Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Rusza IPO R22. To może być ostatni debiut na GPW w tym roku, a przy tym jeden z ciekawszych

Udostępnij

KNF zatwierdził prospekt emisyjny spółki R22. To może być jedno z ostatnich IPO w tym roku, a przy tym jedno z ciekawszych. Poznańska spółka technologiczna chce przeprowadzić debiut na parkiecie głównym GPW. Nowych akcjonariuszy chce przyciągnąć do siebie stabilnym i rentownym biznesem, z perspektywami na wzrost dzięki akwizycjom. Ale to nie jedyne mocne strony tej technologicznej spółki.

Biznes R22 na trzech filarach, z dużym naciskiem na SaaS

Grupa R22 to holding spółek, który oferuje szeroko pojęte usługi internetowe. Koncentruje się na trzech segmentach działalności: (1) hosting poprzez spółkę H88, (2) omnichannel communication poprzez spółkę Vercom oraz (3) telekomunikację poprzez spółkę Oxylion. Posiada pion klasycznych usług internetowych, w ramach którego oferuje swoim klientom hosting, domeny i certyfikaty SSL. Całą działalność wiąże ze sobą spółka H88. Tutaj zgrupowane jest wiele znanych marek jak Domeny.pl, SuperHost czy Biznes-Host, które R22 przejęło w ostatnich latach. W listopadzie br. Grupa R22 sfinalizowała przejęcie dwóch spółek hostingowych działających pod markami Linuxpl.com i Futurehost.pl. Po przejęciu Grupa R22 ma łącznie ok 160 tys. klientów hostingowych i tym samym awansowała na pozycję wicelidera rynku pod względem liczby klientów w Polsce.

Struktura R22

- Spółka R22 ma strukturę holdingową. Działalność spółek, wchodzących w jej skład w pewnych zakresach się ze sobą wiąże, ale ogólnie rzecz biorąc zasadniczo różni. Każdy segment działalności ma przed sobą inne perspektywy i możliwości rozwoju. W przypadku spółki H88, jej wzrost wspierają makrotrendy w postaci cyfryzacji gospodarki. Trzy podmioty Nazwa.pl, Home.pl i grupa H88 kontrolują ok. 52% rynku. Pozostałe 48% kontroluje aż 88 podmiotów. Optymalizacja kosztów stałych i możliwość sprzedaży usług dodanych sprawiać będzie, że przewaga konkurencyjna największych podmiotów dzięki efektywności będzie rosnąć – komentuje Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku.

Drugim segmentem działalności R22 jest tak zwany omnichannel communication którym zamuje się spółka Vercom. To segment technologiczny działalności spółki, w ramach którego klientom oferowane są różnego rodzaju narzędzia z zakresu BIG Data, mass-mailingu i dotarcia do klientów. Tutaj również R22 grupuje wiele znanych marek jak EmailLabs, Redlink, EmailHeros, czy SMSLabs. W tym segmencie wiele swoich usług grupa oferuje w modelu SaaS (ang. Software as a Service). O tym, że model SaaS to najlepsze podejście do sprzedaży usług technologicznych w internecie wiemy choćby na przykładzie Livechata, w przypadku którego jedną z podstawowych liczb, jaką analizują inwestorzy, jest dynamika nowych klientów.

- Organiczny wzrost w segmencie omnichannel jest motywowany rozwojem e-commerce. Na rynku jest wielu graczy w segmencie masowego e-mailingu i masowych SMS. Vercom  jest jednak jedynym dużym graczem, łączącym te dwa kanały jednocześnie i mającym ugruntowaną pozycję w obydwu. System oferowany przez spółkę jest bardzo efektywny technologicznie i sprzedawany w atrakcyjnej formie SaaS (ang. Software as a Service). Wzrost popytu na SMS powinien także pochodzić z samorządów terytorialnych, związanych z wysyłką tzw. alertów pogodowych przed różnego rodzaju klęskami żywiołowymi i zagrożeniami – dodaje  Księżopolski.

Ostatnim segmentem działalności R22 są usługi telekomunikacyjne. Za tę część działalności grupy odpowiada spółka Oxylion S.A.

- Oxylion to klasyczna działalność związana z komunikacją. Tutaj perspektywy są nieco słabsze. Mimo małej skali, spółka jednak zarabia bardzo dobrze, bo marża EBITDA w ostatnim okresie rozliczeniowym wynosiła powyżej 44%. Tutaj nie ma dużej skali biznesu, bo w sumie spółka ma około 22 tys. klientów. W tym segmencie R22 skupia się na usługach VOIP dla biznesu. Sprzedawane są głównie usługi specjalistyczne. W tym segmencie właściciele skupiają się na zarabianiu pieniędzy i wykorzystywaniu zysków do rozwoju segmentu w ramach oferowanego hostingu i omnichannelu – komentuje analityk Haitong Banku.

Specjaliści od przejęć i połączeń mogą szybko rosnąć

R22 powstało w 1999 roku. Począwszy od 2010 roku grupa rozwija się poprzez konsolidację rynku i przejęcia mniejszych podmiotów. W sumie na przejęcia spółka wydała do tej pory łącznie około 115 mln zł. To właśnie stanowi główne paliwo do wzrostu spółki w ostatnich latach. R22 wyspecjalizowała się w przejmowaniu i poprawianiu marż, dzięki efektom synergii i skali. W planach ma oczywiście dalsze akwizycje łącznie z celami poza Polską. W tej chwili rozgląda się głównie w krajach naszego regionu.

- Na bazie wielu doświadczeń w tego rodzaju transakcjach wyspecjalizowaliśmy się w przejęciach. Stworzyliśmy specjalny do tego zespół, który ma za zadanie sprawnie przeprowadzić proces akwizycji i włączenia przejmowanych firm do Grupy. W ubiegłym roku łączyliśmy cztery spółki na raz. Było to nie łatwe zadanie, ale w mojej ocenie powiodło się i teraz wszystkie przejęte spółki działają sprawnie w ramach Grupy R22 – mówi Jakub Dwernicki, prezes zarządu oraz założyciel i jeden z głównych akcjonariuszy spółki R22 S.A.

Jak wynika z danych finansowych spółki, R22 odnotowała w ostatnim roku rozliczeniowym 75 mln zł przychodów, przy kilku dziesięcioprocentowej dynamice. Zarząd przekonuje, że większość swoich usług oferuje w modelu abonamentowym, co czyni spółkę atrakcyjną zarówno dla klientów, jak i akcjonariuszy przy odpowiedniej skali prowadzonego biznesu. Tą skalę R22 uzyskuje właśnie dzięki przejęciom, konsolidując branże, w których działa.

- Nasze obszary biznesowe łączy to, że stawiamy na usługi dostarczane do rozproszonej bazy klientów, które w większości realizowane są w modelu abonamentowym, gdzie klient płaci za usługi miesięcznie, a to generuje stabilne i powtarzalne przychody – mówi Jakub Dwernicki.

Struktura holdingowa spółki 

R22 ma charakter holdingowy, co jest różnie postrzegane przez inwestorów. Jednak przyjęta strategia rozwoju spółki tego wymaga. Z tego punktu widzenia brak konsolidacji poszczególnych spółek  sporo ułatwia. Skuteczne przejęcia mogą być mocnym paliwem do wzrostu, co pokazuje giełdowa Fortuna.

Do czasu jak nie zostanie opublikowany prospekt emisyjny nie wiadomo jakie są cele emisyjne R22. Można jednak przypuszczać, że spółka będzie dalej robiła to, na czym się najlepiej zna. Wchodzi na giełdę po kapitał na dalszy wzrost poprzez przejęcia – niewykluczone, że także zagraniczne.

 

Udostępnij