Volkswagen zrywa z silnikami spalinowymi. Grupa zainwestuje 52 mld euro w mobilność elektryczną
Volkswagen ogłosił swoją nową strategię, której celem jest osiągnięcie 50% udziału w sprzedaży pojazdów elektrycznych na całym świecie do 2030 roku. Aby to osiągnąć, niemiecki koncern przeznaczył ponad dwie trzecie pięcioletniego budżetu inwestycyjnego na elektryfikację i cyfryzację.
Volkswagen zrywa z silnikami spalinowymi
Volkswagen ogłosił ambitny plan inwestycyjny na najbliższe pięć lat, zakładający wydatkowanie 180 mld euro na projekty zapewniające zysk koncernowi. W ramach planu, niemiecki gigant skupi się na kilku obszarach, w tym na produkcji akumulatorów, zwiększeniu swojej obecności w Ameryce Północnej, poprawie konkurencyjności w Chinach, a także na rozwoju portfolio produktów Grupy.
Strategia ma koncentrować się głównie na elektryfikacji i cyfryzacji. Tylko na te dwa filary grupa planuję przeznaczyć dwie trzecie planowanego budżetu. Jednocześnie zgodnie z zapowiedziami inwestycje w technologię silników spalinowych mają osiągnąć swój szczyt w 2025 roku i od tego czasu będą spadać.
W ramach odejścia od silników spalinowych, koncern chce wprowadzić na rynek ponad 70 nowych pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych 10 lat.
Volkswagen ma również ambicję objęcia pozycji lidera w zakresie zasilania pojazdów elektrycznych, poprzez zwiększenie liczby stacji ładowania i usprawnienie tego procesu. Do 2025 roku wraz z partnerami koncern planuje stworzyć około 45 000 punktów szybkiego ładowania w Europie, Chinach i USA.
Eksperci: Elektromobilność i cyfryzacja przyszłością transportu
Umacnianie pozycji na rynku amerykańskim
Wśród najważniejszych inwestycji, Volkswagen planuje przeznaczyć 15 miliardów euro na fabryki akumulatorów i surowce, stanowiące kluczową kwestię dla produkcji pojazdów elektrycznych.
Na pierwszą zagraniczną gigafabrykę do produkcji ogniw Volkswagen wybrał Ontario w Kanadzie. Produkcja ma rozpocząć się już w 2027 roku. Zdaniem grupy lokalizacja oferuje idealne warunki do produkcji ogniw na lokalne dostawy surowców i szeroki dostęp do czystej energii elektrycznej.
Nowa fabryka nie tylko umocni pozycję koncernu na rynku amerykańskim, ale również pomoże zwiększyć globalną produkcję BEV-ów oraz zaspokoi rosnące zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne.
"Nasza strategia północnoamerykańska jest kluczowym priorytetem w naszym 10-punktowym planie, który przedstawiliśmy w zeszłym roku. Dzięki decyzjom odnośnie produkcji ogniw w Kanadzie i zakładu Scout w Karolinie Południowej przyspieszamy realizację naszej północnoamerykańskiej strategii" – powiedział prezes Volkswagen Group, Oliver Blume.
Co z tego wynika?
Transformacja transportu jest globalnym zjawiskiem, którego nie da się uniknąć. Wraz z wprowadzeniem nowej strategii, Volkswagen potwierdza, że koncerny motoryzacyjne muszą zainwestować w technologie elektryczne i cyfrowe oraz zakończyć produkcję silników spalinowych, aby zdobyć przewagę na rynku.