Chciałbym umrzeć na Marsie – o biografii i firmach Elona Muska
Chciałbym umrzeć na Marsie, mając pewność, że ludzkość przetrwa. Takim stwierdzeniem Elona Muska kończy się jego biografia. Słowa te chyba najlepiej pokazują filozofię życia współzałożyciela PayPala, głównego udziałowca firmy Tesla Motors, SpaceX i Solar City. Media i biznes już ogłosili, że łączy on w sobie biznesowy zmysł Billa Gatesa oraz wizjonerstwo i chęć zmieniania świata, jakim charakteryzował się Steve Jobs. Oto dlaczego warto sięgnąć po lekturę jego biografii.
Świetna rozrywka, inspirująca książka i historia dająca nadzieję na przyszłość
Dawno nie czytałem tak ciekawej, zabawnej i zarazem inspirującej biografii, a przecież Elon Musk ma dopiero 44 lata. Dotychczas udało mu się już uruchomić cztery innowacyjne biznesy w najbardziej skostniałych branżach świata. Pierwszym był sektor bankowy i płatności, który zrewolucjonizował PayPal. Uzyskane ze sprzedaży tego biznesu środki Musk zainwestował równolegle w trzy kolejne biznesy. Jeden z branży energetycznej SolarCity, drugi z motoryzacyjnej Tesla Motors i trzeci w branży kosmicznej, czyli SpaceX. Wszystkie firmy świetnie prosperują i zmieniają zasady gry w branżach, których działają. Biografia to historia życia Elona Muska, a właściwie tego jak budował swoje biznesy, bo to one stanowią praktycznie całość jego życia.
Elon Musk dał Amerykanom nadzieję, że mogą wiedzą i innowacją konkurować z tanią siłą roboczą Azji. Firmy Muska szczycą się tym, że praktycznie wszystko robią same i na dodatek produkują to na terenie USA. Zachowują swoją konkurencyjność i innowacyjność, a przy tym mają ambicję zmieniania świata na lepszy. Lekturę książki w 100% polecam, bo czyta się ją lekko i przyjemnie, choć, co trzeba przyznać, tłumaczka nie uniknęła miejscami pomyłek.
Live video from LZ-1 pic.twitter.com/Ve6gEXfOdh
— Elon Musk (@elonmusk) 22 grudnia 2015
Dzisiaj, czyli zaledwie 14 lat od powstania SpaceX firma jest potentatem w branży kosmicznej. Jest najbardziej konkurencyjną firmą, która opracowuje samodzielnie technologię kosmiczną, a nie bazuje, jak to robili wszyscy do tej pory, na rozwiązaniach z lat 60-tych XX wieku.
Spółka wysyła w kosmos rakiety, na zlecenie rządów i firm komercyjnych. Obecnie trwają prace nad tym, aby rakiety po wyniesieniu w kosmos same wracały i lądowały. To znacząco zmniejszy koszty lotów komicznych, bo po załadowaniu rakieta będzie znowu gotowa do lotu tak jak to się odbywa w branży lotniczej. Kolejne plany i wizje rozwoju firmy dokładnie opisane zostały w książce, ale są imponujące – naprawdę imponujące. Niemniej imponujące jak to, co SpaceX już do tej pory się udało.
Tesla Motors
Tesla Motors to jedyny na świecie prawdziwy producent samochodów elektrycznych na masową skalę. Spółka ma w ofercie trzy samochody. Roadster, Model S i Model X.
Wykres 1: Kurs akcji Tesla Motors, lata 2010 - 2016.
Kiedy spółka powstała, była pośmiewiskiem całej branży, a dzisiaj kurs jej akcji jest ponad 1250% powyżej poziomów z debiutu i największe koncerny świata głowią się nad tym, jak do tego doszło. Przed spółką najważniejsza premiera samochodu, jakim będzie Model 3. To ma być Tesla dla masowych odbiorców i lokomotywa napędzająca sprzedaż spółki w najbliższych latach. Równolegle zespół Tesli pracuje nad trybem autopilota w swoich samochodach. Elon zapowiada, że przeciągu 2 lat Tesla będzie w stanie sama przejechać z Nowego Yorku to Los Angeles, sama po drodze zatrzymując się na tankowania, pardon ładowania.
Solar City
Trzecią spółką Elona Muska jest Solar City, która zajmuje się produkcją i montażem instalacji energii słonecznych. To właśnie ta spółka na zlecenie Tesli buduje darmowe stacje ładowania samochodów Tesla, z których mogą korzystać posiadacze samochodów.
Wykres 2: Notowania akcji Solar City, lata 2013-2016.
Pomimo, że spółce nie sprzyjają niskie ceny ropy naftowej i energii, to kurs jej akcji jest wciąż 185% powyżej poziomów z debiutu. Model biznesowy spółki powoli się zmienia. Z masowego montera instalacji z panelami słonecznymi zmienia się w dostawcę czystej energii.
Hypperloop
Najnowszym przedsięwzięciem za jakie zabrał się Elon jest koncepcja środka podróży jakim ma być Hypperloop. W dużym uproszczeniu jest to szybka kolej pod ciśnieniem.
Over 1,000 college students will compete to design the best Hyperloop pod https://t.co/tcHCOGuMeh pic.twitter.com/IpZc8vXWI8
— The Verge (@verge) 15 grudnia 2015
Docelowo ma to być tani i nieszkodliwy dla środowiska sposób na szybką podróż z prędkością ponad 1200 km na godzinę. Pierwsza taka instalacja ma połączyć Los Angeles z Las Vegas. Podróżować będą mogli nią ludzie, ale możliwy będzie też transport towarów oraz samochodów. Podróż pomiędzy obydwoma miastami ma trwać 15 minut. Najnowsze doniesienia mówią, że Elon z braku czasu upublicznił całą dokumentację dotyczącą projektu i zachęca do tego, aby zajął się nim ktoś inny. Chętni szybko się znaleźli i zamiast w USA pierwsza instalacja tego typu ma powstać w Europie.
Ryzykować do granic możliwości
Jednym z ważnych wniosków z lektury książki jest to, że te wszystkie spektakularne dokonania Elona Muska nie byłyby możliwe bez odrobiny szczęścia. W 2008 roku mimo swojej determinacji i inteligencji był całkowicie pod ścianą i o mały włos nie stracił wszystkiego. Dzisiaj jest na fali, ale cały czas bardzo mocno ryzykuje. To leży jednak w jego naturze! Jeżeli ktoś marzy o tym, aby skończyć swoje życie na Marsie, to nie może być inaczej. Polecam biografię Elona Muska wszystkim tym, którzy poszukuję ciekawych i inspirujących historii biznesowych, a przy okazji chcą się trochę odprężyć i pośmiać.