Głównym motorem napędowym wyników Bioton w 2022 r. był eksport, który pozytywnie zaskoczył analityków. Chociaż w następnym roku trudno będzie utrzymać tak wysoką dynamikę, to rozwój spółki w innych segmentach daje szansę na mocne wzrosty.
W raporcie opublikowanym 20 kwietnia analitycy z Noble Securities podnieśli swoje prognozy dotyczące Bioton we wszystkich aspektach. Największe korekty względem poprzedniego raportu zostały naniesione w sprzedaży eksportowej. Nowy poziom prognoz przyczynił się do wyższej ceny docelowej, która wynosi 5,34 zł/akcję (wobec 4,68 zł/akcję z poprzedniego raportu) i sugeruje ok. 42% potencjał do wzrostu.
Notowania Bioton
Zobacz także: Akcje MCI Capital mają duży potencjał wzrostu, oceniają analitycy Noble i mocno podnoszą cenę w rekomendacji kupuj
Wyniki Bioton za 2022 r. pod znakiem eksportu
Bioton w zeszłym roku zanotował mocny wzrost przychodów pochodzących z eksportu. Wyniosły one 108 mln zł (+165% r/r), a głównym rynkiem zbytu była dla spółki Azja, przede wszystkim Chiny oraz Wietnam. Wzrost znaczenia eksportu w strukturze sprzedaży miał swoje przełożenie na spadek marży, ze względu na niższą marżowość sprzedaży za granicą. Dodatkowo, presja kosztowa w kraju również przyczyniła się do tego spadku. W 2022 r. marża brutto wyniosła 48% i była o 7 p.p. niższa niż w 2021 r.
Mimo ogólnego spadku sprzedaży insuliny w Polsce w całym 2022 roku (-2% r/r), 4Q22 okazał się dla spółki wyjątkowo udany. Przychody w Polsce wzrosły do 22,5 mln zł (+108% r/r), natomiast z eksportu wyniosły 41,1 mln zł (+132% r/r).
Wynik EBITDA w 4Q22 wyniósł 19,4 mln zł (+77% r/r), a zysk netto 5 mln zł (wobec -0,3 straty netto rok wcześniej). Wszystkie te wyniki przebiły prognozy analityków, którzy nawet w przypadku marży spodziewali się mocniejszego spadku.
Źródło: Noble Securities
Rosnąca konkurencja na rynku insuliny
Na globalnym rynku diabetologicznym widać tendencję do spadku sprzedaży w obszarze insuliny oraz analogów insuliny. W przypadku Novo Nordisk, głównego światowego gracza na tym rynku, w 2022 r. odnotowano 11% spadek sprzedaży r/r oraz 21% spadek r/r na rynku w USA.
Tak mocne obniżki na rynku wynikają z rosnącej konkurencji, co powoduje między firmami wojnę cenową, zmuszając dotychczasowych producentów do ciągłych obniżek. Dodatkowo, presję zwiększa rosnąca popularność insulin biopodobnych.
W przypadku Bioton, spółka pracuje obecnie nad rozwojem analogów insuliny a także skupia się na rozbudowie portfolio diabetologicznego, którego celem jest wykorzystanie sieci sprzedaży i doświadczenia na polskim rynku diabetologicznym. Już w 2022 r. widać było wzrost sprzedaży w obszarach innych produktów niż insulina i analitycy zakładają w 2023 r. dalszy rozwój.