Pepco Group zamierza przeprowadzić ofertę publiczną. To może być największe IPO w tym roku na GPW
Pepco Group zamierza przeprowadzić pierwszą ofertę publiczną i zadebiutować na głównym rynku GPW. Oferta akcji obejmie sprzedaż akcji już istniejących.
Pepco jest wiodącą europejską siecią wielobranżowych sklepów dyskontowych. Posiada łącznie 3246 sklepów pod markami PEPCO, Poundland i Dealz. Obsługuje ponad 50 milionów klientów miesięcznie w 16 krajach. Zatrudnia ok. 37 tys. pracowników.
Sieć wielobranżowych sklepów dyskontowych PEPCO jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje w cenach dyskontowych ubrania (zwłaszcza ubrania dla dzieci), artykuły wyposażenia wnętrz, zabawki i produkty sezonowe. Natomiast działająca od 1990 r. Poundland/Dealz jest siecią sklepów działających w modelu zakupów impulsowych artykułów spożywczych, ogólnego przeznaczenia, sezonowych i artykułów pierwszej potrzeby sprzedawanych w formule cen jednorodnych. Poundland oferuje głównie produkty pierwszej potrzeby, ubrania i inne artykuły detaliczne, zaś sklepy pod marką Dealz sprzedają artykuły szybkozbywalne, ogólnego przeznaczenia i artykuły pierwszej potrzeby.
„Każda z naszych sieci posiada jasno zdefiniowaną strategię kontynuacji swojego rozwoju. W ramach marki PEPCO co roku otwieranych jest ponad 300 sklepów i otwierany nowy kraj sprzedaży. Po sukcesach we Włoszech i w Serbii oraz planowanym na wiosnę tego roku wejściu na rynek w Hiszpanii, sieć PEPCO będzie miała szansę kierować swój rozwój na kolejne kraje w całej Europie, co pozwoliłoby na osiągnięcie wyższego wzrostu i zapewniło większą skalę działalności. Sieci Poundland i Dealz także weszły już na ścieżkę rozwoju i planujemy otwierać około 100 sklepów rocznie, początkowo głównie w Hiszpanii i Polsce” - mówi Andy Bond, dyrektor generalny.
W ostatnich trzech latach PEPCO otwierało średnio ponad 300 sklepów netto rocznie. Spółka zamierza w tym roku otworzyć ponad 400 sklepów, w tym ok. 310 sklepów w sieci PEPCO w Europie. Kolejne 70 sklepów ma być otwarte pod marką Dealz w Polsce i Hiszpanii, a 25-30 sklepów – pod marką Poundland i Dealz w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Grupa zamierza otwierać ok. 70 sklepów marki Dealz rocznie.
Według strategii grupy, celem jest osiągnięcie w ciągu 5-7 lat wyniku EBITDA przekraczającego 1 miliard euro. Spółka zamierza to osiągnąć dzięki dalszemu wzmocnieniu wiodącej na rynku oferty dla klientów i planowanemu ponad trzykrotnemu powiększeniu liczby sklepów grupy.
Zobacz także: Pepco planuje debiut na GPW. To może być największe IPO na giełdzie w tym roku
Oferta publiczna Pepco Group i debiut na głównym rynku GPW
Oferta akcji Pepco zostanie skierowana do inwestorów indywidualnych oraz instytucjonalnych z Polski oraz do instytucji z oraz spoza Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Oferta będzie obejmowała tylko sprzedaż istniejących akcji należących do obecnych akcjonariuszy. Docelowo do wolnego obrotu ma trafić ok. 15% akcji. Spółka nie zamierza emitować akcji. Nie pozyska więc też finansowania.
„Dzisiejsze ogłoszenie zamiaru przeprowadzenia oferty publicznej oraz dopuszczenia i wprowadzenia akcji Pepco do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wyznacza istotny etap dla Grupy. Nasza pozycja zapewnia nam silne podstawy dla długoterminowego rozwoju, biorąc pod uwagę naszą wiodącą na rynku ofertę dla klientów w najbardziej atrakcyjnym sektorze handlu detalicznego, skalę możliwości rynkowych jakie otwierają się przed nami wraz z ekspansją w całej Europie, a także dokonane przez nas w ostatnich latach inwestycje mające na celu poprawę naszej infrastruktury” - mówi Andy Bond, dyrektor generalny.
Powodem przeprowadzenia oferty jest chęć uzyskania dostępu do szerokiego spektrum możliwości pozyskiwania kapitału, z których spółka będzie mogła w przyszłości skorzystać. Oferta publiczna pomoże też spółce zdywersyfikować strukturę akcjonariatu i w większym stopniu wyodrębnić się z grupy Steinhoff. Pozwoli też obecnym akcjonariuszom częściowo spieniężyć ich udziały w Pepco.
Grupa nie podaje na obecnym etapie wielkości planowanej oferty. Według źródeł agencji Reuters'a, spółka jest wyceniana obecnie na ok. 5 mld euro (6 mld dolarów). Może to być więc największy debiut na GPW w tym roku.