Debiut People Can Fly: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o drugim producencie gier AAA, który zmierza na GPW
Na główny rynek GPW wybiera się jeden z trzech polskich producentów najbardziej zaawansowanych i największych gier typu AAA. People Can Fly rozpoczyna ofertę publiczną akcji i celuje w główny rynek GPW.
People Can Fly, a właściwie PCF Group SA, jest deweloperem gier typu AAA o globalnej rozpoznawalności. Jest to trzecia, po CD PROJEKT i Techlandzie spółka z Polski zajmująca się tworzeniem wysokobudżetowych i o wysokiej jakości produkcji na PC i konsole. Gry tworzone w studiach PCF są znane szerokiemu gronu graczy na całym świecie.
Grupa specjalizuje się w szczególności w grach typu shooter (strzelanki). Spółka, we współpracy z międzynarodowymi wydawcami, tworzyła takie nagradzane produkcje jak Painkiller, Gears of War: Judgment czy na własny rachunek grę Bulletstorm. Współpracowała też przy produkcji Fortnite
„Nauczyliśmy się współpracować z jednym z najlepszych studiów gamingowych na świecie (Epic Games) oraz świetnie poznaliśmy silnik Unreal Engine na którym pracujemy do dzisiaj. Przez prawie dekadę pracowaliśmy nad najlepszymi shooterami na świecie – poznaliśmy ten gatunek gier dogłębnie” - mówi prezes zarządu i główny akcjonariusz, Sebastian Wojciechowski.
Obecnie najważniejszym projektem studia jest Outriders. Gra została wymyślona i opracowywana przez spółkę. Jest to najdroższą i najbardziej złożoną produkcją w historii studia. People Can Fly tworzy Outriders współpracując z wydawcą takich tytułów jak Final Fantasy, Tomb Raider czy Avengers Marvela – grupą Square Enix.
„Outriders to jest projekt o rząd wielkości większy od tego co do tej pory robiliśmy, więc uważamy go za przełomowy w naszej historii” - wyjaśnia Wojciechowski.
Gra Outriders jest to trzecio-osobowy shooter z elementami RPG. Gra będzie miała premierę 2 lutego 2021 r. Zostanie wydana na PC i najnowsze konsole. Do końca 2021 r. ma być dostępna też w serwisie streamingowym Google Stadia.
„Wierzę, że przed nami bardzo dobre perspektywy, gdyż jesteśmy przed premierą największej produkcji w naszej historii – gry Outriders, której wydawcą jest Square Enix, globalny koncern z siedzibą w Tokio. Nasza gra Bulletstorm sprzedała się do tej pory w kilku milionach egzemplarzy. Nie mogę zdradzić, jakie mamy prognozy sprzedaży Outriders, ale ma to być nasza dotychczas największa i najbardziej ambitna produkcja” – dodaje Wojciechowski.
Spółka pracuje też nad dwoma kolejnymi tytułami, w tym jednym bazującym na własnym IP. Będą one tworzone we współpracy z globalnymi wydawcami Square Enix (Final Fantasy, Tomb Rider) i Take-Two Interactive (GTA, Borderlands). Prace nad pierwszym z projektów trwają już od kilkunastu miesięcy.
„Już teraz mogę otwarcie powiedzieć, że pracujemy obecnie nad dwoma nowymi tytułami z segmentu AAA, które podobnie jak gra Outriders są realizowane wspólnie z międzynarodowymi wydawcami – Square Enix i Take-Two Interactive. Gry rozwijane są obecnie pod roboczymi tytułami Gemini i Dagger i planujemy ich wydanie do końca 2024 roku” – mówi Wojciechowski.
Studia produkcyjne na dwóch kontynentach
PCF Group działa od 2002 r. i obecnie zatrudnia ok. 260 osób w tym około 200 deweloperów. Posiada 4 studia rozlokowane w Polsce, USA i Wielkiej Brytanii. To właśnie w Nowym Jorku powstaje kolejny, duży projekt grupy. PCF rozwija też dwa kolejne studia – w Montrealu i Łodzi. Poprzez swoje filie zagranicą spółka ma dostęp do specjalistów, którzy nie zdecydowaliby się na przeprowadzkę do Polski.
„Taka struktura ułatwia dostęp do najlepszych specjalistów w dziedzinie produkcji gier na całym świecie oraz daje People Can Fly możliwość realizacji co najmniej dwóch gier z segmentu AAA jednocześnie” – podaje spółka.
W 2011 roku, kiedy People Can Fly wydawał grę Bulletstorm, było największym studiem w Polsce. Znaczne rozmiary przedsiębiorstwa i jego dotychczasowe osiągnięcia pozwalają PCF na współpracę z najlepszymi wydawcami.
„PCF ma renomę która pozwala nam współpracować z największymi wydawcami i dobrze zarabiać na produkcjach niezależnie od ich sukcesu finansowego. Warto pamiętać o tym, że wydawców będących w stanie sfinansować tak duże projekty jak Outriders jest może z 10 na świecie” - mówi w wywiadzie dla Strefy Inwestorów Sebastian Wojciechowski
Dwutorowy model biznesowy People Can Fly
To co wyróżnia PCF od innych producentów gier typu AAA z Polski jest jego model biznesowy. Grupa nie tworzy gier za własne środki, ale współpracuje wraz z największymi wydawcami światowymi, którzy mogą udźwignąć tej wielkości projekty.
Projekty takie jak Bulletstorm czy Outriders są tworzone przez PCF, ale finansowane z zewnątrz. Spółka otrzymuje pieniądze na produkcję za osiąganie jej kolejnych milestone-ów (etapów). Następnie ma udział w zyskach, jak już gra zostanie wydana, a wszystkie koszty po stronie wydawcy zostaną pokryte. Przy czym studio zachowuje kontrolę nad całym procesem produkcji.
Taki model biznesowy ma dwie zalety. Po pierwsze, spółka zarabia już na etapie tworzenia gry. Po drugie, należy pamiętać, że czas od pomysłu do wydania dużej gry liczy się w latach, a w tak długim okresie może się wiele wydarzyć. W przyjętym modelu PCF nie ryzykuje środków własnych, często znacznej wysokości, i jeśli projekt nie odniesie oczekiwanego sukcesu – nie traci ich.
Z drugiej strony zyski ze sprzedaży są ograniczone podziałem pomiędzy spółkę i wydawcę. Choć, trzeba pamiętać, że w przypadku tak dużych projektów jakie robi PCF, profity ze sprzedaży mogą okazać się i tak znaczącej wysokości.
„Mamy stabilną sytuację finansową i mniejsze ryzyko prowadzenia biznesu, gdyż zarabiamy przez cały okres produkcji, a dodatkowo otrzymujemy określony procent z zysku ze sprzedaży gry” – wyjaśnia Sebastian Wojciechowski.
W przyszłości spółka nie wyklucza też wydawania gier w modelu self-publishing.
„Spółka planuje rozpoczęcie produkcji tworzonych przez Grupę gier w modelu self-publishing, tj. jako ich wydawca, w oparciu o istniejące lub nowo wytworzone IP, co stanowi jeden z celów strategicznych Grupy w horyzoncie długoterminowym” – podała spółka w komunikacie.
Zobacz także: „Renoma People Can Fly pozwala nam dobrze zarabiać na produkcjach, niezależnie od ich sukcesu finansowego” – Sebastian Wojciechowski, CEO
Czynniki ryzyka i szanse People Can Fly
Spółka działa na rynku produkcji gier więc tyczą się jej wszystkie czynniki ryzyka z nim związane. Takie jak ryzyko dużej, światowej konkurencji, niepowodzenia produkcji, opóźnienia premier itp.
People Can Fly na obecnym etapie działalności powiązana jest silnie z wydawcą Outraiders, grupą Square Enix, z którą tworzy też kolejny projekt o roboczej nazwie Gemini. Istnieją więc czynniki ryzyka powiązane z wysoką koncentracją przychodów w najbliższych latach. Nie można więc wykluczyć, że wynagrodzenia mogą ulec zmniejszeniu lub zostaną przesunięte w czasie. Może mieć na to wpływ wiele czynników np. opóźnienia, odrzucenie kluczowych etapów produkcji przez wydawcę, niezadowalające wyniki sprzedaży, czy też wypowiedzenie umów i zakończenie współpracy.
W 2019 r i trzech kwartałach 2020 r. 85% przychodów pochodziło właśnie od Square Enix. Dlatego też spółka ocenia istotność czynnika ryzyka jako wysoką, a prawdopodobieństwo wystąpienia jako średnie. By je minimalizować spółka zawarła umowę na drugi projekt z Take Two Interactive i planuje też w przyszłości wydawać gry samodzielnie.
„Z drugiej strony współpraca pomiędzy Emitentem a Square Enix ma, w ocenie Emitenta, charakter długofalowy, czego wyrazem jest m.in. umożliwienie Square Enix obejmowania Akcji Serii C na podstawie Uchwały o Emisji Warrantów oraz Umowy Dotyczącej Warrantów. Zawarcie Umowy Dotyczącej Warrantów będzie potwierdzeniem zainteresowania ze strony Square Enix w utrzymaniu i rozwijaniu współpracy z Grupą, przynajmniej w okresie obowiązywania upoważnienia do emisji warrantów, tj. do 2025 r.”" - czytamy w prospekcie emisyjnym.
Warto też zauważyć, że w modelu współpracy przyjętym przez People Can Fly, spółka nie ma pełnej kontroli nad takimi istotnymi aspektami jak data publikacji gry. Zależą one w dużej mierze od wydawcy.
„(...) w przeszłości doszło już do przesunięcia terminu premiery gry. W dniu 8 października 2020 r. wydawca Outriders – Square Enix, poinformował o zmianie terminu premiery gry z pierwotnie planowanego terminu – końca 2020 r. na 2 lutego 2021 r. chcąc udostępnić graczom dodatkowe funkcjonalności, w tym możliwość gry kooperacyjnej w formule cross-play od momentu premiery gry. W efekcie Spółka nie rozpozna w bieżącym roku obrotowym tantiem z tytułu sprzedaży gry, a dopiero w roku 2021 i następnych, co w konsekwencji będzie mieć negatywny wpływ na wynik i sytuację finansową Emitenta za rok" – czytamy w prospekcie
Z drugiej strony People Can Fly działa na bardzo obiecującym rynku. Specjalizuje się w grach shooter typu AAA, który jest jednym z najlepiej sprzedających się gatunków. W top-10 najpopularniejszych tytułów gier typu AAA w 2018 r. i 2019 r. połowę stanowiły właśnie strzelanki.
„Na Datę Prospektu shootery są bardzo popularnym gatunkiem gier wideo, zarówno z punktu widzenia graczy, jak i osób obserwujących rozgrywkę w Internecie. Według stanu na czerwiec 2020 r. portal Newzoo ulokował gry typu shooter na pierwszym miejscu wśród wszystkich gatunków gier wideo pod względem liczby graczy na PC oraz pod względem liczby osób oglądających gry w serwisie Twitch" – zaznaczono w prospekcie.
Według danych Superdata (Nielsen) aż 17,4% wartości całego rynku gier stanowiły gry z segmentu AAA, w którym specjalizuje się PCF. Wartość segmentu wyceniona została w 2019 r. na 19 mld dolarów. Szacuje się, że w tym roku kwota ta zbliży się do 20 mld dolarów.
„Rynek gier premium w roku 2019 zmalał rok do roku o około 5% ze względu na niższą, w porównaniu do roku 2018, liczbę premier tytułów segmentu AAA. (...) Autorzy raportu Superdata przewidują jednak, że w roku 2020 trend ten odwróci się ze względu na zapowiedziane premiery gier takich jak Cyberpunk 2077 czy Spider-Man: Miles Morales, Assassin’s Creed: Valhalla czy Tom Clancy’s Rainbow Six Quarantine, a segment gier AAA wróci do tendencji wzrostowej osiągając wartość do 19,8 mld USD, przy czym przewidywania te nie uwzględniają ewentualnego wpływu pandemii COVID-19" – czytamy w prospekcie emisyjnym.
Historyczna i prognozowana wartość gier segmentu premium w podziale na gry na PC oraz na konsole, oraz regiony świata
Zobacz także: People Can Fly planuje debiut na GPW. Polski producent gier AAA złożył prospekt emisyjny do KNF
Dane finansowe People Can Fly
Spółka zwiększa regularnie przychody. W 2017 r. wypracowała 44 mln zł przychodów i powiększyła je do 84 mln zł w 2019. Przekłada się to na średni roczny wzrost ok. 38%. Za ostatnie zaraportowane 12 miesięcy od lipca 2019 do końca czerwca 2020 r. przychody PCF wyniosły już niemal 110 mln zł. W tym samym okresie zysk ze sprzedaży wyniósł 35,5 mln zł.
Należy zaznaczyć, że zdecydowana większość przychodów pochodzi z produkcji gier na zlecenie, a niewielki odsetek z tantiemów z wydanego w 2017 r. remastera Bulletstorm i jego wersji konsolowej.
I półrocze 2020 r. (mln zł) | I półrocze 2019 r. (mln zł) | 2019 r. (mln zł) | 2018 r. (mln zł) | 2017 r. (mln zł) | |
---|---|---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 52,6 | 26,8 | 83,9 | 70,3 | 44,1 |
Zysk (strata) brutto ze sprzedaży | 22,8 | 7,0 | 19,7 | 26,5 | 23,3 |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 18,2 | 0,6 | 5,3 | 18,5 | 18,6 |
Zysk (strata) netto | 17,3 | 0,8 | 4,8 | 15,9 | 14,0 |
„Wyniki Grupy PCF potwierdzają zdolność do generowania znacznych przepływów pieniężnych i dalsze możliwości rozwoju. W latach 2017–2019 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu przychodów wyniósł 38%. Skuteczność naszego modelu biznesowego odzwierciedlają także wyniki wypracowane w pierwszym półroczu 2020 roku, w którym zanotowaliśmy prawie 53 mln zł przychodów, tj. o prawie 97% więcej w porównaniu do przychodów w pierwszym półroczu 2019 roku oraz ponad 17 mln zł zysku netto" – mówi Michał Sokal, dyrektor finansowy PCF Group S.A.
W pierwszym półroczu skorygowany zysk na poziomie EBITDA wyniósł 17,7 mln zł, co przekłada się na marżę EBITDA w wysokości 34%. W całym 2019 r. skorygowana EBITDA wyniosła 18,5 mln zł (22% marży skorygowanej).
Polityka dywidendowa
People Can Fly jest spółką rentowną z modelem biznesowym rozkładającym jej przychody w czasie niezależnie od premier gier. Dlatego też spółka zamierza dzielić się zyskiem.
Począwszy od podziału zysku za 2020 r. spółka zamierza wypłacać w miarę możliwości regularnie dywidendę. Zarząd przewiduje rekomendowanie walnemu zgromadzeniu wypłaty na poziomie 10% - 20% zysku netto.
W okresie historycznym, za który spółka podała wyniki finansowe tzn. za lata 2017 – 2019, PCF dokonał jednej wypłaty dywidendy. W 2019 r. spółka, przed jej przekształceniem w spółkę akcyjną, wypłaciła wspólnikom dywidendę za 2018 r. w kwocie 5 mln zł. Zyski z pozostałych lat trafiły na kapitał zapasowy.
Oferta akcji People Can Fly i debiut na głównym rynku GPW
People Can Fly zaoferuje nowe akcje o wartości maksymalnej wynoszącej ok. 95 mln zł. Spółka liczy na pozyskanie środków z oferty publicznej od 85 do 95 mln zł. Na dalszy rozwój.
Za środki z emisji akcji zamierza rozbudować zespoły produkcyjne we wszystkich lokalizacjach na co przeznaczy od 15 do 20 mln zł. Kolejne 30 – 32 mln zł zostaną przeznaczone na pozyskanie co najmniej jednego nowego zespołu produkcyjnego np. poprzez akwizycję. Kwotę 35 – 37 mln zł spółka ma zamiar przeznaczyć na "opracowanie koncepcji wykorzystania potencjału IP będącego własnością Grupy lub wytworzenie nowego IP" czyli na rozpoczęcie produkcji nowej gry bazującej na własnym IP i rozbudowę w tym celu zespołu, oraz na jej samodzielne wydanie. Pozostała kwota zostanie przeznaczona na rozwój własneego, unikalnego oprogramowania i narzędzi do tworzenia gier PCF Framework.
Oprócz nowych akcji, zostaną też zaoferowane walory należące do dotychczasowych akcjonariuszy spółki także o wartości wynoszącej ok. 95 mln zł. Wartość całej oferty będzie więc znaczna i wyniesie 190 mln zł. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że pozostałe akcje niebędące przedmiotem oferty zostaną objęte umową ograniczenia sprzedaży typu lock-up o wyjątkowo długim okresie 4 lat.
Cena maksymalna jednej akcji wyniesie 46 zł. To właśnie w tej cenie inwestorzy indywidualni będą składać zapisy. Następnie, po ustaleniu ceny oraz ostatecznej liczby przydzielonych akcji, nadwyżka środków wróci na rachunki inwestorów. Inwestorom indywidualnym zostanie zaoferowane ok 15% puli akcji.
Oprócz tradycyjnych dwóch transz, tym razem będzie i trzecia z przeznaczeniem dla pracowników spółki wielkości ok. 3% całej oferty. Cena maksymalna w tej transzy będzie niższa o 10% i wyniesie 41,40 zł za akcję, ale kupno akcji w tej transzy wiąże się z nałożeniem umowy typu lock-up na okres 12 miesięcy.
Zapisy w transzach inwestorów indywidualnych i pracowników potrwają do 3 grudnia.
Jeśli PCF uplasowałby całość oferty nowych akcji w cenie maksymalnej, to wycena spółki sięgnęłaby 1,3 mld zł. Stawia to People Can Fly wśród średniej wielkości spółek na GPW kwalifikujących się do indeksu mWIG40. Kapitalizacja People Can Fly byłaby też porównywalna do wyceny 11 bit studios (1,1 mld zł) ale znacząco niższa od Ten Square Games (4,3 mld zł) i PlayWay (4,2 mld zł).
Zobacz także: People Can Fly w IPO zaoferuje akcje nowej emisji, jak również należące do dotychczasowych akcjonariuszy
Harmonogram emisji People Can Fly
Termin | Etap |
---|---|
26 listopada – 3 grudnia 2020 r. | przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych |
27 listopada – 4 grudnia 2020 r. | proces budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych |
4 grudnia 2020 r. | publikacja ceny ostatecznej i liczby oferowanych akcji |
7 – 9 grudnia 2020 r. | przyjmowanie zapisów od inwestorów instytucjonalnych |
do 10 grudnia 2020 r. | ewentualne zapisy inwestorów zastępczych |
do 11 grudnia 2020 r. | przydział akcji oferowanych |
ok. 2 tygodnie od przydziału akcji oferowanych | zakładany pierwszy dzień notowania istniejących akcji i praw do akcji nowej emisji na GPW |
ok. 6 tygodni od przydziału akcji oferowanych | zakładany pierwszy dzień notowania akcji nowej emisji na GPW |
Zobacz także: 23 spółki, które planują debiut na GPW lub NewConnect w najbliższych miesiącach
---
Wszystkie treści zawarte w artykule mają wyłącznie charakter informacyjny i edukacyjny. Decyzje inwestycyjne podjęte na ich podstawie podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność Użytkownika Serwisu.
Zawarte w artykule dane, opracowania, informacje, analizy zostały przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych, są tylko i wyłącznie subiektywnymi opiniami autorów i nie są rekomendacjami zawarcia transakcji w rozumieniu § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów lub wystawców m. in. nie opierają się na żadnej metodzie wyceny walorów oraz nie określają ryzyka inwestycyjnego, nie zawierają bezpośrednich zaleceń podjęcia określonych działań inwestycyjnych, przez co nie mogą być traktowane jako doradztwo finansowe, prawne, podatkowe czy też jakiekolwiek inne doradztwo inwestycyjne w rozumieniu art.76 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z powyższym autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie treści zawartych w artykule albowiem nie jest intencją Usługodawcy dokonywanie bezpośrednich porad inwestycyjnych.