Dino Polska w 1 kwartale osiągnęło 5,5 mld zł przychodu i 270 mln zł zysku i przebiło oczekiwana analityków
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
04 maj 2023, 18:59

Dino przebija oczekiwania analityków. Polska sieć handlowa w 1 kwartale osiągnęła 5,5 mld zł przychodu i 270 mln zł zysku

Dino Polska, sieć sklepów spożywczo-przemysłowych, w I kwartale wypracował 5544,3 mln zł przychodów, a zysk netto był na poziomie 270,7 mln zł. W omawianym okresie spółka otworzyła 54 nowe sklepy i tym samym ma już ponad 2,2 tys. marketów w Polsce.

Jeszcze w marcu spółka opublikowała wyniki finansowe za 2022 rok, zgodnie z którymi wypracowano 19,8 mld zł przychodów, 1,84 mld zł EBITDA oraz 1,13 mld zł zysku netto. Już wtedy członek zarządu i dyrektor finansowy Dino, Michał Krauze podkreślał, że w 2023 roku spodziewana jest wysoka presja inflacyjna, która będzie wpływać na marżę brutto na sprzedaży.

„W tym roku uważamy, że nadal będzie wysoka presja inflacyjna, jeśli chodzi o marżę brutto, ale uważamy, że nadal jest możliwość pracowania na kosztach operacyjnych i wysoki, dwucyfrowy LFL, który chcemy osiągnąć powinien nas wspomóc w rozwodnieniu kosztów” – mówił jeszcze w marcu Michał Krauze.

Opublikowane przez Dino wyniki przebiły oczekiwania analityków pod każdym względem. Polska spółka handlowa osiągnęła w 1 kwartale 2023 wyższe przychody, zysk EBITDA i zysk netto od analityków ankietowanych przez PAP Biznes.
 

1Q2023wynikikons.różnicar/rq/q
      
Przychody5544,35432,12,1%43,8%-2,6%
EBITDA458,2434,55,5%37,7%-11,6%
EBIT375,7351,07,0%42,9%-14,2%
zysk netto270,7256,35,6%41,4%-17,5%
      
marża EBITDA8,3%8,0%0,27-0,37-0,84
marża EBIT6,8%6,5%0,31-0,04-0,91
marża netto4,9%4,7%0,16-0,08-0,88


W I kwartale 2023 roku Dino Polska osiągnęło 5544,3 mln zł przychodów, zysk netto wyniósł 270,7 mln zł przychodów, a EBITDA była na poziomie 458,2 mln zł. W minionym kwartale spółka otworzyła 54 nowe sklepy w porównaniu do 66 nowych marketów w I kwartale 2022 roku. Aktualna kapitalizacja spółki przekracza 40 mld zł.

„Ekspansja geograficzna pozostaje jednym z naszych najważniejszych priorytetów. Choć w 2022 r. nieznacznie skorygowaliśmy w dół krótkoterminowe plany dotyczące wydatków inwestycyjnych, tak by lepiej przygotować firmę do funkcjonowania w bardziej wymagającym otoczeniu ekonomicznym, to zapotrzebowanie konsumentów na sklepy w formacie Dino, które widzimy przy okazji każdego nowego otwarcia utwierdza nas w przekonaniu o dużym potencjale dalszego rozwoju naszej sieci” – mówi Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.

Notowania Dino Polska

Dino wykres

Zobacz także: Dino Polska miało prawie 20 mld zł przychodów w 2022 r. - wzrost o 42%

Dino Polska vs Jeronimo Martins

Główną spółką notowaną na giełdzie i porównywalną do polskiej sieci sklepów spożywczo-przemysłowych jest Jeronimo Martins. Firma będąca właścicielem sieci Biedronka jeszcze pod koniec kwietnia opublikowała wyniki finansowe za I kwartał 2023 roku. Zysk netto jednostki dominującej sięgnął 140 mln EUR, co oznacza wzrost o ponad 59% rdr. Przychody wyniosły 6,8 mld EUR, co również stanowi wzrost o 23,4% rdr. Jeronimo Martins zakłada, że w 2023 roku przeznaczy na nakłady inwestycyjne około 1 mld EUR, z czego 45% inwestycji w Polsce.

Od niedawna akcje Jeronimo Martins są dostępne na rynku GlobalConnect. Przypomnijmy, że jest to nowy rynek GPW, na którym umożliwiono inwestorom kupno oraz sprzedaż największych i znanych spółek zagranicznych na polskim rynku. Dino Polska jest natomiast notowane na głównym parkiecie GPW, gdzie w ostatnich tygodniach kapitalizacja spółki przekroczyła już 40 mld zł.

W 2023 roku Dino Polska spodziewa się wysokiej presji inflacyjnej. Na konferencji w marcu wskazywano, że konsument jest bardziej wrażliwy cenowo, co oznacza, że robi bardziej przemyślane zakupy. Mimo to, w I kwartale spółce udało się wypracować 5544,3 mln zł przychodów i EBITDA w wysokości 458,2 mln zł.

Również w marcu analitycy Noble Securities skomentowali szacunki zarządu Dino Polska na 2023 rok. Mowa o zapowiedzi wzrostu o „niskie kilkanaście procent”.

„Spółka podała, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent. Szacowane nakłady inwestycyjne w 2022 r. miały wynieść około 1,4 mld zł, natomiast CAPEX w 2023 r. nie będzie dużo niższy wg zapowiedzi. Na dzień 31 grudnia 2022 r. sieć liczyła 2156 marketów, dlatego prognozujemy otwarcie 310 (355 poprzednio) sklepów w 2023 roku (+14,9% wzrostu powierzchni) oraz korygujemy założenia na 2024 rok do 336 (362 poprzednio) sklepów (+13,9% wzrostu powierzchni) i lata następne (…). Uzasadniając wolniejsze tempo rozwoju Zarząd wskazuje, że obecnie celem spółki jest ograniczenie długu i finansowanie rozwoju z własnych przepływów, natomiast ostrożniejsze podejście spółki do rozwoju sieci nie jest długoterminowe i wynika z nieprzewidywalności sytuacji gospodarczej” – napisano w rekomendacji Noble Securities.

Zobacz także: Rekomendacje kwiecień 2023 – oto jakie spółki zalecali kupować i sprzedawać maklerzy

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.