Relacja z czatu z zarządem Grupy Ambra: Chcielibyśmy utrzymać atrakcyjny poziom dywidendy
Obrazek użytkownika Czaty
12 lis 2020, 16:33

„Chcielibyśmy utrzymać atrakcyjny poziom dywidendy” - relacja z czatu z zarządem Grupy Ambra

W czwartek, 12 listopada 2020 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I kwartał 2020/2021 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o sytuację na rynku wina, wpływ pandemii na działalność spółki oraz nakłady inwestycyjne. W spotkaniu wzięło udział ponad 400 osób, a zarząd odpowiedział na 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy Ambra - Robertem Ogórem, prezesem zarządu oraz Piotrem Kaźmierczakiem, wiceprezesem zarządu. Porozmawiamy o wynikach finansowych za I kwartał 2020/2021 roku.

 

Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 12 listopada 2020 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Anonim
Gregorz

Czy mimo pandemmii Pana zdaniem rynek wina dalej ma szansę rosnąć 5% rocznie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Dotychczas rynek wina nie reagował negatywnie na pandemię i utrzymał dynamikę zbliżoną do długoletniej średniej. Dlatego uważamy, że to tempo wzrostu nie jest zagrożone w najbliższych miesiącach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gregorz

Jak oceniacie Państwo rynek wina, czy dystrybucji albo nawet HORECA pod kątem akwizycji? Czy sytuacja poważnego kryzysu nie jest dobrym momentem na wykorzystanie dość silnej pozycji gotówkowej spółki i zainwestowanie w ten sposób w rozwój po pandemii?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wzrost przez akwizycje nie jest naszym priorytetem, w szczególności nie podchodzimy do akwizycji jak do "okazji zakupowych". Decydującym kryterium decyzyjnym jest dopasowanie potencjalnych celów akwizycyjnych do naszej strategii.

Obrazek użytkownika Anonim
grzehu

1. Jaki wpływ na wyniki będzie miał nietypowy okres świąteczno-noworoczny (m.in. brak dużych imprez, zamknięte hotele)?
2. Czy wiadomo, jak pandemia wpłynie na ceny w roku 2021 (np. jak zmieni się cena wina w efekcie problemów we Włoszech)?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Zdecydowaną większość tych okazji konsumenckich obsługujemy przez kanał Horeca. Udział tego kanału w całej sprzedaży Grupy nie przekracza 5%. Sklepy w galeriach handlowych są na ten moment otwarte. Wpływ zachowań konsumenckich na ich wyniki będziemy mogli ocenić dopiero po grudniu. Nie oczekujemy zaburzenia zbiorów oraz produkcji wina ani znaczącego wzrostu ich cen ze zbioru 2020 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w drugiej fali pandemii również zauważacie Państwo podwyższone zapotrzebowanie na Państwa produkty?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W okresie letnim mieliśmy do czynienia z efektami przesunięcia wydatków konsumenckich do sklepów spożywczych z 3 obszarów wydatków: spadek wydatków w gastronomii, wakacje spędzone w kraju, a nie za granicą oraz oszczędności w innych kategoriach, np. kosmetykach i innych dobrach konsumpcyjnych. Z wyjątkiem efektu zamrożonej turystyki zagranicznej pozostałe przesunięcia prawdopodobnie nadal działają i stabilizują sprzedaż realizowaną przez sklepy spożywcze.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wypadł sezon wiosenno-letni jeśli chodzi o marki polskich win owocowych Winnica Zamojska? Jesteście Państwo zadowoleni z postępów?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Sprzedaż win z Winiarni Zamojskiej rośnie i rozwija się zgodnie z planem.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy przed świętami planujecie Państwo jakieś większe akcje w dyskontach? Wydaje się, że byłby to niezły ruch, biorąc pod uwagę "przymknięcie" galerii handlowych.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Z odbiorcami dyskontowymi organizujemy regularnie okresowe akcje promocyjne z udziałem naszych marek. Akcje takie zaplanowane są również na sezon świąteczny.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy znaczący wzrost kursu EURPLN widoczny od marca 2020r. miał przełożenie na wyniki minionego kwartału, czy może wpływ wahań kursowych ujawnia się z opóźnieniem (jeśli tak, to jakim) i dopiero będzie widoczny w przyszłości?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Kurs EURPLN miał negatywny wpływ na wyniki kwartału. Kurs wpływa na wyniki na bieżąco, ponieważ wszystkie zobowiązania walutowe wyceniane są wg. aktualnego kursu walutowego z końca kwartału. Wpływ zmian kursu EURPLN jest zmniejszany przez zabezpieczenia części płatności walutowych na okres następnych 2-3 miesięcy.

Obrazek użytkownika Anonim
Jakub

Dzień dobry, w jaki sposób chcą Państwo reagować na zmieniający się klimat, co będzie powodem mniejszych zbiorów owoców do wyrobu wina i w jaki sposób spółka zamierza zdywersyfikować przychody w przypadku pogorszenia wyników w segmencie sprzedaży wina?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Klimatyczna strefa uprawy winorośli i produkcji wina rzeczywiście przesuwa się na północ. Nie spowodowało to ograniczenia produkcji na południu Europy, tak że na obecną chwilę potencjał produkcji jeszcze się zwiększył.Na dzisiaj nie widzimy zjawiska, które mogłoby mieć wpływ na nasz biznes w najbliższych kilku latach.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy poziom sprzedaży w Czechach i Słowacji możemy uznać za wynik powtarzalny, niezabużony zdarzeniami jednorazowymi? Dane z raportu sugerują, że inwestycje w Czechach wyraźnie popłacają :)

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Akwizycje w Czechach jednorazowo zwiększyły dynamikę sprzedaży w segmencie Czechy+Słowacja. Wzrost organiczny na tym rynku wyniósł 10%. Chcielibyśmy utrzymać wysoką dynamikę wzrostu organicznego.

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech

Dzień dobry,
jak Ambra widzi rozwój konkurencyjnych sieci Dar Wina i Dobre Wina? Sklepy tych marek są mniejsze, za to zlokalizowane bliżej konsumentów, bo często na parterach bloków tworzących duże osiedla. Czy Ambra rozważa przejęcie tych sklepów lub otwarcie własnych placówek w tym formacie? Obecnie sklepy Ambry znajdują się w galeriach handlowych, a sklep w siedzibie spółki jest w mało atrakcyjnym miejscu i chyba mało popularny.
Gratuluję kolejnych dobrych wyników!

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Planujemy rozwój sieci sklepów w formatach mniejszych tzw. przyulicznych, jak również współpracę ze sklepami niezależnymi. Sklep znajdujący się przy naszej siedzibie na ul. Puławskiej jest jednym z najlepiej sprzedających sklepów naszej sieci. Dziękujemy za gratulacje!

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech

Czy w nowym roku pojawią się w ofercie nowe odmiany Cydru Lubelskiego oraz wina z Winiarni Zamojskiej?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W tym roku po raz pierwszy wyprodukowaliśmy Cydr z jabłek o różowym miąższu. Będziemy rozwijać ten koncept w oparciu o nasadzenia realizowane z sadownikami-partnerami. W przyszłym roku na pewno konsumentów czeka kolejna miła cydrowa niespodzianka. Winiarnia Zamojska cały czas rozwija asortyment i z każdego rocznika będą pojawiały się również nowe propozycje. Ostatnią nowością była półwytrawna Czerwona Porzeczka.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy przygotowania do najważniejszego z naszej perspektywy kwartału sprzedażowego przebiegają bez zakłóceń? Czy obserwują Państwo jakieś czynniki, które mogą istotnie wpłynąć in plus bądź in minus na wyniki Q4 roku kalendarzowego?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Przygotowania do sezonu świąteczno-noworocznego przebiegają dotychczas bez zakłóceń. Ograniczenia w gastronomii, czy w galeriach handlowych, likwidacja eventów mogą jednak negatywnie wpłynąć na sprzedaż. Część z tej konsumpcji może przenieść się do innych miejsca zakupu.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Koszty marketingu i sprzedaży wyniosły w Polsce 8mln zł, a w poprzednich dwóch kwartałach były w okolicach 8-9 mln zł. Z kolei kilka kwartałów wcześniej wynosiły raczej bliżej 11 mln zł. Czy oznacza to na stałe ścięcie tych kosztów (przynajmniej do momentu powrotu do „normalności), oczywiście poza kosztami w kwartale kolejnym (świątecznym) gdzie standardowo są wyższe?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W planowaniu i zarządzaniu naszym biznesem staramy kierować się ostrożnością. Ograniczenie wydatków marketingowych ma charakter przejściowy i dotyczy tych wydatków, których skutki dla marek są raczej średni- i długoterminowe, więc będzie można do nich powrócić bez szkody dla ich wartości.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Czy wysokie wzrosty sprzedażowe w analizowanym kwartale (w szczególności Polska i Rumunia) są bardziej efektem odbicia po słabszym kwartale drugim czy też podobne dynamiki widzicie w październiku?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W minionym kwartale efekt kompensacji i odbicia był widoczny i znaczący. Średnioterminowo oczekujemy utrzymania wzrostu konsumpcji wina. O wynikach krótkoterminowych chętnie porozmawiamy po zakończeniu sezonu.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Sprzedaż w butelkach rośnie r/r o ponad 5% a sprzedaż w zł o ponad 12% - oznacza to, że średnia cena za butelkę rośnie. Czy wpływ ten przede wszystkim jest efektem rosnącego udziału alkoholi mocnych w strukturze sprzedaży (oczywiście wyższa cena za butelkę w tym asortymencie) czy tez były jakiś podwyżki cen?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Sprzedaż w butelkach na głównych rynkach, czyli z wyłączeniem eksportu wzrosła o 12,0%, a odpowiadające jej przychody o 13,8%. Nie wprowadzaliśmy istotnych podwyżek cen, zwiększał się natomiast udział alkoholi mocnych, doszły też przychody z akwizycji - wina i alkohole premium w Czechach.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Jak wygląda obecna (październik/listopad) sytuacja pandemiczna w kontekście ograniczenia działań kanałów dystrybucyjnych na rynkach zagranicznych (Rumunia i Czechy)? Czy tam jest lepiej (pod względem dynamik sprzedażowych) niż w Polsce?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Podobnie jak w Polsce sklepy spożywcze w tych krajach są otwarte, a nasz biznes nie posiada istotnej działalności w Horeca ani w galeriach handlowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Patrząc na marżę liczoną jako sprzedaż o zużycie materiałów i koszt własny sprzedanych towarów widzimy istotny spadek w ujęciu procentowym. Ja rozumiem podstawowym powodem to osłabienie polskiej waluty w stosunku do EUR. Czy rozważacie Państwo podniesienie cen i czy jest to możliwe na rynku, który zmaga się z pandemią?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Kurs EURPLN był ważnym czynnikiem spadku rentowności marży brutto ze sprzedaży. Jeżeli taka sytuacja utrzyma się również po zmniejszeniu skali pandemii, rozważymy podwyżki cen.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Segment rumuński po ponadprzeciętnym (wynikowo) poprzednim roku w tym kwartale uzyskał bardzo dobre dynamiki sprzedażowe (+25%) i zysku operacyjnego +63%),pomimo zauważalnego spadku marzy brutto na sprzedaży (-4 p.p.). Czy to oznacza, że wynagrodzenia już tam zahamowały i przy rosnącej sprzedazy jesteście w stanie absorbować spadającą marżę handlową?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Spadek zysku brutto na sprzedaży wynika z nieco niższej marżowości nowo nabytej marki wina, której wkład do marży brutto jest oczywiście pozytywny. Na prognozy dotyczące rozwoju sytuacji makroekonomicznej jak i dynamiki wynagrodzeń w okresie COVID-19 i jego skutkach jest dzisiaj w naszej ocenie za wcześnie.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Przychody 140m, sprzedaż butelek 18,3 tys.. To daje 7,70 zł za butelkę.
Dlaczego cena w sklepie wynosi 20-30 zł?
Jaka jest od tego akcyza i marża sprzedawcy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Średnia cena sprzedaży netto obejmuje oczywiście cały asortyment Grupy, z którego większość trafia do sklepów spożywczych. Marża w naszej ocenie dzieli się na rynku sprawiedliwie.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Czy obecny okres nie jest dobrym momentem na kolejną akwizycję?
Jest coś na oku?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na razie jeszcze nic nie widać, ale zgadzamy się, że patrzeć warto.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Patrząc na wyniki segmentu Czechy/Słowacja widać z jednej strony bardzo fajne wzrosty sprzedażowe (organiczne + przejęcia), ale z drugiej jednak wynik operacyjny r/r w zasadzie płaski. Patrząc w szczegóły widać wzrosty w wynagrodzeniach, pozostałych kosztach operacyjnych oraz amortyzacji. Czy jest to efekt konsolidacji nowych spółek i czy oznacza to, że są one na lekkim minusie, czy też są inne przyczyny?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Również w Czechach i na Słowacji odczuliśmy negatywny wpływ kursu EURCZK i był to główny czynnik spadku wyniku.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Dlaczego był taki słaby wzrost sprzedaży win musujących?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

4,2% wzrostu to rzeczywiście poniżej średniej. Zabrakło jak wiemy dużych imprez, ale nadrabiały wina i pozostałe segmenty.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Z czego wynikały pozostałe przychody operacyjne ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Pozostałe przychody operacyjne to uzyskiwane nie zawsze regularnie przychody nie związane z podstawową działalnością grupy.

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

Czy ze względu na pandemie zauważyliście państwo zmiany w gustach przecietnego klienta, np. zwiększone zaintersesowanie alkoholami wysokoprocentowymi?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W związku z przesunięciem konsumpcji do domów silną pozycję dodatkowo uzyskało wino będące liderem domowej konsumpcji we dwoje. Efekt "kompensaty" podtrzymuje gotowość konsumentów do zakupów droższych alkoholi, tym bardziej, że oszczędzają na dużo droższej konsumpcji w gastronomii.

Obrazek użytkownika Anonim
Marcin P.

Jak wyglądają postępy w budowie dystrybucji w Czechach ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W pierwszym roku po przejęciu koncentrujemy się na budowie oferty rynkowej i zwiększeniu naszej oferty rynkowej w oparciu o dostawców Centrum Wina. Stopniowe rozszerzanie sieci sprzedaży planujemy rozpocząć w 2021 r.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Czy mocny spadek produkcji wina w 2019 roku na świecie (256m hl vs. 292m hl w 2018) wpłynął na wzrost cen wina bazowego do produkcji Waszych win, które jak rozumiem teraz wchodzą do sprzedaży?
Czy wpłynie to negatywnie na marżę w Q4 2020 (Wasz Q 20/21)?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wyższe ceny wina z poprzednich zbiorów i niekorzystny kurs EURPLN wpływają negatywnie na naszą marżę. W najbliższych miesiącach spadki te będą częściowo kompensowane przez oszczędności w innych pozycjach kosztowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Jakie projekty rozwojowe mają dla Państwa obecnie najwyższy priorytet?
Które z nich mogą najszybciej przynieść pozytywny wpływ na wyniki finansowe?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nadal dużą wagę wiążemy z rozwojem Winiarni Zamojskiej. Jej wpływ na wyniku już dzisiaj jest pozytywny. Dobrych projektów nie powinno nam zabraknąć.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomasz

Jakich wydatków CAPEXowych należy oczekiwać w bieżącym roku obrotowym

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Oczekiwany poziom wydatków inwestycyjnych to około 16-18 mln zł.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy w obliczu przedłużającej się niepewności związanej z pandemicznymi ograniczeniami w życiu społecznym i biznesowym zamierzają Państwo konsekwentnie kontynuować rozpoczęte i planowane inwestycje? Jeśli nie - to czy zakumulowana gotówka może zostać przeznaczona na wyższą dywidendę i/lub skup akcji?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Inwestycje w zakładzie produkcyjnym w Woli Dużej są zaawansowane i nie zamierzamy ich przerywać. Chcielibyśmy utrzymać atrakcyjny poziom dywidendy.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Dziękuję za miłą, jak co kwartał, rozmowę :) Życzę dużo zdrowia!

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Cała przyjemność po naszej stronie :-)

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy za wszystkie ciekawe pytania i do zobaczenia na kolejnym spotkaniu powynikowym!

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.