Weteran polskiego sektora IT i giełdy kończy wdrażanie nowej strategii. Spółka liczy na wzrost marży od 2020 roku
Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
19 gru 2019, 07:03

Weteran polskiego sektora IT i GPW, spółka Betacom kończy wdrażanie nowej strategii i liczy na wzrost marży w 2020 roku

Betacom istnieje na rynku od 1995 roku, a na GPW jest notowana od 2004 roku. Spółka specjalizuje się w tworzeniu oraz wdrażaniu rozwiązań hybrydowego IT oraz technologicznych m.in. w obszarze edukacji oraz logistyki. W marcu 2020 roku zakończy się realizacja strategii na lata 2017-2020, która ma wynieść spółkę na nowy poziom działalności i zakłada zwiększenie przychodów z wysokomarżowych kanałów. O postępach realizacji strategii zapytaliśmy Bartłomieja Antczaka, prezesa Betacom.

Strategia spółki zatwierdzona w 2017 roku miała odpowiedzieć na zmieniające się uwarunkowania rynku IT. Głównym elementem portfolio Betacomu były wówczas usługi związane z zaawansowanym wdrażaniem infrastruktury, które zapewniały ciągłość operacyjną dużych klientów. Wymieniony obszar działalności wciąż stanowi ważną linię przychodową.

- Wypracowana i ogłoszona w 2017 roku strategia dla Betacom na lata 2017-2020, stanowiła naszą odpowiedź na kluczowe pytania – jak chcemy się rozwijać, na czym mamy koncentrować nasze działania sprzedażowe i w jakie obszary spółka powinna inwestować. Działania te mają na celu podnieść wartość dla akcjonariuszy przy jasno zdefiniowanej pozycji rynkowej spółki. Sam proces określania kluczowych inicjatyw w ujęciu strategicznym odnosił się do ewolucyjnego budowania wartości przy zachowaniu silnych stron Betacom wynikających z prawie 20 lat doświadczeń na rynku oraz relacji ze sprawdzonymi partnerami globalnymi. Finalnie, w nowej strategii najmocniejsze akcenty zostały położone na trzy wymiary – wzrost znaczenia rozwiązań własnych w przychodach, sprzedaż w ramach modelu subskrypcyjnego oraz wejście na rynki międzynarodowe, w celu zwiększenia generowanej marży – mówi Prezes Zarządu, Bartłomiej Antczak.

Zobacz także: Betacom podsumowuje pierwsze półrocze 2019 roku

Strategia na lata 2017-2020

Wdrożona strategia obejmuje lata 2017-2020, a kończy się w marcu 2020 roku. Strategia uwzględnia uwarunkowanie, gdzie spółka jest na rynku, przewagi konkurencyjne, w jakim ekosystemie funkcjonuje oraz jej potencjał inwestycyjny.

Przed zmianą strategii, spółka postrzegana była głównie jako integrator, dostawca usług zewnętrznych oraz sprzętu. Obecnie spółka realizuje kontrakty dla klientów zagranicznych w nowej formule, m.in. na Słowacji czy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Spółka kładzie coraz większy nacisk na zaangażowanie zasobów spółki w rozwój i sprzedaż produktów opartych o licencje własne.

Jednym z efektów wdrażania strategii jest przejście ze struktury monolitycznej na model oparty o cztery współpracujące ze sobą linie biznesowe:

  • Hybrydowe IT,
  • Smart Workplace,
  • Edukacja,
  • Logistyka.

W 2018 r. nowe linie biznesowe wygenerowały około 10% przychodów i stanowiły 50% wyniku operacyjnego. Prawdziwe efekty nowych inicjatyw mają być widoczne jednak dopiero w wynikach przyszłych okresów.

- Wycena Betacomu nie odzwierciedla potencjału, jaki już dzisiaj udało się wypracować. Kontrakty, w które się angażujemy, mają dużo wyższy współczynnik usług własnych, a pozycjonowanie własnych produktów pozwala na realizację pierwszych kontraktów na rynkach międzynarodowych. Monitorujemy szanse rynkowe, trendy i decydujemy się na inwestycje, wyłącznie mające potencjał sprzedaży własnych rozwiązania takich, jak produkty VIATMS czy eduwarebox.com. – komentuje prezes Betacom.
 

Kurs akcji Betacom lata 2015 - 2019

BCM

Logistyka

Betacom zaangażował się również w kilka projektów inwestycyjnych. Jednym z nich jest spółka Control System Software. To firma, która jest jednym z liderów systemów wspomagających transport oraz logistykę. Opracowany przez nią system VIA TMS pozwala optymalizować działalność operacyjną oraz kontrolować koszty przedsiębiorstwom spedycyjno-transportowym lub realizującym procesy logistyczne.

Betacom zwiększa także swoją przewagę konkurencyjną inwestując w projekty R&D. Spółka postawiła na rozwój w obszarze sztucznej inteligencji oraz rozszerzonej rzeczywistości i wspólnie z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi pracuje nad rozwiązaniem wspomagającym pracę terapeutów na oddziałach rehabilitacji Szpitala Klinicznego UMED.

Hybrydowe IT (HIT)

Wciąż jednym z największych obszarów działalności spółki, który stanowi fundament pod względem przychodów jest Hybrydowe IT. Istotnym elementem sprzedaży w tym przypadku są centra kompetencyjne, gdzie rozwój własnych usług pozwala utrzymywać kontrakty i korzystać z bazy klientów z sektora komercyjnego.

W ramach HIT spółka wdraża działania z zakresu bezpieczeństwa opartego na produktach zewnętrznych oraz inwestuje w własne produkty. Jak zapewnia prezes spółki Betacom otworzyło się bardziej na średnie przedsiębiorstwa, które mają większą elastyczność w procesie zakupowym.

Edukacja

Rozwiązania edukacyjne oferowane przez Betacom w największym stopniu są dostarczane do klienta publicznego, jednak mogą być nimi również np. telewizja czy muzea. Spółka zrealizowała projekty oparte o autorskie rozwiązania eduwarebox.com m.in. dla ministerstwa Edukacji na Słowacji oraz dla Cyfrowej Szkoły Wielkopolski.

- Nasza usługa oferowana w obszarze edukacyjnym z powodzeniem wdrażana jest na rynkach międzynarodowych, ale duży potencjał wejścia na rynki zagraniczne mają również rozwiązana z obszaru logistyki – zapowiada Prezes Zarządu.

Zobacz także: Trzy nowe spółki, które wejdą w skład indeksu sWIG80, były notowane na NewConnect

Rynek informatyczny

Dla największych podmiotów z rynku IT głównymi klientami są instytucje publiczne. Odczuwalna jest również presja rosnących wynagrodzeń specjalistów, a rynki międzynarodowe dają szansę wprowadzić wysokiej jakości usługi na rynek o zupełnie innym potencjale przychodów.

- Obecnie w Betacom silny nacisk kładziemy na pozyskiwanie klientów z rosnącego rynku średnich przedsiębiorstw, gdzie widzimy pozytywne sygnały. Inwestycje przekładające się na coraz mocniejszą ofertę produktów własnych, pozwalają coraz odważniej myśleć o zaangażowaniu również na rynkach międzynarodowych. – podkreśla prezes Betacomu.

W tych aspektach kluczowy jest rozwój sprzedaży oferty dla sektora edukacyjnego (wysoki potencjał ekspansji międzynarodowej) oraz logistyki (sprzedaż w modelu abonamentowym, przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorstw, zarówno w Polsce, jak i zagranicą).

W IV kwartale roku obrotowego spółka planuje sesję warsztatów, gdzie dokona podsumowania transformacji i realizacji strategii. Według oceny Betacomu, cele jakościowe udało się zrealizować już w 80% a plan podniesienia rentowność spółki oceniany jest na 5-7% w ujęciu rocznym.

Strategia na kolejne lata zakłada podtrzymywanie takiej prognozy oraz określi dokładny plan jej osiągnięcia.

Kluczowym celem strategii Betacom jest przede wszystkim podwyższenie rentowności poprzez oferowanie większej ilości usług w oparciu o własne IPR. W pierwszym kwartale przesuniętego roku obrotowego 2019/2020 spółka odnotowała znaczący wzrost marży na sprzedaży usług, która zwiększyła się rok do roku z 22,11% do 31,94%. To natomiast przełożyło się na całkowity wzrost marży ze sprzedaży rok do roku z 17% do 18,55%. Formalnie zakończeniem wdrożenia nowej strategii będzie pierwsza połowa 2020 roku.

Betacom od 7 lat wypłaca regularnie dywidendę, a jej wysokość jest skorelowana z dwoma czynnikami - poziomem wygenerowanego zysku oraz zatwierdzeniem planów inwestycyjnych. Zarząd spółki nie zamierza zmieniać tej polityki, ale zakończenie procesu inwestycyjnego wraz z poprawą wyników może być istotnym czynnikiem determinującym wyniki i dywidendy Betacom w przyszłych latach.

Zobacz także:XTPL posiada technologię ultraprecyzyjnego drukowania, którą zamierza komercjalizować w 7 obszarach – relacja z dnia inwestora

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.