Tesla zaskoczyła negatywnie wynikami za 1Q2024, ale udowadnia, że jest spółką AI
Przychody i zyski Tesli w pierwszym kwartale 2024 nie spełniły oczekiwań Wall Street. Spółka przyspiesza jednak harmonogram wprowadzenia tańszych pojazdów o przystępnych cenach o rok i udowadnia, że powinna być oceniana przez pryzmat perspektyw rozwoju branży AI, łagodząc obawy dotyczące strategii. Kurs akcji w handlu posesyjnym dynamicznie zyskuje na wartości.
Obniżki stóp procentowych mogą obudzić hossę na surowcach, według najnowszego raportu Saxo Banku
Tesla opublikowała wyniki finansowe, w których czytamy: zysk na akcję w pierwszym kwartale na poziomie 45 centów z przychodami wynoszącymi 21,3 miliarda dolarów, czyli spółka notuje 9% spadku. Według FactSet, oczekiwania Wall Street oscylowały wokół 50 centów zysku na akcję i 22,2 miliarda dolarów przychodu. Marża zysku operacyjnego, wynosząca 5,5%, nie spełniła oczekiwań, które kształtowały się na poziomie około 6,6%.
Dane te spowodowały wzrost akcji o 4,9% tuż po ich opublikowaniu, po czym odbiły ponad 13% w after-market. Obecnie cena plasuje się w okolicach 144$ i jest to ostatecznie wzrostem o 2%.
Przyspieszona strategia Tesli w reakcji na wyniki
Zanim ogłoszono wyniki, akcje Tesli straciły ponad 40% wartości od początku roku. Od momentu, gdy Tesla zgłosiła niższe niż oczekiwane dostawy w pierwszym kwartale, które wyniosły około 387 000 sztuk, spółka straciła również około 17%.
Elon Musk zapowiada RoboTaxi. Akcje spółki Tesla w górę
W komunikacie prasowym firma podkreśliła rosnącą sprzedaż pojazdów elektrycznych na całym świecie, gdy producenci samochodów powracają do hybryd. „Chcielibyśmy, aby branża kontynuowała promowanie adopcji pojazdów elektrycznych. W celu wsparcia naszego wzrostu zwiększamy świadomość i rozszerzamy programy finansowania pojazdów”.
Kluczowe jest także wprowadzenie nowych modeli pojazdów, które mają wesprzeć wzrost. „Zaktualizowaliśmy naszą przyszłą gamę pojazdów, aby przyspieszyć wprowadzenie nowych modeli przed pierwotnie zaplanowanym terminem w drugiej połowie 2025 roku”.
Jak można interpretować ten komunikat to długo oczekiwany Model 2 Tesli jest przygotowywany w trybie priorytetowym, co cieszy inwestorów. Tesla przyspiesza plan wprowadzenia bardziej przystępnych cenowo samochodów, aby ożywić spadający popyt po kolejnym rozczarowującym kwartale.
Producent pojazdów elektrycznych planuje rozpoczęcie produkcji nowych modeli już w tym roku, znacznie wcześniej niż wcześniej zakładano. Decyzja ta spowodowała wzrost akcji o 13% na wtorkowej sesji, zatrzymując najgorszą serię spadków wśród akcji w indeksie S&P 500 w tym roku.
Perspektywy i wyzwania: wzrost, obniżki cen i zmiany kadrowe
Wiadomość przyćmiła znaczący deficyt zysków, sprzedaży i marż Tesli w pierwszym kwartale. Elon Musk, CEO Tesli, stawia na to, że tańsze modele zwiększą popyt na samochody elektryczne, który spowolnił globalnie, zmuszając innych producentów samochodów do ponownego przemyślenia swoich planów elektryfikacji. Przyczyni się to również do utrzymania firmy podczas realizacji ambitnych projektów Muska, takich jak flota autonomicznych robotaksówek, usługi transportowe i roboty humanoidalne.
W rozmowie z analitykami Musk także skrytykował konkurencje, czyli General Motors i Ford Motor, którzy przyspieszyli produkcję pojazdów elektrycznych i próbowali ożywić swoje oferty hybryd. „Globalny wskaźnik przyjęcia pojazdów elektrycznych jest pod presją, a wiele innych producentów samochodów odchodzi od pojazdów elektrycznych na rzecz hybryd typu plug-in", powiedział. „To nie jest właściwa strategia".
W ciągu ostatniego roku firma obniżała ceny wszystkich swoich modeli, aby zwiększyć sprzedaż, tylko po to, by zauważyć spowolnienie popytu na swoje pojazdy.
Inwestorzy obawiali się, że Tesla porzuciła plany długo obiecywanego samochodu za 25 000 dolarów, gdy Musk realizował swoją wizję robotaksówek. Teraz Tesla twierdzi, że przyspiesza plany tanich samochodów - i może budować nowe samochody w istniejących fabrykach.
„Uważam, że powiedzieliśmy już wszystko w tym temacie", odpowiedział Musk, gdy poproszono go o więcej szczegółów na temat tańszych modeli.
Tesla nie podała żadnego harmonogramu, ale powiedziała, że nadal pracuje nad nowym modułowym procesem produkcyjnym. Tesla zaznaczyła, że nowe modele będą budowane na istniejących liniach produkcyjnych w obecnych fabrykach, aby maksymalizować zdolności produkcyjne i rosnąć „ostrożnie".
Firma ogłosiła, że ujawni swojego robotaksówkę, o której mówi Musk, 8 sierpnia.
Akcje w USA są już drogie. Modelowy portfel inwestycyjny na 2 kwartał 2024
Producent samochodów pozostaje dominującym producentem pojazdów elektrycznych na rynku amerykańskim, ale jego zyski były pod presją przez kilka kwartałów. Brutto marża Tesli na samochody - kluczowy wskaźnik rentowności - wyniosła 16,4% w pierwszym kwartale, mniejsza niż oczekiwane przez Wall Street 17,6%. To daleko od 30% szczytowej marży, którą firma zgłosiła na początku 2022 roku.
Tymczasem globalne zapasy pojazdów Tesli wzrosły do 28 dni, prawie podwajając się w stosunku do 15 dni na koniec poprzedniego kwartału. Wskaźnik ten odzwierciedla czas, jaki zajmuje firmie samochodowej sprzedanie pojazdów z jej placów. Dyrektor finansowy firmy, Vaibhav Taneja, powiedział inwestorom podczas rozmowy, że wzrost zapasów jest tymczasowym setbackiem.
W tym miesiącu Tesla rozpoczęła swoją największą dotychczas rundę zwolnień, redukując ponad 10% miejsc pracy - chociaż Bloomberg donosi, że firma może ostatecznie zwolnić nawet 20% swoich pracowników. W tym samym czasie dwóch wysokich rangą pracowników odeszło, rodząc pytania o to, kto odpowiada za kluczowe inicjatywy. Kolejny kierownik, szef ds. relacji inwestorskich Tesli, Martin Viecha, powiedział we wtorkowej rozmowie, że podaje się do dymisji.
Aktualnie nie są to dobre czasy dla Tesli
Oprócz zysku na akcję i przychodów, raport zysków Tesli za pierwszy kwartał zawierał następujące informacje:
„Mniejsze dostawy i ceny negatywnie wpłynęły na rentowność. Marża brutto w segmencie motoryzacyjnym, pomijając kredyty regulacyjne, spadła do 16,4%, w porównaniu z prawie 19% rok wcześniej".
Średnia cena pojazdu w kwartale wyniosła około 43 800 dolarów, nieco więcej niż 43 600 dolarów osiągniętych w czwartym kwartale. Niemniej jednak ceny pozostają o około 5% niższe niż 45 900 dolarów osiągniętych w pierwszym kwartale 2023 roku.
Zysk operacyjny na pojazd spadł o około 50% rok do roku, wynosząc około 3000 dolarów. Koszty związane z wdrożeniem produkcji Cybertrucka oraz projektami badawczo-rozwojowymi opartymi na sztucznej inteligencji przyczyniły się do spadku zysków.
Działalność „pozamotoryzacyjna" Tesli generowała sprzedaż na poziomie około 3,9 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 12% rok do roku. Marża brutto wyniosła 484 miliony dolarów, wzrost o 60%.
Tesla zakończyła kwartał z prawie 27 miliardami dolarów gotówki na bilansie, w porównaniu z około 29 miliardami dolarów na koniec 2023 roku.
Musk uważa, że rozwijanie naprawdę autonomicznych samochodów będzie ogromnym sukcesem finansowym dla jego firmy. Choć to prawda, osiągnięcie tego celu może potrwać lata. Tesla potrzebuje więcej modeli do sprzedaży do tego czasu.
„Musk musi po prostu zachować powagę", zauważa analityk Wedbush, Dan Ives. Był on krytyczny wobec ostatnich wystąpień Muska na konferencjach wynikowych. Ives chce, aby Musk brzmiał jak zaangażowany lider i przedstawił strategię ożywienia wzrostu firmy.
„Jest inteligentny i będzie pozytywny”, dodawał Gerber, CEO Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, jeszcze na początku konferencji.
Dodatkowo, Tesla ogłosiła obniżki cen w Stanach Zjednoczonych i w Chinach w weekend, co było kolejnym sygnałem osłabienia popytu na pojazdy firmy. Firma dostarczyła około 387 000 pojazdów w pierwszym kwartale, spadając o prawie 9% rok do roku i nie spełniając nawet dolnych widełek prognoz Wall Street. Zarząd winił problemy z dostawami.
Opcjonalnie: https://zagranica.strefainwestorow.pl/