Wojna handlowa do której dąży Donald Trump zaczyna szkodzić światowej gospodarce
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
05 wrz 2018, 12:34

Wojna handlowa do której dąży Donald Trump zaczyna szkodzić gospodarce. Oto kilka wykresów pokazujących, jak rozsypał się globalny handel

Z globalnym handlem jest coraz gorzej. Wojna handlowa do której konsekwentnie dąży prezydent USA Donald Trump zaczyna być widoczna. Prezentujemy kilka wykresów, które powinny nieco zaniepokoić nie tylko ekonomistów czy akcjonariuszy firm działających na skalę globalną, ale też przeciętnych inwestorów.

Hossa na globalnych rynkach akcji trwa już ponad 9 lat. Oto co zdarzyło się w tym czasie: kryzys strefy euro, zamachy terrorystyczne w Europie, aneksja Krymu przez Rosję, pęknięcie bańki na chińskich akcjach, kryzys w Turcji czy Argentynie, BREXIT, pęknięcie bańki na Bitcoinie, napięcie na linii Korea Płn. – USA. Była jedna poważna korekta, w III kwartale 2011 roku (po obniżce ratingu dla USA), ale okazała się ona z perspektywy czasu kapitalną okazją do zakupu walorów.

Może poważny kryzys w globalnym handlu w końcu zakończy hossę?

Zobacz także: Istnieje 40% szans, że gospodarka USA wejdzie w recesję w ciągu 12 miesięcy

Kryzys w globalnym handlu? Jaki kryzys? Tak można zareagować w pierwszej chwili, ale po zerknięciu na kilka wykresów trzeba sobie uświadomić, że ten kryzys to fakt. W trakcie ostatnich 12 miesięcy sporo się na globalnym rynku zmieniło. A raczej sporo się popsuło, i nie tak łatwo to będzie naprawić.

Globalny fracht morski i lotniczy maleje

Spójrzmy najpierw na to, ile towarów jest transportowanych drogą morską i lotniczą. Ostatnie kilkanaście miesięcy przyniosło poważne spowolnienie wskaźnika liczonego przez Goldman Sachs, który obrazuje aktywność przewozową. W przypadku frachtu morskiego, widać już nawet ujemną dynamikę rok do roku – zwróciła ostatnio na to uwagę w swojej analizie firma Palisade Research.

1. Zmiana r/r wolumenu globalnego frachtu morskiego i lotniczego

global-air-sea-freight

Nie tylko w Chinach widać handlową zadyszkę

Nie od wczoraj wiadomo, że trudne chwile przeżywają Chiny. Chodzi nie tylko o wojenkę handlową z USA – w którą tak ochoczo pakuje się prezydent USA Donald Trump - ale także po prostu o spowolnienie gospodarcze, które gnębi Państwo Środka od kilku lat. Teraz chińska gospodarka rośnie co roku po około 6-7%, a jeszcze w 2011 roku było to 10%. Te chińskie problemy przekładają się na handel – przez chińskie porty przewija się coraz mniej kontenerów z towarami...

2. Zmiana r/r liczby przeładunków kontenerowych w azjatyckich portach

shanghai-HK-freight

Ale okazuje się, że spadek przewozów towarowych to nie tylko domena chińskich portów. Także w Unii Europejskiej nie wygląda to różowo...

3. Zmiana r/r wolumenu przewozów towarowych lotniczych w UE

EU-cargo-growth

Na koniec zerknijmy na przewozy przez Kanał Sueski. Wąski przesmyk między Afryką a Azją jest niezwykle ważnym morskim szlakiem handlowym. Niestety, dane od operatora kanału również wskazują na spowolnienie w globalnym handlu.

4. Przewozy towarowe przez Kanał Sueski (zmiana tonażu r/r)

Suez-Canal-traffic

Zobacz także: Właśnie wybuchła wojna handlowa USA – Chiny. Jak wygląda i co może oznaczać dla rynku

PMI dla zamówień eksportowych idzie w dół, Baltic Dry Index na razie nie

Tych tendencji nie widać jeszcze do końca w danych World Trade Organization. Jednak w ostatnim raporcie był już ślad psującej się koniunktury w światowym handlu. WTO zamieściło wykres wskaźnika PMI dla zamówień eksportowych w skali globalnej. Ostatnie miesiące roku 2017 i pierwsze trzy miesiące roku 2018 to był ostry zjazd. Wskaźnik PMI pokazuje nastroje menedżerów co do przyszłej koniunktury.

5. Globalny wskaźnik PMI dla nowych zamówień eksportowych

5

I dziwimy się tylko, że tej pogarszającej się sytuacji na światowym rynku handlu nie widać na razie na wykresie Baltic Dry Index. Widać lekki trend wzrostowy, tudzież konsolidację. Jest to wskaźnik, które pokazuje aktualne ceny transportu morskiego, czyli jeśli rośnie, oznacza to, że dobrze się dzieje w handlu (bo rośnie popyt na transport, więc ceny za takie usługi idą w górę).

6. Notowania Baltic Dry Index – 1 rok

baltic

Patrząc się na te wykresy, trudno zachowywać optymizm w odniesieniu do światowej gospodarki i światowego handlu w najbliższej przyszłości. Jeśli handel zaczyna kuleć, już za chwilę zobaczymy pogorszenie się wyników finansowych wielu spółek. Pamiętajmy, że praktycznie większość spółek z amerykańskiego indeksu S&P500 to wielkie firmy działające na globalną skalę. Jeśli ich akcje zaczną tanieć... to już chyba nie musimy kończyć, co się stanie na innych rynkach.

Źródła wykresów: 1., 2., 3., 4. – Goldman Sachs, Palisade Research, 5. WTO, 6. Trading Economics

Zobacz także: W Warszawie powstaje najwyższy budynek w Europie. To sygnał, że klątwa wieżowców może dotknąć Polskę już w 2019 roku

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.