Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Polska przyciąga coraz więcej inwestorów z sektora elektromobilności. Wśród zainteresowanych znalazł się lider indyjskiego rynku

Udostępnij

Rozwój branży elektromobilności stał się jednym z kluczowych etapów zielonej transformacji. Wśród największych graczy sektora EV swoją pozycję umacnia Polska. Start-up Elimen Group, tworzący napędy elektryczne, rozpoczął współpracę z FLASH, indyjskim producentem części elektrycznych do pojazdów dwu- i trzykołowych.


Współpraca FLASH z polskim start-upem obejmie produkcję napędów i sterowników o mocy do 300 kW dla wszystkich segmentów pojazdów elektrycznych, od pojazdów 2- i 3-kołowych, przez pojazdy osobowe i użytkowe, aż po autobusy elektryczne.

Projekt będzie pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem przeprowadzanym w Indiach.

Szansa na międzynarodowy sukces

Współpraca to ogromna szansa na drodze do międzynarodowej ekspansji Elimen Group. Indyjski producent już od trzech dekad króluje na rodzimym rynku pojazdów osobowych, transformując ulice jednego z najbardziej zaludnionych państw świata.

,,Cieszymy się na współpracę z FLASH w zakresie opracowania i produkcji komponentów dla szybko rozwijającej się branży pojazdów elektrycznych na rynku indyjskim. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu jesteśmy w stanie tworzyć i rozwijać napędy elektryczne, które znajdą zastosowanie w produkcji masowej. Indie to jeden z największych rynków azjatyckich i światowych, a potencjał rozwoju komponentów elektrycznych jest tam ogromny’’–powiedział Cezary Klimont, prezes Elimen Group.

Pojazdy z napędem elektrycznym cieszą się w Indiach coraz większą popularnością. Szczególnie zainteresowanie zyskały 2- i 3-kołowce. Analizy sugerują wzrost tego segmentu, odpowiednio o 50% i 70% do 2030 roku.

,,Wierzymy, że dzięki współpracy z FLASH polska myśl techniczna znajdzie zastosowanie w dynamicznie rosnącym segmencie elektrycznych 2- i 3-kołowców. Wspólnie planujemy rozszerzenie współpracy o kolejne segmenty pojazdów. Elektromobilność jest naszą pasją, a budowanie zielonej przyszłości jest naszym celem’’–dodał Cezary Klimont.

W ramach współpracy, FLASH ma produkować i sprzedawać systemy stworzone przez polską firmę, podczas gdy Elimen Group będzie kontynuował obsługę pozostałych rynków międzynarodowych. Zgodnie z umową, indyjski producent ma zainwestować w projekt 87 mln zł.

,,Współpraca z Elimen Group pozwoli FLASH nie tylko rozszerzyć dotychczasową działalność, ale także umocnić pozycję w przestrzeni pojazdów elektrycznych’’– powiedział Sanjeev Vasdev, dyrektor zarządzający FLASH. ,, Rozległe doświadczenie Elimen w zakresie projektowania silników elektrycznych w połączeniu z nowoczesnym potencjałem produkcyjnym naszej firmy pozwoli nam wejść na nowe rynki i zwiększyć dostępność kompleksowych rozwiązań dla producentów pojazdów elektrycznych’’ – dodał.

Firma ze Skandynawii chce stworzyć baterię do samochodów elektrycznych z drewna – zainwestowali w nią giganci motoryzacji

Koreańskie inwestycje

Projekt Elimen Group to tylko część polskiego wkładu w rozwój rynku EV. Polska przyciąga do siebie inwestorów także z Korei. W Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej Invest Park, koreańska spółka ANP Enertech stworzy nową fabrykę komponentów baterii aut elektrycznych.

ANP Enertech planuje zająć się w Polsce wytwarzaniem wtórnych środków przewodzących do baterii litowo-jonowych. Produkcja ma ruszyć już w grudniu 2023, następnie produkty trafią do rąk koreańskich producentów baterii do samochodów elektrycznych z województwa śląskiego i dolnośląskiego.

Obsługą projektu zajęła się Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Do tej pory PAIH udzieliła wsparcia już 13 koreańskim inwestycjom w sektor EV.

Zdaniem Koreańczyków, wprowadzane przez nich technologie są dla Polski okazją na ugruntowanie silnej pozycji na europejskim rynku e-mobliności.

,,Było kilka powodów, dla których zdecydowaliśmy się na założenie pierwszego zagranicznego zakładu produkcyjnego w Polsce. Najważniejszym z nich było znaczenie Europy i Polski dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i sektora energetycznego. Jesteśmy przekonani, że będziemy się tu stabilnie rozwijać nie tylko w zakresie produkcji akumulatorów CNT do pojazdów elektrycznych, ale także w sektorze energii odnawialnej i branży nowoczesnych wyświetlaczy elektronicznych’’ – wskazał Kwangmin Lee, Prezes Zarządu ANP Enertech.

Co z tego wynika?

Ostatnie lata nie były najłatwiejsze dla sektora motoryzacji. Pandemia i wojna w Ukrainie przyczyniły się do spowolnienia w branży, jednak jak twierdzą eksperci, długoterminowe perspektywy pozostają stabilne.

Polska ma ambicje rozwoju w sektorze EV, zarówno pod kątem produkcji pojazdów elektrycznych, jak i samych części. W 2021 roku, wartość polskiego eksportu akumulatorów litowo-jonowych wyniosła 29,9 mld zł. Z roku na rok zagranicznych inwestorów przybywa, dzięki czemu zajmujemy pozycje lidera w europejskiego łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych.

Izera to miś na miarę naszych możliwości. Wydaliśmy 69 mln zł, zaczynamy wydawać kolejne 250 mln zł, a potrzebujemy jeszcze 6 mld zł

Udostępnij