Dodatkowe koszty Orlenu przy niedoszłym zakupie ropy z Wenezueli to ok. 100 mln USD - wiceszef MAP | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
09 maj 2024, 12:48

Dodatkowe koszty Orlenu przy niedoszłym zakupie ropy z Wenezueli to ok. 100 mln USD - wiceszef MAP

Dodatkowe koszty, jakie poniósł Orlen w związku z niedoszłym zakupem ropy z Wenezueli, oprócz samych przedpłat, to ok. 100 mln USD - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister aktywów państwowych Robert Kropiwnicki.

Odpowiadając na pytanie o stratę 1,6 mld zł przez spółkę OTS (Orlen Trading Switzerland) na skutek przedpłat za ropę, której nie dostarczono, Kropiwnicki stwierdził, że koszty najmu tankowców to ok. 60 mln USD, 8 mln USD to koszty rozwiązania umów na te tankowce oraz ok. 30 mln USD to koszty postojowego tankowców w oczekiwaniu na ładunek.

„Łącznie to ok. 100 mln dolarów dodatkowych kosztów. To jeden wielki skandal, że transakcja była niezabezpieczona” - oświadczył Kropiwnicki.

10 kwietnia Orlen poinformował, że w związku z utraceniem przez OTS 1,6 mld zł przedpłat za niedostarczoną ropę, koncern przewiduje skorygowanie wyników rocznych za 2023 r. o taką właśnie kwotę.

Kropiwnicki wyraził nadzieję, że badającą tę sprawę prokuratura szybko postawi zarzuty i stworzy akt oskarżenia i zapowiedział, że Skarb Państwa będzie potem dochodził roszczeń od osób odpowiedzialnych.

„Spółka poniosła wymierną stratę, oznaczającą również mniejszą dywidendę. Każdy akcjonariusz Orlenu został okradziony. Mam nadzieję, że zarząd będzie za to odpowiadał zarówno karnie jak i na drodze cywilnej” - stwierdził Kropiwnicki.

Według informacji nowego, powołanego w lutym 2024 r. zarządu OTS, ok. 400 mln USD utraconych przez spółkę było przedpłatami na dostawy ropy, głównie z Wenezueli, przy udziale pośredników. Przedpłaty z grudnia 2023 r. nie przełożyły się na dostawy towaru.

Przedpłaty trafiły do pośredników, najwięcej - ok. 240 mln USD do jednego z pośredników, spółki założonej w 2021 r. w Dubaju przez 25-letniego obywatela Chin lub Hong Kongu.

Terminy załadunku wyczarterowanych przez OTS tankowców były między grudniem a styczniem, statki nie zostały jednak załadowane w Wenezueli. Nowy zarząd przekazał, że kontrakty na dostawy trzeba było wypowiedzieć, a na tej podstawie wypowiedzieć umowy na czarter tankowców, które bezczynnie stały od grudnia.

Orlen złożył już do prokuratury zawiadomienie ws. działań byłego zarządu koncernu wobec OTS.

Grupa Orlen to koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i Litwie, a także sieć stacji paliw w tych krajach, jak również w Niemczech, Słowacji, Węgrzech oraz Austrii. Ma segment wydobywczy ropy i gazu, segment petrochemiczny oraz energetyczny, w tym odnawialnych źródeł energii. (PAP)

wkr/ mmu/ asa/

Zobacz także: Orlen SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości