Relacja z czatu z zarządem Grupy AMBRA: „Perspektywy kontynuacji trendu stabilnie rosnącej dywidendy są na rok 2020 w naszej ocenie niezagrożone”
Obrazek użytkownika Czaty
26 lut 2020, 08:37

„Perspektywy kontynuacji trendu stabilnie rosnącej dywidendy są na rok 2020 w naszej ocenie niezagrożone” - relacja z czatu z zarządem Grupy AMBRA

We wtorek, 25 lutego 2020 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I półrocze roku obrotowego 2019/2020. Inwestorzy zadawali również pytania o wypłatę dywidendy, międzynarodowy rynek win, rozwój sklepów Centrum Wina oraz planowane inwestycje. W spotkaniu wzięło udział ponad 500 osób, a zarząd odpowiedział na blisko 50 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem, na którym rozmawiać będziemy o wynikach finansowych spółki za I półrocze roku obrotowego 2019/2020, sytuacji na rynku alkoholi oraz o planach dalszego rozwoju.

 

Spotkanie rozpocznie się we wtorek, 25 lutego 2020 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółek odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Witamy serdecznie na kolejnym czacie wynikowym i zapraszamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Anonim
Radosław Drzazga

Dzień dobry,

 

Około 2 tygodnie temu, na jednym z portali finansowych, pojawił się artykuł, dotyczący importu wina do Polski z różnych krajów. Nie pamiętam co prawda dokładnego źródła, jednak zgodnie z artykułem, najbardziej dynamicznie rósł w ostatnim roku import win z Włoch. Czy w Grupie dostrzeżono i wykorzystano taką tendencję? Jaką pozycję (np. lider, znaczący gracz itp.) zajmują spółki z Grupy na tym fragmencie rynku?

 

Z poważaniem
Radosław Drzazga
Wasz akcjonariusz(długoletni)

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Od lat oferujemy asortyment win z całego świata, wina włoskie zajmują jedną z wiodących pozycji. Nasza oferta jest na bieżąco dostosowywana do zmieniających się gustów konsumentów. Kraj pochodzenia jest tylko jednym i niekoniecznie najważniejszym kryterium wyboru przez konsumenta. Przy okazji dziękujemy za zaufanie wieloletniego akcjonariusza :-).

Obrazek użytkownika Maciej Dzwonnik
Maciej Dzwonnik

Kiedy spodziewacie się Państwo zwrotu z inwestycji w modernizację zakładu produkcyjnego w Woli Dużej?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Inwestycje takie zwracają się w okresie 5-10 letnim.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Jakie działania Fundacja Winiarnie Zamojskie podjęła w minionym roku? Jakie działania są zaplanowane na 2020?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Po zorganizowaniu się w postaci zespołu zarządzającego, programu i przystąpieniu pierwszych winiarzy Zamojszczyzny do Fundacji pierwszym krokiem było otwarcie półki "Fundacja Winiarnie Zamojskie" w sklepach Centrum Wina. Dzięki temu prywatni winiarze uzyskali dostęp do grona 170 tysięcy naszych klientów, członków Kocham Wino. Przed nami organizacja szkoleń dla "kandydatów na winiarza" spośród regionalnych sadowników, rolników i innych pasjonatów. Poza tym ważnym celem są działania na rzecz zmian regulacyjnych ułatwiających działalność oraz wspierających wina z polskich owoców jako produktu wysokiej jakości. Dużo pracy przed nami.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy jeszcze jakieś inwestycje są w planie na ten rok?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tak, przede wszystkim kontynuować będziemy modernizację zakładu w Woli Dużej koło Biłgoraja.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Jakie wymierne korzyści udało się do tej pory uzyskać dzięki akwizycji Vino-Club?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Kilka miesięcy temu sfinalizowaliśmy akwizycję i aktualnie pracujemy nad organizacją, ofertą i procesami zarządzania. Na efekty biznesowe trzeba poczekać.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy prowadzą Państwo działania promocyjne sklepów Centrum Wina, Winezja oraz karty Kocham Wino wspólnie z partnerami zewnętrznymi, np. goodie, Benefit, Visa Oferty, Payback, mOkazje?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Aktualnie nie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy fakt "słabej zimy" w jakiś sposób wpływa na sprzedaż alkoholi, szczególnie wina? Da się zaobserwować jakąś sezonowość?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie widzimy takiej zależności od pogody. Sezonowość jest związana przede wszystkim z okresem świąteczno-noworocznym, w drugiej kolejności również świąt wielkanocnych. Sprzedaż w ostatnim kwartale roku kalendarzowego odpowiada za blisko 40% rocznej sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W jakim terminie spodziewa się Pan zwrotu z nowych inwestycji?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Oczekujemy, że nowe inwestycje (akwizycje) zwiększą wartość naszego biznesu. Ich wkład w wyniki jest na starcie różny: marka Sange de Taur od pierwszego dnia wnosi marżę i poprawia wyniki finansowe firmy Zarea; Vino-Klub jest przyczółkiem do rozwoju biznesu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy koronawirus może miec negatywny wpływ na spolke, skoro juz dotarl do rejonów winiarskich Włoch?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie podejmujemy się prognozować rozpowszechniania się koronawirusa i skali epidemii. Wino produkowane jest w cyklu rocznym i o ile fala zachorowań nie przybierze znacznych rozmiarów i nie będzie długotrwała, nie powinna mieć wpływu na dostępność wina.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie były powody finansowe i jakie są spodziewane korzyści z przejęcia nowych marek?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Pliska i Słoneczny Brzeg to marki, których byliśmy od kilku lat współwłaścicielem i przejęcie pełnej własności zabezpiecza nam perspektywę rozwoju na kilku rynkach. Sange de Taur jest wiodącą marką w segmencie popularnych win w Rumunii i świetnie dopełnia nasze portfolio marek, w którym dotąd brakowało marki win stołowych. Vino-Klub jest pierwszym krokiem w budowaniu biznesu fine wines na rynku czeskim.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy te nowe inwestycje i wzrost zadłużenia mogą jakoś wpłynąć na politykę dywidendową?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Perspektywy kontynuacji trendu stabilnie rosnącej dywidendy są na rok 2020 w naszej ocenie niezagrożone.

Obrazek użytkownika Anonim
Olek

Jaki udział mniej więcej udział w sprzedaży mają wina importowane z Włoch?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wina z Włoch importowane z Włoch odpowiadają za mniej niż 10% sprzedaży . (pamiętajmy, że oprócz win sprzedajemy jeszcze kilka innych kategorii jak np. cydr, alkohole mocne, napoje bezalkoholowe).

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy koszty pracy nadal będą tak rosły jak w 2019 roku?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zakładamy, że tempo wzrostu kosztów pracy będzie podobne albo nieco niższe niż w roku 2019. W szczególności widzimy dużą presję na koszty pracy w Rumunii.

Obrazek użytkownika Anonim
Jurek

Szanowni Panowie,
kilka pytań na jeden temat:
dlaczego produktów z Ambry nie ma w Biedronkach i Lidlach? Czy pojawią się w nieodległym czasie? Czy są inne miejsca, w których produktów Ambry jeszcze nie ma, ale trwają prace nad ich wprowadzeniem? Od czego właściwie zależy ta obecność lub nieobecność i jak dużo w tej sprawie może zrobić Spółka?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nasza współpraca z siecią Biedronka opiera się na okresowych wspólnych akcjach promocyjnych i skala tej współpracy w minionym roku wzrosła obejmując szereg naszych głównych marek. Głównym wyznacznikiem naszej strategii rynkowej jest zwiększanie wartości naszych marek i utrzymywanie dobrych marż osiąganych z ich sprzedaży. Sama obecność w określonym kanale dystrybucji nie jest ostatecznym argumentem. Dlatego udział dyskontów w naszej strukturze sprzedaży jest niższy niż innych kanałów dystrybucji. Nasze główne marki osiągają jednak wysokie poziomy dystrybucji będąc często liderami w swoich kategoriach.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy mają Państwo pomysł na wypromowanie alkoholu ze średniej lub średniej-wyższej półki z potencjałem na komercyjny sukces w skali globalnej, np. na miarę Martini?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na dzień dzisiejszy nie mamy projektów o takim zasięgu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Proszę o komentarz do wartości przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. Jak oceniają Państwo wzrost należności i zapasów spółki? (Czy jest to normalne - wynika ze wzrostu działalności spółki czy z pogorszenia koniunktury?)

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W I półroczu 2019/2020 przepływy pieniężne z działalności operacyjnej były niższe o 13 mln złotych niż rok wcześniej. Wzrost należności był równoległy do wzrostu przychodów ze sprzedaży, natomiast zapasy wzrosły szybciej. Nie było to związane z pogorszeniem koniunktury, stanowiło jedynie czasowe przesunięcie i w perspektywie kilku kolejnych kwartałów dynamika zapasów powinna być niższa niż wzrost sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Akcje spółek o ponadprzeciętnie niskiej wycenie i/lub znakomitych perspektywach rynkowych często nabywane są przez członków zarządu i rady nadzorczej. Państwo nie dokonują takich zakupów. Dlaczego?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Prezes Zarządu, wiceprezes i członek Rady Nadzorczej są akcjonariuszami AMBRA od lat.

Obrazek użytkownika Anonim
Michaś

Dlaczego spółka nie skupiają swoich akcji??

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Przy obecnej strukturze akcjonariatu nie ma potencjału do istotnego skupu akcji, w związku z tym wypłata dywidendy jest bardziej efektywna.

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

Czy zarząd w ogóle rozważał taką możliwość, by wypłacać dywidendę co kwartał, albo co pół roku (jako zaliczki na przykład) ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Aktualnie nie rozważamy takiej możliwości. W związku z sezonowością naszego biznesu adekwatny jest podział zysku raz w roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W jaki sposób wyższa akcyza na alkohol będzie wpływać na rynek i wyniki Ambry?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie oczekujemy negatywnego wpływu podwyżki akcyzy na wyniki Grupy AMBRA.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak Pan ocenia poziomi zadłużenia spółki? Czy biorąc pod uwagę możliwość spowolnienia i wzrostu stóp uważa Pan je za "bezpieczne"?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Poziom zadłużenia jest jednoznacznie bezpieczny, poza okresem świąteczno-noworocznym kształtuje się poniżej jednokrotności EBITDA.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Spółka dokonała w ostatnim czasie przejęć ważnych marek, czego konsekwencją był wyraźny wzrost długu netto. Czy można oczekiwać dokonania kolejnych akwizycji marek w 2020 roku? Jeśli tak to do jakiego poziomu długu netto spółka może się zadłużyć?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie zakładamy dalszych akwizycji marek w 2020 roku. Uważamy, że poziom długu do około dwukrotności EBITDA jest bezpieczny. Natomiast decyzje o akwizycjach są podejmowane przede wszystkim w oparciu o potencjał wzrostu wartości. Mamy zatem nadal znaczący bufor na finansowanie kolejnych akwizycji.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

W ostatnim czasie możemy obserwować wyraźny wzrost popularności ruchów i trendów proekologicznych, np. związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii oraz w zakresie promocji materiałów podlegających recyklingowi i/lub opakowań zwrotnych. Jakimi działaniami w tym obszarze może pochwalić się Ambra?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Aktualnie pracujemy na bilansem i strategią celów w obszarze środowiska i zmian klimatu. Na początek na ścieżkę ekologiczną wpuściliśmy Prezesa, który się przesiadł na elektrycznego nissana, a nasza siedziba w Warszawie znaczącą część zapotrzebowania na energię elektryczną czerpie od zeszłego roku z paneli słonecznych.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda sytuacja w Czechach i rozwój tamtejszej sieci sklepów

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Biznes w Czechach rozwija się bardzo dobrze. Nie posiadamy tam natomiast jeszcze sieci sklepów, choć zamierzamy w 2020 r. rozpocząć budowę sieci sklepów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Nie mam pytań, ale napiszę, że wino gruszkowe z Winiarni Zamojskiej jest boskie!

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Że wino to napój bogów, to wiemy, ale że najbardziej gruszkowe to miła niespodzianka :-)

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie są wasze oczekiwania odnośnie sprzedaży Cydru na ten rok i jakie są przewidywania co do cen jabłek?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Oczekujemy stabilnej sprzedaży Cydru. Zbiory jabłek 2019 były dobre.

Obrazek użytkownika Anonim
akcjonariusz

Dzień dobry,
Gratuluję ostatnich wyników.
Czy planujecie wprowadzić wina do sieci LIDL i zwiększyć różnorodność w sieciach BIEDRONKA, MILA.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy. Na temat polityki sprzedażowej pisaliśmy powyżej.

Obrazek użytkownika Anonim
Szwarceneger

Dzień dobry,

 

Czy któraś ze spółek Grupy zajmuje się jeszcze produkcją i sprzedażą wina musującego Igristoje? Nie jest to może marka/produkt z górnej półki i być może nie generuje najwyższych marż, bazując na własnej obserwacji jest jednak bardzo, wręcz ekstremalnie popularna wśród imigrantów ze wschodu.

 

P.S. Życzę sukcesów w ramach nowego biznesu w Czechach. Świetny kierunek, szczególnie w czasie gdy Polska zaczyna przypominać kulturowo Azję, a Czechy są jeszcze w Europie.

 

Z poważaniem
Szwarceneger

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wino musujące Igristoje sprzedajemy zarówno w Polsce jak i w Czechach. Jednak nie jest to znaczący udział, bo jak Pan trafnie zauważył koncentrujemy się na produktach markowych i marżowych.

Obrazek użytkownika Anonim
akcjonariusz

W wielu marketach wybór Waszych win jest mocno ograniczony - szczególnie win wytrawnych. Czy oprócz CENTRUM WINA są markety oferujące wszystkie produkty.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na sprzedaż wina naszej Grupy na rynku polskim składają się produkty AMBRA Brands, TIM S.A. oraz Vinex Slaviantsi Poland. Na półkach sklepów spożywczych znajdziemy wiele win wytrawnych, w szczególności z asortymentu TIM S.A. oraz Vinex Slaviantsi.

Obrazek użytkownika Anonim
Artur

Dzień dobry,
Czy dystrybutor win TiM z Bielska jest dla państwa znaczącą konkurencją?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

TiM S.A. należy do Grupy AMBRA. Cieszymy się z jego mocnej i rosnącej pozycji. Wina dystrybuowane przez TiM, takie jak PORTADA czy CONO SUR zyskują uznanie coraz większej grupy konsumentów win stołowych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w dynamicznie rosnącej sprzedaży tej kategorii.

Obrazek użytkownika Anonim
PP

Czy w związku z dużymi nakładami na rozwój organiczny i przejęcia nie jest zagrożona polityka rosnącej dywidendy?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie ma zagrożenia dla kontynuacji wzrostu dywidendy. Zadłużenie pozostaje na bezpiecznym poziomie, a skala inwestycji nie powoduje wzrostu zadłużenia ponad ten poziom.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy model wypłaty dywidendy dwa razy w roku podobny do Wielkiej Brytanii (2/3 jedna wypłata + 1/3 druga) był by odpowiedni dla firmy by wypłacać częściej, ale dopasowaną do sezonowości biznesu?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Uważamy, że obecny model jest dopasowany do sezonowości biznesu. Nie przewidujemy jego zmiany.

Obrazek użytkownika Anonim
Kodżak

Jak ocenia Pan konkurencję na rynku dystrybutorów w segmencie detalicznym? Na jakie rozwiązania zamierzają Państwo postawić w rywalizacji z głównym konkurentem, którym wydaje się obecnie projekt Winnica Lidla silnie zaznaczający swoją pozycje na rynku również w sprzedaży spirytualiów importowanych.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Rynek wina, również jego dystrybucji jest w Polsce jak i w Europie bardzo rozdrobniony. Sklepy Centrum Wina są specjalistą w segmencie win premium, podobnie Distillers Limited to specjalista w imporcie małych prywatnych producentów premium alkoholi. W tak rozdrobnionym rynku nowe projekty mniej zabierają sobie nawzajem, a bardziej rozwijają rynek. Taki wpływ na rozwój rynku wina miała popularyzacja win przez dyskonty.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy spółka jest w stanie zmniejszać sezonowość sprzedazy poprzez promocje jakiś grup produktów albo inne działania?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Przede wszystkim koncentrujemy się na rentowności sprzedaży, dlatego nie zamierzamy wbrew trendom konsumpcji stymulować sprzedaży po zaniżonych cenach. Takie działanie przyniosłoby więcej szkód niż korzyści.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy sklepy firmowe działają na zasadzie franczyzy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wszystkie nasze sklepy prowadzimy sami.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Co z rozwojem sieci sklepów Centrum Wina? Jakie są plany na ten rok?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Planujemy otwierać kilka sklepów rocznie.

Obrazek użytkownika Anonim
ET

Czy zarząd zakłada wzrost spółki w tempie podobnym do wzrostu rynku wina, czy wyższym i jeśli tak, to na jakiej podstawie

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wzrost sprzedaży w tempie zbliżonym do rynku wina jest ogólną wytyczną rozwoju na rynku.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak sprzedają się wina dealkoholizowane - warto rozszerzać ich ofertę?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Największym powodzeniem cieszy się bezalkoholowy CIN&CIN Free. Produkt ten ma jeszcze znakomity potencjał wzrostu. Liczymy, że w szczególności w okresie wiosenno-letnim będzie to jeden z naszych hitów sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
MichalH

Czy mniejsze zbiory winogron w 2019 przełożą się na wyniki 3 oraz 4 kwartału 2020?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie widzimy istotnego wpływu cen zakupu wina na wyniki Grupy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak oceniacie Państwo wpływ inflacji na perspektywy Ambry? 4,4% to dobrze, czy źle?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Neutralnie. Z jednej strony inflacja napędza konsumpcję, jednak w dłuższej perspektywie konieczność podwyższania cen nie wychodzi na zdrowie ani producentom, ani konsumentom.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy w ofercie Ambry znajduje się produkt, z którego są Państwo szczególnie dumni i chcieliby polecić degustację wszystkim klientom i akcjonariuszom?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Z pewnością produktem, który możemy zaproponować każdemu i przy każdej okazji jest nasza nowość roku 2019 - bezalkoholowe wino musujące Cin&Cin Free. Na zdrowie!

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy prowadzą Państwo działania w zakresie rozszerzenia ekspozycji kontrolowanych marek na nowe kategorie produktowe? Np. udzielając licencji na limitowaną produkcję słodyczy (tak jak Tic Tac o smaku Coca-Coli), elektroniki (chłodziarka do wina) lub perfum? A może jeszcze szerzej - na zasadzie podobnej do sprzedaży prowadzonej w sklepach Tchibo? Oczywiście, z pełną świadomością, że głównym celem tego typu projektów jest uzyskanie efektów promocyjnych, a nie bezpośrednich korzyści finansowych.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Generalnie nie mamy nic przeciwko korzyściom finansowym. Rozważaliśmy w przeszłości kilka opcji i gdyby pojawiły się pomysły dobrze dopasowane do profilu naszych marek, to kierunek ten wchodzi w rachubę.

Obrazek użytkownika Anonim
jANUSZ

Istotnie wzrosły pozostałe koszty finanasowe (poza odsetkami), które w pierwszym półroczu wyniosły ok 1,0 mln zł. Jaki jest powód?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Pozostałe koszty finansowe netto wzrosły w półroczu o 0,5 mln zł - były to różnice kursowe, związane z nieznacznie słabszym kursem złotego wobec euro.

Obrazek użytkownika Anonim
JANUSZ

Widać, że wartość średniej butelki przez Was sprzedawanej rośnie - na ile wzrost ten wynika z rozszerzenia portfolio (alkohole mocne) a na ile z większej sprzedaży droższych win? Czy średnia cena za 1l wina na całym rynku r/r również wzrosła?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na przestrzeni ostatnich lat wartość rynku wina rosła szybciej niż wolumen sprzedaży = rosła średnia cena wina na rynku. Prawdą jest, że średnia cena sprzedaży naszych alkoholi mocnych jest wyższa niż średnia cena w innych kategoriach, co przy dużej dynamice tego segmentu wpływa na podniesienie średniej ceny sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
JANUSZ

Istotnie wzrosły pozostałe wartości niematerialne i prawne (34 mln zł w porównaniu do 15 mln zł. Czy tutaj są zaksięgowane nabycia marek? jeśli ta to jakich i w jakich wartościach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tak, w tej pozycji prezentowane są przede wszystkim znaki towarowe. Wzrost wynika głównie z nabycia marek (SANGE DE TAUR, PLISKA, SŁONECZNY BRZEG) w kwocie 16 mln zł.

Obrazek użytkownika Anonim
JANUSZ

Czy wynagrodzenie w Polsce i w Rumuni w drugiej połowie roku będą rosły wolniej niż sprzedaż (tak jak w pierwszej połowie)?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zakładamy, że w Rumunii wzrost kosztów wynagrodzeń może być szybszy niż wzrost sprzedaży. W Polsce te wielkości mogą rosnąć równolegle.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy zdarzyło się Państwu wykorzystać w praktyce pomysł biznesowy podsunięty przez akcjonariuszy podczas czatów z zarządem? Jeśli tak - w jaki sposób i z jakim skutkiem?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wypowiedzi i sugestie akcjonariuszy na naszych czatach zawierają wiele inspiracji. Z pewnością mogły naprowadzić nas na pomysły, nawet jeśli ich wpływ jest czasem pośredni.

Obrazek użytkownika Anonim
Michaś

Hej ile macie zysku z butelki wina ??
Bądź ile macie zysku ze 100zł

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Każda butelka dobrego wina to dla człowieka czysty zysk. Hej!

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

Cieszę się, że prowadzicie te czaty, coraz więcej pytań się na nich pojawia. Może jakiś dzień inwestora?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

My też się cieszymy i to bardziej. Pomysł dnia inwestora bierzemy sobie do serca.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy za wszystkie pytania i Państwa zainteresowanie naszą/Waszą firmą. Do zobaczenia wkrótce!

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.