Dino Polska, sieć sklepów spożywczo-przemysłowych, w I kwartale wypracował 5544,3 mln zł przychodów, a zysk netto był na poziomie 270,7 mln zł. W omawianym okresie spółka otworzyła 54 nowe sklepy i tym samym ma już ponad 2,2 tys. marketów w Polsce.
Jeszcze w marcu spółka opublikowała wyniki finansowe za 2022 rok, zgodnie z którymi wypracowano 19,8 mld zł przychodów, 1,84 mld zł EBITDA oraz 1,13 mld zł zysku netto. Już wtedy członek zarządu i dyrektor finansowy Dino, Michał Krauze podkreślał, że w 2023 roku spodziewana jest wysoka presja inflacyjna, która będzie wpływać na marżę brutto na sprzedaży.
„W tym roku uważamy, że nadal będzie wysoka presja inflacyjna, jeśli chodzi o marżę brutto, ale uważamy, że nadal jest możliwość pracowania na kosztach operacyjnych i wysoki, dwucyfrowy LFL, który chcemy osiągnąć powinien nas wspomóc w rozwodnieniu kosztów” – mówił jeszcze w marcu Michał Krauze.
Opublikowane przez Dino wyniki przebiły oczekiwania analityków pod każdym względem. Polska spółka handlowa osiągnęła w 1 kwartale 2023 wyższe przychody, zysk EBITDA i zysk netto od analityków ankietowanych przez PAP Biznes.
1Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
Przychody | 5544,3 | 5432,1 | 2,1% | 43,8% | -2,6% |
EBITDA | 458,2 | 434,5 | 5,5% | 37,7% | -11,6% |
EBIT | 375,7 | 351,0 | 7,0% | 42,9% | -14,2% |
zysk netto | 270,7 | 256,3 | 5,6% | 41,4% | -17,5% |
marża EBITDA | 8,3% | 8,0% | 0,27 | -0,37 | -0,84 |
marża EBIT | 6,8% | 6,5% | 0,31 | -0,04 | -0,91 |
marża netto | 4,9% | 4,7% | 0,16 | -0,08 | -0,88 |
W I kwartale 2023 roku Dino Polska osiągnęło 5544,3 mln zł przychodów, zysk netto wyniósł 270,7 mln zł przychodów, a EBITDA była na poziomie 458,2 mln zł. W minionym kwartale spółka otworzyła 54 nowe sklepy w porównaniu do 66 nowych marketów w I kwartale 2022 roku. Aktualna kapitalizacja spółki przekracza 40 mld zł.
„Ekspansja geograficzna pozostaje jednym z naszych najważniejszych priorytetów. Choć w 2022 r. nieznacznie skorygowaliśmy w dół krótkoterminowe plany dotyczące wydatków inwestycyjnych, tak by lepiej przygotować firmę do funkcjonowania w bardziej wymagającym otoczeniu ekonomicznym, to zapotrzebowanie konsumentów na sklepy w formacie Dino, które widzimy przy okazji każdego nowego otwarcia utwierdza nas w przekonaniu o dużym potencjale dalszego rozwoju naszej sieci” – mówi Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.
Notowania Dino Polska
Zobacz także: Dino Polska miało prawie 20 mld zł przychodów w 2022 r. - wzrost o 42%
Dino Polska vs Jeronimo Martins
Główną spółką notowaną na giełdzie i porównywalną do polskiej sieci sklepów spożywczo-przemysłowych jest Jeronimo Martins. Firma będąca właścicielem sieci Biedronka jeszcze pod koniec kwietnia opublikowała wyniki finansowe za I kwartał 2023 roku. Zysk netto jednostki dominującej sięgnął 140 mln EUR, co oznacza wzrost o ponad 59% rdr. Przychody wyniosły 6,8 mld EUR, co również stanowi wzrost o 23,4% rdr. Jeronimo Martins zakłada, że w 2023 roku przeznaczy na nakłady inwestycyjne około 1 mld EUR, z czego 45% inwestycji w Polsce.
Od niedawna akcje Jeronimo Martins są dostępne na rynku GlobalConnect. Przypomnijmy, że jest to nowy rynek GPW, na którym umożliwiono inwestorom kupno oraz sprzedaż największych i znanych spółek zagranicznych na polskim rynku. Dino Polska jest natomiast notowane na głównym parkiecie GPW, gdzie w ostatnich tygodniach kapitalizacja spółki przekroczyła już 40 mld zł.
W 2023 roku Dino Polska spodziewa się wysokiej presji inflacyjnej. Na konferencji w marcu wskazywano, że konsument jest bardziej wrażliwy cenowo, co oznacza, że robi bardziej przemyślane zakupy. Mimo to, w I kwartale spółce udało się wypracować 5544,3 mln zł przychodów i EBITDA w wysokości 458,2 mln zł.
Również w marcu analitycy Noble Securities skomentowali szacunki zarządu Dino Polska na 2023 rok. Mowa o zapowiedzi wzrostu o „niskie kilkanaście procent”.
„Spółka podała, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent. Szacowane nakłady inwestycyjne w 2022 r. miały wynieść około 1,4 mld zł, natomiast CAPEX w 2023 r. nie będzie dużo niższy wg zapowiedzi. Na dzień 31 grudnia 2022 r. sieć liczyła 2156 marketów, dlatego prognozujemy otwarcie 310 (355 poprzednio) sklepów w 2023 roku (+14,9% wzrostu powierzchni) oraz korygujemy założenia na 2024 rok do 336 (362 poprzednio) sklepów (+13,9% wzrostu powierzchni) i lata następne (…). Uzasadniając wolniejsze tempo rozwoju Zarząd wskazuje, że obecnie celem spółki jest ograniczenie długu i finansowanie rozwoju z własnych przepływów, natomiast ostrożniejsze podejście spółki do rozwoju sieci nie jest długoterminowe i wynika z nieprzewidywalności sytuacji gospodarczej” – napisano w rekomendacji Noble Securities.