Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Producenci gier z Polski na zakupach zagranicą. Akwizycje przeprowadził już CD PROJEKT, Ten Square Games czy PCF Group

Udostępnij

Spółki z branży gier notowane na głównym rynku GPW coraz chętniej i częściej dokonują akwizycji. Mowa o CD PROJEKT, PCF Group, a ostatnio o Ten Square Games. Producenci gier z Polski są coraz aktywniejsi na rynku M&A.

Jednym z ostatnich ruchów jaki został wykonany na polskim rynku M&A w branży gier był Ten Square Games. Spółka znana z hitu mobilnego jakim jest Fishing Clash przejęła włoskiego producenta symulatorów lotniczych – Rortos – za 45 mln euro. Akwizycji dokonał również ostatnio CD PROJEKT, który zakupił studio deweloperskie Digital Scapes z Vancouver. Jest to już 4. zespół deweloperski polskiej firmy, a transakcja została sfinalizowana 8 lipca br.

Kolejnych przejęć chce również dokonywać ubiegłoroczny debiutant głównego rynku, czyli PCF Group. Jeszcze pod koniec kwietnia br. spółka informowała o dalszym rozwoju na rynku M&A, tuż po akwizycji studia w Chicago, Phospor Games oraz kanadyjskiej firmy Game On.

O ostatnie akwizycje w polskiej branży gier zapytaliśmy Macieja Kietlińskiego, analityka Noble Securities. „Przejęcia Digital Scapes przez CD Projekt, Rortos przez Ten Square Games czy Game On przez PCF Group zdają się wpisywać w szerszy trend akwizycji na polskim rynku gamingowym. Po pierwsze, po wyjątkowo udanym covidowym 2020 roku spółki gamingowe znaczne zwiększyły zasoby gotówkowe, które mogą przeznaczyć m.in. na rozwój poprzez akwizycje” – komentuje Maciej Kietliński. „Po drugie w tej branży każdy specjalista z doświadczeniem przy projektach już gdzieś jest zatrudniony, więc tradycyjny sposób rekrutacji w celu zbudowania zespołu tworzącego nowy projekt jest długotrwały i kosztowny” – dodaje.

Zobacz także: The Medium, Outriders, Sniper Ghost Warrior Contracts 2 - podsumowanie premier gier w I półroczu 2021 roku

CD PROJEKT chce być aktywny na rynku M&A

A przynajmniej tak zapowiadała spółka pod koniec marca br., kiedy przedstawiła zaktualizowaną strategię. Wtedy też zapewniano, że studio aktywnie poszukuje okazji oraz możliwości na rynku fuzji i przejęć, co zapewni dalszy rozwój technologiczny firmy. Jeszcze przed ogłoszeniem strategii poinformowano o zawarciu listu intencyjnego ze studiem Digital Scapes z Vancouver.

Do finalizacji transakcji doszło na początku lipca. Jak już wspominaliśmy, jest to już kolejne studio deweloperskie działające w ramach grupy CD PROJEKT i na pewno nie ostatnie. Firmy współpracują razem już od 2018 roku. Warto wspomnieć, że jeszcze wcześniej Digital Scapes wspierał inną polską spółką, jaką jest Techland.

„Digital Scapes to nasz zaufany partner, z którym intensywnie współpracujemy od ponad trzech lat. Szczególnie cenimy ich za ekspertyzę w zakresie technologii – planujemy wspólnymi siłami pogłębiać nasze kompetencje w tym obszarze, co przyczyni się do usprawnienia szeregu procesów produkcyjnych i rozwoju CD PROJEKT RED” - powiedział Adam Badowski, szef studia.
 

Zobacz także: Wiedźmin 3 trafi na konsole nowej generacji i doczeka się darmowych DLC nawiązujących do serialu Netflix - podsumowanie WitcherCon

Dwie akwizycje w People Can Fly

People Can Fly to ubiegłoroczny debiutant głównego rynku GPW. Od tego czasu spółka dokonała dwóch akwizycji – Phosphor Games oraz Game On. Jeszcze podczas kwietniowej konferencji prasowej, prezes Sebastian Wojciechowski zapewniał, że studio planuje dalszy rozwój poprzez właśnie akwizycje oraz ustanowienie kapitału docelowego.

W kwietniu People Can Fly Chicago dokonał przejęcia zespołu Phosphor Games, a nowe studio w ramach polskiego podmiotu rozpoczęło działalność już 1 maja br. Druga akwizycja dotyczyła kanadyjskiej firmy Game On za 29,4 mln zł. W ramach umowy właściciel zagranicznej spółki, Samuel Girardin, objął 387,7 tys. akcji serii D PCF Group po cenie 75,75 zł oraz został prezesem People Can Fly Canada.

„Akwizycja Game On Creative to element realizacji naszej strategii rozwoju, którą ogłosiliśmy wchodząc na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Jako nasz zaufany partner, Game On wzmocni nasze kompetencje w zakresie animacji, cinematików i audio przy tworzeniu tytułów AAA oraz w realizacji kilku dużych projektów jednocześnie. Po przejęciu, Game On nie będzie pracował dla nas na wyłączność – spółka zachowuje swoją niezależność w pracy z innym podmiotami z branży gier, a Sam Girardin pozostaje jej CEO” – komentował Sebastian Wojciechowski.
 

Akwizycja w wykonaniu Ten Square Games

Ostatnią akwizycją w polskiej branży gier była ta dokonana przez Ten Square Games. Producent gier mobilnych zdecydował się na przejęcie włoskiej firmy Rortos, która ma na swoim koncie takie gry jak Real Flight Simulator czy Airline Commander. Umowa opiewa na kwotę 45 mln euro, przy uwzględnieniu wyniku EBITDA osiągniętego przez włoską firmę.

Rortos specjalizuje się w produkcji gier mobilnych z gatunku symulatorów lotniczych. Według danych publikowanych przez portal Sensor Tower, gra Real Flight Simulator w ubiegłym miesiącu wygenerowała ponad 200 tys. USD przychodów na platformy Android oraz iOS.

„Bardzo cieszymy się z połączenia sił z Rortos. Ten doświadczony zespół, którym kierują Antonio Farina i Roberto Simonetto, zyskał pozycję lidera w niezwykle atrakcyjnym segmencie gier, jakim są symulatory lotu. Widzimy ogromny potencjał synergii i dzielenia się know-how przez obie spółki. Nasza pierwsza akwizycja wzmacnia pozycję Ten Square Games w obszarze gier symulacyjnych, który jest jednym z najszybciej rosnących segmentów na rynku gier mobilnych. Pozyskanie Rortos to element realizacji naszej strategii w obszarze M&A, której celem jest zapewnienie długoterminowej dywersyfikacji portfolio TSG” - mówił Maciej Zużałek, prezes Ten Square Games.

Zobacz także: Ten Square Games przejmuje! Polski producent gier mobilnych za 45 mln euro kupuje włoskiego producenta symulatorów lotniczych Rortos

Możliwe kolejne przejęcia na polskim rynku M&A

Powyższe przejęcia na pewno nie będą ostatnimi ruchami na rynku M&A w branży gier. Przypomnijmy, że 11 bit studios również zapowiadało akwizycje, o czym możemy dowiedzieć się więcej po walnym zgromadzeniu. Ruchy są też dokonywane w drugą stronę. Pod koniec 2020 roku Koch Media przejął polskie studio Flying Wild Hog (nienotowane na warszawskim parkiecie) za 137 mln USD.

„Rok 2021 według prognoz portalu Newzoo ma przynieść pewne spowolnienie dynamiki przychodów dla sektora, więc możliwości rozwoju organicznego zdają się być ograniczone. W efekcie rozwój poprzez akwizycje, gdzie przejmuje się całe studio z doświadczonym, zgranym zespołem, know-how i produktem wydaje się aktualnie najefektywniejszą formą rozwoju w przypadku dojrzałych spółek gamingowych. Intensywne działania na rynku M&A zapowiada 11 bit studios – więcej szczegółów możemy poznać po WZA 20 lipca” – podsumowuje Maciej Kietliński.

Natomiast na koniec czerwca br. Bloober Team podpisał z japońską firmą KONAMI umowę strategiczną. Zakłada ona możliwość wymiany know-how przy produkcji kolejnych gier z gatunku horrorów.

Zobacz także: Globalny rynek gier będzie rósł i w 2024 roku wyniesie 218,7 mld USD. Wynika z analiz Newzoo

Udostępnij