Meta Platforms po raporcie za 1Q2024: wyniki finansowe pozytywnie, ale inwestorów martwią wydatki na AI i perspektywy
Akcje Meta ($META), właściciela m.in. Facebooka, czy Instagrama, zanotowały w środę spadek, po tym jak spółka ogłosiła lepsze niż oczekiwano wyniki za pierwszy kwartał, ale jednocześnie przedstawiła ambitne plany zwiększenia wydatków na sztuczną inteligencję. Kurs akcji w handlu posesyjnym zareagował spadkami.
Tesla zaskoczyła negatywnie wynikami za 1Q2024, ale udowadnia, że jest spółką AI
Pozytywne przychody, ale spadające akcje
Akcje spadły o około 16% do 414,50 USD w handlu po godzinach sesyjnych. Jeśli utrzyma się to do czwartkowego zamknięcia, będzie to najgorszy spadek akcji od 27 października 2022 roku, kiedy to spadły o 25% w czasie jednej sesji.
Kolejny spadek już w trakcie after-market skurczył kapitalizację rynkową spółki o 200 mld dolarów.
W pierwszym kwartale 2024 Meta odnotowała przychody w wysokości 36.5 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 27% w porównaniu z okresem sprzed roku, w kierunku górnej granicy przedziału prognoz firmy (od 34.5 do 37 miliardów dolarów). Spółka wyprzedziła w ten sposób konsensus analityków śledzonych przez FactSet na poziomie 36.1 miliarda dolarów. Zysk wyniósł 4,71 USD na akcję, również powyżej konsensusu na poziomie 4,30 USD.
Facebook zacznie wypłacać dywidendy. Zuckerberg zapowiada rekordowe inwestycje w AI
W drugim kwartale 2024 Meta spodziewa się przychodów na poziomie od 36,5 mld USD do 39 mld USD. Środkowy punkt przedziału - 37,8 mld USD - jest nieco poniżej konsensusu na poziomie 38,2 mld USD i prawdopodobnie wywoła pewne obawy, dotyczące perspektyw innych firm internetowych opartych na reklamach.
Dwie kwestie, które rozczarowały inwestorów
Chociaż wyniki finansowe Meta za pierwszy kwartał były imponujące, inwestorzy zareagowali negatywnie na prognozy firmy na kolejne miesiące. Meta spodziewa się, że przychody w drugim kwartale wyniosą od 36,5 do 39 miliardów dolarów, co oznacza spadek tempa wzrostu w porównaniu z pierwszym kwartałem.
Szczególnie niepokojące dla inwestorów były jednak plany Meta dotyczące zwiększenia wydatków na sztuczną inteligencję. Firma zamierza przeznaczyć więcej środków na rozwój oprogramowania i usług AI, co wiąże się z wyższymi kosztami infrastruktury i personelu.
„W miarę skalowania nakładów inwestycyjnych i wydatków na energię na potrzeby sztucznej inteligencji, będziemy nadal koncentrować się na efektywnym zarządzaniu resztą naszej firmy" - powiedział dyrektor generalny Mark Zuckerberg podczas telekonferencji dotyczącej wyników finansowych firmy. „Ale realistycznie rzecz biorąc, nawet przy przesunięciu wielu naszych istniejących zasobów, aby skupić się na sztucznej inteligencji, nadal będziemy znacznie zwiększać naszą pulę inwestycji, zanim osiągniemy znaczne przychody z niektórych z tych nowych produktów".
Zuckerberg dodał: „Historycznie rzecz biorąc, inwestowanie w budowanie tych nowych, skalowalnych doświadczeń w naszych aplikacjach było bardzo dobrą długoterminową inwestycją dla nas i dla inwestorów, którzy z nami pozostali".
Powiedział również, że „zbudowanie wiodącej sztucznej inteligencji" będzie większym przedsięwzięciem niż inne doświadczenia, które zostały dodane do jego aplikacji i prawdopodobnie zajmie kilka lat, zanim wygeneruje znaczące przychody.
Z jednej strony, inwestycje w sztuczną inteligencję mogą przynieść Meta długoterminowe korzyści, otwierając nowe strumienie przychodów. Z drugiej strony, obawy o rosnące koszty i brak tempa wzrostu w najbliższym czasie zniechęciły inwestorów.
Nvidia, Tesla, Meta, Carnival i Uber - pięć gwiazd rynku akcji mijającego 2023 roku
Dodatkowo, Zuckerberg przyznał, że generowanie znaczących przychodów z projektów AI może potrwać kilka lat. To spowolnienie tempa wzrostu w połączeniu ze wzrostem kosztów wywołało obawy dotyczące rentowności Meta w najbliższej przyszłości.
Spadek akcji Meta pociągnął za sobą inne firmy z sektora reklamy internetowej. Akcje Pinterest (PINS) i Snap (SNAP) spadły o około 6%, a Alphabet (GOOGL) - o 3%. Inwestorzy będą bacznie obserwować wyniki Alphabet, które zostaną opublikowane w czwartek, aby uzyskać więcej informacji na temat sytuacji w branży reklamowej.
Opcjonalnie: https://zagranica.strefainwestorow.pl/