Chcemy się skoncentrować na rozwiązaniach związanych z blockchainem i produkcją gier play-to-earn – Radomir Woźniak, prezes spółki Metaversum
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
13 kwi 2022, 09:00

„Chcemy się skoncentrować na rozwiązaniach związanych z blockchainem i produkcją gier play-to-earn” – Radomir Woźniak, prezes spółki Metaversum

Spółka Metaversum, do niedawna znana pod nazwą Shockwork Games, rozszerza swoją strategię rozwoju o nowe kierunki. Firma notowana na rynku NewConnect zamierza skupić się na produkcji gier play-2-earn oraz rynku NFT.

O planach spółki Metaversum, która oficjalnie zmieniła nazwę 1 kwietnia, produkcji gier play-2-earn oraz świecie matevarse opowiadają Radomir Woźniak, prezes zarządu oraz Konrad Banasiak, dyrektor ds. technologii.

Natalia Kieszek: META to hasło, które stało się popularne za sprawą Facebooka. Co ono tak naprawdę oznacza w branży gier?

Radomir Woźniak: Zarekomendowaliśmy naszym akcjonariuszom zmianę nazwy na Metaversum ze względu na kierunki rozwoju, wokół których zamierzamy się koncentrować w ciągu najbliższych lat. W naszym rozumieniu metaverse to nic innego jak w pełni wirtualny świat, nie tylko pod kątem wizualnym. Aktualnie utożsamia się to określenie z technologiami VR/MR/AR, natomiast w szerszej perspektywie oznacza to również całą wirtualną ekonomię opartą o blockchain. Jako Metaversum chcemy wprowadzić na rynek narzędzia ułatwiające obecność w tym świecie, zarówno pod kątem rozrywki (gry play-to-earn z elementami NFT) jak virtual economy. W tym segmencie pozyskujemy kompetencje w zakresie zdecentralizowanych aplikacji (DAPP) oraz zdecentralizowanych finansów (DEFI). Naszą intencją jest działanie na granicy dwóch światów: realnego i wirtualnego. Polegać on będzie na przenikaniu się świata rzeczywistego ze światem NFT. Przykładem takich działań będzie np. stworzenie przez nas kolekcji do gry NFT, osadzenie jej w świecie blockchain oraz świecie wirtualnym jak np. https://decentraland.org/, ale jednocześnie jedną z dodatkowych atrakcji oferowanych posiadaczom naszych NFT będą spotkania na żywo, podczas których uczestnicy będą mogli porozmawiać w realu osobiście i napić się razem realnego piwa.

Czy play-2-earn będzie nowym trendem na globalnym rynku gier, jak oceniacie?

RW: Play to Earn (P2E) to w dalszym ciągu nisza, natomiast od zeszłego roku rośnie popularność tego typu rozrywki. P2E to typ gry, w której gracze mogą zdobywać nagrody o prawdziwej wartości, wykorzystujące elementy NFT. W przeciwieństwie do tradycyjnych gier, w których przedmioty są przechowywane w zamkniętej sieci danych i należą do firmy, która stworzyła daną grę, tokeny NFT umożliwiają graczom posiadanie unikalnych zasobów na własność. Posiadacz NFT reprezentującego jakiś przedmiot uzyskany podczas rozgrywki może go sprzedać czy też kupić poza grą czy platformą, na której został utworzony, czego nie można zrobić w zwykłych grach. Najlepszym przykładem gry P2E jest Axie Infinity, na którą codziennie wchodzi miliony graczy. Jest ona oparta na blockchain Ethereum. Celem graczy jest zbudowanie kolekcji najcenniejszych i najpotężniejszych stworków Axie, których wartość zależy od ceny ethera (ETH). Gracze mogą też zarabiać tokeny SLP, które można wymieniać na waluty FIAT (fiducjarne czyli USD czy PLN) lub sprzedawać swoje Axie za kryptowaluty, gdy ich wartość odpowiednio wzrośnie z powodu wygranych bitew. Jako ciekawostkę, a także zobrazowanie dużego potencjału tego typu gier chciałbym wskazać, że najdroższy item z tej gry został sprzedany za 2,5 mln USD. To pokazuje jak duży potencjał drzemie w tego typu produkcjach.
 

Marketplace Axie Infinity

marketplace Axie Infinity

Źródło: Axie Infinity

Jeszcze nie opublikowaliście szczegółów nowej strategii rozwoju, jednak spytam na jakich filarach będzie się ona dokładnie opierać?

RW: Plany rozwoju Metaversum na najbliższe lata opieramy na 3 filarach. Pierwszym są gry P2E z elementami NFT, które już wcześniej zostały szczegółowo przedstawione. Drugim filarem jest internetowy portfel walutowy oparty o blockchain pozwalający na nabywanie oraz sprzedawanie tokenów DAPP/DEFI/NFT oraz instrumentów krypto przy pomocy jednego narzędzia upraszczającego ten proces do minimum. Obecnie, aby kupić obrazek NFT trzeba jednocześnie posiadać kilka kont na różnego rodzaju platformach takich jak giełda kryptowalut, giełda NFT oraz aplikacja cyfrowego portfela. Dla osoby, która do tej pory nie miała do czynienia ze światem krypto, jest to czarna magia i bariera zniechęcająca do używania kryptowalut.

Nasz portfel pozwoli nie tylko gromadzić swoje tokeny, kryptowaluty, czy też instrumenty typu DEFI w jednym miejscu, ale przede wszystkim umożliwi dokonanie szybkiej transakcji przy pomocy własnej karty kredytowej, bez konieczności posiadania wszystkich wymienionych wyżej kont i pamiętania ich loginów i haseł. Trzecim filarem będzie sklep nowej generacji z aplikacjami typu DAPP/DEFI/NFT opartymi o blockchain. Pomysł powstał w chwili kiedy okazało się w październiku, że Steam wprowadził nowy regulamin, który blokuje wszystkie gry oparte na technologii blockchain i wykorzystujące kryptowaluty lub NFT.

Zobacz także: Akcjonariusze Shockwork Games wyrazili zgodę na zmianę nazwy na Metaversum oraz na finansowanie w obszarach NFT i metaverse

Zacznijmy od gier play-2-earn. Niedawno pisałam artykuł o sukcesie Axie Infinity. Jaki Wy macie plan na produkcję gier tego typu?

RW: Mamy wiele pomysłów. Jednym z projektów jest gra o tematyce militarnej, którą zamierzamy realizować z jednym z najbardziej znanych polskich żołnierzy/wojskowych. Trwają również prace koncepcyjne dotyczące dwóch kolejnych projektów. Jest jednak za wcześnie, aby mówić o szczegółach. W ciągu najbliższych tygodni będziemy mogli powiedzieć więcej.

Jakie są Wasze kompetencje w zakresie produkcji takich tytułów? Czy planujecie pozyskać dodatkowych specjalistów w tym zakresie?

Konrad Banasiak: Jako dyrektor ds. technologii w spółce Metaversum jestem odpowiedzialny za technologiczny aspekt gier P2E z elementami NFT. Na rynku programowania blockchaina i kryptowalut działam od wielu lat. W swojej karierze zdobyłem takie certyfikaty jak Prince 2 Practitioner oraz Agile, które pozwoliły mi na skuteczne kierowanie projektami informatycznymi realizowanych dla największych polskich instytucji. Jestem również twórcą start-upów Unity888.com oraz My DAPP Wallet. Posiadam również doświadczenie dotyczące NFT oraz pisania smartkontraktów. Swoje doświadczenie zamierzam wykorzystywać do tworzenia wysokojakościowych gier opartych na NFT. Na co dzień pracuję z 5-osobowym zespołem specjalistów z zakresu blockchain, NFT oraz kryptowalut, który w pełni gospodaruje nasze zapotrzebowanie na kompetencje w tym zakresie. W związku z tym nie planujemy powiększać zespołu w najbliższym czasie.

Coraz więcej polskich spółek chce angażować się w projekty play-2-earn. Czy możemy zdradzić czy jeszcze w tym roku pojawią się pierwsze projekty od Was?

RW: Zakładamy, że w tym roku pojawią się pierwsze nasze projekty, jednak na dzień dzisiejszy nie mogę podać więcej szczegółów. Będziemy rynek o tym informować stosownymi raportami bieżącymi.

Drugi filar Waszego rozwoju to DAPP i DEFI. Proszę wyjaśnić naszym czytelnikom na czym dokładnie polegać ma ta działalność?

KB: Jesteśmy w przededniu powstania świata metawersum, które całkowicie zmieni rynek gier komputerowych. W metawersum nie będzie gier instalowanych na komputerach, a naturalnym środkiem płatniczym w metawersum będą kryptowaluty. Obydwie technologie idealnie do siebie pasują. Dzisiaj każdy twórca gier, który chce, aby jego gra odniosła sukces musi dostosować się do reguł narzuconych przez właścicieli rynku gier, którzy kontrolują platformy takie jak Steam, Google Play, Apple Store, Play Store czy media społecznościowe itd. Do tej pory te firmy mogły kontrolować rynek tylko dlatego, że miały monopol na płatności w Internecie oraz możliwość dopuszczania lub odrzucania aplikacji na swoje platformy. Np. Apple nie pozwala publikować w sklepie Apple Store aplikacji czy gier, które korzystają z niezależnego systemu płatności. Warunkiem wydania gry na iPhone jest podzielenie się zyskami z firmą Apple i to na poziomie 15-30%.

Według naszych szacunków na świecie jest ok. 300 milionów użytkowników crypto. Mimo ogromnego wzrostu usług krypto na świecie, jest to dzisiaj zbyt mały rynek, aby gry oparte o NFT mogły odnieść sukces porównywalny do tradycyjnych gier oferowanych np. na platformie Steam. Nie da się zorganizować wielkiej masowej kampanii marketingowej, która ma docierać do 7 miliardów ludzi na świecie, wiedząc, że z tych 7 miliardów tylko 300 milionów będzie potrafiło zapłacić za naszą grę kryptowalutą. Dlatego chcąc działać skutecznie już na nowym rynku krypto nie możemy dzisiaj zapominać o użytkownikach, którzy jeszcze nie dołączyli do świata krypto, czyli ponad 99% ludzi na świecie. Mimo, że chcemy opierać nasze gry już na technologii przyszłości, to musimy mieć możliwość sprzedaży naszych gier osobom, które nie przekroczyły magicznej bariery oddzielającej świat płatności w PLN, USD czy EUR od świata krypto, który polega na poznaniu skomplikowanej wiedzy w postaci obsługi portfela krypto walutowego, obsługi giełd krypto oraz transferów kryptowalut. Technologię, która zlikwiduje tę barierę tworzy właśnie zespół myDAPPwallet, który projektuje narzędzia dla tych 99% pozostałych ludzi na świecie. Poprzez zastosowanie portfela myDAPPWallet w grach będzie możliwa sprzedaż naszych gier poprzez zwykłą płatność kartą kredytową, co nie wymaga znajomości obsługi portfela oraz posiadania kryptowaluty. Współpraca z myDAPPwallet to także kompetencje blockchainowe, dzięki czemu zyskujemy wpływ na kierunki rozwoju produktów z grupy myDAPPwallet, co wpłynie pozytywnie również na popularność naszych gier.

Produkty z myDAPPwallet nie tylko wspierają rynek gier czy NFT, ale idealnie wpasowują się w ogólne trendy na rynku DEFI. Najbliższe dwa lata będą dla świata kryptowalut okresem wdrażania regulacji w wielu krajach. Na przykład w UE ogłoszono plany wprowadzenia rozporządzenia w sprawie rynków krypto aktywów (MiCA), które pozwoli instytucjom finansowym sprzedawać produkty oparte o blockchain: bankom prowadzić rachunki krypto dla swoich klientów, funduszom inwestycyjnym inwestować w produkty krypto czy oferować produkty oparte o technologie DEFI itd. W przypadku instytucji finansowych takich jak banki myDAPPWallet oferuję usługę podobną do karty VISA, MasterCard. Podobnie jak ze zwykłym kontem bankowym, to karta do konta bankowego czyni to konto użyteczne dla klienta poprzez możliwość dokonania płatności w sklepie stacjonarnym lub internetowym. myDAPPwallet umożliwi dokonywanie płatności krypto za usługi z konta krypto zabezpieczonego przez poważną instytucję finansową taką jak bank lub firma typu custodian. Takiej możliwości nie oferuje dzisiaj żaden portfel na świecie.

Drugim produktem jest sklep myDAPPshop czyli taki Apple Store ale dla produktów krypto. Dzisiaj gry i usługi korzystające z technologii blockchain nie mają wstępu na platformy Steam, Apple Store, Playstation Plus itd. co znacznie ogranicza rozwój całego rynku krypto. Obecnie każdy twórca aplikacji DAPP działa na własną rękę, gdyż nie ma do dyspozycji platformy umożliwiającej współpracę wszystkich uczestników rynku krypto na rzecz rozwoju całego rynku.

Chcemy, aby taką platformą stał się właśnie myDAPPshop zintegrowany z myDAPPwallet, który poza integracją technologiczną różnych uczestników rynku twórców gier z bankami prowadzącymi rachunki krypto, przede wszystkich stałby się platformą współpracy biznesowej podmiotów na rynku krypto. Mamy aspiracje być moderatorem dyskusji na temat dalszego rozwoju rynku krypto, wymiany poglądów, technologii itd., ale oczywiście w sposób demokratyczny. Planujemy też emisję tokenów, którą chcemy rozdystrybuować wśród twórców produktów krypto aby ich bardziej zaangażować w rozwój naszej platformy. Powstanie platformy myDAPPshop będzie dla rynku usług krypto niesamowitą dźwignią umożliwiającą wreszcie aplikacjom DAPP konkurować z aplikacjami dostępnymi w starej technologowi na równych zasadach co z czasem doprowadzi do całkowitej odrzucenia starej technologii dzięki czemu ludzkość dokona kolejnego wielkiego skoku cywilizacyjnego na miarę powstania internetu.

Zobacz także: Przyszłe Metaversum zamierza pozyskać kompetencje w zakresie DAPP i DEFI

Na rynku gier jesteście obecni już od kilku lat. Na czym do tej pory opierała się dokładnie Wasza działalność?

RW: Najprościej rzecz ujmując działalność Metaversum, a wcześniej Shockwork Games, do tej pory opierała się na tworzeniu tradycyjnych gier wideo. Osobom interesującym się rynkiem finansowym spółka jest znana od 2020 roku, kiedy to ówczesne VCP S.A. nabyło przedsiębiorstwo Shockwork Games stając się w ten sposób producentem gier o tej właśnie nazwie. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat spółka skomercjalizowała z sukcesem grę Alders Blood, a równolegle powstawały trzy inne projekty.

Pierwszym była gra Nadir, która w listopadzie 2021 decyzją ówczesnego zarządu została sprzedana. Na podstawie umowy sprzedaży, spółce Metaversum przysługuje udział w przychodach z sprzedaży. Kolejnym projektem jest gra Your Dead Majesty. Kilka miesięcy temu na platformie Steam zostało udostępnione demo gry, które zostało bardzo ciepło przyjęte przez społeczność. Gra wymaga ostatnich poprawek i z informacji jakie mamy na tę chwilę, debiut nastąpi w tym roku.

Na dzień dzisiejszy grą, którą najlepiej wpisuje się w obecny obszar działalności jest druga część gry Alder’s Blood. Jest ona na początkowym etapie produkcji, ale plany mamy takie, aby została przygotowana i wydana jako gra NFT.
 

Alder’s Blood

Alder's Blood

Źródło: Steam

Jedną z bardziej znanych produkcji z Waszego portfolio jest Alder’s Blood. Jak ta gra przyjęła się na rynku?

RW: Alder’s Blood to pierwsza gra wyprodukowana przez Metaversum (wcześniej Shockwork Games) i rzeczywiście jest to gra najbardziej znana spośród naszych produkcji i została bardzo dobrze przyjęta przez graczy o czym świadczą również pozytywne oceny na platformie Steam. Premiera gry miała miejsce na początku 2020 roku i już po pierwszym miesiącu sprzedaży przychody wyniosły ponad 300 tys zł, co dwukrotnie przewyższyło koszty produkcji gry. Uznajemy to za sukces. Mimo dwóch lat na rynku, gra do tej pory generuje przychody.

Czy Wasza nowa strategia zakłada całkowite odejście od produkcji „standardowych” gier?

RW: Wciąż w produkcji mamy „standardową” grę Your Dead Majesty. Po jej ukończeniu, tradycyjne gry będziemy traktowali jako stabilne źródło dochodów nie wykluczając wejścia w ten segment gier w przyszłości. Dlatego gry NFT traktujemy raczej jako rozszerzenie strategii niż nową strategię. Ale rzeczywiście dzisiaj chcemy skoncentrować na rozwiązaniach związanych z blockchainem i produkcją gier play-to-earn oraz realizacji naszych zapowiedzi dotyczących portfela kryptowalutowego MyDappWallet oraz platformy społecznościowo-sprzedażowej MyDappShop.

Jak wygląda Wasza sytuacja finansowa, jak chcecie finansować Waszą nową działalność?

RW: Spółka posiada środki finansowe na bieżącą działalność. Ponadto, tak jak wspomniałem wcześniej, w tym roku planujemy wydać takie gry, które również będą zapewniały stabilność naszego biznesu. Chcemy jednak skupić się na rozwoju działalności oraz zwiększeniu wartości naszej spółki dla jej akcjonariuszy. Szczególnie zależy nam na zrealizowaniu pierwszej gry P2E oraz współpracy lub inwestycji w projekt myDAPPwallet, z którym podpisaliśmy list intencyjny. W związku z tym przymierzamy się obecnie do pozyskania finansowania. Nasze NWZA zgodziło się na podwyższenie kapitału zakładowego, dlatego mamy otwartą furtkę do ewentualnej rundy.

Obecna wycena spółki to zaledwie 5 mln zł. Jakich informacji ze strony spółki powinni spodziewać się inwestorzy w najbliższym czasie?

RW: Z pewnością warto nas śledzić pod kątem informacji nt. dotychczas zapowiedzianych gier. Niebawem zacznie się pojawiać więcej informacji na ich temat. Poza tym będziemy informować o postępach w zdobywaniu nowych kompetencji z branży DAPP/DEFI/NFT, aby wspólnie z myDAPPwallet rozwijać nasze nowoczesne projekty, takie jak portfel kryptowalutowy nowej generacji oraz sklep z aplikacjami DAPP. Zachęcamy do śledzenia naszych oficjalnych kanałów komunikacji.
 

Notowania Metaversum od początku 2020 roku

Metaversum

Zobacz także: Green Hell VR i THE HOUSE OF THE DEAD: Remake - dzisiaj długo oczekiwane premiery gier dwóch spółek z NewConnect

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.