Inflacja dotarła do branży gier. Pierwsi twórcy decydują się na podwyżki cen
Obrazek użytkownika Gabriel Uryniuk
27 lut 2024, 08:30

Inflacja dotarła do branży gier. Pierwsi twórcy decydują się na podwyżki cen

Inflacja dosłownie dotarła do rynku gier. Od lutego gracze płacą więcej za Contraband Police. Podwyżka cen gry przynosi świetne efekty, dlatego niewykluczone, że wyższe ceny zostaną wdrożone także w przypadku innych gier z grupy PlayWay.

O tym, jak wpłynie to na wyniki finansowe firmy przekonamy się w raporcie za I kw. 2024 r. W poniedziałek jednak tytuł jest jednym z najlepiej sprzedających się pośród polskich twórców notowanych na GPW.

Zobacz także: Prezes PlayWay walczy, aby dywidenda wypłacona w 2024 r. była jak najwyższa

Sprzedaż podtrzymana

Wspomniana podwyżka ceny podstawowej Contraband Police o 30 proc. do niespełna 120 zł została wdrożona w pierwszym tygodniu lutego. Mimo tego faktu, a właściwie dzięki niemu produkcja nadal utrzymuje się w ścisłej czołówce najlepiej sprzedających się polskich gier na Steam. Wydaje się więc, że nowe warunki graczom póki co nie przeszkadzają. Jak mówi nam prezes PlayWay Krzysztof Kostowski, nie wyklucza on wdrożenia podwyżek kolejnych tytułów w przyszłości. Warto przy tej okazji wspomnieć, że wcześniej Frozen District zdecydował się na podwyższenie ceny gry House Flipper, a House Flipper 2 miał premierę w nowej, zwłaszcza dla rynków anglosaskich, podwyższonej cenie.
 

Ranking 10 najlepiej sprzedających się gier spółek notowanych na GPW

Lista najlepiej sprzedających się polskich gier

Źródło: Gaminganalytics.info

Zobacz także: Udana premiera House Flippera 2. Koszty produkcji zwróciły się w 72 godziny

Już nie taka tania forma rozrywki

Póki co na świecie gry komputerowe uznawane są za rozrywkę w bardzo przystępnej cenie. Podczas gdy np. w Stanach Zjednoczonych bilet do kina kosztuje 30 dolarów, wydatek około 70 dolarów na najnowszą produkcję nie wydaje się aż tak mocno bić po kieszeni. Rynkowe realia zaczynają się jednak zmieniać na niekorzyść cyfrowej rozrywki, a za gry z popularnych serii m.in. Call of Duty czy EA FC (dawniej Fifa) przychodzi nam zapłacić coraz więcej. Podstawowa cena najnowszego Call of Duty Modern Warfare III na PC sięga już 350 zł, a FC 24 – 320 zł, czyli o odpowiednio 25 proc. i 7 proc. więcej niż ich poprzednicy. Trzeba też podkreślić, że twórcy coraz częściej oferują zakup jeszcze droższych edycji gry, które umożliwiają np. dostęp do treści na kilka dni przed premierą.
 

Historia zmiany ceny Contraband Police

Contraband Police cena

Źródło: Steamdb
 

Przyczyn aktualnego stanu rzeczy jest kilka. Oprócz oczywistego wzrostu kosztów, czyli w przypadku branży gier głównie wyższych płac, tworzenie największych tytułów staje się po prostu coraz większym przedsięwzięciem, co jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania graczy. Najlepiej unaocznia to samo nazewnictwo gier. Jeszcze do niedawna największe i najbardziej kosztowne produkcje nosiły miano AAA. Teraz jednak pojawiają się już gry AAAA, jak np. Skull and Bones od Ubisoftu. Producentom ciążą także rosnące koszty dystrybucji.

Zobacz także: Zima w branży gier trwa w najlepsze. w 2023 roku pracę w gamingu straciło ponad 10 tys. osób

Siła konsumenta niewiadomą

Przypomnijmy, że w tym roku ekonomiści przewidują solidne odbicie konsumpcji prywatnej, co będzie napędzane m.in. realnym wzrostem płac i podwyżką pakietów socjalnych. Rodzi to także nadzieję na to, że część z tych środków trafi do twórców gier.

Aktualnie studia niespecjalnie chcą komentować to, czy rzeczywiście na tym skorzystają. Gdy rozmawialiśmy z ekspertami pod koniec 2023 r. podnosili oni, że nie będzie to znaczący czynnik wzrostu wyników. Ewentualne korzyści mogą zobaczyć jednak twórcy gier mobilnych, czerpiących korzyści z mikropłatności.

„W przypadku Ten Square Games najważniejsza jest sytuacja konsumentów w krajach Ameryki Północnej oraz Europy Zachodniej, która determinowana jest przez wiele czynników. Dlatego jesteśmy umiarkowanymi optymistami, obserwując i dokładnie analizując wyniki na poszczególnych rynkach. Jeśli chodzi o zmiany w zachowaniu konsumentów, nie są one jeszcze wyraźnie widoczne w naszych wynikach. Początek roku, a szczególnie styczeń, często przynosi mniejszą aktywność graczy po intensywnej końcówce poprzedniego roku” komentuje dla Strefy Inwestorów Andrzej Ilczuk, prezes Ten Square Games.
 

Notowania PlayWay w ciągu ostatnich 12 miesięcy

PLW notowania

Zobacz także: Prognozy i oczekiwania dla spółek z sektora gier na GPW w 2024 od trzech analityków - Chrzanowski, Koproń, Poniatowski

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.