Dawid Cycoń, prezes ML System: "Technologia kropek kwantowych w szkle dla celów fotowoltaiki jest unikatowa, nie tylko w skali regionu, ale globalnie"
Trwają zapisy na akcje spółki ML System. Jest to firma, oferująca innowacyjne rozwiązania fotowoltaiczne zintegrowane z budownictwem (BIPV). Spółka w ramach IPO chce pozyskać ok. 35 mln zł, które zamierza przeznaczyć na ekspansję i wdrożenie do sprzedaży ogniwa III generacji opartego o kropki kwantowe. Na czym polega działalność spółki i co oferuje swoim klientom? Jak wyglądają prognozy sprzedaży głównego produktu spółki? Jak wygląda otoczenie rynkowe i konkurencja? O te i inne szczegóły działalności ML System i IPO na GPW, zapytaliśmy Dawida Cyconia - założyciela i prezesa zarządu spółki.
ML System jest liderem w branży fotowoltaicznej zintegrowanej z budynkami (BIPV) w Polsce. Czym w praktyce zajmuje się spółka i z czego czerpie największe przychody?
ML System to wysoce wyspecjalizowana spółka technologiczna, oferująca innowacyjne rozwiązania fotowoltaiczne zintegrowane z budownictwem (BIPV). Spółka rozwija przełomowe technologie, w tym ultralekkie szkło budowlane – Ultra PV oraz rewolucyjny produkt Quantum Glass (fotowoltaiczne szyby zespolone oparte o kropki kwantowe). Aktualnie zatrudniamy ok. 120 pracowników, w tym ok. 25 pracowników naukowych zaangażowanych w centrum badawczo-rozwojowe.
Źródło: ML System
Patrząc na portfel zamówień na 2018 r., największą jego część - 71 proc., stanowi segment BIPV+PV.
Uważamy, że przełomem dla branży BIPV oraz szkła budowlanego może okazać się nasza autorska technologia ogniw PV III generacji, wykorzystująca kropki kwantowe. Charakteryzuje się znaczącymi przewagami technologicznymi nad dotychczasowymi ogniwami, a jej kluczową zaletą jest fakt, że szyby zawierające ogniwa III generacji są transparentne.
Backlog zamówień na ten rok zakłada wręcz podwojenie sprzedaży w porównaniu do 2017 roku. Jak duża jest szansa na jego realizację i czy taka dynamika wzrostu jest do utrzymania w następnych latach?
Wartość portfela zamówień na 2018 r. wynosi aktualnie 113,3 mln zł. Oczekujemy, że uda się go w pełni zrealizować. Zainteresowanie naszymi innowacyjnymi produktami stale rośnie, dlatego oczekujemy, że wartość portfela zamówień jeszcze się zwiększy. Kilka dni temu podpisaliśmy umowę z miastem Rzeszów o wartości 8,4 mln zł, na mocy której dostarczymy moduły fotowoltaiczne do 53 budynków użyteczności publicznej zlokalizowanych w stolicy Podkarpacia. Wśród nich są m.in. szpital miejski, szkoły, przedszkola i domy kultury. Instalacje ML System, o których mowa, będą wytwarzać energię ze słońca i oddawać ją do istniejących sieci elektrycznych budynków. Realizacja całości zamówienia planowana jest w 2018 r.
Główne cele strategiczne, jakie stawia przed sobą zarząd ML System
Źródło: prezentacja inwestorska ML System
Program motywacyjny dla zarządu zakłada utrzymanie wzrostu EBITDA i przychodów o ok 20-30% rocznie. Jak ocenia Pan szanse na jego realizację?
ML System to innowacyjna spółka, lider w swojej branży, która konsekwentnie realizuje strategię wzrostu oraz w pełni korzysta z bardzo dobrej koniunktury rynkowej. Oczekujemy, że nasze wyniki będą się systematycznie zwiększać, a dodatkowym motorem wzrostu będzie kapitał pozyskany w IPO.
Mamy świadomość jak ważna dla spółki jest rola kadry, dlatego zdecydowaliśmy się wdrożyć program motywacyjny dla kluczowych pracowników. Celem wprowadzenia programu motywacyjnego jest zmotywowanie, wynagrodzenie i głębsze związanie kluczowych menadżerów ze spółką oraz ich powiązanie z interesami akcjonariuszy. Realizacja programu motywacyjnego uzależniona będzie od osiąganych wyników finansowych, tj. przychodów ze sprzedaży oraz wyniku EBITDA. Program motywacyjny będzie w pełni zrealizowany, jeżeli w 2018 r. przychody ze sprzedaży wyniosą co najmniej 100 mln zł, a EBITDA wyniesie co najmniej 20 mln zł. W 2019 r. ma to być odpowiednio 120 mln zł i 24 mln zł, a w 2020 r. 150 mln zł i 30 mln zł.
Przedstawione w programie motywacyjnym cele, w opinii zarządu, są realne i odzwierciedlają potencjał wzrostu ML System.
W 2016 roku spółka odnotowała znaczne pogorszenie wyników. Z czego to wynikało i co spółka zrobiła, aby zaradzić podobnej sytuacji w przyszłości?
Spadek przychodów ze sprzedaży, a w następstwie zysków w 2016 r., to konsekwencja pożaru w fabryce, który spowodował czasowe wstrzymanie produkcji. Zmiany w prawie zamówień publicznych wpłynęły z kolei na chwilowy przestój w zamówieniach. Dzięki efektywnemu modelowi biznesowemu oraz mocnej pozycji na rynku, w 2017 r. powróciliśmy na ścieżkę wzrostu. Konsekwentnie realizowana strategia oraz, mamy nadzieję, zakończone sukcesem IPO pozwolą nam jeszcze przyspieszyć tempo ekspansji oraz wdrożyć nowe technologie i produkty.
Według prospektu emisyjnego realizacja celów IPO ma być wspomagana dotacjami. Czy ich pozyskanie jest pewne, czy istnieje ryzyko, że spółka będzie potrzebowała więcej własnego kapitału?
Nasz dotychczasowy rozwój, w tym wypracowane autorskie technologie, były finansowane w znacznej mierze z dotacji z funduszy UE. Dotychczas zrealizowaliśmy projekty inwestycyjne oraz badawczo-rozwojowe o wartości ponad ćwierć miliarda zł, z czego 144 mln zł pochodziło właśnie z dotacji. Potwierdzeniem skuteczności ML System w zakresie pozyskiwania finansowania z UE oraz innowacyjności spółki, jest fakt, że w kwietniu 2018 r. NCBiR (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) ogłosił listę rankingową projektów rekomendowanych do dofinansowania, gdzie nasz projekt, o łącznej wartości dofinansowania bliskiej 26 mln zł, został oceniony najwyżej spośród 59 zgłoszonych.
Projekt ten ma dla nas szczególne znaczenie, ponieważ, po pierwsze, mowa o największym w historii ML System grancie. Po drugie, zajęliśmy pierwsze miejsce na liście rankingowej NCBiR, wyprzedzając m.in. największe w kraju spółki energetyczne. Po trzecie wreszcie, dofinansowanie to stanowi 25 proc. łącznej wartości środków dostępnych w tym konkursie. Głównym celem tego projektu jest osiągnięcie bardzo wysokich sprawności energetycznych, poprzez połączenie technologii kropek kwantowych z ogniwami krzemowymi. Tak więc projekt ten stanowi kolejny etap rozwoju technologii kwantowej w fotowoltaice, dzięki któremu chcemy osiągnąć bardzo wysoką sprawność, przy jednoczesnym zachowaniu atrybutów technologii kropek kwantowych, tj. transparentności szkła i utrzymaniu wydajności w trudnych warunkach oświetleniowych. Oprócz środków unijnych zamierzamy w przyszłości ubiegać się także o inne dotacje, np. fundusze norweskie, których idea w pełni koresponduje z profilem działania ML System.
Jak bardzo dotacje unijne i krajowe w zakresie odnawialnych źródeł energii wpływają na waszą sprzedaż i inwestycje? W jakim stopniu zależy od nich rentowność spółki?
Nie zamierzamy uzależniać naszej strategii i rentowności od dotacji unijnych. Do biznesu podchodzimy z pokorą i odpowiedzialnie, dlatego dywersyfikujemy źródła finansowania. Oprócz dotacji unijnych, korzystamy także z kredytów, a banki widzą w nas stabilnego i odpowiedzialnego partnera. Liczymy, że kapitał pozyskany w drodze trwającej oferty publicznej, która doskonale wpisuje się w naszą filozofie „dywersyfikacji źródeł finansowania”, będzie dla nas trampoliną do dalszego, dynamicznego wzrostu. Okresy zwrotu inwestycji w fotowoltaikę odbiorców końcowych od kilkunastu lat ulegają skróceniu, m.in. głównie dzięki ciągłemu obniżaniu cen ogniw fotowoltaicznych oraz wzrostowi cen zakupu energii elektrycznej. W efekcie, stosowanie produktów PV staje się coraz bardziej opłacalne i powszechne, niezależnie od dotacji.
Czy któreś ze zmian w prawie odnośnie energetyki czy budownictwa mogą wpłynąć na poprawę lub pogorszenie sytuacji w biznesie ML System?
Otoczenie prawne i regulacyjne istotnie sprzyja rozwojowi naszego biznesu. Wystarczy wspomnieć tylko dyrektywę unijną 2002/91/EC, która promuje budownictwo efektywne energetycznie czy dyrektywę 2009/28/WE, która wspiera stosowanie energii ze źródeł odnawialnych. Za chwilę, ze względu na czynnik legislacyjny, stosowanie BIPV nie będzie jedynie przejawem mody, a koniecznością. Można więc powiedzieć, że idealnie wpisujemy się w trendy i oczekiwania rynku.
Branże BIPV i szkła budowlanego systematycznie rosną. Zgodnie z szacunkami Global Building – Integrated PhotovoltaicsnMarket 2017 – 2021 oraz Infinity Research z 2016 r., średnioroczne tempo wzrostu zainstalowanej mocy w sektorze BIPV na świecie w latach 2016-2021 wyniesie 16 proc., by w 2021 r. osiągnąć poziom 1237 MW. Z kolei wartość rynku szkła budowlanego, którą wyliczyliśmy na bazie danych GUS, wyniosła w 2016 r. aż 24 mld zł - to ogromny potencjał dla rozwoju kropek kwantowych.
Analizując otoczenie prawne i koniunkturę rynkową, warto wspomnieć o wyraźnym spadku kosztów technologii PV. Oznacza to: wzrost dostępność tej technologii, poszerzenie potencjalnego rynku, a wreszcie skrócenie okresu zwrotu poniesionych nakładów na PV.
Wiata parkingowa, zbudowana z paneli fotowoltaicznych wyprodukowanych przez ML System - zimą topi lód, latem produkuje energię elektryczną
Z kim konkurujecie na rynku polskim i jak silna konkurencja jest ze strony dużych firm zagranicznych?
Zgodnie z raportem Global Building Integrated Photovoltaic Skylights Market 2017-2021, ML System należy do grona pięciu kluczowych producentów w segmencie BIPV na świecie. Konkurencja spółki to podmioty działające na rynkach zagranicznych, takie jak: Onyx, Ertex, Issol, Antec Solar czy AGC Solar. W Polsce nie mamy bezpośrednich konkurentów. Posiadamy porównywalne lub lepsze rozwiązania od konkurencji, przy znacznie niższych kosztach produkcji. Nasza strategia zakłada ekspansję na rynki zagraniczne w celu wykorzystania potencjału tych rynków oraz naszych produktów i technologii.
Do której spółki lub spółek obecnej na giełdzie można porównać ML System i pod jakim względem?
Aktualnie na GPW nie ma podmiotu, z którym można by porównywać ML System. Jakiekolwiek próby zestawiania nas z producentami paneli słonecznych jest nieuprawnione, ponieważ specjalizujemy się w rozwiązaniach dedykowanych branży BIPV. A ta swojego przedstawiciela na GPW nie ma, jesteśmy pod tym względem wyjątkowi. To bardzo dobra informacja dla inwestorów, ponieważ stwarzamy im szansę zdywersyfikowania portfela o akcje unikalnej firmy technologicznej z ekspozycją na ciekawy, a przede wszystkim dynamicznie rosnący rynek BIPV i szkła budowlanego.
Oprócz podstawowej działalności chcecie zrewolucjonizować rynek technologią kropki kwantowej. Na czym ma polegać ta rewolucja i gdzie ta technologia znajdzie zastosowanie?
Kropki kwantowe wykorzystujemy jako niewidoczną powłokę w szkle budowlanym o powszechnym zastosowaniu. Nasz produkt w wyglądzie niczym nie różni się od tradycyjnych szyb zespolonych. Jest jednak transparentny. Oprócz podstawowej funkcji zapewnienia oświetlenia, przy jednoczesnej izolacji termicznej, posiada dodatkową przewagę w postaci generowania energii ze słońca.
Mówiąc prościej - będziemy dostarczać szkło, które produkuje darmową energię elektryczną ze słońca. To nie koniec dobrych informacji o naszym produkcie. Szyby z powłoką z kropek kwantowych nie przepuszczają do wewnątrz budynków szkodliwego promieniowania UV, a także powodują bardzo dobrą izolację termiczną i energetyczną. Kolejną ich zaletą jest fakt, że produkują tyle samo energii, bez względu na kąt padania promieni słonecznych. W efekcie idealnie nadają się na fasady budynków od strony wschodniej, zachodniej oraz południowej. Dzięki powyższemu, budynek, w którym nasze rozwiązania znajdą zastosowanie, zyskuje efektywność energetyczną.
W przyszłości zastosowanie kropki kwantowej może być naprawdę szerokie. Poza architekturą, dostrzegamy duży potencjał np. w sektorze automotive - nietrudno jest sobie wyobrazić implementację kropki kwantowej do szyb samochodowych.
Kiedy możemy spodziewać się pierwszej sprzedaży szyb z technologią kropki kwantowej?
Zakończenie realizacji projektu Quantum Glass planujemy na 2020 r.
Co się rzadko zdarza, wasz dział R&D, nie dość że dostarcza nowych rozwiązań i produktów, to także sam jest rentowny. Jak udało się osiągnąć taki stan, że nie musicie dopłacać do badań nowych produktów?
Udało nam się znaleźć złoty środek między ambicjami, wizją i chęcią odkrywania a dążeniem do wyjścia poza laboratorium z naszymi rozwiązaniami. Cel nadrzędny, jaki stawiamy przed naszymi pracownikami z działu badań i rozwoju, to jednak komercjalizacja produktów. Jesteśmy dojrzałym przedsiębiorstwem dążącym do maksymalizacji zysków.
Co najważniejsze, mamy odpowiednią bazę i infrastrukturę, które dają nam szerokie możliwości. Dysponujemy własnym zakładem produkcyjnym, który wyposażony jest w trzy nowoczesne linie produkcyjne. Posiadamy także specjalistyczne centrum badawczo-rozwojowe, wyposażone w sprzęt laboratoryjny światowej klasy. Łączna powierzchnia zakładu produkcyjnego oraz centrum badawczo-rozwojowego (wraz z zapleczem biurowym) to 9,3 tys. m kw. Potwierdzeniem innowacyjności ML System są trzy przyznane patenty oraz 13 wniosków w trakcie rozpatrzenia.
Oprócz tworzenia przewagi technologicznej na własne potrzeby, prowadzimy również prace badawcze w ramach komercyjnych zleceń dla innych jednostek badawczych, np. największego europejskiego instytutu branży energii odnawialnej - „Fraunhofer Ise” z Freiburga.
Dotychczas zrealizowaliśmy prace badawczo-rozwojowe o wartości 34 mln zł i wdrożyliśmy projekty inwestycyjne oparte na autorskich wynikach prac B+R o wartości 74 mln zł.
Czy rozwój technologii kropki kwantowej to jedyny powód wejścia na giełdę? Czy spółka rozważała pozyskanie kapitału z innych źródeł?
Szczególną pozycję w naszych celach emisyjnych stanowi projekt Quantum Glass. Celem inwestycji jest wdrożenie do seryjnej produkcji innowacyjnego, transparentnego szkła fotowoltaicznego, z wykorzystaniem technologii kropek kwantowych. Uważamy, że dzięki temu rozwiązaniu zrewolucjonizujemy nie tylko branżę BIPV, ale również szkła. Łącznie na ten projekt zamierzamy wydać 38,8 mln zł, z czego zasadnicza część pochodzić będzie ze środków unijnych, 19 mln zł z IPO. Nie jest to jedyny cel emisyjny, bo planujemy część pozyskanego kapitału zainwestować w rozwój i badania 11,2 mln zł oraz rozwój ultralekkich paneli 4,8 mln zł.
Cele emisji akcji ML System
Źródło: prezentacja inwestorska ML System
Ponadto oczekujemy, że debiut na GPW zwiększy naszą rozpoznawalność, a w efekcie poprawi naszą pozycję negocjacyjną względem kontrahentów czy instytucji finansujących nasz rozwój. Uzyskamy także rynkową wycenę naszej dotychczasowej pracy.
Który z waszych segmentów działalności jest najważniejszy obecnie, a który będzie najważniejszy za 5 lat?
Patrząc na portfel zamówień na 2018 r., poszczególne segmenty mają następujący w nim udział:
- BIPV+PV: 71 proc.
- Smart City: 15 proc.
- Pozostałe, w tym BMS: 11 proc.
- B+R: 3 proc.
Strategia rozwoju ML System zakłada systematyczne zwiększanie w strukturze przychodów udziału segmentów BIPV, Smart City oraz B+R, ponieważ gwarantują one relatywnie wyższą rentowność.
Czy na świecie są rozwiązania podobne do kropki kwantowej lub czy istnieją jakieś jej zamienniki, które mogłyby stanowić konkurencję dla niej?
Uważamy, że nasza autorska technologia kropek kwantowych w szkle dla celów fotowoltaiki jest unikatowa nie tylko w skali regionu, ale globalnie. Nasza technologia oferuje bowiem korzyści, które trudno przypisać jakimkolwiek innym rozwiązaniom. Jeżeli poddamy analizie np. perowskity, to jest to ciekawe i przyszłościowe rozwiązania, jednakże zanim dojdzie do ich przeskalowania, a następnie komercjalizacji upłynie jeszcze wiele lat. Nieustannie rozwijamy naszą ofertę, a fundamentem naszego rozwoju są badania i rozwój. Nie zamierzamy spocząć na laurach i na pewno jeszcze nieraz zaskoczymy rynek.
Jak wynika z publikowanych informacji wasza sprzedaż głównie koncentruje się na Polsce. Czy zamierzacie wyjść za granicę i jeśli tak, to na jakie kraje?
Zgodnie ze strategią, a jest to także jeden z naszych celów emisyjnych, na który zamierzamy przeznaczyć 6,2 mln zł, w kolejnych latach zamierzamy konsekwentnie zwiększać udział eksportu w obrotach ogółem. Szansę rozwoju dostrzegamy na rynkach Europy Zachodniej, szczególnie w Skandynawii, a także w Australii. Wierzymy, że już w niedalekiej przyszłości eksport będzie istotnym motorem naszego wzrostu.
Dlaczego plany ekspansji uwzględniają Australię? Czy to nie za daleko jak na produkty, które jednak trzeba przetransportować?
Jest to w pełni przemyślana i poparta argumentami biznesowymi decyzja. W Australii mamy już swojego przedstawiciela, który otrzymuje szereg zapytań o nasze rozwiązania, zarówno ze strony podmiotów państwowych, jak i prywatnych. Jest to też decyzja poparta warunkami klimatycznymi, jakie panują w Australii. Duże nasłonecznienie bez wątpienia będzie stanowić istotne wsparcie dla rozwoju sprzedaży produktów ML System w tym kraju.
Dziękuję za rozmowę.
Zobacz także: Debiut ML System: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce?