Relacja z czatu z członkiem zarządu Benefit Systems: Obserwujemy dobrą dynamikę powrotu biznesu po lockdown na rynkach zagranicznych
Obrazek użytkownika Czaty
24 sie 2020, 16:30

„Obserwujemy dobrą dynamikę powrotu biznesu po lockdown na rynkach zagranicznych” - relacja z czatu z członkiem zarządu ds. finansowych Benefit Systems

W poniedziałek, 24 sierpnia 2020 r. odbył się czat inwestorski z członkiem zarządu ds. finansowych Benefit Systems, Bartoszem Józefiakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za II kwartał 2020 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o wpływ pandemii na branżę sportową, program MultiSport, sytuację biznesową na rynkach zagranicznych oraz plany inwestycyjne. W spotkaniu wzięło udział około 400 osób, a prezes zarządu odpowiedział na ponad 20 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z członkiem zarządu ds. finansowych Benefit Systems, Bartoszem Józefiakiem. Porozmawiamy o wynikach finansowych za II kwartał 2020 roku oraz planach rozwoju spółki.

 

Spotkanie rozpocznie się w poniedziałek, 24 sierpnia 2020 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Dzień dobry, witam Państwa! Dziękujemy za zainteresowanie spółką i zapraszam do zadawania pytań!

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak Pan ocenia przyszłość rynku przez zmiany, jakie zaszły z powodu pandemii? Czy nie sądzi Pan, że nastąpiły już pewne trwałe zmiany i ruch w klubach sportowych/siłowniach nigdy nie wróci do normy?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Obserwujemy trendy w ruchu na siłowniach własnych oraz aktywność użytkowników MultiSport zarówno w Polsce jak i na innych rynkach. Jeśli chodzi o MultiSportowców, to na wszystkich naszych rynkach obserwowaliśmy podobny schemat – spadek ruchu w pierwszych tygodniach po otwarciu; po którym następował stopniowy powrót do normalności. Aktualnie obserwujemy podobny poziom aktywności jak w analogicznym okresie roku ubiegłego; choć oczywiście w Polsce kart MultiSport jest mniej niż było w zeszłym roku.
Jeśli chodzi o aktywność ‘karnetowiczów’ jest ona nieco niższa niż w roku ubiegłym, ale również z tygodnia na tydzień się normalizuje.
Ruch jest oczywiście mniejszy niż w roku ubiegłym, ale wydaje się, że w długim terminie wrócimy do normalności. Co więcej, nie można wykluczyć, że epidemia COVID-19 w długim terminie może wpłynąć na zwiększenie społecznej świadomości w obszarze ochrony zdrowia i podnoszenia odporności, co z kolei może generować popyt na usługi związane z aktywnością fizyczną. Jeśli tak się stanie, to możemy spodziewać się, że percepcja klubów sportowych i siłowni zmieni się z tylko miejsca do ćwiczeń czy wyrzeźbienia ciała, na bycie częścią wielokanałowego dbania o zdrowie, razem z diagnostyką przez różne urządzenia podłączone do sieci (wearables), dietą online i treningami online.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Jakie są aktualne dane na temat kart w Polsce i zagranicą?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Zgodnie z danymi w opublikowanym raporcie za drugi kwartał, w Polsce aktualnie mamy 745 tysięcy aktywnych kart, za granicą 287 tysięcy.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Czy wg Pana treningi on-line mogą być realną alternatywą dla fizycznej obecności na siłowni? Jak wygląda korzystanie z tego rodzaju aktywności przez użytkowników Multisport?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Dla pewnej grupy użytkowników treningi online mogą być alternatywą dla ćwiczeń na siłowni. Zwłaszcza wtedy, kiedy te siłownie nie były dostępne i nie było innej alternatywy. W trakcie lockdown widzieliśmy spore zainteresowanie tego typu aktywnością – 30% wszystkich kart MultiSport pozostało niezawieszonych, a ich użytkownicy mieli dostęp do naszych funkcjonalności online, z których treningi online cieszyły się największą popularnością. Jednak, według nas, dla większości użytkowników i ćwiczących w klubach treningi online nie zastąpią wizyt na siłowniach. Wizyty w klubie to dostęp do trenerów, specjalistycznego sprzętu; może mieć też wymiar motywacyjny i społeczny (zajęcia w grupach). Obserwowane w ostatnich tygodniach aktywność MultiSportowców na siłowniach wydaje się popierać tę tezę. Choć niewątpliwie będziemy też kontynuować działania w formule online, by zaadresować potrzeby tej grupy użytkowników, którzy preferuję tę formę aktywności fizycznej.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy spółka skorzystała albo skorzysta z jakichś programów typu Tarcza, w związku z pogorszeniem wyników przez pandemię?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Rozwiązania Tarczy Antykryzysowej 1.0 były dla nas bardzo pomocne. Spółka skorzystała z możliwości zawieszenia płatności czynszów we własnych klubach fitness zlokalizowanych w galeriach handlowych. Skorzystaliśmy również (choć w mniejszej skali) z pomocy tarczy w zakresie dofinansowania zmniejszonego wymiaru pracy w okresie lockdownu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy zaobserwowaliście Państwo zmianę zachowania pracodawców w związku z cieciem kosztów ze względu na kryzys i zmnieszone zainteresowanie Multisport?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Widzimy pewne zmiany w zachowaniu pracodawców, choć jeszcze za wcześnie, żeby określać czy mają one charakter długoterminowy czy raczej są stricte związane z okresem pandemii. To co na pewno bardzo nas cieszy, to fakt, że pracodawcy nie wypowiadają umów o karty MultiSport – od początku pandemii takich przypadków było dosłownie kilka a baza klientów (pracodawców) w Polsce to ponad 16 tysięcy podmiotów. W okresie lockdown widzieliśmy dużo zmienności jeśli chodzi o decyzje klientów co do zawieszenia programu lub wyboru formuły online. Teraz jest wiele dyskusji w obszarze modelu współfinansowania kart. Mamy też grupę klientów, którzy czekają z ‘odwieszeniem’ kart swoich pracowników do września. Informacje o zwiększonej fali zachorowań mogą wpływać na decyzje klientów. Z pewnością istotnym czynnikiem będzie rozwój sytuacji na rynku pracy, choć jak na razie zachowuje się on lepiej od oczekiwań z początku pandemii.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Czy stosujecie hedging jeśli chodzi o przychody z rynków zagranicznych?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Nie, nie stosujemy tego typu instrumentów.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Jak wygląda rozwój programu MyBenefit i Kafeteria? Jak on się zachował w porównaniu do głównego programu w czasie pandemii?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Segment Kafeterie zachowywał się względnie stabilnie, była to część naszej działalności, której wyniki w najmniejszym stopniu dotknięte były pandemią. Zmieniła się na pewno wykorzystanie środków/punktów - z usług sportowych i kulturalnych na sklepy internetowe. Na koniec czerwca na platformach kafeteryjnych mieliśmy 481 tysięcy użytkowników – podobnie jak na koniec 1Q20 i o 20% więcej w stosunku do czerwca 2019. Kafeterie pozostają dla nas istotnym narzędziem w relacjach z działami HR i stanowi istotną infrastrukturę wspierającą działalność kartową.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Skąd duży wzrost w pozostałych kosztach operacyjnych? Co stoi za tą całą kwotą?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Wysoka kwota pozostałych kosztów operacyjnych nie jest związana z kwestiami stricte operacyjnymi a z odpisem na zamknięcie 4 własnych klubów fitness (ok 10 mln zł) oraz odpisem wartości niematerialnych (stare systemy IT) w segmencie Kafeterie (ok 3 mln zł). Kluby, które zamknęliśmy, były już od ponad roku objęte działaniami naprawczymi, które nie odnosiły zamierzonych rezultatów. Okres pandemii przyspieszył decyzję o zamknięciu trwale nierentownych lokalizacji, które już przed pandemią generowały istotne straty.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

W jaki sposób udało się wygenerować zysk z działalności operacyjnej w 2q2020 w segmencie zagranica?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

W drugim kwartale 2020 spółka czeska otrzymała pozytywną interpretację podatkową i przestała być płatnikiem VAT od 2019 roku. W związku z tym przychody i koszty spółki zostały powiększone o VAT i pozytywny wpływ na wynik brutto przed opodatkowaniem wyniósł 22mln zł, w tym 17mln dotyczyło kwoty za 2019 rok.
Pozytywnie oceniam nasza działalność operacyjną na rynkach zagranicznych po zakończeniu lockdown. Na rynku czeskim bardzo pomógł stosunkowo krótki lockdown siłowni; w związku z tym od początku maja ten rynek powrócił do względnie normalnej działalności. Z kolei Bułgaria i Chorwacja działały już od połowy maja. Obserwujemy dobrą dynamikę powrotu biznesu po lockdown na rynkach zagranicznych.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Jak pandemia wpłynęła na Państwa plany inwestycyjne?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

W tym roku planujemy ograniczyć wydatki do maksymalnie 50-60 mln zł. Przesunęliśmy plany otwarć klubów na przyszły rok; koncentrujemy się na tych najbardziej potrzebnych wydatkach inwestycyjnych. W przyszłym roku planujemy powrócić do otwierania klubów – zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych – ich liczba będzie zależała od rozwoju biznesu kartowego.
W tym roku wydatki inwestycyjne będą na wyjątkowo niskim poziomie, w przyszłym roku – jeśli nie będzie kolejnych lockdownów – oczekujemy powrotu do wyższych poziomów, które będą wspierały długoterminowy wzrost Grupy Kapitałowej. Oprócz wydatków na nowe kluby i remonty, niezmiennie będziemy też inwestować w systemy IT wspierające sprzedaż oraz ‘user experience’.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy może Pan podsumować wszystkie instrumenty wsparcia kryzysowego, z których spółka skorzystała w tym roku w Polsce i za granicą?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Polskę już omówiliśmy. Na rynkach zagranicznych nasz biznes klubów fitness zwłaszcza w Czechach był beneficjentem programów rządowych w obszarze czynszów i kosztów wynagrodzeń. Skala wpływu na wyniki – z uwagi mniejszą skalę działalności – była mniejsza.

Obrazek użytkownika Anonim
Sportowiec

Czy spółka planuje wprowadzić do oferty Program Multisport dla klientów indywidualnych?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Nasz model biznesowy od zawsze zakładał dystrybucję kart sportowych w modelu B2B, czyli za pośrednictwem pracodawców, dla których karty stanowią ważne narzędzie motywacyjne. Ten model się sprawdza; zamierzamy go kontynuować.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Jakie działania restrukturyzacyjne Państwo podjęliście? Przychody w H1 spadły o 25%, a koszty "jedynie" o 20%. Czy macie plany, aby coś z tym jeszcze zrobić?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Pozytywnie oceniamy program oszczędności kosztowych z pierwszego półrocza; wolniejszy spadek kosztów vs. przychody jest związany ze specyfiką naszej działalności (wysokie koszty stałe w klubach) i wpływem lockdown (brak przychodów w klubach; zawieszenie istotnej części kart).
Jeśli chodzi o drugie półrocze to priorytetem jest odbudowa wolumenów i powrót do liczby kart sprzed pandemii, choć oczywiście strony kosztowej nie będziemy zaniedbywać. Spodziewamy się oszczędności w zakresie kosztów czynszów (choć w mniejszej skali niż w 2Q20) jak również w innych kategoriach. W segmencie Zagranica spodziewamy się istotnego spadku kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu. Należy pamiętać, że w segmencie Polska w ubiegłym roku przeprowadziliśmy wiele działań obniżających koszty, w związku z czym, w tym obszarze oszczędności rok do roku będą mniejsze.

Obrazek użytkownika Anonim
ANO

Czy kiedykolwiek wróci praktyka wypłacania dywidend przez spółkę?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

W grudniu 2019 r. przyjęliśmy politykę dywidendową na lata 2020 – 2023, która zakłada wypłatę przynajmniej 50% skonsolidowanego zysku netto; ta polityka co do zasady obowiązuje, a tegoroczne, jednorazowe odstępstwo nastąpiło z uwagi na wyjątkowe okoliczności Covid-19. Oczywiście w tej kwestii Zarząd wydaje rekomendację, a ostateczna decyzja jest po stronie Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy udało się Państwu wynegocjować obniżkę czynszów najmu? Jeśli tak, to w jakim stopniu oraz czy spadek kosztów będzie miał trwały charakter, czy krótkoterminowy i/lub obwarowany dodatkowymi warunkami?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

W 2Q20 wygenerowaliśmy ok 20 mln oszczędności w Polsce (głównie dzięki rozwiązaniom z Tarczy Antykryzysowej 1.0); na drugie półrocze szacujemy kolejne oszczędności, ale już w dużo mniejszej skali. Są to oszczędności gotówkowe, które z uwagi na standardy rachunkowości (MSSF16) w niewielkim stopniu odzwierciedlone są w raportowanych wynikach. W większości przypadków wiążą się one z wydłużeniem okresu umów najmu. Jeśli chodzi o kwestie długoterminowe, to wynajmujący sygnalizują chęć powrotu do rozmów pod koniec roku.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Który z rynków zagranicznych jest Pana zdaniem obecnie najbardziej perspektywiczny?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Jesteśmy obecni na czterech rynkach poza Polską; znajdują się one w różnym stadium rozwoju, ale wszystkie są dla nas istotne i rokujące jeśli chodzi o rentowność. Z uwagi na rozmiar rynku, można oczekiwać, że w przyszłości Czechy i Bułgaria mogą w najbardziej istotny sposób kontrybuować do wyników Grupy Kapitałowej. Z drugiej strony, ciekawy jest przykład rynku chorwackiego, na którym bardzo szybko zbudowaliśmy produkt i rozpoczęliśmy sprzedaż kart. W 2Q20 zdecydowaliśmy się o zakończeniu działalności na rynku greckim, gdzie zainteresowanie programem MultiSport było niższe niż na innych rynkach a prognozy makro wyjątkowo niekorzystne.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Czy są w planie kolejne zamknięcia klubów, które są na granicy rentowności albo są trwale nierentowne?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Analizujemy kolejne najmniej rentowne lokalizacje; są to już jednak pojedyncze przypadki.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki macie Państwo plan na wypadek kolejnego lock-downu na jesieni?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Kolejny ogólnokrajowy lockdown wydaje nam się mało prawdopodobny z uwagi na duże obciążenie dla gospodarki. Podejmujemy jednak działania, by być przygotowanym na taką ewentualność – rozwijamy naszą ofertą online zarówno w obszarze kart sportowych (Strefa Użytkownika) jak i klubów fitness (platforma Yes2Move). Rozpoczęliśmy również pracę nad produktem komplementarnym dla karty sportowej, adresowanym dla osób, które są zainteresowane zdrowym trybem życia, ale niekoniecznie tylko ćwiczeniami na siłowni.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy spółka skupuje akcje własne?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

W ubiegłych latach skupowaliśmy akcje własne jako forma podziału zysków - zgodnie z przyjętą polityką dystrybucji zysków zaakceptowaną przez akcjonariuszy. W grudniu 2019 przyjęliśmy politykę dywidendy i w najbliższych latach będziemy dystrybuować zyski do akcjonariuszy w formie dywidendy.

Obrazek użytkownika Anonim
ANO

Jakie byłyby kwoty i cele emisji obligacji, planowanych jeszcze na ten rok?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Ogłosiliśmy program emisji obligacji do kwoty 100mln. Intencją programu jest zdywersyfikowanie źródeł finansowania, zbudowanie buforu płynnościowego na wypadek drugiej fali pandemii/lockdown oraz zapewnienie środków na finansowanie rozwoju i wydatków inwestycyjnych w kolejnych latach.

Obrazek użytkownika Anonim
GR

Jak wygląda obecna sytuacja jeśli chodzi o wykorzystanie kart? Czy 50% użytkowników wróciło do aktywności?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Na wszystkich rynkach obserwowaliśmy podobny schemat – wyraźny spadek aktywności użytkowników MultiSport w pierwszych tygodniach po otwarciu; po którym następował stopniowy powrót do normalnego poziomu. W sierpniu aktywność jest porównywalna jak w analogicznym okresie roku ubiegłego – zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czego inwestorzy powinni obawiać się najmocniej w najbliższej przyszłości?

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

W średnim terminie informacje o potencjalnej drugiej fali lockdown oraz zwiększonej liczbie zakażeń mogą stanowić ryzyko dla naszej działalności. Ważnym wskaźnikiem może być również aktywność użytkowników. W długim terminie nasze oczekiwania co do potencjału rynku polskiego i rynków zagranicznych pozostają bez zmian, a rozbudowa oferty online daje opcję dotarcia do nowej grupy użytkowników.

Obrazek użytkownika Bartosz Józefiak
Bartosz Józefiak

Dziękujemy wszystkim uczestnikom czatu, zapraszamy na naszą stronę https://www.benefitsystems.pl/dla-inwestora/ (link is external)

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.