Cydr Lubelski jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję z 50% do ponad 60% udziału w rynku. Wynik finansowy jest na poziomie roku ubiegłego, a kierunek dalszego rozwoju to konsekwentna premiumizacja i rozwój nowych droższych gatunków.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Krajczewski

Rozwój jakich kategorii produktów jest najbardziej perspektywiczny pod względem wpływu na wyniki ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Strategia naszej spółki skierowana jest na segmenty wysokiej wartości. Ostatnim nowym projektem rozwijanym w roku 2019 jest marka handlowa Distillers Limited. Ogólnie zarówno alkohole lekkie jak i mocniejsze alkohole pokazują potencjały w segmentach premium. Jesteśmy - oprócz win - w obu tych sektorach konsumpcji z dobrze wycelowanymi propozycjami premium: Cydr Lubelski, Baczewski, Pliska i oczywiście całe portfolio win.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał Krajczewski

Jak oceniają Państwo, jak kształtować będzie się podaż surowców ze zbiorów z 2018 r ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W roku 2018 mieliśmy duże i dobre zbiory wina w Europie. Podobnie wypadły zbiory owoców, w tym jabłek. Podaż jest duża, a ceny niższe niż w roku 2017.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda rozwój marki Distillers Limited? W zeszłym roku było o tym głośno, ale w sklepach Centrum Wina nie widziałem jeszcze efektów zapowiadanych zmian? Jakie są Państwa plany na ten rok? Upatruję w whisky jednego z driverów wzrostu :)

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Po zakończeniu sezonu grudniowego przystępujemy do rebrandingu sklepów Centrum Wina na sklepy partnerskie Centrum Wina / Distillers Limited. Proces ten zakończymy do września 2019 r. Jesień i sezon zimowy pokaże konsumentom oddziaływanie nowego projektu w galeriach handlowych. Do tego czasu powinien zostać uruchomiony program lojalnościowy i inne drivery projektu. Podsumowanie zatem po raz pierwszy w styczniu 2020 r.

Obrazek użytkownika Anonim
paweł

Proszę o komentarz dotyczący ujemnych przepływów z działalności operacyjnej (bardzo duży przyrost należności)

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wzrost należności poniżej dynamiki sprzedaży. Wzrost zapasów związany z zakupami rosnących mocnych alkoholi - rozwój asortymentu.

Obrazek użytkownika Anonim
Luka

Jaką marżę ma Ambra na sprzedaży produktów własnych, a jaką na importowanych?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Marże na tych grupach są na zbliżonym zrównoważonym poziomie.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Co to w praktyce oznacza, że w portfolio Ambry są np. marki Sutter Home, Pliska albo Baczewski, skoro one chyba nie są przez Ambrę produkowane? Tu chodzi o wyłączność dystrybucji, którą ma Ambra na niektórych rynkach czy jak to rozumieć?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Sutter Home jest marką w wyłącznej dystrybucji, Pliska jest marką, której nasza Grupa jest współwłaścicielem praw do znaku. Z właścicielami marki Baczewski wiąże nas długoletnia umowa na wyłączną dystrybucję na rynku polskim. Znakomita większość marek importowanych dla Centrum Wina jest w naszej wyłącznej dystrybucji na polskim rynku.

Obrazek użytkownika Anonim
Mario

W drugiej połowie minionego roku kurs akcji Ambry znalazł się pod presją. Czy spadki wynikały z zamieszania rynkowego w funduszach TFI czy też zdaniem zarządu stały za tym jakieś czynniki fundamentalne?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dzisiejszy kurs wynosi 13,90 zł, co po silnych wzrostach 2018 r. jest wynikiem stabilnym na tle jak wiemy spadkowego rynku.

Obrazek użytkownika Anonim
Luka

Czy poza marką Baczewski w portfolio Ambry są jeszcze jakieś inne whisky?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Portfolio Distillers Limited opiera się w dużej mierze na szerokim asortymencie wyszukanych gatunków whisky, których ilość przekroczyła już 100 produktów i zapewne będzie jeszcze rosła.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy wszystkie placówki Centrum Wina są rentowne? Ile czasu zajmuje otwarcie jednego punktu, jakie są nakłady i po jakim czasie mniej więcej uzyskiwana jest rentowność?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Cała sieć sklepów Centrum Wina przynosi zyski i na dzień dzisiejszy wszystkie sklepy działające dłużej niż rok są rentowne. Od zakończenia negocjacji z wynajmującym proces otwarcia wraz z uzyskaniem zezwoleń i koncesji zajmuje do 6 miesięcy.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Jakie efekty ma przynieść zapowiedziana modernizacja aktywów produkcyjnych? Czy będzie to np. wyższa efektywność produkcji itp., czy jest to bardziej "naturalna" wymiana linii?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Po pierwsze powodem modernizacji jest "naturalny" cykl odnowy majątku produkcyjnego. Jednocześnie nowe technologie i rozwiązania podniosą możliwości jakościowe oraz zwiększona efektywność. Inwestycje nie wynikają jednak z zasadniczej zmiany struktury bądź skokowych rozwiązań technologicznych.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał K

Czy po pojawieniu się Ambra Brands jest możliwa fuzja z Tim SA i działanie pod jednym zarządem?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

TIM S.A. jest specjalistą w imporcie win elastycznie reagującym na potrzeby rynku w bardzo zróżnicowanym i szybko zmieniającym się asortymencie. AMBRA tymczasem koncentruje się na budowie rozpoznawalnych wiodących marek - liderów w swoich segmentach. Ta różnica w zadaniach strategicznych skutkuje inną w obu spółkach kompetencją, sposobem działania, organizacją. Nie planujemy połączenia tych operacji, tym bardziej, że w TIM S.A. istotną rolę odgrywają nasi partnerzy, akcjonariusze mniejszościowi.

Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
Paweł Biedrzycki

W jakim zakresie Grupa Ambra chce wejść na rynek chiński i jakiego rzędu przychody mogą być widoczne z tego rynku w tym roku obrotowym?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

TIM S.A. - nasza wyspecjalizowana spółka handlowa prowadzi na rynku chińskim projekt eksportowy z partnerem lokalnym. Stanowi to platformę pilotażową i liczymy, że może w przyszłości stać się szansą na większe przychody z eksportu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry. Czy planowane są otwarcia nowy sklepów Centrum Wina? Jeśli tak, to czy są plany otwarć sklepów w nowych miastach, w których do tej pory ich nie było?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Chcemy rozwijać sieć sklepów i planujemy otwarcie placówek pilotażowych w miastach średniej wielkości (ponad 100 tys. mieszkańców). O otwarciach będziemy informować.

Obrazek użytkownika Anonim
Ciekawski

Skoro przy cydrze jesteśmy. Pojawią się nowe odmiany gruszkowe? Ile nowych produktów planujecie wprowadzić do końca roku? Premiera przed sezonem letnim czy zdecydowanie później?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Udział Perry, czyli "cydru" gruszkowego w całej sprzedaży marki nie osiągnął jeszcze zakładanego potencjału, więc na ten moment nie planujemy tutaj kolejnej odmiany.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał K

Czy premiunizacja rynku i ciepłe przyjęcie whisky baczewski spowoduje poszerzenie oferty o kolejne marki alkoholi mocnych?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Rozwój asortymentu skoncentrowany jest wokół projektu Distillers Limited.

Obrazek użytkownika Anonim
Jakub W

Pod koniec 2018 roku w sprzedaży pojawiła się marka Koblevo, jakie są pierwsze wrażenia po wprowadzeniu? Czy pojawią się kolejne propozycj zza wschodniej granicy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Projekt jest w fazie budowy dystrybucji i pierwsze podsumowanie nastąpi jesienią 2019 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Jakie planowane nakłady inwestycyjne na kolejne lata?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Zgodnie z zapowiedziami planujemy zwiększenie rocznych wydatków inwestycyjnych o ok. 4 mln zł przez okres następnych 4-5 lat.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Ile mija czasu od momentu zbiorów do wyprodukowania i sprzedaży? To znaczy mniej więcej po jakim czasie zmiany cen surowców są widoczne w kosztach wykazywanych w rachunku zysków i strat spółki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Z jesiennych zbiorów - na przykład roku 2017 - wina wyprodukowane przez winiarzy pojawiają się na rynku około grudnia/stycznia 2018. Uwzględniając nasz proces produkcyjny np. win musujących od zakupu tych win do pojawienia się naszych produktów z nich wytworzonych upływa kolejne 3-4 miesięcy, co oznacza, że nowe zbiory trafiają do naszej sprzedaży z opóźnieniem ok. roku. Nieco szybciej efekty te oczywiście działają w przypadku win importowanych.

Obrazek użytkownika Anonim
Rum Fanatic

Dzień dobry,

 

Co sądzicie Państwo o rozwoju rynku rumu w Polsce i czy wzorem rozszerzenia oferty Centrum Wina o whisky rozpatrujecie poszerzenie oferty (w wybranym zakresie) również o tą kategorię?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Konsumpcja rumu z niskiego poziomu rośnie dynamicznie i wartość rynku zbliża się do 100 mln zł. W ofercie Distillers Limited znajduje się już wybór produktów tej kategorii.

Obrazek użytkownika Anonim
Jacek

Co sądzicie o kategorii „rum” na polskim rynku?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Fajna jest :-)

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Kim są najwięksi konkurenci Ambry? Jakie mają udziały w rynku? Jaki udział ma Ambra?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

AMBRA na rynku polskim jest liderem lub wiodącym graczem w szeregu kategorii i segmentów rynkowych: wina stołowe, wina musujące, napoje musujące bezalkoholowe (Piccolo), cydr, brandy. W każdej z tych kategorii mamy różnych konkurentów, podobnie zróżnicowane jest nasze pozycjonowanie na rynku rumuńskim i podobnie zróżnicowany jest krąg konkurentów.

Obrazek użytkownika Anonim
Luka

Jaka część przychodów pochodzi ze sprzedaży produktów produkowanych przez Ambrę, a jaka ze sprzedaży towarów innych producentów?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Za poprzedni rok obrotowy przychody brutto ze sprzedaży wyrobów własnych wyniosły w Grupie 301 mln zł, a ze sprzedaży towarów 366 mln zł.

Obrazek użytkownika Anonim
PP

Czy Państwa zdanie obecna wycena giełdowa spółki odzwierciedla jej wartość oraz perspektywy wzrostu?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Uważamy, że warto inwestować w naszą spółkę.

Obrazek użytkownika Maciej Wrotniak
Maciej Wrotniak

W którą stronę planujecie rozwój? Czy chcecie wprowadzić jakieś nowe kategorie alkoholi lub inne rodzaje w obecnych kategoriach?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Aktualnie oceniamy, że wprowadzone w ostatnim czasie projekty rozwojowe, o których informowaliśmy, dostarczają Grupie odpowiednio dużo potencjału rozwoju. Każdego roku staramy się przygotować kolejne projekty. Gdy przychodzi odpowiedni moment informujemy.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Bardzo dziękujemy za ciekawe pytania. Liczymy na zrozumienie, że na niektóre szczegółowe pytania dotyczące naszej działalności z oczywistych powodów nie możemy odpowiadać. Serdecznie dziękujemy za uwagę i zapraszamy na spotkanie po wynikach kwartalnych.

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.