Jak wypadnie debiut Play – zapytaliśmy analityków | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
25 lip 2017, 15:29

Jak wypadnie debiut Play – zapytaliśmy analityków

27 lipca ma dojść na GPW do debiutu Play. Zapytaliśmy się ekspertów i analityków o ich prognozę – jak wypadnie ten największy od lat, wart blisko 4,4 mld zł, debiut firmy telekomunikacyjnej na polskim parkiecie? Średnia prognoz wyniosła około 3%.

Oferta Play cieszyła się dużym zainteresowaniem rynku. Popyt ze strony inwestorów indywidualnych (18 mln akcji) mniej więcej trzykrotnie przewyższył podaż (5,9 mln papierów). W ramach oferty 115,4 mln walorów przydzielono inwestorom instytucjonalnym, a 157,4 tys. pracownikom. Cena sprzedaży została ustalona na 36 zł (wobec maksymalnej ceny 44 zł). Wszystko wskazuje więc na to, że dojdzie do spektakularnego debiutu na GPW.

Jak wypadły ostatnie duże debiuty na GPW?

Postanowiliśmy zapytać się ekspertów i analityków o ich odczucia przed nadchodzącym debiutem Play. Jest to tym ciekawsze pytanie, że ostatnie duże debiuty na GPW z jednym wyjątkiem nie wypadły rewelacyjnie pierwszego dnia notowań.

  • Dino: +12,0%
  • Maxcom: +2,0%
  • GetBack: +0,3%
  • Griffin Premium RE: 0%

Jak jest prognozowana stopa zwrotu dla Play w pierwszym dniu notowań?

W naszej anonimowej ankiecie wzięło udział 6 analityków.

Najpierw zapytaliśmy o prognozowaną stopę zwrotu w pierwszym dniu notowań. Wiadomo, że duża część inwestorów indywidualnych sprzedaje swój pakiet (albo większą jego część) już na debiucie w poszukiwaniu szybkiego zysku.

Analitycy są umiarkowanie optymistyczni. Średnia prognoz wynosi +2,75% w wariancie umiarkowanym i +3,58% w wariancie optymistycznym. Najbardziej optymistycznym wskazaniem w naszej ankiecie było +10%, najmniej +1%.

Wśród użytkowników Twittera też nie widać oznak euforii.

W przeprowadzonej przez Pawła Biedrzyckiego ankiecie przeważały odpowiedzi odnośnie debiutu w okolicy zera ( 39%). W gronie 59 osób, które wzięły udział w ankiecie 29% oczekuje debiutu w okolicy +5%, ale aż 20% na minusie.

Czynniki wpływające na Play w pierwszym dniu notowań

Jak analitycy argumentują swoje prognozy dla waloru w jego pierwszym dniu notowań? Dwóch z nich wskazało, że głównym czynnikiem będzie po prostu duży popyt z uwagi na to, że stopa redukcji po zapisach w transzy inwestorów indywidualnych była spora.

Jeden z analityków wyraźnie wskazał na efekt marketingowy dużej oferty, że znana marka przyciągnie inwestorów.

Inny z analityków przypomniał, że okres wakacyjny oznacza niskie obroty, dużą zmienność. Zwrócił także uwagę, że dla debiutu Play ważna będzie po prostu koniunktura na giełdzie w dniu debiutu...

Prognoza dla Play na pierwsze tygodnie notowań

Większość ankietowanych analityków jest zdania, że walor w pierwszych tygodniach notowań będzie się utrzymywał na lekkim plusie.

Walor ma kilka zalet. Spodziewana jest wysoka dywidenda i dobra dynamika wyników w II kwartale br. Jednak należy pamiętać, że negatywny wpływ na wyniki Play będzie miało wdrożenie zasady „Roam Like at Home”, czyli zrównanie cen za połączenia wykonywane w roamingu na terenie Unii Europejskiej z cenami krajowymi 

zwrócił uwagę jeden z ekspertów.

Inny z analityków przyznał, że w sierpniu firma inwestycyjna którą reprezentuje oczekuje korekty na rynkach akcji, co może mieć wpływ również na Play.

Eksperci są więc nastawieni umiarkowanie optymistycznie co do debiutu spółki telekomunikacyjnej Play i pierwszych tygodni notowań. Wydaje się, że ci inwestorzy, którzy chcą zarobić kilka procent na pierwszej sesji, mogą mieć ku temu okazję.

Zapisz się na darmowy newsletter na temat IPO na GPW, aby otrzymywać najnowsze analizy

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.