Quarticon ma dofinansowanie NCBiR. Powstanie z niego AI Stylista Modowy. W planie spółki jest też emisja akcji
Obrazek użytkownika Wioletta Hass
08 lut 2022, 11:47

QuarticOn otrzyma dofinansowanie od NCBiR na pracę nad wirtualnym stylistą modowym. W planach spółki emisja akcji

Spółka technologiczna QuatricOn dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju będzie kontynuować pracę nad internetowym stylistą modowym.

QuarticOn - spółka zajmująca się tworzeniem systemów wsparcia opartych na sztucznej inteligencji - w ubiegłym roku rozpoczęła pracę nad AI Stylistą Modowym. Projekt ma zastąpić tradycyjne wsparcie stylisty sztuczną inteligencją. Na realizację pomysłu spółka dostała dofinansowanie od NCBiR w kwocie 4,7 mln zł. Dodatkowo, w ramach emisji akcji, spółka planuje pozyskać 2,5 mln zł.

QuarticOn to spółka notowana na rynku NewConnect, a kurs akcji od początku roku wzrósł o ponad 10%.

Notowania QuarticOn

QUARTICON AKCJE

Wirtualny stylista szyty na miarę przyszłości

Branża modowa zajmuje dużą część rynku e-commerce. Tylko w 2020 r. był on wart 753 mld USD, a prognozuje się, że za 3 lata osiągnie wartość 1 165 mld USD. Jak tłumaczy Paweł Wyborski, prezes oraz założyciel QuarticOn, pomimo tego, że rynek modowy jest tak duży, to wiele osób nadal nie wie jak ubrać się tak, by wyglądać dobrze, a przy tym nie płacić zawrotnych kwot styliście. I właśnie tę niszę spółka postanowiła wypełnić.

„Widać więc, że ludzie chcą dobrze wyglądać. Jak się jednak okazuję większość z nich nie wie jak to zrobić. Chociażby dane z polskiego rynku pokazywały, że 75 proc. konsumentów ma problem z wyborem odpowiedniego ubrania na różne okazje. Do tego 68 proc. kupujących szukało inspiracji w internecie, a jedynie 5 proc. kobiet i 4 proc. mężczyzn korzystało z usług profesjonalnych stylistów. Tak mały odsetek osób zgłaszających się do specjalistów wynika głównie z wysokich cen usług. Postanowiliśmy zatem rozwiązać ten problem i stworzyć ogólnodostępne rozwiązanie, które wesprze konsumentów na całym świecie w komponowaniu modnych i zgodnych z ich gustem stylizacji” – mówi Paweł Wyborski.

AI Stylista Modowy to innowacyjne rozwiązanie zaproponowane przez QuarticOn, którego zadaniem będzie doradztwo modowe w oparciu o najnowsze trendy oraz wyznaczony przez użytkownika styl (np. ulubionej gwiazdy).

Wirtualny stylista będzie udzielać wskazówek dotyczących stylizacji zgodnych z panującymi trendami. Aplikacja będzie tworzyć stylizację z posiadanych przez klienta elementów garderoby oraz aktualnych ofert e-sklepów.

„Aby tworzyć stylizacje system na bieżąco będzie uczył się nowych wzorców, które będzie pozyskiwał z fotografii milionów stylizacji dostępnych w internecie, następnie AI będzie identyfikowało wzorce i pozyskiwało nową wiedzę dotyczącą komponowania stylizacji oraz trendów.” - czytamy w komunikacie QuarticOn.

Zobacz także: Jak skonstruować portfel inwestycyjny – radzi słynny naukowiec Andrew Lo

AI Stylista Modowy dla e-sklepów

Jak gwarantuje spółka, wirtualny stylista będzie dostępny dla sklepów internetowych w wersji white-label. Dzięki temu klienci B2B i B2C będą mogli zintegrować rozwiązania AI Stylisty Modowego ze swoją platformą sprzedażową, dodać własny katalog produktów i zdjęcia stylizacji proponowanych przez markę. QuarticOn pomyślało o wszystkim, dlatego daje również możliwość dodania do systemu brandingu marki w celu stworzenia dedykowanej mobilnej aplikacji. Jak zapowiada spółka, w przyszłości projekt ma zostać rozszerzony, by móc dokonać integracji z Alexą, Google Assistant oraz Siri.

– Właściciele e-sklepów będą mogli skorzystać z rozwiązania na jeden z dwóch sposobów. Pierwszy nie będzie wymagał ich ingerencji – system będzie samodzielnie pozyskiwał nowe przykłady zdjęć stylizacji, nieustannie się uczył i wykorzystując te dane tworzył stylizacje zgodne z aktualnymi trendami na bazie oferty sklepu. W drugiej opcji - AI Stylista Modowy na podstawie stylizacji dodanych przez sprzedawcę nauczy się gustu stylisty danego sklepu, zasad komponowania zestawów i dokona transferu stylu na pozostałe produktu w sklepie. W ten sposób z innych artykułów dostępnych na platformie stworzy nowe propozycje, stosując reguły użyte w przykładach. Dzięki temu każdy e-sklep będzie mógł zaoferować swoim klientom personalne doradztwo w zakresie tworzenia modnych stylizacji realizowane całkowicie przez AI – tłumaczy prezes QuarticOn.

Ponadto rozwiązanie proponowane przez spółkę pozwoli stworzyć międzynarodowy marketplace z gotowymi rozwiązaniami oraz produktami, dzięki któremu klient zyska czas, który przeważnie poświęca na poszukiwanie idealnych stylizacji, ponieważ system sam będzie proponował gotowe, dopasowane do naszych potrzeb rozwiązania.

Jak czytamy w komunikacie „Rozwiązanie będzie dostępne dla wszystkich e-sklepów, które chciałby w ten sposób sprzedawać swoje produkty, nie tylko posiadających wersję white-label. Integracja z marketplace będzie się odbywała poprzez dodanie do niego katalogu swoich produktów, a finalizacja zakupu nastąpi na stronie danego e-sklepu. Rozliczenie ze sprzedającymi będzie odbywało się podobnie, jak w popularnych marketplace’ach – w modelu CPC lub w oparciu o prowizję od wygenerowanej sprzedaży.”

Paweł Wyborski zwraca uwagę na to, że największym wyzwaniem będzie opracowanie algorytmów AI, które będą posiadać kompetencje profesjonalnego stylisty modowego. I właśnie w tym celu spółka wykorzysta najnowszą dostępną wiedzę z dziedziny głębokiego uczenia maszynowego, ale również obszaru wizji komputerowej.

„Największym wyzwaniem będzie opracowanie algorytmów sztucznej inteligencji, które zostaną przygotowane tak, aby posiąść kompetencje profesjonalnego stylisty. Muszą one bowiem nie tylko definiować poszczególne elementy, ale też współzależności, określające połączenia charakteryzujące poszczególne style. W tym celu wykorzystamy najnowszą wiedzę z dziedziny głębokiego uczenia się, a także z obszaru wizji komputerowej.”

AI Stylista Modowy kluczowym źródłem zysku spółki

Jak już wcześniej wspominaliśmy, internetowy rynek modowy w 2020 r. był wart 754 mld dolarów. Jak podaje Statista, rynek AI w branży modowej do 2027 r. osiągnie wartość ponad 4 mld dolarów, dla porównania w ub.r wyniósł on 637 mln USD.

Projekt QuarticOn ma być drugim segmentem biznesowym, na którym chce skupić się spółka. Pierwszym projektem jest kompleksowa platforma do automatyzacji marketingu dla e-commerce, która została uruchomiona z początkiem roku. Platforma funkcjonuje w subskrypcji – Customer Data & Experience Platform (CDXP). W celu jej wdrożenia spółka podpisała ponad 30 umów ze sklepami na kwotę 700 tys. zł.

„Oparcie rozwoju spółki na dwóch bardzo silnych i przyszłościowych filarach pozwoli nam skoncentrować się na skalowaniu sprzedaży oraz wejściu na nowe rynki. Zaczynamy nowy etap w rozwoju QuarticOn i wspierają nas przy tym wieloletni inwestorzy – fundusze ACATIS oraz Ipopema TFI” – podsumowuje Paweł Wyborski.

NCBiR zainwestuje niecałe 5 mln zł w wirtualnego stylistę

Jak podaje QuarticOn, budżet projektu AI Modowy Stylista wynosi 6,3 mln zł. W grudniu NCBiR zobowiązało się już przekazać na jego realizację 4,7 mln zł, warunki umowy zakładają zakończenie projektu we wrześniu przyszłego roku.

W związku z realizacją projektu w najbliższym czasie planowana jest emisja akcji serii H, w ramach której spółka chce pozyskać 2,5 mln zł. Pierwszą deklarację zakupu akcji złożył już zagraniczny fundusz ACATIS, będący akcjonariuszem QuarticOn.

Zobacz także: Jak podejmować decyzje inwestycyjne – radzi Marc Andreessen

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.