Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Producenci gier mobilnych w 2025 roku stawiają na zarządzanie kosztami. Perspektywy dla Ten Square Games, Huuuge i Artifex Mundi

Udostępnij

Większość studiów z branży notowanych na GPW pokazała gorsze szacunki przychodów za ubiegły rok niż w 2023 r. Zdaniem ich przedstawicieli, w tym roku nadal kluczowe będzie zarządzanie kosztami.

Słabsze rezultaty producentów gier mobilnych znalazły także potwierdzenie w ich kapitalizacji. W ciągu ostatnich 12 miesięcy spadły notowania m.in. Ten Square Games, Huuuge Games czy Boom Bitu. Spółki nie składają jednak broni i pracują nad nowościami.

Powstaje najdroższa polska gra mobilna. Reality Games pozyskuje kapitał przez zagraniczne platformy inwestycyjne

Wymagający rynek

Szacunkowe płatności użytkowników w grach Ten Square Games w IV kw. opiewały na ponad 100 mln zł, o 7,6% mniej niż w tym samym okresie 2023 r. Z kolei w całym 2024 r. prognozowany poziom płatności zjechał względem 2023 r. o ponad 10% do 398,6 mln zł. Przyczyną takiego stanu rzeczy ma być kiepska sytuacja rynkowa i duża konkurencja o uwagę gracza.

„Spadek płatności w porównaniu z IV kw. 2023 r. wynikał z kilku czynników, w tym z większej konkurencji o uwagę graczy, zmiany zachowania graczy po okresie pandemii, a także naszej decyzji o skupieniu się na wprowadzaniu funkcjonalności bardziej ukierunkowanych na budowanie zaangażowania niż na bezpośrednią monetyzację” komentuje dla Strefy Inwestorów Andrzej Ilczuk, prezes Ten Square Games.

Notowania Ten Square Games w ciągu ostatnich 12 miesięcy


W ostatnich miesiącach spółka stawiała przede wszystkim na lepsze poznanie oczekiwań użytkowników i wprowadzenie poprawek mających zwiększyć ich zaangażowanie. Choć działania te będą kontynuowane także w tym roku, to spółka będzie kłaść coraz większy nacisk na poprawę monetyzacji.

„W najbliższych miesiącach skupimy się na jeszcze lepszym poznaniu potrzeb użytkowników, dopasowaniu się i budowaniu ich długoterminowego zaangażowania. Działania te będą dostosowane do specyfiki każdego z naszych produktów, a ich celem jest poprawa wyników naszych głównych tytułów. Już pod koniec minionego roku widoczne były pierwsze efekty tych działań w Hunting Clash” dodaje Ilczuk.

Trend wzrostu płatności widać w przypadku najnowszej gry studia, czyli Wings of Heroes. W kolejnych kwartałach deweloperzy skupią się na szlifowaniu gry pod kątem lepszych doświadczeń użytkowników.

„Naszym celem na 2025 r. jest dalsze budowanie bazy graczy oraz wprowadzanie mechanizmów zwiększających ich zaangażowanie i monetyzację. W pierwszej kolejności chcemy zapewnić graczom atrakcyjne doświadczenie i wciągającą rozgrywkę. Następnie planujemy kontynuować działania ukierunkowane na monetyzację, które będą naturalnym wynikiem zaangażowania graczy” zaznacza prezes Ten Square Games. Spółka ma przedstawić plany na najbliższe kwartały podczas konferencji wynikowej za 2024 r.

Ten Square Games szacuje przychody w IV kw. '24 na 100,1 mln zł

Problemy Huuuge

Na początku roku grupa Huuuge ogłosiła redukcję zatrudnienia, która dotknęła łącznie 122 osób, czyli około 29% załogi. Biorąc pod uwagę ogłoszone kilka tygodni temu zwolnienia w PCF Group widać, że restrukturyzacja w branży ciągle trwa. Oprócz tego firma zmuszona była do odpisu wartości Bananaz Studios. W marcu 2024 r. giełdowy podmiot ogłosił inwestycję 3,5 mln dolarów w akcje wspomnianej spółki, z perspektywą zaangażowania kolejnych 2,5 mln dolarów. Ostatecznie inwestycja zostanie odpisana do zera. W tym samym momencie Huuuge ogłosiło znaczące ograniczenie prac zespołów Huuuge Pods, czyli grup odpowiedzialnych za tworzenie zupełnie nowych projektów.

"Bardzo doceniamy pracę wszystkich członków naszego zespołu i podejmujemy działania, aby wesprzeć osoby dotknięte zmianami. Choć decyzje te nie należą do łatwych, są wyrazem naszego zaangażowania w poprawę efektywności działalności oraz innowacyjności naszej spółki. Rentowność Huuuge Inc. pozostaje wysoka, a podejmowane działania są konieczne i kluczowe w tworzeniu jeszcze większej wartości dla graczy, partnerów oraz akcjonariuszy" mówi prezes Huuuge Inc. Wojciech Wronowski.

Notowania Huuuge Inc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy


Po tych informacjach wieloletni dyrektor finansowy spółki Marek Chwałka zdecydował się opuścić Huuuge Inc. Jego rolę przejmie Maciej Hebda.

"Chciałbym serdecznie podziękować Markowi za 12 lat pracy dla Huuuge. Jego zaangażowanie i wsparcie odegrało kluczową rolę w budowaniu stabilności finansowej i rozwoju spółki. Liczę na nie również w dalszym procesie przekazywania obowiązków Maćkowi. Życzę mu wszystkiego najlepszego i powodzenia w kolejnym etapie kariery" zaznacza prezes.

Jednocześnie twórcy m.in. Billionaire Casino podali, że w IV kw. przychody z tytułu płatności zjechały w dół względem analogicznego okresu 2023 r. o 12% do 62,7 mln dolarów. Z kolei w całym 2024 r. szacunkowe płatności sięgnęły 250,4 mln dolarów i były o prawie 12% mniejsze niż w 2023 r.

Huuuge w wynikach za '24 zawiąże odpis dot. inwestycji w Bananaz Studios Ltd.

Artifex dopracowuje tytuły

Katowickie studio zakończyło ubiegły rok wypracowując 103 mln zł przychodów, co jest wynikiem o 26% wyższym niż w 2023 r. Notowania Artifeksu Mundi nie zdołały jednak powrócić powyżej poziomu z listopada, kiedy to zarząd zdecydował się zawiesić program skupu akcji własnych. W tym samym momencie pojawiły się również informacje o opóźnieniach w produkcji gry RPG. Inwestorów rozczarował również komunikat o sprzedaży pakietu akcji przez członka zarządu Roberta Mikuszewskiego tuż przed ogłoszeniem informacji o wstrzymaniu skupu.

„Co do zasady nie komentujemy, jako zarząd, decyzji inwestycyjnych poszczególnych insiderów. W swoim imieniu mogę jedynie wskazać, że sprzedaż dotyczyła niewielkiego procenta posiadanych akcji. Transakcje były dokonane po okresie zamkniętym (i z tego co mi wiadomo, były planowane od dłuższego czasu)” mówił nam na początku grudnia prezes Artifeksu Mundi Przemysław Błaszczyk.

Notowania Artifeksu Mundi w ciągu ostatnich 12 miesięcy


Według wcześniejszych szacunków, koszt opracowywanego tytułu RPG opiewał na 66 mln zł. Jednocześnie studio zmieniło harmonogram wydawniczy produkcji, przesuwając ujawnienie podstawowych elementów rozgrywki z wiosny na zimę tego roku.

„Zmienił się moment launchu gry na linii rozwoju nowej gry RPG, stąd rynek może odnieść wrażenie, że nakłady wzrosły. Projekt cały czas ewoluuje, rozwija się. W związku z tym, że gra zbiera pozytywne oceny ze strony tak wewnętrznych, jak i zewnętrznych recenzentów, przyjęliśmy odważniejszy plan dalszego jej rozwoju. Część zawartości, jaką uprzednio planowaliśmy wprowadzić do gry pewien czas po jej premierze i starcie komercjalizacji, dziś chcemy dać graczom już na starcie, by zwiększyć jej komercyjny potencjał. Co warto podkreślić - kluczowy fragment harmonogramu, czyli moment dojścia do zakładanych w biznesplanie dochodów z jej komercjalizacji - nie uległ istotnym zmianom” dodał Błaszczyk. W tym momencie beta testy planowane są na I półrocze 2026 r., natomiast kampania marketingowa rozpocznie się co najmniej 3 miesiące przed nimi.

Jednocześnie firma ciągle dopracowuje aplikację Unsolved, która jest głównym motorem napędowym wyników. W tym roku zespół pracujący nad projektem powiększy się z 40 do 70 osób. Wdrożenie zmian i optymalizacja produkcji planowana jest na I półrocze 2026 r.

Artifex Mundi kończy rok z rekordami sprzedaży

Powolna normalizacja

Światowy rynek gier mobilnych kończy 2024 r. spadkiem liczby pobrań przy jednoczesnym wzroście przychodów. Jak zauważa prezes Ten Square Games, choć długoterminowy trend jest wzrostowy, to studia muszą zwracać uwagę przede wszystkim na koszty oraz preferencje graczy.

Dynamika wzrostu pobrań oraz przychodów światowej branży gier mobilnych

Źródło: Mariusz Gąsiewski, Sensor Tower

„Rynek gier mobilnych, w skali światowej, powoli wraca na ścieżkę wzrostów i pozostaje największym segmentem branży gamingowej. Długoterminowe prognozy są nadal obiecujące, a czynniki takie jak szybki rozwój technologii, coraz większy dostęp do internetu oraz lepszej jakości urządzenia mobilne wspierają te pozytywne szacunki. Jednak poprawa sytuacji nie jest równomierna we wszystkich regionach i kategoriach. Rynek gier mobilnych podlega dynamicznym zmianom, które mogą stanowić wyzwanie dla firm, które nie są w stanie szybko dostosować się do nowych trendów i preferencji oraz sposobu zachowania graczy. W 2025 r. kluczowe dla sukcesu firm w sektorze gier mobilnych będzie nie tylko rozwijanie angażujących i innowacyjnych produktów, ale również umiejętność efektywnego zarządzania kosztami oraz szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe” podsumowuje Ilczuk.

Twórcy gier mobilnych w Polsce często nie są dobrze postrzegani, nawet wtedy, gdy ich wyniki są dobre - Mariusz Gąsiewski, CEE mobile gaming and apps lead w Google

Udostępnij