Chernobyl Liquidators Simulator, Ultimate Fishing Simulator 2, Punk Wars - podsumowanie letniej edycji Festiwalu Steam Next
Wczoraj zakończyła się druga tegoroczna edycja Festiwalu Steam, na którym udostępniono kilkaset dem nadchodzących produkcji. Sprawdzamy z jakim odbiorem spotkały się polskie tytuły.
Festiwale organizowane przez platformę Steam to świetna okazja do przetestowania wybranego tytułu jeszcze przed jego premierą. Spółki decydują się na udostępnienie bezpłatnej wersji demonstracyjnej gry, a dzięki temu zbierają feedback od graczy. W odróżnieniu od prologów wydawanych na Steamie, nie ma statystyk dotyczących dem. Mimo to wiele polskich spółek regularnie bierze udział w tym wydarzeniu.
Polskie spółki - pomimo że słyną z produkcji symulatorów - nie podbiły serc graczy tak bardzo, jak brytyjska gra symulacyjna Lawn Mowing Simulator. Ta gra to nic innego jak symulator… koszenia trawy. Wśród najpopularniejszych dem z Polski na Steamie znalazł się m.in. Chernobyl Liquidators Simulator od Live Motion Games oraz Hotel Renovator od Two Horizons z grupy The Dust.
Co jeszcze zaoferowały polskie spółki? Ultimate Fishing Simulator 2 od Ultimate Games, Winter Survival Simulator od DRAGO entertainment, Sucubbus od MadMind Studio oraz kilka produkcji od Games Incubator z grupy PlayWay.
Zobacz także: Podsumowanie targów E3. Techland, Movie Games, The Farm 51 i wiele innych polskich spółek wzięło udział w największej konferencji gamingowej
Klimat Czarnobyla, łowienie ryb, a może demoniczny sukkub?
W 2020 roku platforma Steam zorganizowała 3 festiwale, na których spółki prezentowały wersje demonstracyjne swoich produkcji. W tym roku na edycji letniej udostępniono kilkaset dem gier, a wśród nich można znaleźć również propozycje od producentów notowanych na warszawskim parkiecie.
Games Incubator, spółka należąca do grupy PlayWay, wręcz zasypała swoimi demami. W ramach festiwalu udostępniono 5 wersji demonstracyjnych – Animal Shelter Simulator, Police Shootout, Car Detailing Simulator, Ship Graveyard Simulator oraz Monuments Flipper.
Jak już wspomnieliśmy, jednym z najchętniej pobieranych dem był Chernobyl Liquidators Simulator. Całkowita liczba pobrań to ponad 21 tys., a wishlista tytułu wynosi już ponad 100 tys. zapisów, o czym informował prezes spółki podczas czatu w Strefie Inwestorów. W trakcie festiwalu największy peak graczy wyniósł 18 tys. osób grających jednocześnie w demo. Live Motion Games pokazało również inne demo z produkcji Bakery Simulator, która jest wykonywana na zlecenie spółki Gaming Factory.
„Już teraz jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych efektów. Widzimy, że Chernobyl Liquidators cieszy się dużym zainteresowaniem, a feedback od graczy i twórców internetowych jest bardzo dobry. Nawet takie tytuły, jak PC GAMER, zachwycają się produkcją. Naturalnie liczyliśmy na pozytywny odbiór, ale to zawsze miłe uczucie, kiedy oczekiwania dają się przekuć w rzeczywistość” – komentuje CEO Live Motion Games, Michał Kaczmarek.
Chernobyl Liquidators Simulator
W evencie platformy Steam wzięły udział również inne spółki notowane na warszawskim parkiecie. Jedną z nich był Ultimate Games z drugą częścią Ultimate Fishing Simulator. Demo gry zostało udostępnione już wcześniej, 10 maja, a na festiwalu zaprezentowano nowe aktualizacje do nowej wersji gry. Ultimate Fishing Simulator 2 zadebiutuje najpierw w formule wczesnego dostępu.
„Na festiwalu Steam Next był obecny nasz flagowy produkt – Ultimate Fishing Simulator 2. Nie była to jednak premiera wersji demonstracyjnej, a jedynie dodatkowe podbicie jej widoczności – oficjalnie demo zostało zaprezentowane 10 maja 2021 r. i spotkało się z bardzo dobrym odbiorem ze strony graczy” – mówi COO Ultimate Games, Rafał Jelonek. „Gracze chętnie dzielili się z nami swoimi opiniami - zarówno pozytywnymi jaki i negatywnymi - dzięki czemu wypuściliśmy trzy aktualizacje do wersji demo. Według ankiety, którą przeprowadziliśmy kilka dni po premierze wersji demo – średnie oceny graczy oscylowały w okolicy 75% ocen pozytywnych, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na tak specyficzną grę” – dodaje.
Spółka zależna Jujubee StrategyForge wzięła udział w festiwalu z demo swojej debiutanckiej gry Punk Wars. Wersja demonstracyjna została zaprezentowana, aby ocenić pierwsze wrażenia graczy. StrategyForge zdecydowało, że demo będzie dłużej dostępne, a spółka doda nowe aktualizacje. Gra zadebiutuje jeszcze w tym roku - na ten moment ma to być III kwartał.
„Graczom bardzo podoba się atmosfera gry, a jej oprawę graficzną często porównują do takich hitów z segmentu gier strategicznych, jak chociażby Frostpunk i to bez wątpienia nas cieszy. Podobnie jak istotny wpływ wydania wersji demo na budowanie listy życzeń - od jego publikacji zaczęła ona wyraźnie rosnąć potwierdzając, że produkcja ma bardzo duży potencjał. Z tego też powodu podjęliśmy decyzję, że demo będzie dostępne nieco dłużej i w nadchodzących dniach będziemy wprowadzać do niego kolejne usprawnienia” – komentuje StrategyForge.
Zobacz także: „W tej chwili koncentrujemy się przede wszystkim na produkcji Punk Wars” - relacja czatu z prezesem Strategy Forge
MadMind Studio z grupy PlayWay, które przygotowuje się do debiutu na giełdzie, zaproponowało graczom demo gry Succubus. Będzie to kontynuacja tytułu Agony, która na premierze spotkała się z dość chłodnym odbiorem. Jednak w tym przypadku może być inaczej, bo Sucubbus na miesiąc przed premierą znajduje się na 40 miejscu Global Top Wishlist Steam.
„Z okazji Steam Next przygotowaliśmy specjalną, ocenzurowaną wersję demonstracyjną by mieć pewność, że nasz tytuł będzie miał lepszą widoczność na festiwalu dem. Od początku festiwalu, demo Succubus jest najczęściej pobieranym demem spośród wszystkich horrorów. Zajmujemy również pierwsze miejsce w najpopularniejszych nowościach (gatunek- horror). Odnotowaliśmy również znaczny wzrost (+511% na przestrzeni tygodnia) dodań gry do wishlisty” – komentuje Tomasz Dutkiewicz, prezes MadMind Studio.
Sucubbus
W tym roku premierę będzie mieć również gra The Crackpet Show od spółki Vixa Games. Gracze porównali demo tytułu do znanej serii Happy Tree Friends. Stream, który odbył się podczas festiwalu oglądało na żywo 50 tys. graczy. „Dzięki festiwali gier Steam nasza gra zyskała ponad 2,5 mln wyświetleń oraz ok 20 tys. wizyt na stronie Steam, tylko z samego wydarzenia. Ostatecznie w festiwalu zdobyliśmy 4 tys. dodań do Wishlisty. Dodatkowo jeszcze przed premierą otrzymywaliśmy maile od prasy oraz influencerów, zainteresowanych sprawdzeniem gry” – mówi Juliusz Mićko, prezes firmy.
Oczywiście na Festiwalu Steam Next było zdecydowanie więcej polskich propozycji, więc nie sposób je wszystkie opisać. Zostawimy tutaj tylko listę kilku tytułów, których dema były dostępne na evencie:
- Winter Survival Simulator: DRAGO entertainment,
- Giants Uprising: Varsav Game Studios,
- Drill Deal – Oil Tycoon: A2 Softworks/Manager Games,
- Archer: The Witch’s Wrath: Image Power,
- CountryBalls Heroes: Innominate Games/Games Operators,
- Hollow 2: MegaPixel Studio/Forever Entertainment,
- Hotel Renovator: Two Horizons/The Dust.