Facebook notuje spadek przychodów w 3 kwartale. Inwestorzy tracą cierpliwość do planów dalszego inwestowania w Metaverse
Trwa sezon wynikowy czołowych spółek technologicznych na amerykańskiej giełdzie. Akcje Meta - kiedyś Facebook - w środę rozczarowały wynikami za trzeci kwartał. Topnieją przychody z reklam, ponieważ globalna recesja zmusza firmy do oszczędności.
Google i YouTube mocno rozczarowały wynikami. Recesje widać w nastrojach reklamodawców
Ciężki rok metaversum
Masakra na giełdzie sugeruje, że Wall Street kończy się cierpliwość co do strategii korporacyjnej spółki Zuckerberga. Inwestorzy są wyraźnie zniechęceni planami firmy dotyczącymi agresywnego zwiększenia wydatków na metaverse i inne projekty w 2023 roku.
Rozczarowujące wyniki spółki macierzystej Facebooka, Instagrama i WhatsApp sprawiają, że po wtorkowych wynikach Microsoftu i Alphabetu, mamy do czynienia z trzema słabymi raportami o wynikach. Amazon i Apple raportują w czwartek po sesji.
Meta zanotowała przychody w wysokości 27,7 mld USD w trzecim kwartale, co oznacza spadek o 4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, wzrost o około 2% i zasadniczo jest zgodny z prognozami ulicy. Meta prognozowała przychody na poziomie 26-28,5 mld USD. Meta zarobiła w kwartale 1,64 USD na akcję, co znacznie odbiega od konsensusu ulicznego na poziomie 1,90 USD na akcję.
„Chociaż w najbliższym czasie musimy stawić czoła wyzwaniom związanym z recesją, to jednak istnieją podstawy do powrotu do silniejszego wzrostu przychodów" - powiedział w oświadczeniu prezes Mark Zuckerberg. „Podchodzimy do 2023 roku z naciskiem na priorytetyzację i efektywność, które pomogą nam nawigować w obecnym środowisku i wyjść z niego jako jeszcze silniejsza firma".
To był ciężki rok dla Mety i jej akcjonariuszy. Pojawiła się nowa konkurencja ze strony TikTok i innych. Istnieją ciągłe problemy z reklamami związane z ponownym naciskiem Apple na ochronę prywatności użytkowników iPhone'a, a także rozczarowujące monetyzacji Reels. Inwestorzy pozostają w dużej mierze sceptyczni co do perspektyw dla metaverse.
Wyniki za trzeci kwartał nie poprawią sytuacji na rynku, gdzie ceny akcji od szczytu w listopadzie 2022 roku spadły już 70%. Zuckerberg nie ma zamiaru odpuścić agresywnych planów inwestycyjnych dot. metaverse, a na horyzoncie nie ma żadnych oznak poprawy w podstawowym biznesie reklamowym Facebooka.
Meta ma duże problemy z kosztami
Prognoza Meta na grudniowy kwartał mówi o przychodach w wysokości od 30 mld do 32,5 mld USD, w połowie tego przedziału jest to znacznie poniżej konsensusu Street forecast na poziomie 32,4 mld USD.
Firma poinformowała w swoim komunikacie prasowym, że „wprowadza pewne istotne zmiany", aby działać bardziej efektywnie i w 2023 roku utrzyma niektóre zespoły na niezmienionym poziomie pod względem liczby pracowników, a inne zmniejszy. Meta oczekuje, że liczba pracowników na koniec roku 2023 będzie zbliżona do poziomu z 3Q 2022.
Meta przewiduje obecnie, że całkowite wydatki w 2022 r. wyniosą od 85 mld do 87 mld USD, co stanowi niewielką zmianę w stosunku do poprzedniej prognozy 85-88 mld USD; nowy przedział obejmuje 900 mln USD opłat za konsolidację obiektów biurowych.
Meta przewiduje na rok 2023 wydatki w przedziale od 96 mld do 101 mld USD, w tym 2 mld dolarów opłat za konsolidację biur. W połowie przedziału oznacza to wzrost wydatków o 15%. Prognoza ta jest prawdopodobnie jednym z powodów, dla których akcje firmy są podbijane - inwestorzy nakłaniają Metę do ograniczenia wydatków.
W liście otwartym do CEO Marka Zuckerberga i zarządu Meta na początku tego tygodnia, Altimeter Capital COE Brad Gerstner nakłaniał Metę do redukcji zatrudnienia o 20%, zmniejszenia wydatków kapitałowych o 5 miliardów dolarów rocznie i ograniczenia wydatków na metaverse do nie więcej niż 5 miliardów dolarów rocznie. Meta nie wydaje się stosować do jego rad.
Meta oczekuje straty operacyjne z Reality Labs, która obejmuje zestawy słuchawkowe do wirtualnej rzeczywistości i rozwój metaverse, będą „znacząco rosły rok po roku" w 2023 roku. „Po 2023 roku spodziewamy się takiego tempa inwestycji Reality Labs, abyśmy mogli osiągnąć nasz cel, jakim jest wzrost ogólnego dochodu operacyjnego firmy w dłuższej perspektywie" - podała spółka.
W kwartale Meta straciła w jednostce Reality Labs 3,7 mld USD. Segment „family of apps" - podstawowy biznes mediów społecznościowych - miał dochód z działalności operacyjnej w wysokości 9,3 mld dolarów. Przychody z reklam w kwartale wyniosły 27,2 mld dolarów, co oznacza spadek o 3,6% w stosunku do roku poprzedniego.
Meta oczekuje wydatków kapitałowych w wysokości 32 do 33 miliardów dolarów w tym roku i 34 do 39 miliardów dolarów w przyszłym roku, „napędzane przez nasze inwestycje w centrach danych, serwerów i infrastruktury sieciowej". Przedział ten jest znacznie powyżej konsensusu ulicznego prognozy wydatków kapitałowych na 2023 rok w wysokości 29 mld USD. Firma dodała, że "wzrost pojemności AI napędza zasadniczo cały nasz wzrost wydatków kapitałowych w 2023 roku."
Panika na akcjach spółek z Chin, bo Xi Jinping zostaje na trzecią kadencję