Alert legislacyjny: więcej pieniędzy na ogrzewanie, chłodzenie i mobilność. Rząd pracuje nad projektem ustawy
Rząd wpisał do wykazu prac legislacyjnych i programowych projekt ustawy mającej na celu realizację planu społeczno-klimatycznego i tzw. KPO 2. Projektowane przepisy przewidują wsparcie dla gospodarstw domowych, samorządów i mikroprzedsiębiorstw.
SUBSKRYBUJ NASZ NEWSLETTER LEGISLACYJNY
Obszar – transformacja energetyczna, bezemisyjność, KPO 2
Projekt ustawy o zasadach realizacji planu społeczno-klimatycznego (UC102) to próba wcielenia w życie planu społeczno-klimatycznego w części w jakiej wdraża on Społeczny Fundusz Klimatyczny(tzw. KPO 2). Ustawa ma także regulować podmioty uczestniczące we wdrażaniu Funduszu i zasady współpracy między nimi.
Ścieżka legislacyjna
30 czerwca 2025 r. projekt ustawy został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych RM. Wg udostępnionych założeń projekt ma zostać przyjęty przez rząd w IV kwartale 2025 r.
Inwestycje w oze, efektywność energetyczną i transport
Celem ustawy jest określenie zasad realizacji planu społeczno-klimatycznego, w zakresie w jakim wdraża on Społeczny Fundusz Klimatyczny.
Zgodnie z założeniami przedstawionymi przez rząd wsparciem z KPO 2 mają być objęte:
● gospodarstwa domowe
● mikroprzedsiębiorstwa
● użytkownicy transportu znajdujący się w trudnej sytuacji.
Fundusz ma wspierać inwestycje mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej budynków, obniżenie emisyjności ogrzewania i chłodzenia budynków w tym przez integrację w budynkach wytwarzania energii odnawialnej i magazynowanie takiej energii.
Transport ma być wspierany poprzez inwestycje zapewniające dostęp do bezemisyjnych i niskoemisyjnych mobilności i transportu. Jak wynika z deklaracji wiceministra rozwoju regionalnego Jana Szyszko pieniądze zostaną przeznaczone nie tylko na tabor i infrastrukturę, ale też na utrzymanie połączeń i usług.
Wsparcie ma zostać wdrożone przede wszystkim poprzez tymczasowe bezpośrednie wsparcie dochodów oraz dotacje.
Środki z Funduszu trafią bezpośrednio do samorządów, które będą odpowiedzialne za ich dalszą dystrybucję.
Wg założeń rządu minister rozwoju regionalnego będzie odpowiadał za realizację planu społeczno-klimatycznego.
System instytucjonalny realizujący plan społeczno-klimatyczny stworzą – analogicznie jak w programach polityki spójności – instytucja zarządzająca oraz działające na podstawie powierzenia (w drodze porozumienia albo umowy) instytucje pośredniczące oraz wdrażające.
Kontrole planu społeczno-gospodarczego będą polegały na kontrolach systemowych (służących sprawdzeniu prawidłowości realizacji zadań przez instytucje, którym powierzono zadania związane z realizacją planu) oraz kontroli projektów (mających na celu sprawdzanie, czy udzielone finansowanie jest wykorzystywane w sposób prawidłowy oraz czy są realizowane – zgodnie z założeniami projektów – kamienie milowe oraz wskaźniki przypisane do środków i inwestycji).
Co z tego wynika?
Projekt ustawy o planie społeczno-klimatycznym to ważny krok we wdrażaniu KPO 2 w Polsce. Jest to o tyle ważne, że środki z Funduszu przeznaczone na transformację energetyczną mają trafić zarówno do przedsiębiorców jak i do konsumentów, a więc skorzysta na tym całe społeczeństwo.
Przyjęcie projektu ustawy jeszcze w tym roku z pewnością pozytywnie wpłynie na nastroje inwestorów i biznesu, gdyż jak najszybsze przyjęcie ustawy przyspiesza przelew pieniędzy z KPO 2, co z kolei pozwoli na realizację różnorakich inwestycji budowlano-infrastrukturalnych i pobudzenie gospodarki.
Należy jednak pamiętać, że nawet najlepsze wydatkowanie środków z Funduszu nie sprawi, że transformacja energetyczna stanie się szybsza i prostsza, gdyż realizacja inwestycji w tym zakresie wiąże się z posiadaniem zaawansowanej technologii, a tutaj Europa ma potężne braki.
Świetnym przykładem są trudności w produkcji zielonego wodoru i zielonej stali, o czym coraz głośniej się mówi w kontekście gospodarki Niemiec i rezygnacji ArcelorMittal z produkcji zielonej stali nawet ze wsparciem rządu Niemiec w postaci dotacji państwowych.