Wyniki spółki Bowim za II kwartał powinny być zadowalające, nasze marże są rekordowo wysokie – mówi Jacek Rożek, wiceprezes grupy Bowim
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
28 cze 2021, 09:01

Wyniki finansowe Bowim za II kwartał powinny być zadowalające, bo nasze marże są rekordowo wysokie – mówi Jacek Rożek, wiceprezes grupy Bowim

Trend wzrostowy cen stali jest kontynuowany, więc nasze wyniki za II kwartał powinny być zadowalające, choć bierzemy pod uwagę że na przełomie III i IV kwartału może przyjść nieduża korekta – przyznaje w rozmowie ze Strefą Inwestorów Jacek Rożek, wiceprezes grupy Bowim ds. finansowych.

Piotr Rosik (Strefa Inwestorów): Bowim pokazuje rewelacyjne wręcz dynamiki wynikowe w ostatnim czasie, co jest efektem głównie trendu wzrostowego cen wyrobów stalowych. Z czego ten trend wynika i jak długo się może jeszcze utrzymać? Czy II kwartał zapowiada się dla Państwa spółki tak rewelacyjnie, jak I kwartał?

Jacek Rożek (wiceprezes grupy Bowim): W kwestii wyników za II kwartał nie mogę zdradzać zbyt wielu szczegółów, ponieważ jestem ograniczony prawem obowiązującym spółki giełdowe. Oczywistym jednak jest, że trendy wzrostowe cen stali przekładają się proporcjonalnie na wyniki spółek stalowych, w tym i grupy BOWIM oraz na generowane przez nią marże.

Trend wzrostowy na rynku stali zaczął się w IV kwartale 2020 roku. Najpierw był bardzo dynamiczny, potem zwolnił, a następnie znów nabrał rozpędu. Dzięki temu odnotowaliśmy bardzo dobry wynik w IV kwartale i kapitalny, historyczny wynik w I kwartale 2021. Gdy spojrzymy na wykres cen stali, to trend wzrostowy jest kontynuowany. Tak więc, można się domyślać, że nasze wyniki za II kwartał powinny być co najmniej zadowalające.
 

Średnie ceny wyrobów hutniczych w Polsce

rednie ceny wyrobów hutniczych w Polsce

Źródło: Bowim

Jaka jest w związku z tym prognoza wynikowa na cały 2021 r.?

Staramy się cały czas zwiększać sprzedaż wyrobów stalowych. Gdy porównamy ilości sprzedawanej stali rok do roku, to wolumeny zwiększają się. W 2021 roku odnotowaliśmy wzrost 5% r/r, a rok 2020 nie był zły w tym zakresie. Oczywiście, jestem optymistą jeśli chodzi o wynik w całym 2021 roku, bo do tej pory zrobiliśmy dobry wynik, a nie spodziewam się głębokiej korekty cen stali. W mojej opinii taka drobna korekta cen stali może się pojawić na przełomie III i IV kwartału. Stal zamawiamy z wyprzedzeniem i tym samym mamy rynkowy przegląd kształtowania się poziomów cenowych. Z dzisiejszej perspektywy trudno mi sobie wyobrazić głęboką korektę cen stali.

Czy jest szansa na oddłużenie spółki, wobec tak świetnej koniunktury?

Jeśli chodzi o zobowiązania krótkoterminowe, to cykl ich regulowania skrócił się znacząco, bo dziś chcąc mieć stal, musimy skracać terminy płatności, wielokrotnie musimy posługiwać się produktami zastępującymi limity ubezpieczeniowe lub przyśpieszającymi zapłaty w tym m.in. akredytywami czy faktoringiem odwrotnym. Producenci stali oczekują szybkich płatności.
 

Dane finansowe spółki Bowim za I kw. 2021

Dane finansowe spółki Bowim

Źródło: Bowim

W jaki tempie w ostatnich kwartałach rośnie wasza liczba klientów? Jaki jest obecnie udział Bowimu w polskim rynku dystrybucji wyrobów hutniczych?

Liczba naszych klientów systematycznie się zwiększa, średnio o około 5% r/r. Szacujemy nasz udział w polskim rynku na około 3%.

Czy pandemia zmieniła znacząco fundamenty grupy, czyli waszą strukturę przychodów, dostawców i odbiorców?

Na początku pandemii mieliśmy wiele poważnych obaw w związku z tym co się może wydarzyć na rynku. Podjęliśmy działania w zakresie bezpieczeństwa załogi. Wprowadziliśmy dodatkowe warunki w procedurze uzyskiwania limitu wewnętrznego kredytu kupieckiego oraz przeprowadzaliśmy ankiety, które pozwalały nam monitorować sytuację naszych klientów. Okazało się, że zużywający wyroby stalowe przeszli przez pandemię suchą stopą. Drobne problemy miały firmy, których spółki-matki znajdują się za granicą, bowiem obawy central wywołały zaburzenia w łańcuchu dostaw. Ale generalnie, jeszcze raz podkreślam, nasi klienci w tym m.in. producenci maszyn rolniczych, bardzo dobrze sobie w tym trudnym okresie poradzili.

Czy będziecie chcieli zwiększać segment produkcji, czy też obecna struktura przychodów będzie zachowana na najbliższe lata? Obecnie z handlu macie 76% przychodów.

Wszystko wygląda na to, że nasza struktura przychodów pozostanie bez większych zmian. Nawet pomimo iż nasz segment prefabrykacji prętów zbrojeniowych dość mocno ucierpiał w trakcie pandemii oraz w okresie ostatnich zwyżek cen , co było widać w słabszych wynikach, jest to jednak segment stabilny i marka rozpoznawalna na rynku. Segment produkcji profili i blach będzie tym obszarem który zamierzamy rozwijać i w niego będziemy inwestować. Dodatkowo podczas wakacji 2020 roku weszliśmy w segment cięcia i gięcia blach i wydaje nam się, że możemy się w nim mocno rozwinąć, głównie dzięki reakcji na potrzeby rynku i świetnej kadrze, w efekcie czego już widać dynamiczny rozwój.

Jak zmieniają się obecnie wasze marże na sprzedaży?

To jest oczywiste, że marże na sprzedaży są w 2021 roku o wiele lepsze, niż w 2020 roku. Szczerze mówiąc, nie przypominam sobie, aby kiedykolwiek w historii grupa BOWIM odnotowała tak wysokie marże - są one rekordowe. To jest oczywiście efekt składania zamówień z wyprzedzeniem, czyli zyskiwania na czasie. Stosujemy metodę sprzedaży FIFO, więc to co posiadamy na magazynie jest tańsze, niż to co sprzedajemy. Mamy wyśmienitą marżę.

Co jest obecnie największym zagrożeniem dla dalszego dynamicznego rozwoju i poprawy wyników grupy, jakie są ryzyka biznesowe?

Nie boję się o kwestie popytowe. Uważam, że najbliższe lata będą co najmniej dobre dla branży stalowej. Największym zagrożeniem dla nas byłaby potencjalna głęboka korekta cenowa na rynku stali, więc staramy się trzymać zapasy magazynowe na niskim poziomie, ale jednocześnie bez uszczerbku dla naszych klientów. Inny czynnik to kwestia wahania kursów walutowych. Obawiam się, że może przyjść okres, gdy Polska mocno odwróci się plecami do Unii Europejskiej, a w efekcie złoty się znacząco osłabi i to by było dla nas niekorzystne. Oczywiście, my się przed różnicami kursowymi staramy zabezpieczać. Jeśli chodzi o konkurencję, to ona nam nie przeszkadza, jakoś z nią żyjemy.

Proszę zdradzić, czy w akcjonariacie Bowimu są jeszcze jacyś udziałowcy instytucjonalni oprócz Value FIZ? Czy wiadomo Panu coś o tym, że pojawią się jacyś nowi?

Zgodnie z oficjalnymi źródłami, jedynym akcjonariuszem będącym inwestorem instytucjonalnym jest Value FIZ. Oczywiście na różnego rodzaju forach internetowych pojawiają się spekulacje, że jakaś instytucja skupuje nasze akcje z rynku. Niemniej do momentu oficjalnego ogłoszenia się danego podmiotu jako akcjonariusza, powstrzymam się od komentarza w tej kwestii.
 

akcjonariat

Źródło: Bowim

Historia dywidendowa spółki Bowim

Historia dywidendowa spółki Bowim

Źródło: Strefa Inwestorów


Czy można liczyć na to, że Bowim stanie się spółką dywidendową z prawdziwego zdarzenia, dzielącą się co roku zyskami oraz czy zmianie ulegnie polityka dywidendowa, która obecnie zakłada wypłatę 5-15% zysku w sprzyjających okolicznościach?

Obecnie koncentrujemy się na rozwoju działalności operacyjnej, której efekty finansowe będą stanowiły podstawę przyszłej dywidendy. Zobaczymy, jaki wynik odnotuje spółka w 2021 roku. Chcemy budować jej kapitał oraz wartość w długim terminie. Oczywiście chcemy dzielić się zyskami z akcjonariuszami. Jeśli będziemy mieli taką sytuację, że będzie można zmienić politykę dywidendową, to z chęcią dokonamy zmian na korzyść akcjonariuszy.

Kiedy poznamy nową strategię? Może Pan zdradzić jej szczegóły?

Nowa strategia będzie średnioterminowa. Rynek powinien ją poznać na początku IV kwartału tego roku. Na razie nie chciałbym zdradzać szczegółów.

Dziękuję za rozmowę.

Jacek Rożek – Wiceprezes zarządu grupy Bowim ds. finansowych od 2010 roku. Wcześniej, od 2001 roku pełnił funkcję dyrektora ds. strategii. Ukończył Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie, na kierunku metalurgia (specjalność: plastyczna przeróbka metali). Ukończył także studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, na kierunku zarządzanie oraz studium gospodarki rynkowej i marketingu na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Karierę zaczynał jako specjalista ds. marketingu w spółce Enpol.

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.