Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Rosnąca konsumpcja wina w Polsce zwiększa potencjał dywidendowy Grupy Ambra

Udostępnij

Grupa Ambra pokazuje stabilną, rosnącą tendencję wyników finansowych uzyskanych w I półroczu roku obrotowego 2018-2019. Przychody wzrosły 10%, co oznacza, że spółka rośnie szybciej niż rynek winiarski w Polsce.

Na poziomie zyskowności, Grupa Ambra uzyskała nieznacznie wyższe zyski względem porównywalnego okresu rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 31,5 mln zł (wobec 29,1 mln zł rok wcześniej, a w przeliczeniu na jedną akcję jest to 1,25 zł.


Skonsolidowane wyniki finansowe Ambra S.A.

(mln zł) I półrocze 2018/2019 I półrocze 2017/2018
Przychody ze sprzedaży 327,0 300,5
Zysk EBITDA 57,8 56,1
Zysk operacyjny 51,1 50,2
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy j.d. 31,5 29,1


Głównym segmentem napędzającym przychody Ambry były wina musujące, których sprzedaż zwiększyła się na wszystkich rynkach działalności o 15,3 mln rdr. Spółka podkreśla szczególnie wzrosty marki Mucha Sekt (Czechy i Słowacja) oraz Zarea (Rumunia). W kategorii win spokojny, rosnących o 8,7% w ciągu roku, prym wiedzie Fresco. Marża na sprzedaży wyniosła 44,7% i była symbolicznie niższą od bazy porównawczej. Na przeszkodzie do wyższych zysków, stanęły rosnące koszty operacyjne. Wśród nich najmocniej puchły koszty wynagrodzeń (wzrost o 10%) oraz pozostałe koszty operacyjny związane z otwieraniem kolejnych sklepów Centrum Wina. Pewnym obciążeniem były wyższe ceny zakupu wina.

- W pierwszym półroczu bieżącego roku obrotowego wdrożone zostały podwyżki cen produktów dotkniętych wyższymi kosztami zakupu wina ze słabszych zbiorów w 2017 r., które wpłynęły na spadek marży. Efekt podwyżek cen będzie w pełni widoczny w trzecim i czwartym kwartale roku obrotowego – podała spółka w komunikacie.

Zobacz także: Czat inwestorski z zarządem Ambra

Rosnąca konsumpcja Wina w Polsce sprzyja wynikom finansowym Grupy Ambra

Ambra nadal korzysta ze stabilnie rosnącej konsumpcji wina w Polsce. Pozytywny trend utrzymuje się na przestrzeni ostatnich lat i na razie nic nie wskazuje, by miało się to zmienić. Spółce udaje się w ostatnim czasie rosnąć nieco szybciej niż rynek i taką tendencje chce utrzymać w przyszłości. Według jej szacunków, rynek wina może w kolejnych latach rosnąć w tempie 5% rocznie. Prezes Robert Ogór podkreślił, że kontynuowana będzie strategia wsparcia najbardziej wartościowych kategorii produktowych.

W bilansie widoczny jest wzrostu aktywów obrotowych, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły o 43 mln zł, czyli o 12,8%. Jest to uzasadniony poziom, ze względu na wzrost przychodów o 10%. Co ciekawe, głównym źródłem finansowania wyższych zapasów i należności, nie są w największym stopniu zobowiązania handlowe (rosnące o 8 mln zł). Do tego celu w największym stopniu spółka użyła kapitałów własnych, które dzięki dużym zyskom wzrosły do poziomu 321 mln zł. Dług netto w ciągu roku pozostał na zbliżonym poziomie – 55,7 mln zł. Poziom zadłużenia spółki jest niski, gdyż wskaźnik długu netto do EBITDA oscyluje w okolicy 0,8.

Dywidenda w Grupie Ambra powinna nadal rosnąć

Ambra przyzwyczaiła swoich akcjonariuszy do regularnych i rosnących dywidend. W ciągu ostatnich wielu lat. Za ostatni, pełny rok obrotowy, dywidenda wyniosła 68 groszy. Stopa dywidendy kształtuje się w ostatnich latach na poziomie nieco ponad 5% (za wyjątkiem 2012 r.).

Ambra S.A. – dywidendy w latach 2010-2017

dywidenda


Patrząc na zaprezentowanej wyniki finansowe za I półrocze 2018/2019 można śmiało stwierdzić, że polityka rosnącej dywidendy ma duże szansy być utrzymana przynajmniej w horyzoncie trwającego roku obrotowego.

Zobacz także: Historia dywidend Grupa Ambra

Udostępnij