Kategoria:
Studenac szykuje się na IPO po zakończeniu oferty Grupy Żabka
Trwa publiczna oferta akcji Grupy Żabka, której sukces, jak wynika z ustaleń Parkietu, jest już przesądzony. Inwestorzy indywidualni i instytucjonalni mogą wyczekiwać skali redukcji zapisów, gdyż książka popytu była w pełni pokryta po pierwszym dniu zapisów. Po zwolniony kapitał z redukcji będzie chciała sięgnąć chorwacka sieć handlowa Studenac, która, jak wynika z naszych ustaleń, planuje rozpocząć IPO po zakończeniu oferty polskiej sieci handlowej.
Zapisy na akcje Grupy Żabka w transzy inwestorów indywidualnych potrwają do 9 października 2024, a przydział akcji, według harmonogramu, powinien nastąpić 14 października. W sumie cała oferta opiewa na 6,5 mld zł i spodziewana jest redukcja. W drugiej połowie miesiąca do inwestorów z GPW może wyjść kolejna spółka spożywcza, tym razem chorwacki Studenac z portfela Enterprise Investors.
Debiut Grupy Żabka na giełdzie: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce
Inwestycja po udanym wyjściu z Dino Polska
Studenac to największa, pod względem liczby placówek, sieć sklepów spożywczych w Chorwacji, działająca w formacie proximity. Założona w 1991 roku w Omiš, sieć przeszła znaczną transformację po przejęciu przez Enterprise Investors w 2018 roku. Wejście funduszu do akcjonariatu znacząco przyspieszyło rozwój sieci i pozwoliło osiągnąć pozycję lidera na rynku. Studenac posiada ponad 1 250 sklepów i zatrudnia ponad 6 000 osób (stan na koniec 2023 r.). Przychody spółki za 2023 rok wyniosły około 700 mln EUR, a skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w latach 2021-2023 osiągnął około 50%.
-Od momentu zmiany właściciela naszej sieci w 2018 roku, Studenac przeszedł transformację z lokalnej firmy w jednego z liderów sektora handlu detalicznego w Chorwacji – zaznacza Dragan Baškarad, członek zarządu Studenac.
Mapa rozmieszczenia sklepów z sieci Studenac
Warto zaznaczyć, że rynek handlu detalicznego w Chorwacji znacząco różni się od polskiego. W Polsce w handlu dominują coraz mocniej dyskonty, których, licząc tylko Lidla i Biedronkę, jest około 4,5 tysiąca. Obydwa podmioty kontynuują ekspansję i coraz mocniej konkurują ceną, która ostatnio przerodziła się wręcz w „wojnę cenową”. To nie pozostaje bez wpływu na cały rynek i przekłada się na topniejące marże wielu detalistów.
W Chorwacji natomiast największa sieć dyskontów (Lidl) ma obecnie jedynie około 110 placówek, a w całym kraju tego typu sklepów jest mniej niż 200. Jednocześnie potencjał dalszego rozwoju tego formatu jest siłą rzeczy ograniczony, co wynika m.in. z charakterystyki i topografii Chorwacji – trudno o dostępne lokalizacje pod duże placówki, a większość obszaru to mniejsze miejscowości i miasteczka.
Mimo to od 2018 roku rynek sprzedaży detalicznej w Chorwacji dynamicznie rośnie, notując średnioroczny wzrost na poziomie 5,5%. Wpływ na to mają dwa ważne czynniki: wzrost siły nabywczej lokalnych konsumentów oraz rosnąca turystyka i związane z nią większe wydatki na produkty spożywcze.
Enterprise Investors, po sukcesie Dino, zamierza wprowadzić na GPW kolejną sieć spożywczą – chorwackiego Studenaca
IPO największej pod względem liczby placówek sieci handlowej w Chorwacji
Studenac ma mocną pozycję zarówno w dużych ośrodkach miejskich, takich jak Zagrzeb czy Split, jak i na obszarach wiejskich, gdzie oferta kierowana jest do klienta lokalnego. We wrześniu grupa przeprowadziła dziesiątą akwizycję, którą było przejęcie sieci Kea – 32 sklepy o przychodach za 2023 r. w wysokości 50 mln euro, co stanowi pierwszy krok w ekspansji międzynarodowej i wejście do Słowenii.
Planowane IPO Studenac będzie znaczącą ofertą publiczną, gdyż, jak ustalił PAP Biznes, w skład konsorcjum odpowiedzialnego za oferowanie akcji będą wchodzić JP Morgan, Jefferies, Erste Bank oraz Santander Bank. Na ten moment spółka nie opublikowała danych za 2024 rok ani szacunkowych wartości wyceny rynkowej oraz planowanej struktury oferty. Informacje te mogą pojawić się po debiucie Grupy Żabka.
Koniunkturę na rynku IPO czeka ożywienie. Do debiutu przygotowuje się kilka dużych spółek