Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Na producentów gier z GPW i Newconnect spadł deszcz pieniędzy. Ponad 150 mln dla 43 spółek w ramach konkursu GameINN

Udostępnij

Ponad 40 spółek gamingowych otrzymało dofinansowanie w ramach konkursu GameINN. Wśród nich znalazły się notowane na rynku głównym i NewConnect m.in. T-Bull, BoomBit oraz Carbon Studio.

4. konkurs GameINN finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przyznał 43 spółkom gamingowym wsparcie pieniężne na prowadzenie prac B+R. Łącznie kwota przekroczyła 154 mln zł. Wśród beneficjentów znalazły się spółki notowane na warszawskiej giełdzie: Artifex Mundi, BoomBit, Carbon Studio, Klabater, Moonlit oraz T-Bull.

Na liście spółek, które otrzymały dofinansowanie od NCBR, znalazły się również firmy szykujące się do debiutu na giełdzie. Mowa o Pyramid Games oraz Punch Punk Games. Spółka, która nie zdradza swoich planów giełdowych, a również jest beneficjentem konkursu, to oczywiście Techland.

Pełna lista spółek, które otrzymały dofinansowanie, ale również tych, których projekty zostały odrzucone jest dostępna TUTAJ.

Spółki giełdowe z dofinansowaniem

Na liście 43 przedsiębiorstw mamy 6 spółek notowanych na GPW lub NewConnect. Uporządkowaliśmy opis producentów gier alfabetycznie. Tym samym pierwsza z nich to Artifex Mundi, notowana na głównym rynku GPW. Co ciekawe, spółka jest dwukrotnym beneficjentem. Otrzymała dofinansowanie na projekt „wirtualny gracz”, który polega na technologii symulacji zachowania mobilnej gry w modelu free-to-play na przestrzeni dowolnie długiego czasu grania przy znaczącej liczbie graczy. Całkowita wartość projektu wynosi 7,1 mln zł, a NCBR przyznał spółce ponad 4 mln zł.

„Wirtualny gracz” to nie jedyny projekt Artifex Mundi. NCBR przyznał również blisko 2,6 mln zł spółce na opracowanie technologii symulacji rozwoju osobowości postaci niezależnych na platformach mobilnych. Pozostając przy grach mobilnych, również BoomBit został beneficjentem konkursu. Otrzymał 3,8 mln zł na realizację „systemu opartego o algorytm sztucznej inteligencji modyfikującego parametry gry w trakcie trwania rozgrywki w celu maksymalizacji przychodów twórców gier wykorzystujących silnik Unity oraz zwiększenia ich oszczędności w procesie dostosowania gier do potrzeb graczy”.

Carbon Studio - które jest obecnie notowane na NewConnect, ale szykuje się do przeniesienia notowań na GPW - również zostało podwójnym beneficjentem konkursu. Łącznie pozyskało ponad 5,7 mln zł na opracowanie innowacji produktowej opartej na systemie telemetrii w grze oraz zrealizowanie systemu przeznaczonego do zautomatyzowanego generowania nowych poziomów oraz obiektów 3D dedykowanych do produkcji VR.

Zobacz także: „W najbliższych miesiącach największym wydarzeniem będzie prezentacja Warhammera” - Aleksander Caban, Carbon Studio

Wśród wyróżnionych spółek znalazł się również Klabater - kwotę 2,5 mln zł przeznaczy na projekt „T.A.C.K.”. Spółka przygotuje zestaw innowacyjnych narzędzi do tworzenia zaawansowanych ekonomicznych gier symulacyjnych. Całkowita wartość projektu to ponad 4 mln zł. Za to spółka Moonlit, dzięki kwocie 1,1 mln zł, przygotuje technologię, która umożliwi realistyczne graficzne i fizyczne odwzorowanie wody w silniku Unity.

Listę spółek notowanych na warszawskiej giełdzie zamyka T-Bull z dofinansowaniem 2,5 mln zł. Jak czytamy w zestawieniu, producent gier mobilnych przygotuje „opracowanie Automatycznego Systemu Optymalizacji Parametrów Graficznych Gier Mobilnych - SopGAM, w celu automatycznej optymalizacji parametrów wydajności gry mobilnej na różnych platformach sprzętowych”.

Beneficjenci spoza giełdy

Na liście znajdują się również spółki nienotowane na giełdzie. My wyróżniliśmy te, które myślą o niej w najbliższej przyszłości. Pyramid Games należąca do Grupy PlayWay otrzyma 615 tys. zł na opracowanie systemu OpenCoOp. Dzięki niemu będzie możliwe dodawanie trybu kooperacyjnego online do gier symulacyjnych. Wartość całkowita projektu to 883 tys. zł.

Punch Punk Games, który przygotowuje się do premiery swojej flagowej gry "This is the Zodiac Speaking", otrzyma 1,7 mln zł. Kwota umożliwi mu przygotowanie narzędzia do stworzenia unikalnej warstwy artystycznej, oddającej stylistykę komiksową w grach 3D.

Również Techland, jedna z największych spółek gamingowych w Polsce, otrzymała dofinansowanie w ramach konkursu GameINN. Wrocławskiej firmie przyznano 5,8 mln zł, które zostanie przeznaczone na „przeprowadzenie prac rozwojowych nad opracowaniem technologii oraz narzędzi do aktywnego wspomagania procesów sprzedażowych i marketingowych celem zwiększania poziomu sprzedaży i wydłużenia cyklu życia produktu (gra AAA)”. Wartość projektu opiewa na 14,5 mln zł.

Zobacz także: 26 spółek, które planują debiut na GPW lub NewConnect w 2020 i 2021 r. oraz kolejne 10, które rozważa taki scenariusz

Odrzucone projekty

W ramach konkursu GameINN, NCBR otrzymał 93 wnioski o dofinansowanie, z czego 80 projektów zostało poddanych ocenie. 37 spółek nie zostało beneficjentem konkursu. Wśród tych notowanych na warszawskiej giełdzie znalazły się Cherrypick Games, Jujubee, The Dust oraz Vivid Games.

Spółka The Dust złożyła dwa wnioski. Pierwszy z nich zakłada stworzenie systemu ekspresji emocjonalnej, który pozwoli na realistyczne i immersyjne pokazanie emocji w świecie gier. Natomiast drugi to „opracowanie unikalnego malarskiego stylu wizualnego oraz stworzenie narzędzia implementującego opracowany styl wizualny w świecie gier”.

Również kilka spółek szykujących się do debiutu, nie otrzymały dofinansowania. Mowa o Incuvo, Kool2Play oraz PolyAmorous.

Zobacz także: Rynek gier rośnie jak na drożdżach! Według raportu Newzoo w 2023 roku jego wartość przekroczy 200 mld USD

Udostępnij