Alert legislacyjny: Będzie więcej czasu na przygotowanie planów ogólnych. Rząd pracuje nad projektem ustawy
Rząd wpisał do wykazu prac legislacyjnych i programowych projekt ustawy nowelizującej ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wg projektu gminy będą mogły opracować plany ogólne do 30 czerwca 2026 r.
SUBSKRYBUJ NASZ NEWSLETTER LEGISLACYJNY
Obszar – proces budowlany i zagospodarowanie przestrzenne
Projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (druk UD198) jest uszczegółowieniem uchwalonych już zmian do tej ustawy, które wprowadzają wymóg opracowania przez gminy planów ogólnych, co ma uprościć proces budowlany.
Ścieżka legislacyjna
17 lutego 2025 r. projekt ustawy został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych RM. Wg udostępnionych założeń projekt ma zostać przyjęty przez rząd w pierwszym kwartale bieżącego roku.
Plan ogólny, 30 czerwca 2026 r. oraz dobre wiadomości dla gmin i inwestorów
Wg projektu ustawy termin opracowywania planów ogólnych przez gminy ma zostać przedłużony do 30 czerwca 2026 r. MRiT jako autor projektu motywuje przesunięcie terminu tym, że na chwilę obecną tylko 75% gmin przystąpiło do sporządzania planów ogólnych, co każe zakładać, iż duża część z nich nie zdąży z opracowaniem planów do 1 stycznia 2026 r., jak pierwotnie zakładano.
Projekt zawiera również przepisy eliminujące oczywiste omyłki oraz wątpliwości interpretacyjne, co ma ułatwić stosowanie nowych przepisów.
Przypomnijmy: nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zakłada, że od 1 stycznia 2026 r. przestają obowiązywać studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a w ich miejsce wejdą plany ogólne. W związku z tym gminy są zobowiązane do ich uchwalenia do 1 stycznia 2026 r., gdyż bez nich nie będzie możliwe uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, które są kluczowe dla realizacji inwestycji budowlanych.
Co z tego wynika?
Wprowadzenie planu ogólnego w miejsce studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowana przestrzennego jest uzasadniane tym, że studium to dokument dość ogólny i często nieprecyzyjny. Jego założenia są doprecyzowywane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, ale gminy często ich nie uchwalają, bo nie mają takiego obowiązku. Poza tym opracowanie dokumentacji do planu zagospodarowania jest kosztowne i czasochłonne.
Inwestycje są więc często prowadzone w oparciu o studium na podstawie, którego są wydawane warunki zabudowy i zagospodarowana terenu a następnie pozwolenia na budowę.
Nowelizacja ustawy ma na celu ukrócenie takich praktyk, gdyż plan ogólny ma być opracowaniem wyłącznie cyfrowym, obejmującym całą gminę o precyzji porównywalnej do planu zagospodarowania przestrzennego. W związku z tym budowa nieruchomości ma być prostsza i bardziej przejrzysta bez względu na to, czy w gminie uchwalono plan zagospodarowania przestrzennego. Niemniej jak już wspomniano sporządzenie takiego kompleksowego opracowania kosztuje wiele czasu i pieniędzy.
Propozycja MRiT jest zatem jak najbardziej sensowna i była przewidywana przez każdego, kto ma choć minimalne pojęcie o procesie budowlanym. Naszym zdaniem taka ustawa ułatwi życie zarówno samorządom jak i inwestorom w tym przedsiębiorcom stawiającym farmy PV i wiatrowe, gdyż dłuższy termin na przygotowanie planów to większe prawdopodobieństwo, że plany będą odzwierciedlały faktyczny kształt terenów pod inwestycje, co powinno usprawnić proces inwestycyjny.