Allegro opublikowało wyniki finansowe za 2021 rok. Tym samym inwestorzy poznali dane za ostatni, sezonowo najlepszy kwartał roku. Spółka nie zawiodła pod kątem przychodów, które wyniosły 1,6 mld zł i były wyższe o 23% rdr, ale zyskowność na każdym poziomie była niższa wobec okresu porównawczego.
Na poziomie skorygowanej EBITDA, Allegro osiągnęło w IV kw. 2021 r. 501 mln zł wobec 533 mln zł rok wcześniej. To wynik o blisko 10% niższy od oczekiwanego poziomu w ramach konsensusu PAP. Dużo mocniej zawiodła wartość osiągniętego zysku netto – 200 mln zł wobec oczekiwanych 285 mln zł, co stanowi wynik aż o 30% niższy oraz wobec 261 mln zł uzyskanych rok wcześniej. Wśród największych spółek z GPW tak duży rozstrzał na tle konsensusu zdarza się dość rzadko. Wracając jednak do uzyskanej, słabsze zyskowności w ujęciu rok do roku, spółka w prezentacji inwestorskiej wskazała trzy główne czynniki: wzrost kosztów dostaw netto, wyższe wydatki marketingowe oraz wzrost ogólnych kosztów sprzedaży, zarządu i administracji powiązanych z rozwojem firmy.
Źródło: Allegro
Biorąc pod uwagę cały rok 2021, to wyniki prezentują się z solidnymi dynamikami wzrostu. Przychody były wyższe o 34% i wyniosły 5,34 mld zł. Skorygowana EBITDA przekroczyła poziom 2 mld zł i była wyższa o 318 mln zł wobec 2020 roku. Zysk netto wyniósł 1,1 mld zł, co w przeliczeniu na jedną akcję daje nieco ponad 1 zł. Tym samym łatwo obliczyć można wskaźnik C/Z za 2021, który obecnie wynosi ok. 25. Po wskaźniku GMV, który oznacza łączną wartość sprzedanych towarów w danym okresie, widać wyraźnie, że skala działalności Allegro pod tym względem wzrosła w ub.r. w tempie 21%. Średnio jeden aktywny kupujący na Allegro wydał w 2021 r. kwotę 3 158 zł – o 18% więcej niż rok wcześniej. Patrząc na opublikowane, najważniejsze dane liczbowe, Allegro zrealizowało w 2021 r. podniesione wcześniej cele finansowe.
Kurs akcji Allegro od debiutu na GPW
Zobacz także: Notowania Allegro prezentują się nieźle na tle rzezi spółek e-commerce
Dług netto na koniec 2021 r. spada, ale za chwilę wzrośnie
W ciągu 2021 r. zadłużenie netto Allegro systematycznie spadało. Na koniec grudnia ub. r. dług netto wynosił 3,66 mld zł, a w relacji do uzyskanej skorygowanej EBITDA było to 1,77 wobec 2,47 rok wcześniej. Wykazany na ostatni dzień bilansowy stan gotówki uwzględniał już grudniowy wpływ 181,3 mln zł z tytułu sprzedaży należności pożyczkowych Allegro Pay do banku AION. Spółkę czeka wkrótce bardzo duży wydatek. Realizowana akwizycja Grupy Mall i WE|DO ma kosztować 925 mln euro. Struktura finansowania dzieli się następująco: środki własne 298 mln euro, 220 mln euro nowego zadłużenia oraz 407 mln euro w nowych akcjach po cenie 56 zł (!) za sztukę (rozwodnienie 3,3%). Spółka podaje, że po zakończeniu inwestycji, dźwignia finansowa nie przekroczy poziomu 3,0 w relacji do EBITDA.
Źródło: Allegro
Zobacz także: Wyniki SFD za 4Q21 poniżej oczekiwań analityków. Problemy z łańcuchem dostaw odbijają się na cenach białka i kreatyny
Wzrostowe perspektywy Allegro na kolejne lata
Od momentu wejścia spółki na giełdę, wskazuje ona oczekiwane dynamiki wzrostu kilku najważniejszych danych finansowych. Jak już wcześniej wspomniano, Allegro wykonało w 2021 roku publikowane wcześniej „targety”. Na rok 2022 r. spółka oczekuje dynamiki przychodów powyżej 30%, a skorygowana EBITDA ma wzrosnąć w przedziale 10-15%. Co ważne, publikowane oczekiwania na ten rok nie uwzględniają przejęcia Grupy Mall i WE|DO, które nie zostało zatwierdzone przez organy regulacyjne. Finalizacja tej akwizycji wpłynęłaby wyraźnie przede wszystkim na wskaźnik GMV i skonsolidowane przychody.
Źródło: Allegro
Biorąc pod uwagę plany finalizacji wspomnianego przejęcia, Allegro zdecydowało się podać prognozy w dłuższym okresie. Średni wskaźnik rocznego wzrostu GMV w latach 2022-2026 ma kształtować się powyżej 20%. Oznaczałoby to utrzymanie tempa rozwoju z ubiegłego roku. Przychody w tym dłuższym horyzoncie mają cel wzrostu o wysokie kilkanaście procent średniorocznie. Z kolei szacunki dla skorygowanej EBITDA opiewają na dynamikę solidnych 20%. Pamiętajmy jednak, że wiele może zależeć od kształtowania się inflacji w Polsce, która będzie miała wpływ na wskaźnik GMV, ale również na przychody i koszty Allegro.