Blisko 500 spółek, ponad 15 tys. zatrudnionych osób. Polska branża gier wciąż się rozwija - wynika z raportu „The Game Industry of Poland”
W Polsce już blisko 500 spółek prowadzi działalność w branży gier, a w minionym roku przychody polskiego sektora sięgnęły 128 mln EUR. Pod względem liczby zatrudnionych osób w branży, Polskę wyprzedza jedynie Wielka Brytania oraz Francja. Przedstawiamy najważniejsze liczby z nowego raportu „The Game Industry of Poland”.
„The Game Industry of Poland” to raport o polskiej branży gier, który przedstawia aktualną kondycję sektora. Jak wynika z najnowszych danych, na naszym rynku działa 494 producentów oraz wydawców gier. Liczba może robić wrażenie, jednak autorzy raportu podkreślają, że teraz wzrost liczby nowych studiów wyhamuje. Choć to nie oznacza zahamowania rozwoju branży, ponieważ obecnie polski gamedev zatrudnia ponad 15 tys. osób i pod tym względem wyprzedziliśmy Niemcy.
„Spodziewamy się spowolnienia we wzroście liczby nowych studiów na jakiś czas, ponieważ nie może ona rosnąć w nieskończoność. Globalne trendy na rynku pokazują, że rosną budżety produkcyjne gier, które wymagają większych zespołów. Wydaje się, że nasza branża weszła w fazę konsolidacji (…)” - czytamy w raporcie.
Według danych za 2022 rok, polska branża gier wypracowała 128 mln EUR przychodów. Mimo dobrego wyniku, nadal wyprzedzają nas takie państwa jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania czy Finlandia. Jeszcze w 2020 roku, przy okazji premiery Cyberpunka 2077, to CD PROJEKT odpowiadał za sporą część przychodów sektora.
Zobacz także: Rekordowa dywidenda w Techland po Dying Light 2. Spółka wypłaciła akcjonariuszom więcej niż CD PROJEKT po premierze Cyberpunk 2077
Polska branża gier w liczbach
Według najnowszego raportu „The Game Industry of Poland”, liczba producentów i wydawców gier w kraju wyniosła już blisko 500. Dla porównania, w 2021 roku w Polsce działało 470 studiów, które zatrudniały łącznie 12,1 tys. pracowników. Dlatego wzrost liczby nowych firm w branży gier nie był imponujący i teraz autorzy raportu spodziewają się spowolnienia na tym polu.
Inaczej sytuacja wygląda jeśli chodzi o zatrudnionych pracowników w branży gier. W tym roku ich liczba przekroczyła już 15 tys. osób i może cały czas rosnąć. Co ważne, aż 24% zatrudnionych stanowią kobiety. W Europie na 1. miejscu pod tym względem znajduje się Wielka Brytania, a za nią jest Francja i następnie już Polska. Tym samym wyprzedziliśmy Niemcy.
Jak podkreślono w raporcie, wzrost zatrudnienia odnotowują najczęściej średnie i małe firmy. Jeszcze w 2020 roku liczba studiów zatrudniających do 16 pracowników wynosiła 79%, a teraz spadła już do 66%.
Dla polskich gier najważniejszymi rynkami sprzedaży są oczywiście Ameryka Północna, Azja oraz Europa. Najczęściej w czołówce sprzedaży znajduje się Wielka Brytania, Niemcy oraz Francja. Dlatego aż 65% polskich produkcji jest tłumaczona na więcej niż dwa języki, co również jest czynnikiem wpływającym na sukces polskiej branży gier na arenie międzynarodowej.
Pozostając przy liczbach, w polskiej branży gier przyjęło się mówić, że milion sprzedanych egzemplarzy danego tytułu stanowi o jego sukcesie. Niestety, wciąż nie mamy zbyt wielu takich produkcji. Pomijając największe gry jak Cyberpunk 2077, Wiedźmin III czy Dying Light, wśród mniejszych tytułów, które osiągnęły taki sukces należy wymienić: House Flipper, Green Hell, Gas Station Simulator czy Medieval Dynasty.
Zobacz także: Kapitalizacja CD PROJEKT większa od Ubisoft. Polska spółka jest najwyżej wycenianym producentem gier w Europie
Na co stawiają polskie studia?
Należy zacząć od platformy, którą wybierają dla swoich produkcji. Na polskim rynku dominują wersje pecetowe, a zwycięską platformą pozostaje Steam. W raporcie podkreślono, że polską specjalizacją na wymienionej platformie są wishlisty, czyli tzw. lista życzeń, zestawienie graczy chętnych kupić daną grę.
Zostając przy temacie wishlist, to dwie polskie produkcje przez wiele miesięcy okupowały 1. miejsce globalnego zestawienia Steama. Najpierw był to Cyberpunk 2077, a po jego premierze na jego miejsce wskoczył Dying Light 2 od Techlandu. Obecnie, również mniejsze polskie produkcje są wysoko w globalnym zestawieniu. Mowa o grze Manor Lords na 5. miejscu, drugiej części Frostpunka na 7. miejscu czy Lords of the Fallen na 16.
Polskie studia coraz mocniej kładą nacisk na duże gry, aspirujące do kategorii AAA. Obecnie jedynie CD PROJEKT, Techland czy PCF Grouo mogą pochwalić się dużymi tytułami w swoim portfolio. Jednak w tym roku CI Games z premierą Lords of the Fallen może dołączyć do tego grona, a autorzy raportu wyróżniają też na tym tle planowane premiery produkcji własnych 11 bit studios.
Za polską specjalność uważa się… produkcję słynnych już symulatorów. Dla niektórych tego rodzaju gry mogą wydawać się banalne. Jednak sukcesy House Flippera, Car Mechanic Simulator, Cooking Simulator czy Gas Station Simulator pokazują, że na tym polu również można sporo zarobić przy niskim budżecie produkcyjnym.
Kondycja polskiej branży gier
Polska branża gier cały czas się rozwija i stawia na powiększanie swoich zespołów. Coraz częściej zatrudniani są zagraniczni specjaliści, co pozwala na podniesienie jakości produkowanych tytułów. Druga połowa 2023 roku będzie ważna dla rodzimego sektora, ze względu na planowane duże premiery. Należy zaliczyć do nich Phantom Liberty, czyli dodatek do Cyberpunka (26 września), Lords of the Fallen (13 października), House Flipper 2 czy Ghostrunner 2 (na razie nie są znane daty dzienne).
„Polska, znana już na świecie z wysokiej jakości gier, zaznacza swoją obecność na arenie międzynarodowej, wzmacniając tzw. miękką siłę naszego kraju. Rosnące zainteresowanie polskimi grami przekłada się na zainteresowanie naszym krajem, kulturą, historią i wartościami. To wszystko sprawia, że perspektywy dla polskiej branży gier są obiecujące. Pomimo obecnych wyzwań, jesteśmy przekonani, że polska scena gamedev będzie się rozwijać i zyskiwać międzynarodowe uznanie, jeszcze bardziej wzmacniając pozycję Polski na globalnym rynku” – powiedział Kuba Wójcik, prezes fundacji Indie Games Polska.
Zobacz także: Phantom Liberty, Lords of the Fallen, House Flipper 2. Kalendarz premier polskich gier na drugą połowę 2023 roku
Autorami raportu „The Game Industry of Poland” są Polska Agencja Rozwoju i Przedsiębiorczości oraz fundacja Indie Games Poland. Dokument powstał przy współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii.
Źródło grafik: The Game Industry of Poland – Report 2023