Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Chcemy utrzymywać charakter spółki wzrostowej, a z drugiej strony być spółką dywidendową - Bartosz Józefiak, Benefit Systems

Udostępnij

Benefit Systems notuje rekordowe zyski i przychody. Spółka trzeci kwartał z rzędu zaskakuje rynek i inwestorów pod względem osiąganych wyników. O fenomenie tego zjawiska, wzroście szacowanego potencjału głównego rynku na którym działa, zmianach na rynku fitness, planach inwestycyjnych i polityce dywidendowej rozmawiamy z członkiem zarządu Benefit Systems, Bartoszem Józefiakiem.

Paweł Biedrzycki: Benefit pozytywnie zaskoczył wynikami za II kwartał. O ile można jeszcze można zrozumieć zaskoczenie w poprzednich kwartałach na poziomie przychodów, to tym razem niespodzianką okazała się ponadprzeciętna zyskowność. Z czego wynika ponadprzeciętna zyskowność grupy, która zaskoczyła analityków?

Bartosz Józefiak: Myślę, że wyniki nie były aż tak wielkim zaskoczeniem dla uważnie obserwujących naszą spółkę, ponieważ już od kilku kwartałów wskazywaliśmy w naszych komunikatach, że widzimy możliwość poprawy rentowności operacyjnej Grupy. Ta poprawa to proces ewolucyjny, który zachodzi w trzech obszarach.

Pierwszy z nich to karty sportowe. Zapewne niewielu spodziewało się, że baza kart tak szybko wróci do poziomu sprzed pierwszego lockdownu, a następnie będzie dalej szybko rosnąć.

Po drugie, zrobiliśmy prawdziwy zwrot biznesowy w naszym segmencie fitness. Fitness, który mieliśmy w Polsce 4 lata temu i ten, który mamy obecnie, to są dwie zupełnie inne organizacje, zarówno jeśli chodzi o ludzi, procesy, jak i wyniki finansowe. W pierwszym półroczu odnotowaliśmy 50 mln zł dodatkowego wyniku operacyjnego z tej działalności w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. To ogromna zmiana i myślę, że fitness będzie dalej pozytywnie kontrybuował do wyników Grupy.

Trzeci element to rynki zagraniczne, które po okresie 2015-2019 i przerwie wywołanej przez pandemię, wchodzą w fazę mocnego wzrostu. Rynki zagraniczne w II kwartale zrealizowały 37 mln zł wyniku operacyjnego. Oznacza to skok o ponad 30 milionów w stosunku do zeszłego roku.

Te trzy elementy to główne silniki naszego wzrostu. W przeszłości tylko karty sportowe w Polsce znacząco wpływały na cały wynik, a teraz wszystkie trzy obszary równomiernie się do niego przyczyniają.

Zobacz także: Zysk netto Benefit Systems w II kw. powyżej konsensusu; grupa podtrzymuje plan na '23

Ale sam wzrost rentowności to efekt dźwigni operacyjnej, czy może też zmian, które zostały wprowadzone w trakcie pandemii. Pamiętam, że tamten okres był dla was trudny, ale wy komunikowaliście, że skupialiście się wtedy na optymalizacji kosztów.

Rzeczywiście okres pandemii był wyjątkowo trudny, ale wykorzystaliśmy te kilkanaście miesięcy na optymalizację kosztową naszego biznesu, zwłaszcza klubów fitness. Zamknęliśmy 17 nierentownych obiektów, które były w słabszych lokalizacjach. To był też dobry moment do przeglądu i negocjacji niektórych kontraktów, dzięki czemu coraz lepiej kształtowała się strona kosztowa. Obecna skala, wolumen kart i wzrost ARPU, plus wypracowana wtedy efektywność kosztowa dają właśnie taki efekt, jaki obserwujemy.
 

Wyniki Benefit Systems za Q2 2023 na tle konsensusu analityków

2Q2023 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2023 rdr
               
Przychody 697,5 692,9 0,7% 51,8% 11,5% 1322,8 53,6%
EBITDA 215,6 173,3 24,4% 101,1% 67,0% 344,7 89,5%
EBIT 143,2 107,0 33,8% 184,5% 117,9% 208,9 200,0%
zysk netto j.d. 129,5 91,8 41,1% 309,7% 147,3% 181,8 357,8%
               
marża EBITDA 30,9% 25,0% 5,92 7,58 10,26 26,06% 4,95
marża EBIT 20,5% 15,4% 5,09 9,58 10,02 15,79% 7,71
marża netto 18,6% 13,2% 5,35 11,69 10,19 13,74% 9,13

źródło: PAP Biznes

Wspomniał pan o podnoszeniu cen i wzroście ARPU. Czy ten proces już się zakończył?

Myślę, że z perspektywy tego roku, zarówno na rynku polskim jak i na większości rynków zagranicznych, zakończyliśmy ten proces z sukcesem. W stosunku do zeszłego roku wzrost ARPU wyniósł kilkanaście procent – w Polsce 14%, a za granicą 16%. Mówimy więc o podwyżkach bliskich wskaźnika inflacji.

Co się będzie działo w kolejnych latach to temat otwarty. Z jednej strony mamy niepewność co do tego, jak będzie się kształtować inflacja, stopy procentowe i sytuacja makroekonomiczna. Z drugiej, jest to kwestia popytu i podaży. Zakładam, że w Polsce przestrzeń na zwiększanie APRU nadal istnieje, ale będzie to wymagało odpowiedniej taktyki. Kolejna jednorazowa podwyżka dla wszystkich o wskaźnik inflacji pewnie już w kolejnych latach nie będzie możliwa do przeprowadzenia.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku rynków zagranicznych. Tam ciągle jest znaczący potencjał wzrostu ARPU.

Przejęliście kluby Calypso i Saturn i jednocześnie poinformowaliście o zwiększeniu udziału swoich klubów w miksie wizyt. Jakie są wasze plany długoterminowe odnośnie segmentu związanego z klubami własnymi?

Sieć klubów własnych to kluczowy element naszej przewagi konkurencyjnej w Polsce i na rynkach zagranicznych. Widać to już od kilku lat.

Daje nam to możliwość zaoferowania klientowi odpowiedniej lokalizacji, jakości i dodatkowych usług, których potrzebuje. Po drugie, jest to ważny element rentowności całego segmentu. Dlatego priorytetem Benefit Systems na przestrzeni kolejnych 4-5 lat będzie utrzymywanie tej przewagi wszędzie tam, gdzie jesteśmy mocno obecni z kartami.
 

Zdrofit siłownia


Warto też odnotować, że cała branża fitness dużo lepiej radzi sobie finansowo. Można powiedzieć, że w związku z popytem udało się podnieść całe równanie i model biznesowy wygląda dużo lepiej.

Dlatego nasza perspektywa na inwestowanie w kluby fitness nieco się zmieniła, bo dzisiaj już wiemy, że inwestujemy w zdrowe biznesy. Podsumowując, będziemy zarówno aktywnie rozbudowywać organicznie nasze sieci fitness w Polsce i za granicą, jak i zwiększać bazę przez akwizycje.

Zobacz także: „Cały czas oportunistycznie przyglądamy się rynkowi pod kątem ewentualnych kolejnych akwizycji” - relacja czatu z dyrektorką finansową Benefit Systems

Z czego wynika fakt, że znacząco zwiększyliście potencjał rynków na których działacie, z wyłączeniem Turcji, i czy to może zmienić waszą dotychczasową strategię?

To nie wpływa na zmianę strategii, tylko potwierdza jej główne kierunki. Widzimy, że rynek na którym działamy ma potencjał do dalszego wzrostu. Zmienia się jedynie tempo, w którym chcemy dochodzić do tych potencjałów, a co za tym idzie: inwestycje i budowanie zespołów. Dostrzegamy większy potencjał rynkowy we wszystkich krajach, w których funkcjonujemy i wydaje mi się, że są trzy najważniejsze powody z których to wynika.

Pierwszym jest zmiana poziomu aktywności fizycznej na całym świecie. Po tym ostatnim 1,5 roku widać ewidentnie, że ona jest trwała, a także że zmieniły się motywacje do ćwiczenia.

Drugi czynnik to „słynne” pokolenie Z. Szczególnie na Zachodzie w statystykach i wynikach publikowanych przez spółki fitnessowe widać, że to pokolenie ma dużo większą skłonność do aktywności, niż wszystkie poprzednie i to nas napędza teraz i będzie napędzać w przyszłości.

Trzeci czynnik to oczywiście bardzo silny rynek pracy, zwłaszcza w kontekście obecnej sytuacji makroekonomicznej. W związku z tym benefity pracownicze, takie jak nasza karta MultiSport, ciągle są poszukiwane i to nawet w organizacjach zatrudniających poniżej 10 pracowników. Jeszcze przed pandemią rzadziej patrzyliśmy na tego rodzaju firmy, a teraz mamy dział sprzedaży, który adresuje tą grupę klientów i obserwujemy coraz większe zapotrzebowanie z ich strony.

Ponadto, zawsze powtarzam, że 8% polskiej populacji chodzi do klubów fitness regularnie, a na Zachodzie ten wskaźnik wynosi 15%. W Skandynawii i Stanach Zjednoczonych ten wskaźnik wynosi powyżej 20%. Nie twierdzimy, że w ciągu 2 lat Polska dogoni Skandynawów, ale myślę, że w perspektywie 10 - 20 lat będziemy do tego dążyć.

Nie obawiacie się, że w związku z jeszcze większym potencjałem branży na rynku wzrośnie konkurencja?

Z naszej perspektywy najważniejsze jest to, aby wykorzystać szansę, którą widzimy na rynku. Konkurencja była, jest i będzie. My mamy tę przewagę, że jesteśmy pierwszym podmiotem, który zbudował skalę w Polsce w obszarze kart, a po drugie posiadamy już sieć własnych klubów, które potwierdzają swoją siłę i wartość. Nasza pozycja rynkowa jest więc bardzo dobra i teraz skupiamy się na tym, aby w przyszłości była jeszcze lepsza.

Co w takim razie zamierzacie zrobić z gotówką? Skala jej generowania przez grupę jest ogromna. Z jednej strony macie politykę dywidendową, a z drugiej strony rozumiem, że widzi Pan jeszcze większe potrzeby inwestycyjne?

Ogromną zaletą Benefit Systems na tle wielu innych spółek jest fakt, że nasz biznes generuje dużą ilość gotówki. Z jednej strony chcemy utrzymywać tempo wzrostu i charakter spółki wzrostowej, a z drugiej strony być spółką dywidendową, która regularnie dzieli się z akcjonariuszami dużą częścią wypracowanych przez siebie zysków. Nasza polityka dywidendowa zakłada obecnie wypłatę co najmniej 60% zysku netto i to jest wartość, którą możemy w przyszłości zwiększać.

W tym roku dywidenda już została zatwierdzona przez akcjonariuszy. Mamy do podjęcia kilka decyzji o skali i tempie inwestycji w kolejnym roku. Wypłaty dywidendy w kolejnych latach będą pochodną CAPEXu i wydatków inwestycyjnych w Polsce i na rynkach zagranicznych. Nasza polityka dywidendy obowiązuje jeszcze przez dwa lata i jest na tyle elastyczna, że umożliwia nam też zwiększanie wypłat.
 

Notowania Benefit Systems od 2022 roku

Benefit

Jak oceniacie waszą dotychczasową działalność w Turcji? Czy już w tym momencie możecie stwierdzić, że rzeczywiście z tego może się stworzyć rynek z potencjałem jak Polska czy pozostałe rynki na których działacie?

Po 2 latach obecności na tym rynku, sukcesach, ale i potknięciach, z których wyciągnęliśmy wnioski, wciąż wierzymy w jego potencjał. W tej chwili w części Stambułu mamy ponad 400 punktów partnerskich i ponad 3 tys. kart. Zaszliśmy więc dalej, niż kiedykolwiek byliśmy w Grecji.

Przed nami decyzja o tempie skalowania tego biznesu. Myślę, że druga połowa bieżącego roku, przy okazji przygotowywania budżetów, będzie dobrym momentem, żeby taką decyzję podjąć. Na ten moment wydaje nam się, że tempo skalowania naszej działalności operacyjnej na rynku tureckim powinno się lekko zwiększyć. Powinniśmy zacząć adresować kolejne miasta, tak żeby móc w pełni wykorzystywać długoterminowy potencjał rynku. Turcja ma bardzo ciekawą populację, jeśli chodzi o demografię. Po drugie, ma dość rozdrobniony rynek operatorów sieci fitness czy innych obiektów sportowych. Po trzecie, ma duże aglomeracje. Wielu ludzi mieszka w dużych miastach. To są kluczowe elementy dla sukcesu naszego modelu biznesowego.

Wszystko wygląda bardzo obiecująco, ale nie przesądzałbym, czy to jest dla nas rynek na miarę Polski czy też pozostałych lokalizacji. Dopiero etap skalowania powinien potwierdzić tę tezę, a na to potrzebujemy kilku kwartałów.

Zobacz także: Rekordowa dywidenda od Benefit Systems. Następna może być jeszcze większa

W ostatnich latach rośnie zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi wspierające zdrowie psychiczne. Pamiętam, że w trakcie pandemii na konferencjach trochę o tym mówiliście. Odpuściliście ten temat czy coś w tym obszarze dalej robicie?

Wellbeing czy też dobrostan pracowników to dla nas bardzo interesujący obszar i chcemy coraz mocniej w niego wchodzić. Widzimy, jak wiele możemy zaoferować pracodawcom i pracownikom w zakresie profilaktyki zdrowotnej czy promocji zdrowego stylu życia, mocno wspierającej dobrostan. Rozwijamy program MultiLife i już wkrótce zaoferuje on dodatkowe, ciekawe rozwiązania. Myślę, że obszar wellbeingu ma raczej długoterminowy potencjał i to dużo bardziej długoterminowy, niż potencjały rynków rozpatrywanych przez nas w kontekście kart sportowych.

Pozycja rynkowa Benefit Systems rośnie, zwłaszcza w Polsce. Czy istnieje ryzyko, że dojdziecie do jakiejś ściany rozwoju spółki, ale nie z punktu widzenia rynkowego czy jego potencjału, tylko bardziej regulacyjnej?

Najbardziej jesteśmy znani z kart sportowych, a MultiSport to oczywiście niezwykle silna marka. Działamy jednak na bardzo konkurencyjnych rynkach świadczeń pozapłacowych i usług sportowych, dlatego w mojej opinii nie ma takiego ryzyka. Skupiamy się na tym, żeby w sposób zrównoważony i odpowiedzialny rozwijać się na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni.

Dziękuję za rozmowę.

Udostępnij