Leasing i najem długoterminowy samochodu to przyszłość branży motoryzacyjnej
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
12 mar 2019, 12:11

Wojna na wezwania PCM pokazuje, że leasing i najem długoterminowy to przyszłość branży motoryzacyjnej

Nowe przepisy podatkowe nie zniechęciły leasingobiorców do zakupu nowych aut, rozwija się także najem długoterminowy. Wojna jaka toczy się przy okazji wezwania na akcje Prime Car Management pokazuje, że jesteśmy w przededniu rewolucji na rynku motoryzacyjnym. To dlatego największa spółka oferująca usługi flotowe na GPW - jeszcze niedawno znajdująca się w poważnych tarapatach - stała się łakomym kąskiem dla nowych inwestorów.

Wezwania na akcje Prime Car Management od końca 2018 roku budzą duże emocje wśród inwestorów. W wyścigu o spółkę brały udział trzy podmioty – PKO Leasing, Hitachi Capital Polska oraz Pollen Street Capital Limited. Tym samym od stycznia na giełdzie odnotowany został wzrost ceny za akcję PCM prawie o 60%.
 

PCM wykres akcji

Leasing i najem długoterminowy przyszłością branży motoryzacyjnej

Od stycznia weszły w życie zmiany w opodatkowaniu leasingu. Największy negatywny wpływ powinni odczuć przedsiębiorcy, którzy wykorzystują samochody służbowe w celach prywatnych. Jednak w przypadku aut kosztujących powyżej 150 tys. zł leasing pozostaje korzystniejszą opcją, niż zakup takiego pojazdu. Wpływa na to krótki okres finansowania, co ma bezpośrednie przełożenie na wzrost oszczędności podatkowych.

Zobacz także: Zmiany w przepisach dotyczących leasingu mogą odczuć też spółki giełdowe

Wprowadzone zmiany pokryły się z wezwaniem na akcje PCM. Sytuacja spółki leasingowej bezpośrednio wpłynęła na wzrost zainteresowania inwestorów usługami flotowymi, którymi docelowo zajmuje się firma. Według ekspertów Carsmile może to oznaczać rewolucyjne zmiany na rynku motoryzacyjnym.

„Rewolucja na rynku motoryzacyjnym, której jesteśmy świadkami, to z jednej strony stopniowe zastępowanie własności samochodów przez model abonamentowy, z drugiej rosnąca popularność usług flotowych, dostępnych już nie tylko dla korporacji, ale też małych firm, czy wreszcie przenoszenie drogiego i nieefektywnego modelu dystrybucji pojazdów w salonach samochodowych do internetu i zastępowanie go procesem elektronicznym, wzbogaconym o zaawansowane narzędzia analityczne” - podsumowuje szef Carsmile, Łukasz Domański.

Według danych Związku Polskiego Leasingu, ilość zawieranych umów wzrasta. Klienci coraz częściej decydują się na spłatę rat i wynajem kolejnego, nowego auta. Nie tylko przedsiębiorcy dużych firm korzystają z tych rozwiązań. Również klienci z małych i średnich spółek są zainteresowani taka formą użytkowania samochodów osobowych.

Wojna o wezwanie na PCM

11 marca zarząd PCM potwierdził, że Pollen Street Capital złożyło najkorzystniejsze ofertę w wezwaniu na jego akcje twierdząc, że proponowana cena jest godziwa. Zaproponowana cena za jedną akcję wynosi 23,25 zł. Przyjmowanie zapisów na sprzedaż rozpocznie się 13 marca i będzie trwać przez miesiąc, do 15 kwietnia.

„Wzywający wskazał, że zamierza wspierać bieżący rozwój spółki, jako wiodącego dostawcy usług z zakresu leasingu samochodów i zarządzania flotą w Polsce. Wzywający wskazał również, że ukończył szczegółowe badanie due diligence spółki i wierzy, że spółka wykazuje trwałą przewagę konkurencyjną, która pozwoli jej osiągnąć sukces na rynkach docelowych.” - twierdzi zarząd spółki.

Zobacz także: PCM: Cena w wezwaniu Pollen Street Capital odpowiada wartości godziwej

Pod koniec 2018 roku jako pierwszy wezwanie na akcje ogłosił PKO Leasing, oferując cenę 11,38 zł. Kilka dni później Hitachi przebiło swojego rywala w wezwaniu, dając 12,09 zł. Żadna z tych propozycji nie była satysfakcjonująca dla spółki. Obserwując walkę o PCM można stwierdzić, że Hitachi wychodził na prowadzenie, jednak pod koniec lutego jego ofertę przebiło Pollen Street Capital. Spowodowało to wycofanie się PKO Leasing i Hitachi z nabywania akcji PCM.

Dynamiczny rozwój leasingu pozwolił na wypracowanie najlepszej dotychczas formy finansowania zakupu nowych aut. Leasing w formie flotowej i najem długoterminowy wydają się przyszłością branży motoryzacyjnej - to właśnie w ten sposób będzie finansowany zakup nowych aut. Ludzie są zniechęceni do samochodów używanych, które są zazwyczaj przysłowiowym "kotem w worku". Z kolei przedstawiciele pokolenia Millenialsów nie są chętni do posiadania takich przedmiotów, jak samochód, na własność.

Zobacz także: Właśnie startuje drugie wezwanie na Prime Car Management. Hitachi Capital Polska przebija ofertę PKO Leasing i chce zdjąć spółkę z giełdy

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.