Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Enter Air otrzymał darmowe uprawnienienia CO2. W przyszłym roku linie będą zmuszone kupować część uprawnień i przenieść koszty na pasażerów

Udostępnij

Enter Air otrzyma 78 732 nieodpłatnych uprawnień do emisji CO2. To ostatni rok, w którym linie lotnicze mogą korzystać z tego przywileju i emisje nie wpływają na ceny biletów.

Nadchodzące zmiany w systemie ETS

Obecnie około połowa uprawnień do emisji jest w branży lotniczej przyznawana bezpłatnie. Jednak nowelizacja dyrektywy 2003/87/WE z 2022 r. zakłada ich stopniowe wycofywanie. W 2024 roku liczba bezpłatnych uprawnień dla przewoźników zmniejszy się o 25%, a w 2025 roku o 50%. W efekcie, w 2026 roku wszystkie uprawnienia będą musiały być zakupione na aukcjach.

Według stowarzyszenia Airlines for Europe (A4E), nowe regulacje będą kosztować sektor lotniczy ponad 5 miliardów euro rocznie. Te dodatkowe koszty będą musiały być pokryte przez pasażerów, co prawdopodobnie przełoży się na wzrost cen biletów lotniczych. Stowarzyszenie przewiduje, że linie lotnicze będą zmuszone przenieść znaczną część tych kosztów na konsumentów, co może wpłynąć na dostępność i atrakcyjność podróży lotniczych.

Wpływ na konkurencyjność europejskich linii lotniczych

Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ostrzega z kolei, że nowe przepisy mogą doprowadzić do zakłócenia konkurencji i osłabienia globalnej pozycji unijnych linii lotniczych i hubów transportowych. Nowe regulacje zmuszają europejskie linie lotnicze do ponoszenia dodatkowych kosztów, podczas gdy ich konkurenci spoza Unii Europejskiej mogą uniknąć podobnych restrykcji.

SUBSKRYBUJ NASZ NEWSLETTER LEGISLACYJNY

Warto dodać, że w ramach nowych regulacji część uprawnień do emisji zostanie przeniesiona do rezerwy, która będzie dostępna dla operatorów decydujących się na zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw lotniczych, takich jak wodór i biopaliwa. Dodatkowo, Komisja Europejska planuje wprowadzić ramy monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych innych niż CO2 od 2025 roku, co może prowadzić do dalszych zmian regulacyjnych i technologicznych w sektorze lotniczym.

Co z tego wynika?

Rok 2024 jest ostatnim, w którym Enter Air oraz inne europejskie linie lotnicze będą mogły korzystać z darmowych uprawnień do emisji CO2. Od 2025 roku będą musiały zakupić wszystkie uprawnienia na aukcjach, co zwiększy ich koszty operacyjne. Te dodatkowe wydatki zostaną prawdopodobnie przeniesione na pasażerów, co spowoduje wzrost cen biletów. Nowe regulacje mają na celu przyspieszenie działań na rzecz dekarbonizacji sektora lotniczego, ale jednocześnie mogą wpłynąć na konkurencyjność europejskich przewoźników na globalnym rynku.

 

Udostępnij