Alert europejski: Wodór z nową metodyką obliczania emisji
27 września 2024 r. Komisja Europejska uruchomiła konsultacje publiczne projektu rozporządzenia delegowanego ws. metodyki określania ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z paliw niskoemisyjnych. Treść projektu opiera się na cyklu życia całkowitych emisji GHG z ww. paliw, a cała sprawa związana jest m.in. z wodorem.
SUBSKRYBUJ NASZ NEWSLETTER LEGISLACYJNY
Olbrzymi potencjał wodoru
Pakiet dotyczący gazu i wodoru definiuje niskoemisyjny wodór jako paliwo, które może odpowiadać za 70% redukcję emisji GHG w porównaniu z gazem kopalnym i – w związku z tym – wymaga opracowania (na drodze aktu delegowanego) specjalnej metodyki oceny emisji.
Warto jednak pamiętać, że w ramach pakietu regulacji dot. gazu i wodoru, paliwa niskoemisyjne mogą korzystać z preferencyjnych warunków takich jak m.in. łatwiejsze podłączenie i dostęp do istniejącej sieci gazowej oraz specjalne rabatu na taryfy. Komisja Europejska – na prawie rok przed ostatecznym terminem przyjęcia tego rodzaju aktu – chce więc uzupełnić obecnie funkcjonujące ramy prawne.
Całkowite emisje GHG w cyklu życia paliw niskoemisyjnych
Jak wskazuje Komisja Europejska: „Dyrektywa (UE) 2024/1788 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad dla rynków wewnętrznych gazu ze źródeł odnawialnych, gazu ziemnego i wodoru zobowiązała Komisję do określenia metodyki oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom niskoemisyjnym. Metodologia rozliczania paliw niskoemisyjnych (innych niż pochodzących z recyklingu węgla) powinna więc uwzględniać emisje w całym cyklu życia i emisje pośrednie wynikające z przekierowania wkładów z produkcji paliw niskoemisyjnych, a także emisje metanu na wcześniejszych etapach produkcji i rzeczywiste wskaźniki wychwytywania dwutlenku węgla”.
W tym miejscu kluczowe jest podkreślenie faktu, że proponowana przez organ wykonawczy metodologia będzie opierać się na wcześniej przyjętym akcie prawnym związanym z RFNBO (rozporządzenie delegowane 2023/1186). Całość działań Komisji ma więc na względzie zapewnienie, że pomoc publiczna nie będzie zakłócała konkurencyjności na unijnym rynku wewnętrznym i odpowiednio zabezpieczy interesy UE związane z celami redukcji emisji. Wprowadzenie projektowanej regulacji ma bowiem zapewnić, że nie nastąpi przeniesienie emisji z jednego sektora do drugiego.
Przebieg procesu legislacyjnego
Ponieważ konsultacji poddawane jest rozporządzenie delegowane, proces odbywa się w sposób typowy dla tego rodzaju dokumentów. Ich oficjalne uruchomienie nastąpiło dnia 27 września br., a zakończenie planowane jest po 4 tygodniach tj. dnia 25 października br. Zarówno wstępna ocena, a także kwestionariusz konsultacyjny nie jest więc planowany do uruchomienia. Prace nad treścią rozporządzenia – jak informuje organ wykonawczy UE – były już bowiem prowadzone w specjalnej Grupie Eksperckiej ds. Paliw Niskoemisyjnych (E03648).
Za całość prac nad projektem odpowiedzialna jest Dyrekcja Generalna ds. Energii (DG ENER). Ich finalizacja planowana jest na IV kwartał br., choć ostateczna decyzja (podpisanie dokumentu) nastąpi już przez właściwego komisarza z nowego składu Komisji, po jej zaakceptowaniu przez Parlament Europejski.
Co z tego wynika?
Prace wdrożeniowe nad wykorzystaniem paliwa wodorowego przyspieszają. Kluczem do sukcesu na tym etapie jest odpowiednia skala projektów, rozwój infrastruktury, a także olbrzymia ilość środków finansowych. Komisja jednak już dziś działa w celu zabezpieczenia swoich interesów tj. wykorzystania „czystego” wodoru. W opinii tego organu jest to jedno z bardziej perspektywicznych paliw przyszłości, na których może opierać zdekarbonizowany system energetyczny całej UE.
Tu jednak warto zwrócić uwagę na dodatkową ciekawostkę niezwiązaną bezpośrednio z wodorem. Art. 3 proponowanego rozporządzenia informuje bowiem wprost, że Komisja Europejska do dnia 1 lipca 2028 r. przeprowadzi ocenę „alternatywnych ścieżek” związanych z metodyką obliczania emisji z niskoemisyjnych paliw, a w tym możliwości pozyskiwania niskoemisyjnej energii elektrycznej z elektrowni jądrowych w oparciu o odpowiednie kryteria oraz wprowadzenia opcji uwzględniania intensywności emisji gazów cieplarnianych przez energię elektryczną na podstawie średnich godzinowych.
Ocena ta będzie uwzględniać wpływ wykorzystania takich ścieżek na system energetyczny UE i ograniczenie emisji oraz potrzebę utrzymania konkurencyjności w zakresie pozyskiwania w pełni odnawialnej energii elektrycznej.