Mijają 3 miesiące od debiutu UNIMOT na rynku głównym GPW. Sprawdzamy, co się dzieje w spółce i jak realizuje plany z IPO | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
08 cze 2017, 07:46

Mijają 3 miesiące od debiutu UNIMOT na rynku głównym GPW. Sprawdzamy, co się dzieje w spółce i jak realizuje plany z IPO

W marcu br. multienergetyczna grupa UNIMOT przeniosła notowania na główny parkiet GPW. W ostatnich latach spółka bardzo szybko się rozwijała. By móc kontynuować zdobywanie rynku, potrzebowała zastrzyku finansowego. W lutym 2017 r. przeprowadziła emisję nowych akcji i pozyskała środki o wartości 99 mln zł. Co się zmieniło w spółce po trzech miesiącach od debiutu? Czy widać już pierwsze efekty wykorzystania środków pozyskanych od inwestorów? W jakim stopniu UNIMOT zrealizował cele emisyjne? Sprawdzamy.

Po odliczeniu kosztów emisji akcji, UNIMOT pozyskał kwotę netto w wysokości 96,6 mln zł. Środki z emisji zostaną przeznaczone na 3 cele główne: około 70,6 mln na zwiększenie kapitału na rozwój, w tym na zwiększenie obrotu olejem napędowym, 23 mln zł na sieć franczyzową Avia i 3 mln zł na rozwój aplikacji Tankuj24 do sprzedaży paliwa online.

Główny cel emisji – znaczące zwiększenie wolumenu sprzedaży oleju napędowego

Za największą część przychodów w UNIMOT odpowiada sprzedaż oleju napędowego. Właśnie na rozwój tego, najważniejszego segmentu, spółka zamierzała przeznaczyć największe środki pozyskane na debiucie. Na koniec 2016 roku UNIMOT sprzedawał miesięcznie około 38 tys. ton oleju napędowego. Pozyskane środki pozwoliłyby zwiększyć tę ilość niemal dwukrotnie – o kolejne 34 tys. ton (wyliczenia dotyczą średnich sprzedaży oleju napędowego w Spółce oraz poziomu cen ON na Dzień Prospektu).

IPO cieszyło się na tyle dużym zainteresowaniem, że spółce udało się pozyskać większe środki, niż zakładała pierwotnie. Na najważniejszy cel ostatecznie przeznaczono około 70 mln zł mln zł, czyli o ponad 20 % więcej niż początkowo zakładano.

Zobacz także: Analiza IPO Unimot: Czy warto kupić akcje debiutującej spółki? 

Czy spółce dzięki tym środkom udało się zwiększyć obrót olejem napędowym? Przypomnijmy, że emisja akcji odbyła się w lutym br.,. UNIMOT zaraportował wzrost przychodów w pierwszym kwartale 2017 roku o 75% w stosunku do analogicznego kwartału w 2016 roku. W tym samym czasie wystąpiły też inne czynniki: ogólny wzrost popytu na olej oraz intensywne działania marketingowe spółki.

Wykres 1. Przychody Grupy UNIMOT w latach 2013 – 2017 r. w mln zł

 

Prezes Zarządu, Robert Brzozowski, zapytany o efekty dysponowania zwiększonymi środkami, powiedział:

Dodatkowy kapitał zwiększył istotnie płynność spółki oraz nasze możliwości zakupowe. Umożliwia to zamawianie jeszcze większych ilości paliwa niż w roku ubiegłym.

Robert Brzozowski, prezes zarządu UNIMOT.

Potwierdził to też 1 czerwca na czacie inwestorskim:

Spółka zanotowała zwiększone przychody oraz sprzedaż w I kwartale 2017 r. i bez wątpienia pozwoliły na to środki pozyskane z emisji.

Robert Brzozowski, prezes zarządu UNIMOT.

Tak więc już teraz spółka korzysta z zebranych środków i przekłada się to na zwiększenie sprzedaży. Niemniej jednak, więcej szczegółów na temat wykorzystania środków z IPO na ten cel będziemy mogli poznać dopiero kiedy UNIMOT opublikuje kolejny raport, tym razem za pierwsze półrocze 2017 r.

Zobacz także: UNIMOT zwiększył w 1 kwartale 2017 przychody o 75% 

AVIA – inwestycja w przyszłość

UNIMOT pod koniec 2016 roku podpisał umowę dotyczącą budowy sieci stacji paliw pod szyldem AVIA. Jest to duża i znana sieć w Europie, składająca się z ponad 3 tys. stacji w 14 krajach. Teraz, we współpracy z UNIMOT wchodzi na rynek polski. Dlatego też drugim celem emisji było pozyskanie środków na zrzeszenie niezależnych stacji paliwowych pod jedną marką.

Dla UNIMOT będzie to oznaczać wzmocnienie pozycji rynkowej, efekt synergii ze sprzedażą hurtową, możliwość objęcia stacji franczyzowych projektem Tankuj24, a także dalszą dywersyfikację i zwiększenie sprzedaży paliwa.

powiedział Robert Brzozowski, Prezes Zarządu

Dotychczas UNIMOT dystrybuował paliwa głównie do odbiorców hurtowych z branży transportowo-logistycznej. Dzięki umowie z AVIA, spółka uzyska możliwość sprzedaży paliwa klientowi końcowemu.

W prospekcie spółka założyła, że do 2020 roku powstanie 100 stacji AVIA w całej Polsce. Dzięki dołączeniu do tej sieci, stacje otrzymają wsparcie w zarządzaniu biznesem, wsparcie marketingowe, a także dostęp do popularnej międzynarodowej europejskiej karty flotowej. Co istotne, stacje pozostaną wciąż w pewnym stopniu niezależne i będą mogły wybierać dostawców paliw.

Zobacz także: UNIMOT ma umowę na wykorzystanie znaku AVIA, planuje stworzyć sieć stacji paliw 

Oferta franczyzy AVIA wprowadzanej przez UNIMOT cieszy się dużym zainteresowaniem. Spółka planuje otwarcie 15 stacji do końca bieżącego roku i stworzenie sieci 100 stacji w kolejnych trzech latach.

Ilustracja 1. Pierwsza stacja paliw pod marką AVIA ruszyła 5 czerwca w Łomży

Ilustracja 1. Pierwsza stacja paliw pod marką AVIA ruszyła 5 czerwca w Łomży

Pierwsza stacja paliw pod marką Avia ruszyła 5 czerwca w Łomży. Następne mają być uruchomione niebawem w Warszawie oraz Józefowie (woj. mazowieckie), a także w Turku (woj. wielkopolskie) i Granowie (woj. wielkopolskie). Obecnie UNIMOT prowadzi jednocześnie rozmowy i negocjacje w kolejnych kilkunastu lokalizacjach na terenie Polski.

Zobacz także: "Planujemy otwarcie 15 stacji AVIA do końca tego roku i 100 do końca 2020" - Robert Brzozowski, prezes UNIMOTU na czacie 

Na wprowadzenie sieci stacji paliw AVIA spółka przeznaczyła około 23 mln zł z emisji akcji. W przeciwieństwie do pierwszego celu emisyjnego, w tym przypadku na efekty trzeba będzie poczekać. Jest to inwestycja długoterminowa, ale środki na jej kontynuowanie pochodzą z emisji, więc nie obciążają bieżących wyników i tym samym nie spowalniają działania głównych gałęzi biznesu. Dziś UNIMOT buduje fundamenty pod przyszły wzrost przychodów, który zobaczymy dopiero w przyszłych raportach rocznych.

Nowy kanał sprzedażowy Tankuj24

Trzecim celem zapowiedzianym w prospekcie emisyjnym było uruchomienie nowego kanału sprzedaży paliw poprzez stworzenie mobilnej aplikacji Tankuj24. Ma ona wspomagać sprzedaż oleju napędowego i benzyn do klienta detalicznego. Jest więc kolejnym krokiem spółki w kierunku otwarcia się na rynek sprzedaży dla odbiorców indywidualnych.

Aplikacja jest dostępna od połowy maja br. Umożliwia ona kierowcom zakup paliwa w korzystniejszej cenie, porównanie cen na wielu stacjach i wygodną formę płatności on-line oraz zbiorcze faktury. Aplikacja szybko trafiła do Top 10 najczęściej pobieranych aplikacji zakupowych w polskim Google Play. W pierwszych tygodniach działania aplikacji Tankuj24 pobrało ją ponad 10 tysięcy osób.

Ilustracja 2. Zrzut ekranu z aplikacji Tankuj24.

Ilustracja 2. Zrzut ekranu z aplikacji Tankuj24

W systemie Tankuj24 dostępnych jest ponad 50 stacji, a ich liczba rośnie bardzo szybko.

Wystartowaliśmy z 43 stacjami. Mamy już dziś 51 w całej Polsce. Codziennie zgłaszają się do nas kolejne stacje - rozwój jest dynamiczny.

Powiedział Robert Brzozowski, Prezes Zarządu UNIMOT na czacie inwestorskim w dniu 1 czerwca br.

Obecnie UNIMOT skupia się na rozwoju zasięgu aplikacji i planuje pokrycie projektem kluczowych regionów Polski do końca roku.

Także w tym przypadku jest to cel inwestycyjny, który ma za zadanie wsparcie sprzedaży w długim terminie. Nie zobaczymy więc efektów wprost w najbliższych wynikach spółki, ale na dłuższą metę, obecnie podjęte działania będą pozytywnie na nie wpływać. Na ten cel spółka przeznaczyła 3 mln zł z emisji akcji

Trzy miesiące od przejścia na główny rynek GPW

3 miesiące temu w ramach IPO, UNIMOT pozyskał środki na dalszy rozwój. Od tamtego czasu pracował nad realizacją wszystkich celów emisyjnych i widać już pierwsze efekty działań spółki.

Realizujemy wszystkie cele emisyjne, zwiększamy przychody przez co wypełniamy obietnice złożone inwestorom na IPO.

Powiedział na czacie inwestorskim Prezes Robert Brzozowski

Spółka pokazała w wynikach za pierwszy kwartał, że wciąż potrafi się szybko rozwijać. Na podstawie raportu POPHiN w pierwszym kwartale tego roku konsumpcja głównego produktu spółki, oleju napędowego wzrosła o 15% w porównaniu do I kwartału 2016 . W tym samym czasie dynamika sprzedaży w spółce wzrosła o 16,4%, czyli lepiej niż rynek.

W tych samych okresach dynamika sprzedaży oleju napędowego dwóch największych koncernów paliwowych w Polsce wyniosła odpowiednio 6 % oraz 9 %. Dynamika sprzedaży oleju napędowego przez Unimot w I kw 2017 roku w porównaniu do I kw 2016 roku wyniosła 16,4 %. Oznacza to, że w segmencie oleju napędowego Unimot rośnie szybciej niż rynek i szybciej niż konkurencja.

Czytamy w raporcie za I kwartał 2017 roku.

Realizacja założonych celów wciąż wymaga jeszcze wielu miesięcy pracy. Pierwsze, niemałe kroki zostały już jednak wykonane: wzrost sprzedaży oleju napędowego, uruchomienie pierwszej stacji AVIA i start aplikacji Tankuj24. Na pełne efekty trzeba będzie jeszcze poczekać. Będziemy śledzić dalszy postęp prac i obserwować, jak wpływają one na poprawę przychodów i zysków spółki.

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.