Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Zatwierdzenie zakazu samochodów spalinowych od 2035 r. wstrzymane. Niemcy stawiają warunki

Udostępnij

Rada UE przesunęła termin formalnego zatwierdzenia nowych standardów emisji CO2 dla samochodów i furgonetek, które miało pierwotnie nastąpić 7 marca. Decyzja ta została ogłoszona w piątek przez rzecznika Rady UE.


Niemieckie warunki ws. zakazu samochodów spalinowych

Nowe standardy emisji, które miałyby zakończyć sprzedaż nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku, zostały przegłosowane przez kraje UE w listopadzie i powinny być formalnością podczas zatwierdzania przez Radę.

Jednak niemiecki minister transportu, Volker Wissing, członek liberalnej partii Wolnych Demokratów, zagroził w tym tygodniu, że Niemcy wstrzymają swoje poparcie, chyba że Komisja Europejska przedstawi plan na rzecz e-paliw po 2035 roku. Włochy również zagroziły sprzeciwem wobec reform, a razem z Polską i Bułgarią, które również nie zgadzają się z planami, kraje te mogą zablokować nowe przepisy w ostatniej chwili.

Ambasadorowie UE mieli przygotować grunt pod zatwierdzenie przez Radę na spotkaniu w piątek, jednakże "powrócą do tego zagadnienia w odpowiednim czasie", powiedział rzecznik.

Decyzja Rady UE wywołała mieszane reakcje wśród ekspertów, którzy z jednej strony chwalą decyzję Niemiec, aby doprowadzić do ustanowienia planów na rzecz e-paliw po 2035 roku, a z drugiej strony martwią się o przyszłość walki z globalnym ociepleniem. Rada UE nie podała dokładnej daty, kiedy planowane jest ponowne omówienie tematu.

Zielony Ład obejmuje transport

Zielony Ład to flagowy pomysł Komisji Europejskiej określający politykę gospodarczą Wspólnoty. Jego celem jest zatrzymanie zmian klimatu poprzez osiągnięcie celu neutralności klimatycznej do 2050 r., ale także wygenerowanie nowych technologii i przewag konkurencyjnych (np. w zakresie wykorzystania wodoru). Tak naprawdę pracę nad przekładaniem tej idei na język konkretów trwają, a jesienny kryzys energetyczno – paliwowy i wybuch wojny na Ukrainie mocno wpływa na kierunek prac legislacyjnych.

Ceny elektryków w Europie atrakcyjniejsze od samochodów spalinowych. EV zaczynają wyprzedzać konkurencję

W Unii Europejskiej normą przy forsowaniu nowych ambitnych projektów jest „ucieranie konsensusu”. Ten mechanizm wymaga od pomysłodawcy forsowanych zmian rozpoczęcia rozmów od zakreślenia bardzo ambitnych celów, a następnie ich stopniowe ograniczanie w ramach prowadzonych negocjacji na bardzo różnych poziomach. Z tego powodu w propozycjach pakietu wykonawczego do Zielonego Ładu czyli Fit for 55 pojawiła się idea by zakończyć sprzedaż samochodów spalinowych w 2035 r. Pomysł bardzo ambitny, uważany jeszcze kilka miesięcy temu za nierealistyczny.

Jednak wojna na Ukrainie zmieniła bardzo wiele w percepcji urzędników w Brukseli, ale także zwykłych Europejczyków, którzy zaczęli domagać się planu szybkiego odejścia od „krwawych” paliw z Rosji. Pierwsze efekty tego procesu możemy właśnie obserwować.

Ekspertka: europejska motoryzacja nie odda pola Chinom. Zielony transport to szansa dla całej branży

Co z tego wynika?

W czerwcu 2022 r. Parlament Europejski przegłosował chęć ograniczenia emisji CO2 dla samochodów, a poprzez negocjacje z Radą Europejską ustanowiono w tym zakresie prowizoryczne porozumienie. W lutym br. ostatecznie je przegłosowano. Jednak finalna zgoda Rady Europejskiej stoi nadal pod znakiem zapytania m.in. z powodu stanowiska Niemiec.

Udostępnij