Firma ze Skandynawii chce stworzyć baterię do samochodów elektrycznych z drewna – zainwestowali w nią giganci motoryzacji
Skandynawska firma Northvolt we współpracy z Stora Enso opracowują akumulatory na bazie drewna do samochodów elektrycznych. Surowce potrzebne do baterii mają w całości pochodzić z Europy. W technologię inwestują już największe marki samochodowe.
Rynek akumulatorów jest poddawany ciągłej modernizacji. Nowe wymagania związane ze zmianami klimatycznymi zmuszają nas do innowacyjnych rozwiązań. Transformacja dotknęła wiele dziedzin w tym transport, który odchodzi dziś od silników spalinowych. Naprzeciw tym zmianom wyszło szwedzkie przedsiębiorstwo Northvolt współpracujące z firmą Stora Enso w celu opracowania baterii na bazie drewna.
,,Drewniana bateria”
W skład baterii do samochodów, rowerów i hulajnóg elektrycznych wchodzi m.in. grafit, nieodnawialny materiał kopalny, lit, kobalt i nikiel. Innowacyjność ,,drewnianej baterii” polega na zastąpieniu grafitu roślinną ligniną. Stanowi ona od 20 do 30% objętości drzew i ma pełnić funkcję spoiwa. Stora Enso ma dostarczać materiał anodowy, natomiast Northvolt skupi się na projektowaniu ogniw, rozwoju procesów produkcyjnych i skalowaniu technologii.
Bodźcem do opracowania takiej metodyki były plany odejścia od samochodów wykorzystujących oleje napędowe i benzynę. Unia Europejska wprowadziła zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych na naszych drogach, dostawy baterii staną się coraz ważniejszym i bardziej konkurencyjnym trybikiem w sektorze motoryzacyjnym. Przyciągać ma także cena.
- Dzięki partnerstwu badamy nowe źródło zrównoważonych surowców i rozszerzamy europejski łańcuch wartości, jednocześnie opracowując tańszą chemię baterii. To ekscytująca demonstracja tego, jak nasze dążenie do zrównoważonego przemysłu akumulatorów idzie w parze z tworzeniem pozytywnego wpływu zarówno na społeczeństwo, jak i na koszty – wyjaśniła Emma Nehrenheim, dyrektor ds. środowiska w Northvolt.
Northvolt, aby zwiększyć skalę produkcji ma zamiar z kupionej od Stora Enso papierni zrobić zakład produkcyjny materiałów katodowych, którego wydajność ma sięgnąć 100 GWh. Firma już podpisała umowy z Volkswagenem, który zainwestował w baterie trakcyjne kilkaset milionów dolarów. Mówi się także o kontraktach z firmami, takimi jak Volvo Cars i BMW.
Kryzys energetyczny może zakończyć walkę ze smogiem w polskich miastach
Pierwszy akumulator z anodą pozyskiwaną w całości z europejskich surowców
Anoda wykorzystywana w bateriach ma pochodzić w całości z europejskich surowców. Producenci zobowiązali się do pozyskiwania materiałów jedynie z lasów posiadających certyfikat zrównoważonego rozwoju. Stora Enso twierdzi, że jest "jednym z największych prywatnych właścicieli lasów na świecie". Johanna Hagelberg, wiceprezes Stora Enso ds. biomateriałów, powiedziała, że twardy węgiel na bazie ligniny zabezpieczy strategiczne europejskie dostawy surowca anodowego i zaspokoi potrzeby zrównoważonych baterii w zastosowaniach od mobilności do stacjonarnego przechowywania energii.