Skinwallet Market otwiera nas na nowy, wielokrotnie większy rynek – rozmowa z Kornelem Szwają, prezesem zarządu
Skinwallet to pierwsza spółka na polskiej giełdzie zajmująca się handlem dobrami cyfrowymi. Miniony rok przyniósł jej skokowy wzrost przychodów. Na początku 2021 roku spółka uruchomiła w pełni funkcjonalną platformę Skinwallet Market.
Drugi kwartał 2021 roku powinien pokazać w pełni na co stać spółkę - zapowiada Kornel Szwaja. O wynikach finansowych, minionym roku i planach na nadchodzący rok rozmawiamy z prezesem Skinwallet.
Paweł Biedrzycki: Zamknęliście pierwszy rok na NewConnect. Co zmieniło się w spółce i jakie były najważniejsze wydarzenia?
Pierwsze 6 miesięcy na NewConnect możemy podzielić na dwa etapy. Pierwszym było uruchomienie naszej drugiej platformy, Skinwallet Market, w wersji e-commerce (czyli takiej, która daje użytkownikowi możliwość kupna przedmiotów od nas), które nastąpiło 5 października. Natomiast z końcem roku zamknęliśmy prace nad docelową odsłoną platformy, umożliwiając użytkownikom zakup i sprzedaż dóbr cyfrowych bezpośrednio pomiędzy nimi. W tym modelu użytkownik sam określa wartość swoich wirtualnych przedmiotów – musi tylko zaczekać na osobę, która będzie zainteresowana ich zakupem. To odróżnia Skinwallet Market od pierwszej platformy, Skinwallet Instant, na której to my, w oparciu o algorytmy służące do wyceny przedmiotów, proponujemy cenę, a sprzedający decyduje czy zgadza się na zaproponowaną przez nas kwotę, czy nie.
Zobacz także: „Gamivo od samego początku jest spółką dochodową, a w ubiegłym roku wygenerowaliśmy ponad 160 mln zł obrotu” – Mateusz Śmieżewski i Tomasz Lewandowski
Jak zmienił się rynek, na którym funkcjonujecie przez ostatni rok. Jak wpłynęła na niego pandemia i co w związku z tym zrobiliście?
Wpływ pandemii oraz okoliczności towarzyszących, takich jak lockdown czy wprowadzane obostrzenia, odczuliśmy głównie w drugim kwartale 2020 r. Wprowadzenie lockdownu sprawiło, że w bardzo krótkim czasie nasze przychody urosły skokowo. Po przejściu pierwszej fali pandemii wzrost przychodów wrócił do tempa, którego oczekiwaliśmy. Sam rynek również wrócił już do normalnego tempa wzrostu. Z operacyjnego punktu widzenia epidemia nie wpłynęła na nas znacząco - jako spółka technologiczna byliśmy przyzwyczajeni do pracy zdalnej, był to jeden z elementów naszej codzienności.
Jesteście po inwestycjach związanych z uruchomieniem platformy Skinwallet Market. Jak bardzo wzrośnie baza kosztowa związana z tym projektem?
W pierwszym kwartale ostatecznie zakończyliśmy prace nad uruchomieniem two-side marketplace, co oznacza, że zamknęliśmy główny etap inwestycyjny. Nasze obecne działania są związane z dalszym rozwojem i rozbudową systemu dookoła samego marketplace’u i dotyczą jedynie kolejnych funkcjonalności, które są odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Główny nacisk kładziemy na działania marketingowe nastawione na pozyskiwanie nowych transakcyjnych użytkowników do serwisu.
Styczeń był miesiącem, w którym się rozpędzaliśmy: Market wystartował w pełnej odsłonie, a my ruszyliśmy z działaniami marketingowymi. Luty był okresem intensyfikacji tych działań, natomiast marzec to pierwszy miesiąc, w którym ich efekty są widoczne. Ilość nowo pozyskanych użytkowników w styczniu wyniosła 6,5 tys. a w lutym już 7,5 tys. Pierwszy tydzień marca to trochę ponad 3 tys. użytkowników, co wskazuje na rosnącą, wysoką dynamikę wzrostu bazy użytkowników.
Trend ten potwierdza ilość transakcji zawieranych na Skinwallet Market: w styczniu było ich 1600, w lutym już 1700, natomiast pierwszych 7 dni marca przyniosło dokładnie 1404 transakcje.
Zobacz także: Już ponad 25 tysięcy użytkowników na platformie Skinwallet Market
Ile Waszym zdaniem jest użytkowników do zgarnięcia? I czym ich przyciągacie?
Tutaj musimy rozróżnić użytkowników kupujących i sprzedających, ponieważ użytkownik kupujący nie jest przywiązany do jednego marketu - raczej szuka w Internecie okazji. Naszą specyfiką jest to, że staramy się, aby przedmioty które wystawiamy były możliwie najtańsze i bardziej przystępne dla zainteresowanych. Mamy własne źródło pozyskiwania tych przedmiotów, więc jesteśmy w stanie zaoferować je w bardzo korzystnych cenach. Dzięki temu rośnie świadomość marki. Pokazujemy, jak fajne i ciekawe mamy przedmioty, jak szeroki jest ich wybór oraz w jak konkurencyjnych cenach są wystawiane.
Jeśli chodzi o pozyskiwanie użytkowników z innych marketplace’ów, to tutaj stawiamy na prostotę obsługi, całodobowy support, szybkie i tanie formy zasilania portfela oraz wypłaty środków. Istotny jest także dostęp do płynności, czyli do tego, że ja jako osoba sprzedająca jestem w wstanie w skończonym czasie sprzedać swoje przedmioty w bardzo rozsądnych cenach, przy niskim fee. To też przekonuje użytkowników. Naszym celem jest budowanie świadomości, że takie rozwiązania istnieją
Ponad 12 mln zł przychodów w 2020 roku, a jakie są Wasze apetyty na 2021 rok? Czy IV kwartał pozostawia nieco niedosytu, bo przychody wyniosły 3 mln zł.
Jeśli chodzi o IV kwartał ubiegłego roku, to dynamika samych przychodów może nie była najwyższa, ale warto zwrócić uwagę, że w tym okresie miał miejsce wzrost marży bezpośredniej na poziomie 20%. W trzecim kwartale 2020 roku wynosiła ona 556 tys. zł., natomiast w czwartym było to już 665 tys. zł. W 2021 roku istotne będą pierwsze miesiące po uruchomieniu Skinwallet Market. Dopiero teraz mamy całkowicie gotowy produkt, który daje możliwość prowadzenia działań na rzecz zwiększania liczby transakcji między użytkownikami. Marcowe wzrosty będą więc widoczne również w przyszłych raportach kwartalnych. W drugim kwartale tego roku będziemy mogli ocenić, jaki wpływ miało uruchomienie Marketu w finalnym kształcie (będzie to pierwszy pełny kwartał, kiedy Market funkcjonuje na rynku) i jego promocja na odpowiednim poziomie.
Jakie przewidujecie nakłady na rozwój Skinwallet Market w tym roku?
Mamy w planach wprowadzenie szeregu dodatkowych, mniejszych funkcjonalności, które będą poprawiać komfort korzystania z platformy, ale które możemy uznać za rzeczy bieżące. Będziemy też uruchamiać działania, które powinny w znaczący sposób wpłynąć na osiągane przychody oraz ilość pozyskiwanych użytkowników. Chodzi m.in. o projekty o charakterze marketingowym, skoncentrowane wokół internetowych twórców treści i streamerów, które będą im pozwalały łatwiej zwiększać zaangażowanie grup docelowych, a nam ułatwią pozyskiwanie użytkowników. W najbliższym czasie powinno pojawić się więcej informacji na ten temat. W drugiej części roku również chcemy rozpocząć kilka ważnych inicjatyw, natomiast będziemy mogli powiedzieć coś więcej na ten temat dopiero w nadchodzących kwartałach. Wtedy też powiemy o dalszych planach rozwojowych i konkretach które będą następowały w tym roku.
Zobacz także: Skinwallet uruchomił nowe funkcjonalności platformy Skinwallet Market
Jak Skinwallet ma wyglądać docelowo i jak się zmieni w stosunku do tego jak wygląda teraz?
Największe nadzieje pokładamy w Skinwallet Market z tego względu, że posiadanie takiego marketplace’u otwiera nas na nowy, wielokrotnie większy rynek. To właśnie Market stanowi core naszej działalności, stąd jego rola będzie najistotniejsza. Skinwallet Instant nie będzie zamykany, będzie dalej będzie funkcjonował, generuje przychody, pozwala pozyskiwać nowych użytkowników zainteresowanych kupnem przedmiotów które wystawiamy na sprzedaż na platformie Market. Jest to integralna część stworzonego przez nas ekosystemu.
Kiedyś mówiliście że chcecie być dostawcą usług dla producentów gier, rozumiem że to przyszłość i w tej chwili skupiacie się na rozkręceniu Skinwallet Marketu?
Tak, to jest przyszłość. Natomiast ten ekosystem, o którym wspominałem, może być wykorzystywany przez twórców gier. Jednym z elementów budowania ekonomii opartej o dobra cyfrowe jest posiadanie marketplace. Dlatego nasza platforma jest i będzie miejscem, w którym twórcy mogą wprowadzać i obracać dobrami cyfrowymi.
Zobacz także: Nowa platforma marketplace odpowiada już za ponad 25% przychodów Skinwallet
Czy widzicie na horyzoncie nowe tytuły gier czy rynki w które warto wejść?
Cały czas analizujemy, weryfikujemy i rozpatrujemy możliwości wchodzenia w nowe tytuły gier. Na ten moment nie możemy jednak podać bardziej konkretnych informacji. Mam nadzieję, że będzie nam dane porozmawiać na ten temat w odpowiednim czasie.
Jakie wydarzenia w branży esportowej w najbliższym czasie mogą napędzić rynek?
Nasze powiązania z rynkiem esportowym sprawiają, że im więcej turniejów, osób grających i rozgrywek - tym lepiej dla Skinwallet. Widać, że branża esportowa przyzwyczaiła się do obostrzeń wynikających z pandemii COVID-19. Organizatorzy turniejów doszli już do dużej wprawy w prowadzeniu takich eventów online. Co ciekawe, pojawia się wiele nowych wydarzeń, także na rynku polskim. Esport staje się coraz większym zjawiskiem, jest coraz istotniejszy i bardziej dostrzegany. Ostatnie inwestycje w Polską Ligę Esportową dokonane przez Dawida Posiadło i Marcina Gortata pokazują, że esport przedziera się do lifestylowej sfery życia. To wszystko napawa nas dużym optymizmem, ponieważ im więcej graczy, tym więcej potrzeb, aby się wyróżnić, a co za tym idzie - tym więcej transakcji będzie zawieranych na naszych platformach.
Kurs akcji Skinwallet od debiutu na NewConnect
Jakie ważne wydarzenia teraz śledzicie? Rozumiem że wyniki za II kwartał pokażą docelowy model biznesowy w jakim będziecie funkcjonowali.
Tak jak wcześniej mówiłem, uruchomienie Marketu miało miejsce w styczniu, dlatego marzec jest pierwszym miesiącem w którym wyniki w jakikolwiek sposób to odzwierciedlają. Pierwszym pełnym okresem sprawozdawczym, w którym inwestorzy będą mogli zobaczyć faktyczny wpływ Marketu na wyniki, będzie zatem drugi kwartał tego roku.
Z innych dużych działań, w najbliższym czasie będziemy komunikowali uruchomienie wspomnianego narzędzia marketingowego dla twórców treści, które pomoże wzmocnić zainteresowanie użytkowników danym autorem. Jest też kilka działań, nad którymi pracujemy równolegle, a o których opowiemy oddzielnie we właściwym czasie.