Niemcy uruchamiają pierwszą „wodorową” linię kolejową
Niemiecka linia łącząca Cuxhaven z Buxtehude zapisze się w historii zielonego transportu. 24 sierpnia wjechał na jej trasę pierwszy w 100% napędzany wodorem pociąg. To dopiero początek- do końca roku w samych Niemczech ma ich być już 14.
Niczym w filmie sci-fi
Po dwóch latach testów w Niemczech została uruchomiona pierwsza w 100% wodorowa linia kolejowa. W ramach testu pociągi przejechały ponad 180 000 km . Pięć lokomotyw Coradia iLint od firmy Alstom od 24 sierpnia jeździ na trasie Cuxhaven - Buxtehud. Maszyny stopniowo mają zastępować pociągi spalinowe. Do końca roku na torach będzie ich już jeździć 14.
W Niemczech korzysta się z około 4000 pociągów spalinowych. Według informacji jedna wodorowa linia ma w rok ograniczyć zużycie 1,6 mln litrów oleju napędowego i zredukować emisję CO2 o 4400 ton. Z pociągów ma się wydobywać jedynie skroplona woda i para.
Producent zaznacza, że jeden kilogram paliwa wodorowego zastępuje około 4,5 kg diesla. Na jednym zbiorniku maszyny będą w stanie przejechać 1000km, co w przypadku tej trasy będzie wymagało jednego tankowania. W tym celu w miejscowości Bremervörde powstała stacja ładowania wodoru.
Pociąg jest w stanie osiągnąć prędkość nawet do 140km/h, a przy tym działa naprawdę cicho.
Polska pracuje nad własną lokomotywą wodorową
Wodorowa transformacja zachodzi także w Polsce. W 2019 roku polski producent pojazdów szynowych PESA powołał zespół, którego zadaniem była budowa prototypów lokomotywy napędzanej wodorem. W tym celu nawiązała się współpraca spółki z PKP i PKN Orlen, w wyniku której powstała lokomotywa SM42 6Dn.
Źródło: PESA
Prototyp maszyny został zaprezentowany na Międzynarodowych Targach TRAKO 2021, gdzie został wyróżniony przez Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
- W Europejskim Roku Kolei to premiera symboliczna. Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji CO2, a PESA, polski producent, konsekwentnie realizuje projekty pojazdów szynowych z napędami wodorowymi, potwierdzając kompetencje i innowacyjność naszego przemysłu. Ta lokomotywa to początek drogi do polskich pasażerskich pojazdów szynowych napędzanych wodorem i kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i ekologiczna polska kolej– gratuluję i trzymam kciuki za powodzenie projektu” – powiedział Minister.
Lokomotywa jest już prawie gotowa i ma już za sobą pierwsze jazdy na terenie zakładu. Podobnie do iLint jedno tankowanie wystarcza na dzienne zapotrzebowanie maszyny.
Pojazd został wyposażony między innymi w zdalne sterowanie, autonomię jazdy, czy nawet dwa symetryczne punkty tankowania mające przyspieszyć proces zapełniania zbiorników. Według informacji producenta jego maksymalna prędkość osiągnie 90 km/h.
Pierwsza z maszyn ma trafić do użytku PKN Orlen, który według swojej strategii ORLEN 2030, inwestuje w nowoczesne technologie, oparte na zielonej transformacji. Mowa tu między innymi o paliwach alternatywnych, tj. wodór. Koncern opracowuje już układ tankowania dla pociągów i razem z PESA i PKP chce prowadzić badania badawczo-rozwojowe w tym zakresie. Podpisano nawet listy intencyjne z wyżej wymienioną firmą Alstom.
mBank stawia na dwa kółka. Pierwsza taka rowerownia w Polsce
Hydrogen Eagle
Orlen jest jednym z liderów produkcji wodoru w Polsce. Grupa w ramach projektu Hydrogen Eagle planuje budowę 9 hubów wodorowych w Polsce, Czechach i Słowacji. Kluczowym zadaniem jest obniżenie emisyjności zakładów produkcyjnych oraz rozwój transportu bazującego na wodorze.
– Realizacja pozwoli na dołączenie do międzynarodowej sieci tankowania wodorem. Ma się to stać dzięki budowie 102 stacji tankowania wodoru, zarówno dla transportu kołowego, jak i kolei- powiedział Dyrektor Departamentu Paliw Alternatywnych Grzegorz Jóźwiak.
Huby koncertowałyby się na produkcji nisko i zeroemisyjnego wodoru w oparciu o odnawialne źródła energii oraz odpady komunalne .
Co z tego wynika?
Wodór ma szansę stać się jednym z kluczowych paliw w transformacji energetycznej zachodzącej w Unii Europejskiej. Zainteresowanie pociągami wodorowymi wciąż rośnie. Zamówienia złożyła już Francja (12 pociągów), Włochy (6 pociągów), a także Frankfurt (27 pociągów). Co ważne prace nad wdrożeniem technologii trwają już w Polsce i mowa tu nie tylko o PESA. W Sanoku powstała już pierwsza samorządowa spółka wodorowa w Polsce, o czym pisaliśmy niedawno w naszym artykule. To wszystko może postawić Polskę na konkurencyjnej pozycji w Europie.
Sanok stawia na produkcję zielonego wodoru. Powstaje pierwsza samorządowa spółka wodorowa w Polsce