„Chcemy stworzyć grę grand strategy o współczesnej geopolityce, w której pomoże nam dr Jacek Bartosiak” – Jarosław Kotowski, Noobz from Poland
Noobz from Poland chce zostać liderem gier strategicznych. Spółka już pracuje nad dwoma produkcjami i realizuje projekt wspólnie z Play of Battle.
Od udanej premiery Total Tank Simulator w maju 2020 roku, w spółce sporo się dzieje. Noobz from Poland ma dwie umowy wydawnicze z włoskim wydawcą 505 Games. Dzięki temu ma zapewnione finansowanie swoich produkcji i przed debiutem na rynku NewConnect nie planuje emisji akcji. Kolejnym, tytułem typu grand strategy jest realizowana wspólnie z dr Jackiem Bartosiakiem gra strategiczna o współczesnej geopolityce. O aktualnych pracach spółki, produkcji gier strategicznych oraz projekcie Play of Battle rozmawiamy z Jarosławem Kotowskim, prezesem Noobz from Poland.
Natalia Kieszek: Od naszej ostatniej rozmowy minęło pół roku. Jak przebiegają prace nad debiutem na rynku NewConnect? Kiedy jest realny termin wejścia na giełdę?
Jarosław Kotowski: W grudniu 2020 roku złożyliśmy Dokument Informacyjny na GPW. Ostatnią wersję Dokumenty złożyliśmy Giełdzie pod koniec maja. Myślę, że już niebawem będę w stanie powiedzieć więcej o planowanym debiucie.
Podtrzymujecie plany, że debiut nie zostanie poprzedzony emisją akcji? Macie zapewnione finansowanie swoich produkcji?
Nie przewidujemy emisji akcji. Obecnie pracujemy nad dwoma grami – Signum Temporis oraz Total Tank Generals. Na obydwie produkcje mamy podpisane umowy wydawnicze z 505 Games. Produkcja pierwszego tytułu opiewa na kwotę 1,6 mln euro, natomiast TTG to gra o zdecydowanie niższym budżecie – 350 tys. euro. Dzięki temu mamy zapewnione finansowanie produkcyjne, bez uwzględnienia kosztów marketingowych. Klaryfikując, podane budżety są przeznaczone na produkcje wymienionych tytułów, oprócz tego pojawią się budżety marketingowe.
Jeśli chodzi o naszą nową inicjatywę, jaką jest Play of Battle, to planowane jest przeprowadzenie kampanii crowdfundingowej za pośrednictwem platformy Crowdway. Startuje ona za dwa tygodnie, a limit kwoty, którą planujemy pozyskać wynosi 1 mln euro.
Zobacz także: Spółka Play of Battle wspólnie z Noobz from Poland stworzą strategiczną grę wojenną. Niebawem wystartuje crowdfuning udziałowy
W tym czasie spółka poszerzyła swoją współpracę z włoskim wydawcą 505 Games. Zacznijmy od gry Signum Temporis, na jakim etapie jest jej produkcja?
Signum Temporis to gra typu grand strategy, osadzona w realiach II wojny światowej, gdzie rozgrywka rozpoczyna się w 1935 roku, a kończy w 1945 roku. Gracz będzie miał możliwość kierowania wybranym przez siebie państwem. Signum Temporis to próba stworzenia konkurenta dla znanego tytułu jakim jest Hearts of Iron IV. Ta produkcja od Paradox Interactive, nie ma na ten moment konkurencyjnego tytułu.
Niedawno oddaliśmy pierwszy „milestone” produkcyjny do naszego wydawcy, który uzyskał akceptację. Do końca czerwca oddamy drugi „milestone”, dzięki czemu – produkcja tytułu idzie zgodnie z naszym planem. Zakończenie prac jest planowane na drugą połowę 2022 roku. Wspólnie z 505 Games planujemy, aby kampania promocyjna Signum Temporis rozpoczęła się na sześć miesięcy przed premierą.
Zobacz także: Noobz form Poland podpisało z 505 Games umowę wartą 1,6 mln euro
Kolejną grą, nad którą pracujecie wspólnie z 505 Games jest produkcja osadzona w uniwersum Total Tank Simulator. Czy będzie to sequel gry, a może niezależny tytuł?
Total Tank Generals jest spin-offem do TTS, a mimo to pozostanie niezależnym tytułem. Będzie to hexowa gra strategiczna, oczywiście osadzona w realiach II wojny światowej. Będzie się również wyróżniać elementami gry karcianej. Na tym etapie produkcyjnym nie prezentujemy materiałów z gry, jednak możemy zapewnić graczy, że mogą liczyć na spory upgrade (przyp. red. aktualizacja) graficzny spełniający wymogi tytułów AA.
W Noobz powoli pojawia się również koncepcja stworzenia drugiej części TTS. Sądzę, że zespół, który aktualnie pracuje nad TTG, po jego premierze przejdzie płynnie do produkcji właśnie kolejnej części naszego pierwszego tytułu. Jednak pierwsze prace koncepcyjne będą mogły rozpocząć się dopiero w przyszłym roku.
Zaktualizujmy dane dotyczące Total Tanka. Jak wygląda sprzedaż tytułu po ponad roku od premiery, jak dalej będziecie rozwijać swój pierwszy tytuł?
Dane sprzedażowe publikujemy wspólnie z naszym wydawcą, dlatego na ten moment mogę powiedzieć, że na Steamie mamy już ponad 3 tys. komentarzy od graczy. Otrzymujemy wiele dobrych ocen, a 79% z nich jest pozytywnych. Tylko w ostatnich 30 dniach otrzymaliśmy ponad 200 komentarzy, co pokazuje, że TTS jest materiałem na longseller. Sprzedaż w mojej ocenie jest naprawdę dobra i liczymy, że będzie się dalej sprzedawać w kolejnym roku.
W 2022 roku na pewno przygotujemy różnego rodzaju crosspromocje z naszymi nadchodzącymi tytułami. Ostatnio TTS na platformie Steam był oferowany wspólnie z Tank Mechanic Simulator oraz Hearts of Iron IV w ramach zestawu The Iron Tunk Bundle.
Czyli aktualnie Noobz from Poland pracuje nad dwoma produkcjami, to jak rozkładają się siły zespołu?
Większa część naszego zespołu jest zaangażowana w produkcję Signum Temporis, gdyż jest to zdecydowanie większy projekt od TTG. Warto również dodać, że 20 maja mieliśmy rocznicę premiery TTS, który w tym czasie był mocno rozwijany przez nasz zespół. Jeszcze w maju br. wydaliśmy sporą aktualizację do tego tytułu. Myślę, że w dalszym ciągu będziemy podtrzymywać rozwój tego tytułu, może tylko trochę mniej intensywniej niż do tej pory.
Prace nad tymi tytułami ułatwia nam fakt, że wydawcą wszystkich naszych produkcji jest jedna firma. Jesteśmy pierwszą spółką w Polsce, która podpisała trzy umowy wydawnicze z 505 Games.
Ostatnio Noobz nabył 40% akcji spółki Play of Battle, gdzie będzie Pan pełnić funkcję wiceprezesa zarządu. Jak w takim razie będzie rozkładać się zaangażowanie w obydwu podmiotach?
Oprócz funkcji wiceprezesa Play of Battle, Noobz from Poland będzie odpowiedzialne za produkcję gry. Zamierzamy realizować projekt wspólnie z Jackiem Bartosiakiem, który jest jednym z najbardziej znanych ekspertów od geopolityki. Praca nad tą grą zdecydowanie wpisuje się w strategię naszego studia, gdzie chcemy zostać krajowym liderem producenta gier typu grand strategy.
Z Play of Battle zamierzamy stworzyć skomplikowaną grę strategiczną, która będzie osadzona w czasach współczesnych. Na ten moment zakładamy, że akcja gry rozpocznie się w 2008 roku, a zakończy w 2030 roku. Ograniczymy się również tylko do terytorium Europy. Premiera gry może nastąpić dopiero w 2025 roku.
Najważniejsze w tym projekcie będzie właśnie stworzenie gry grand strategy i pokazanie jak współcześnie wygląda konflikt zbrojny. W grach o II wojnie światowej przedstawiamy historyczne fakty, natomiast przy tym projekcie chcemy pokazać jak powstaje tzw. drabina eskalacyjna zdarzeń, o której wiele pisze Jacek Bartosiak. Gra będzie się opierać na realizmie, gdzie gracz podejmuje sporo ważnych decyzji.
Czy na rynku są gry strategiczne osadzone we współczesnym świecie?
Nie ma. Jeśli mam podać przykład gry zbliżonej do projektu tworzonego wspólnie z Play of Battle to mogę wymienić jedynie modyfikację do Hearts of Iron IV, zatytułowaną Millenium Dawn. Gracz przenosi się wtedy do roku 2000 lub 2016. Jednak chcemy podkreślić, że nie planujemy zrobić drugiego Hearts of Iron. Chcemy stworzyć grę grand strategy o współczesnej geopolityce, którą pomoże nam stworzyć dr Jacek Bartosiak. Będzie on również bardzo zaangażowany w projekt, a w Play of Battle pełni funkcję członka rady nadzorczej.
Skąd w ogóle pojawił się pomysł stworzenia takiej gry?
Prezesem Play of Battle jest Zbigniew Pisarski, którego poznałem trzy lata temu. Już wtedy miał pomysł na stworzenie gry, jednak nie został zmaterializowany. Biorąc pod uwagę, że bardzo aktywnie działamy w produkcjach grand strategy, budowaliśmy cały czas know-how i w ostatnim czasie wróciliśmy do planów współpracy. Na razie projekt rozpoczynamy od kampanii crowdfundingowej, o której już wspominałem.
Pamiętam jak produkcja Total Tanka rozpoczynała się w 2-osobowym zespole. Jak na przestrzeni lat zmieniła się struktura Noobz from Poland?
Zespół jest zdecydowanie większy. Stawiamy na profesjonalizację naszego teamu i jesteśmy nastawieni, aby dołączali do nas członkowie zespołów z największych studiów w Polsce. Ostatnio powołaliśmy nowego CTO, który współpracował wcześniej z 11 bit studios. Aktualnie dołączają do nas osoby z CD PROJEKT, Techlandu, czy Flying Wild Hog. Dlatego jeśli ktoś ma solidne doświadczenie w gamedevie i chce tworzyć gry strategiczne to zapraszamy do naszego zespołu.
Noobz to również spółka Rookiez from Warsaw, założona w ubiegłym roku. Ile już tytułów udało się wydać spółce i jakie ma dalsze plany na 2021 rok?
Rookiez from Warsaw jest w procesie przekształcenia w spółkę akcyjną. Mam nadzieję, że ten proces zakończy się jeszcze w wakacje. Początkowo chcieliśmy skupić się na produkcji mniejszych tytułów, do tej pory wydaliśmy dwie gry, a zaraz na Steam Festiwalu zadebiutuje kolejna. Jednak doszliśmy do wniosku, że nasze kompetencje chcemy wykorzystać przy produkcji większych tytułów typu AA w przypadku Noobza. Rookiez natomiast będzie tworzyć gry strategiczne bardziej casualowe, przeznaczone dla większego grona graczy. W najbliższych miesiącach zaprezentujemy pierwszy tytuł, nad którym chcemy rozpocząć prace.