Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Alert europejski: Tylko elektryki we flotach pojazdów firmowych? Może nie być innego wyboru…

Udostępnij

Komisja Europejska prowadzi obecnie konsultacje publiczne będące swoistą rewolucją w firmowych flotach pojazdów. Ich cel jest prosty – redukcja emisji z transportu. Inicjatywa unijna w tym zakresie może również „wesprzeć” rozwój rynku elektromobilności poprzez „wymuszenie” swoistej przesiadki na samochody elektryczne.


Obszar – rewolucja w firmowych flotach samochodowych!

Pod koniec grudnia 2020 r., czyli rok od momentu rozpoczęcia 5-letniej kadencji obecnej Komisji Europejskiej, organ wykonawczy UE zaprezentował komunikat pn. „Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności – europejski transport na drodze ku przyszłości”. Komunikat jasno wskazywał, że: „przy odpowiednim poziomie ambicji połączenie środków polityki określonych w strategii może doprowadzić do ograniczenia emisji z sektora transportu o 90% do 2050 r.”.

Redukcja emisji z transportu (ogółem) o 90% do 2050 r. jest celem na tyle ambitnym, że niezbędne było również określenie szeregu celów pośrednich (kroków milowych). Ich spełnienie miało i wciąż ma zapewnić realizację w/w celu redukcyjnego. Komisja podała więc 3 kluczowe daty – 2030, 2035 i 2050 r. – a następnie przyporządkowała dla nich kilka fundamentalnych aktywności. Poniżej wskazujemy wyłącznie te, które odnoszą się do kwestii samochodów – tych osobowych, jak i dostawczych. Do 2030 r. „po europejskich drogach ma jeździć minimum 30 mln pojazdów bezemisyjnych” oraz  „na szeroką skalę wdrożona powinna być zautomatyzowana mobilność”.

Obecnie jesteśmy więc prawie na półmetku pierwszego kamienia milowego, i już dziś zauważyć można, że do spełnienia tego celu naprawdę dużo nam brakuje… Spójrzmy jednak dalej… Do 2050 r. „niemal wszystkie samochody osobowe, samochody dostawcze, autobusy oraz nowe pojazdy ciężkie będą bezemisyjne”.

Patrząc z dzisiejszej perspektywy, a także warunków panujących na rynku ciężko optymistycznie oceniać powyższe pomysły. Kluczem są bowiem kwestie ekonomiczne. Komisja Europejska doskonale zdaje sobie z tego sprawę i właśnie z tego względu postanowiła przygotować dodatkowy komunikat dedykowany wszystkim firmom, które na swoich „usługach” mają floty samochodowe.

Jak informuje Komisja Europejska: „Transport drogowy jest istotnym czynnikiem umożliwiającym przewóz pasażerów i towarów w UE, stanowiąc podstawę wzrostu gospodarczego. Przyczynia się on jednak również do około 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE. Po zmianach norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych w 2019 i 2023 r., cele redukcji emisji dla floty nowych samochodów osobowych i dostawczych są obecnie ustalone na poziomie -15% emisji CO2 w 2025 r., -55% dla samochodów osobowych i -50% dla samochodów dostawczych w 2030 r. oraz -100% dla samochodów osobowych i dostawczych w 2035 r. Oznacza to, że do 2035 r. cała sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych będzie pojazdami bezemisyjnymi”.

Organ wykonawczy UE nie tyle pochylił się obecnie nad rynkiem flot służbowych pojazdów lekkich i ciężkich, które charakteryzują się wysokim rocznym przebiegiem i szybką wymianą, ale przede wszystkim uznał go za potencjalny „klucz”, który może przyczynić się do przyspieszenia przechodzenia na mobilność bezemisyjną.

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/stacja-ładowania-4636710/

Ścieżka legislacyjna – kiedy na ulicach zrobi się bardziej „zielono”?

Opracowywany przez Komisję Europejską dokument nie ma charakteru legislacyjnego. Organ wykonawczy UE uruchomił konsultacje publiczne w wersji skróconej – pominął więc prekonsultacje i od razu opublikował kwestionariusz, który dostępny jest dla zainteresowanych stron od 6 lutego do 30 kwietnia br.

Za przeprowadzenie procesu konsultacji, jak i analizę zgłoszonych w jego trakcie uwag odpowiada Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE), wraz z Departamentem ds. Inwestycji, Innowacji oraz Zrównoważonego Transportu (MOVE.B) oraz Wydziałem ds. Zrównoważonego i Inteligentnego Transportu (MOVE.B.4).

Efektów konsultacji publicznych w postaci właściwego dokumentu strategicznego w formie komunikatu planowo można spodziewać się już w na początku przyszłego roku (IQ2025), jednak na termin prezentacji oraz ogólne tempo prac Komisji Europejskiej może mieć wpływ zmiana poszczególnych komisarzy, a także nowa agenda polityczna na kolejne 5 lat.

Co z tego wynika? 

Ze względu na fakt, że tematyka konsultacji dotyczy głownie biznesów takich jak wypożyczalnie samochodów osobowych, operatorów usług w zakresie mobilności, przedsiębiorstw logistycznych korzystających z pojazdów lekkich (samochody osobowe i dostawcze) i pojazdów ciężkich (ciężarówki i autokary) obszar konsultacji prowadzonych przez Komisję jest bardzo szeroki.

Komisja jednak zwraca uwagę, że: „Za ok. 42 proc. sprzedaży na europejskim rynku samochodowym odpowiadają nabywcy prywatni, tj. klienci, którzy kupują pojazd we własnym imieniu. Pozostałe pojazdy są nabywane przez różne podmioty korporacyjne. Pojazdy te są uznawane za pojazdy służbowe i ich sprzedaż wyraźnie różni się od sprzedaży prywatnym nabywcom pod względem przypadków użycia, rocznego przebiegu, prędkości zastępowania pojazdów, potrzeb operacyjnych i innych czynników. Floty pojazdów służbowych odgrywają jeszcze większą rolę w przypadku samochodów dostawczych, autokarów i samochodów ciężarowych. W sektorze tym działalność prowadzi wiele MŚP, a także kilka większych podmiotów”.

Kluczowym założeniem konsultacji jest więc zaproponowanie ewentualnych inicjatyw służących przyspieszeniu „przejścia na pojazdy bezemisyjne we flotach pojazdów służbowych, aby przyczynić się do osiągnięcia unijnych celów dotyczących zerowych emisji z transportu”. Zgodnie z modus operacji Komisji po przedstawieniu zarysu inicjatyw w formie komunikatu (strategii) następuje przejście do szczegółowych prac tj. proponowania „zachęt” w postaci nowych lub też nowelizowanych przepisów prawnych zawartych w rozporządzeniach lub dyrektywach.

Rynek elektryków z zadyszką. Zbyt szybką tracą na wartości co demoluje branżę

Udostępnij